Juiste manier van ski stokken gebruik

Beste Allen,

Afgelopen week weer heerlijk op wintersport geweest en het valt me op (stoort me) dat weinig skiers de bandjes van de ski stokken op een juiste manier gebruiken. Zelfs skileraren zie ik met de bandjes verkeerd of zelfs helemaal niet vast. Het onjuist gebruiken van de bandjes levert een hoop “ski-duimen” op en onnodig veel kracht moeten zetten bij het “prikken”.

Als iedereen de bandjes als volgt gebruikt zal het veel gemak opleveren ( of zijn er tegenstanders)

null

Gebruik ze al jaren zoals je afbeelding.
Geen last van ski-duim weleens een klap op de pols gekregen. Irritant en best pijnlijk, gelukkig verder nooit iets gehad.

Afkloppen.

@Skifan79 ik heb het laatste deel van je reactie verwijderd, de vraag om niet continu vergelijkingen naar auto’s en verkeer te maken. Als je hier mee doorgaat zullen we je account blokkeren.

*bericht bewerkt door Rogier op 15 jan 2018 19:27

Click. Click. Peace

@Ski-Ed geen polslussen is nog de beste oplossing tegen skiduimen ;-)

Click. Click. Peace

Nee, zo gebruik ik ze niet. Ik ben meer van de Candide Thovex stijl, omwikkelen tot ze op spanning zijn 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb in de les gewoon geleerd ze iets anders te houden, maar vind het zonder bandjes ook prima, eigenlijk. Bij stevig prikken idd is het wel fijner.

*bericht bewerkt door Roy83 op 15 jan 2018 19:25

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ook op de getoonde manier kun je een skiduim krijgen.
Na een waarschuwing van mijn huisarts gebruik ik de bandjes nooit meer.
De skiduim is de meest voorkomende blessure, en kan zeer ernstig en onherstelbaar uitpakken.
Zoals m’n huisarts zei: zo erg is het niet als je een keer achter je stokken aan moet…je duim is net iets belangrijker

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 15 jan 2018 19:24

@Wunderkammer Idd, alleen in heel steil terrein waar het kwijtraken van een stok echt een groot probleem zou zijn heb ik ze vast zitten. Verder nooit. Of met het leki-klik systeem.

Click. Click. Peace

*mompelt iets van ben blij om een boarder te zijn ;)

Born to Ride

Ook op de getoonde manier kun je een skiduim krijgen.
Na een waarschuwing van mijn huisarts gebruik ik de bandjes nooit meer.
De skiduim is de meest voorkomende blessure, en kan zeer ernstig en onherstelbaar uitpakken.
Zoals m’n huisarts zei: zo erg is het niet als je een keer achter je stokken aan moet…je duim is net iets belangrijker

Wunderkammer op 15 jan 2018 19:23

Even nuanceren:
Een skiduim krijg je als je bij een val je skistok vasthoudt.
Bij verkeerd gebruik van de lusjes blijft de stok in je hand, kan niet weg.
Bij juist gebruik kan de stok wel weg. Maar als je hem reflexmatig vastgrijpt kan hij nog steeds niet weg, of je nu wel of niet die lusjes gebruikt… Zo bekeken maakt het dus weinig uit of je de lusjes wel (goed) gebruikt of niet…

Bandjes? Hoe ouderwets…

Bandjes? Hoe ouderwets…

DSvier op 15 jan 2018 19:44

Zei degene die na de lunch weer eens iemand anders zijn skistokken meenam omdat er geen lusjes waren om ze mee aan zijn ski’s te hangen… ;)

*mompelt iets van ben blij om een boarder te zijn ;)

Matthias123 op 15 jan 2018 19:33

mompelt iets van prikpaden en lichte hellinkjes bij de ingang van een lift 😎

@Rogier: sorry dat mijn metaforen jou en kennelijk meerderen irriteren… (2 plusjes)
Ik vind de ‘aanleermethode’ in gelijkenis tot skiën, dus hetgeen wordt aangeleerd m.b.t. veiligheid persoonlijk prima.

-totaal off-topic, evntuele discussie en /of verdere uitleg via PM-

Ik buk best vaak om skistokken van iemand op te rapen die dan zelf wat wanhopig naar boven kijkt van ‘daar liggen mijn stokken’. Volgens mij een leermoment dat het moment van kwijtraken lag aan wellicht het niet juist vastgrijpen van de skistok. Wat de juiste methode ook is, van omwikkelen tot het kliksysteem.

De (goedkope) skistok wordt nog altijd gemaakt met een lusje, zal wellicht toch nog iets van een functie hebben.

@Wunderkammer: wellicht is je huisarts ook weleens een skistok kwijt ;-)

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 15 jan 2018 20:32: off-topic deel van reactie verwijdert.

Zoals m’n huisarts zei: zo erg is het niet als je een keer achter je stokken aan moet…je duim is net iets belangrijker

Wunderkammer op 15 jan 2018 19:23

Doorgaans als ik op mijn donder ga, staan er in geen tijd mensen rondom mij heen met bezorgde blikken en alle stukken materiaal die ik onderweg ben kwijtgeraakt 😜.

