Iemand ervaring met de Blizzard RC TI

3S-ski.de verkoopt de 166cm nu voor slechts 349 EUR…

@ReneG Mooi dat ze jou goed bevallen! Ik ben er wel van overtuigd dat dit soort ski’s in lichaamslengte mogen, dit is al heel vaak goed onderbouwd hier op het forum!

Echter zijn er in het buitenland velen die er anders over denken en velen van hen skiën toch heel wat beter dan de gemiddelde en boven gemiddelde Nederlander… Zij adviseren altijd eerder iets korter. Laatst dat ik in Finland ski’s ging huren begin die verhuurder ook over het feit dat Nederlanders altijd een lange ski willen. Belachelijk vond hij, want 80% kan er niet eens ‘normaal’ op skiën vond hij…

Ik ben nog altijd niet helemaal overtuigd qua lengte 😬

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik heb een heel domme vraag, maar dat mag op dit forum. Wat is toch de term ‘speels’ als het over skies gaat? Ik snap sportief, stijf, stabiel, klapperend. Maar wanneer is een ski speels? Wat doet ie dan wel of niet?

Ik heb een heel domme vraag, maar dat mag op dit forum. Wat is toch de term ‘speels’ als het over skies gaat? Ik snap sportief, stijf, stabiel, klapperend. Maar wanneer is een ski speels? Wat doet ie dan wel of niet?

Anki op 4 apr 2018 22:25

Goede vraag. Wat mij betreft is ‘speels’ energiek, een beetje springerig. Je hebt ski’s die liggen als een huis en ook niet van de sneeuw af komen, wat er ook gebeurt of hoe de piste er ook bij ligt. Dat is het tegenovergestelde van speels. Een speelse ski skiet ligt, draait makkelijk, springt makkelijk. En op zo’n manier dat je er vrolijk van wordt. Is dat niet het geval, dan is het wat mij betreft niet meer speels, maar eerder ongecontroleerd instabiel.

*bericht bewerkt door GiGi op 05 apr 2018 00:06

Speels=lichtvoetig,

Heeft deze ski een opvolger in de Firebird line-up zitten? Zoja, welke juist en is deze vergelijkbaar of totaal anders? Iemand al kunnen testen?

In de nieuwe lijn is heet de opvolger exact hetzelfde. Nou ja, “Firebird Race TI”. Er is vanaf dit jaar ook een wat stevigere versie met meer metaal en een gehele sidewall. De “Competition”.
Ik ga ze allemaal testen in november.

Afwachtende op je test, GiGi… is het het waard om op basis van de specs de nieuwe versie te kopen of is een RC Ti (2018) voor 299 een no-brainer?

Afwachtende op je test, GiGi… is het het waard om op basis van de specs de nieuwe versie te kopen of is een RC Ti (2018) voor 299 een no-brainer?

Finn op 28 aug 2018 18:46

Ik denk dat de nieuwe Race TI echt heel erg zal lijken op die van afgelopen jaren. De Competition zal wel echt iets anders zijn.

Dus de 2018 versie voor € 299 is wat mij betreft een te gekke deal (mits de juiste lengte, zeker niet te kort nemen deze ski: extra lengte geeft echt meer stabiliteit en wendbaar en makkelijk skibaar is ie toch wel).

Op xspo.de staat de RC Ti + Marker TCX 12 Demo voor 299,95. Verkrijgbaar vanaf 30 augustus. Dit is een demo-binding, is daar iets op aan te merken? Ik lees op je website, GiGi, dat je daar niet zo’n fan van bent…

Ook dit: ik ben zelf 175, maar heb altijd vrij kort geskied (ca. 160). Ik twijfel dus tussen de 166 en de 172. Ik situeer mezelf ergens tussen niveau 7-8 (wederom van op jouw website).

Over die demo-bindingen… op mijn site staat: “Demo-versies van bindingen: onnodig zwaar en minder direct, met de mogelijkheid op wat speling tussen de bindingsdelen en de rails waar ze over lopen. Als de ski (en binding) gebruikt gaat worden door één skiër is er geen reden om een demo-binding te nemen.” (bron: http://gigiski.com/review-de-meest-geziene-bindingen/… ). Dit gaat echter over demo-versies van freeridebindingen die je ook zonder verstelsysteem kan krijgen en direct op de ski schroeft. Systeembindingen zoals op de RC TI zijn bijna altijd demo-bindingen (als in: verstelbaar).

Ik zou zeker voor de 172 gaan (tenzij je super licht bent - onder 55 kg of zo - en echt een spring in het veld zoekt). Maar met jouw ervaring kan je je afvragen of dit überhaupt niet een te makkelijk, te vriendelijk model voor je is… De RC TI is namelijk wel heel speels en makkelijk. Op zich ook stabiel - meer dan genoeg - maar iemand van niveau 7-8 (en dan denk ik toch aan aardig technisch niveau, richting Landes-leraar met niveau 8, zoals daar ook bij staat) kan ik me voorstellen dat je iets meer ski wel lekker zou vinden. Mensen die ik ken die echt dat niveau hebben (en ook mensen zoals ikzelf die dat niveau zeker nog niet hebben) willen wel wat meer dan de RC TI.

Als je met deze opmerking iets wil, moeten we dat misschien in een ander topic doen of via PB.

Bedankt voor de verduidelijking ivm de bindingen! Ik stuur je overigens ook een PB.

@Finn Ik heb hem net in 178 cm besteld op xspo, wanneer je je inschrijft voor de nieuwsbrief krijg je nog 10 euro extra korting. Geen shipping kosten dus wat mij betreft voor 289,99 een ‘no-brainer’ zoals je zei haha

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik denk dat ik hem ook ga nemen. Ik twijfel eigenlijk nog tussen deze ski en een GS-ski… maar voor deze prijs kan je het gewoon niet laten. Eventueel later nog een overjaarse racetiger gs ernaast kopen… :)

Ja precies!!! Ik kon deze aanbieding ook niet laten schieten haha. Bedankt voor de tip en succes met het maken van je keuze.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Zo, hij is besteld. Voor 289 kan je gewoon niet sukkelen.
Nu, mede door GiGi zijn informatie privé, ga ik blijven uitkijken naar een Racetiger GS 175 voor daarnaast. Als iemand daar koopjes van ziet… let me know ;)

Voor dat geld een fijne ski. Alleen in een verspoorde skihal iets minder, maar dat is gebrek aan techniek ;)

Ik heb in maart 2018 een paar Blizzard RC TI aangeschaft op advies van Gijn (GiGi).
Met deze nieuwe set ben ik 6 dagen wezen skien in La Plagne.

De RC TI skies zijn " by far" de beste piste skies die ik ooit geskied. Heerlijke skies als ik relax wilde skien en ze carven echt super. Voer je veel energie in de ski, dan zijn ze erg scherp in de radius en lang en kort carven is een genoegen. Snel zijn ze ook en ze zijn licht en makkelijk te sturen. Kortom, ik heb zeker geen spijt van deze aanschaf en kan ze iedere skier aanbevelen voor op de piste.

Gerardo1301

Ik kan niet wachten om ze zelf uit te testen in de sneeuw! Maar eerst nog even wachten tot ze binnen zijn 😃

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Gijn, ons lachebekje, de gangmaker op elke feest, wie kent m niet 😁

In Amsterdam hebben ze zelfs een metrolijn naar me genoemd… ;)

Die gaat naar Gein…

Geintje, tóch ?

Of een gijntje ? Anyway, maken lekker ski’s daar bij Blizzard, of nie dan Gijn ?

Zeker maakt Blizzard lekkere ski’s. Andere merken ook trouwens…

Zou de Blizzard RC Ti een goede opvolger zijn voor mijn Salomon Aeromax ski’s? Die zijn al van 2009 dus veronderstel dat er wel wat verbetering mogelijk is.
Kan zelf aardig skiën (+/- 25jaar ervaring, heel de reeks van EFS), en ski als ik alleen ben vrij sportief, maar met vrouw en kind toch wat rustig cruisen. Heb wat moeite om korte carve-bochten te maken (wil me toch amuseren als ik met vrouw en kind ski) met de Salomon’s en vraag me af of de Blizzard RC Ti een goede keuze zou zijn.
Of beter toch kijken naar Fischer The Curve TI of Elan Amphibio 14?
b.t.w. ben 170cm lang.

dmoorc op 14 jan 2018 13:24

Ben ook nog steeds benieuwd welke ski je nu het beste kunt kiezen als je twijfelt tussen de volgende skies;

-Blizzard RC ti
-Fischer the Curv ti
-Fischer progressor F19

Tips en adviezen zijn erg welkom!

P.S: ben 1.83m, weeg 83kg, ski enkel piste en niveau tussen 6 en 7 (dichter bij 7)

*bericht bewerkt door Erik85 op 05 sep 2018 14:30

Hoe groot zijn de verschillen eigenlijk tussen de Ti en Ca? De carbon versie zag ik veel in de verhuur.
Ik heb ze ook eens onder geknoopt, maar kon er totaal niet mee uit de voeten.

De Ca versie praat ik dan over…

De CA is nog een stukje makkelijker te draaien dan de TI. Nadeel (voor krachtigere skiërs vooral): hij voelt een stuk minder solide. De gedeeltelijke sidewall helpt daarmee net zo min als het ontbreken van metaal in een toch al erg licht skiënde ski. Ik ben blij met de nieuwe Competition, die juist de andere, stevige kant op lijkt te evolueren. De CA is er in de nieuwe Firebird serie ook niet meer…

*bericht bewerkt door GiGi op 05 sep 2018 17:26

Hoe groot zijn de verschillen eigenlijk tussen de Ti en Ca? De carbon versie zag ik veel in de verhuur.
Ik heb ze ook eens onder geknoopt, maar kon er totaal niet mee uit de voeten.

Bennie op 5 sep 2018 15:29

Volgens mij kan dat wel kloppen. Jij hebt (had) toch een Xdrive FS? Die beiden ski’s konden qua karakter denk ik ook niet verder uit elkaar liggen ;)

Plaats een reactie