@Skifan79 Eventuele uitleg als je die nodig hebt via PM, hier graag on-topic blijven.

Click. Click. Peace

*mompelt iets van ben blij om een boarder te zijn ;)

Matthias123 op 15 jan 2018 19:33

mompelt iets van prikpaden en lichte hellinkjes bij de ingang van een lift 😎

Morzel op 15 jan 2018 20:29

Totaal geen last van met flowbindingen…

Born to Ride

En van die Leki stokken, schieten die echt los?
Heb zelf eens met een paar geskied en ik probeerde eens hard te trekken, maar hij schoot niet af hoor (en ze waren van iemand anders, dus wilde niet te hard trekken :p)…
…maar als ik harder nodig heb om ze los te maken, dan krijg ik sws een ski duim… Ook met het Leki systeem

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Quisa: bij mij wel (zie ander draadje over skistokken). Dan ging het niet alleen over een skiduim, maar over een pak meer potentiële narigheid die voorkomen werd door het tijdig losklikken.

Bij mij is ook al een keer gebleken dat het Leki kliksysteem werkt. Schoten op tijd los.

Winter is coming

Ok fijne gedachte. Want het systeem zag er erg robuust uit…

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik heb mijn bandjes er gewoon vanaf gehaald 😎

When life gets too complicated.... SKI

Netjes geleerd zoals op het plaatje: zelf ski ik altijd zonder (werk in het ziekenhuis en al veel skiduimen voorbij zien komen).

Leki klik systeem to the rescue!

A winter without powder isn't a winter!

Ik heb op wikipedia gezocht op ‘skiduim’. Het resultaat is een prachtige pagina, maar er staat praktisch geen woord Nederlands in (overigens wel een taalfout, maar dat terzijde). Dus even hier snel de vraag: is het alleen een echte ‘skiduim’ als de kracht van boven op de duim komt? Daar lijkt het op, als ik lees dat het ook voorkomt bij volleyballers en voetballers etc. (Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Skiduim 2. Pathologie).

Als dat zo is, dan kan een skiduim toch niet ontstaan als de bandjes van de stokken worden gebruikt zoals op de foto in de openingspost? Die kunnen alleen een klap van onderen veroorzaken. En is dat (dat als je de bandjes op die manier gebruikt) niet de hele reden achter het op díe manier (zouden) moeten gebruiken van de bandjes? Om skiduim te voorkomen?

Kan iemand mij uitleggen waarom de reguliere skistok anno 2018 nog altijd wordt verkocht met een lusje? @Rogier is vrij stellig en anderen durven ook positie in te nemen.
Ik ben benieuwd wat de reden zou zijn van de skilus naast het ophangen tijdens de lunch.
Leuk voor degene die het Leki systeem verheerlijken maar er zijn ook tegengeluiden voor dit systeem.

Oprecht benieuwd als het lusje de aanleiding zou zijn bij velen van een skiduim.

Omdat het een veel effectievere manier is om kracht over te brengen op je stokken als je ze gebruikt om te duwen dan de handgrepen vastgrijpen.

Ik gebruik de lussen bewust niet.
Als ik val of op andere ongelukkig wijze de stokken verlies zijn daar blijkbaar dusdanige krachten vrijgekomen dat mijns inziens de kans op letsel (skiduim oid) significant was. Dan haal ik ze liever op.
Gebeurt me eigenlijk vrijwel nooit en bevalt me tot nu toe dus prima.

Moet wel zeggen dat ik alleen op de piste ski. Off-piste kan ik me voorstellen dat je je stok wellicht eerder ‘verliest’ en dan ook lastig terug kan vinden in de diepe sneeuw.

@Morzel: je zit hier verkeerd hoor; dit gaat niet over langlaufen.
kracht…heul belangrijk

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 16 jan 2018 09:40

@Wunderkammer Op je stokken duwen om vooruit te komen doen niet alleen langlaufers… Op vlakke stukken duw ik op mijn stokken, tijdens het toerskiën duw ik op mijn stokken, mensen die (sneeuwschoen)wandelen duwen op hun stokken, en die kunnen allemaal deze stokken gebruiken. Langlaufers gebruiken hele andere stokken en vaak veel betere lussystemen juist om nog beter kracht over te kunnen brengen…

Plus veel mensen vinden het fijn om stokken vast te hebben aan hun polsen/handen. Dat wil niet zeggen dat er geen (klein) risico aan zit.

Click. Click. Peace

Nooit bij stilgestaan dat het dit zou kunnen veroorzaken…
Ooit geleerd zoals op de afbeelding met als reden dat je stokken aan je pols blijven hangen mochten ze om wat voor reden dan ook ergens in de sneeuw blijven staan of uit je handen los raken.
Jaren geleden overgestapt op de eerste versie van Leki Trigger S systeem.
Als ik dit zo lees nooit meer terug gaan naar de “lusjes” dus…

Plaats een reactie