Kou en kinderen, tips gevraagd

ok binnenkort is het echt zo ver… onze 1e “echte” wintersport als gezin…Na 4 dagen Winterberg is nu Oostenrijk aan de beurt. De voorspellingen geven soms zon, soms sneeuw… maar de temperatuur doet me even nadenken: -20…

Nu heb ik zelf wel ervaring met die temperatuur, maar de kindjes van 3 en 6 natuurlijk niet…

Wat hebben we?

  • Thermo ondergoed
  • Fleece
  • “normale kleding”
  • Skibroek (en)
  • Ski-jas (sen)
  • Bivakmuts
  • Buff
  • Helm
  • Skibril (len, een voor zonnig, 1 voor bewolkt weer).
  • Wanten (goede van Burton voor beide dames… voor de oudste met heater pocket, voor de jongste kan die er nog bij)
  • Binnenhandschoenen
  • Skisokken (3-4 paar per kind)
  • Wegwerp handenwarmers

Buiten de normale “logica” (dus kijken wat ze leuk vinden, wat vaker naar binnen, opletten op bevroren delen, enz), zijn er nog zaken die we zeker mee moeten nemen voor kindjes of gewoon de regel aanhouden “kleden zoals jezelf + 1 laagje” ?

Je lijst lijkt mij compleet.

Ik zou anders nog een ‘base layer’ voor de kids nog meenemen (laagje tussen thermo en fleece) als je denkt dat je kinderen het snel koud hebben.

Daarnaast als je veel sneeuw verwacht gedurende de skidagen wellicht een extra paar handschoenen omdat om de een of andere reden de kinderen (bij ons tenminste) altijd doorweekte handschoenen hebben (ook al hebben ze gore-tex handschoenen aan), sneeuw blijft iets magisch hebben waar ze niet vanaf kunnen blijven (en soms ook in de handschoenen terecht komt)…

Ook zie ik vaak het gebruik van een goedkope poncho als het hard sneeuwt (de gehele dag) en je de waterafstotendheid van de skijassen van je kinderen niet helemaal vertrouwt.

Daarnaast hebben we altijd een skischoenen/handschoenen droger mee om vooral de handschoenen en skischoenen van de kinderen elke dag goed te drogen.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Poncho’s/regenkleding… goede tip!

en die skischoen/handschoenen droger hebben we… dus ben benieuwd wat het gaat worden!

Wow @Chonn ik heb dan wel geen kinderen, maar je tip voor extra handschoenen kan ik misschien nog op mezelf toepassen ;)
Vorig jaar voor de lol een stukje geboard (ik ski normaal): ik kreeg het zo warm dat ik m’n handschoenen aan hun ‘straps’ had laten bungelen. Gevolg: veel sneeuw en ijs er in. Later gevolg: zúlke koude handen dat ik voortijdig een eind aan de dag heb gebreid. Wat een ellende! En niet warm te krijgen en erg pijnlijk, dus daar zit vast wel wat onderkoelingsgevaar voor kindjes.

Nog even on-topic: bivakmutsen lijken me idd ook een goed iets. Je krijgt het gauw koud als het gaat waaien en met z’n bivak ben je wat meer winddicht. Verder gewoon wat (droge) spullen mee de tas in, zodat je altijd wat kunt aandoen.
Wat niet in kleding zit, maar misschien verder nog helpt:

  • Thermosflesje met wat thee/melk/chocomel mee (soms erg lekker om eventjes op temperatuur te komen)
  • Wat lager in het dal blijven skiën als het waait (mijns inziens is dat de grootste boosdoener voor de gevoelstemperatuur en onbehagen)
  • Sowieso je laten leiden door het weer: -20C is prima bij een stralende dag met zon, maar met fikse wind op 2500m is het bikkelen en met kinderen ben je niet altijd ‘even snel’ weer beneden
  • Een paar candybars meenemen in je tas: aan het einde van de dag slaat de vermoeidheid (en de kou) toe. Wat suiker (en chocola) doet dan wonderen.
  • Vaak vragen hoe het gaat / tussendoor een paar keer een skihut induiken om weer even helemaal op te warmen
  • Op terrassen/bij stil zitten goed blijven kleden: helm af? Dan muts op. Niet te lang zonder jas blijven zitten (zeker aan het eind van de dag: dan warm je weer wat lastiger op)
  • Zoveel mogelijk in beweging blijven als de kou er dan eenmaal is: doe een klein raceje terug naar een piste of een soort hoofd-schouder-knie-en-teen :)
  • Ik heb ooit gehoord dat poolgangers/hooggebergtegangers hun gezicht insmeren met vette creme/vaseline tegen de koud en wind. Misschien is dat wat heftig, maar als ze erg bloeddoorlopen wangetjes krijgen, kan vette zonnebrand vast geen kwaad ;)
  • Wat @Chonn zegt: sneeuw/ijs in broeken en jassen is wel akelig. Dus misschien pas aan het eind van de dag door de sneeuw rauzen en elkaar bekogelen ;) (als je echt bang bent voor onderkoelde kinders)

En nu ik dit opschrijf besef ik me: niet téveel zorgen maken. Je ziet het vanzelf en met GBV (Gezond Boeren Verstand) kom je best ver :)

*bericht bewerkt door Quisa2 op 12 jan 2018 15:22

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Quisa2 inderdaad ellende als je natte handschoenen hebt. Mijn dochtertje kwam ooit huilend terug van de skiles (de hele dag flinke sneeuwval) vanwege natte handschoenen (wanten) en dus zeer koude handen… Hoe ze het voorelkaar heeft gekregen weet ik niet, maar binnenhandschoenen en wanten: allemaal doorweekt. Sindsdien: extra paar mee en meegeven als de situatie daarom vraagt :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

En trouwens… jezelf niet vergeten @Miel ;)
Je skied natuurlijk wat langzamer en staat meer stil met die ukkies, dus jij/jullie zullen het ook wat kouder krijgen.

Dus:

  • extra laagjes
  • een glaasje gluhwein op z’n tijd ;)
Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Quisa2 inderdaad ellende als je natte handschoenen hebt. Mijn dochtertje kwam ooit huilend terug van de skiles (de hele dag flinke sneeuwval) vanwege natte handschoenen (wanten) en dus zeer koude handen… Hoe ze het voorelkaar heeft gekregen weet ik niet, maar binnenhandschoenen en wanten: allemaal doorweekt. Sindsdien: extra paar mee en meegeven als de situatie daarom vraagt :-)

Chonn op 12 jan 2018 15:10

@Chonn, ja kan me voorstellen. Het huilen stond mij ook nader dan het lachen ;) en die krengen worden gewoon echt niet meer droog als je buiten blijft. En waarschijnlijk had ze ook gewoon een keer d’r handschoenen uit gedaan. En daarna is het heibel ;)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Een temperatuur van -20 is simpelweg echt heel koud, veel volwassenen vinden het al niet prettig. Zeker in combinatie met een windje voel je dat al duidelijk op de huid van je gezicht. Niet onderschatten.

Daarnaast goed opletten. De jassen en broeken van kinderen zijn vaak van mindere kwaliteit (door waar ze vaak gekocht worden) dan de spullen van volwassenen, dus die buitenlaag kan bij de kinderen weleens wat minder meetellen dan die van jezelf.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Extra handschoenen inderdaad!

Verder ziet het er goed uit wat je aangeeft. Laatste keer dat ik in Winterberg was, met sneeuwkanonnen vol aan en harde wind, waren er toch een hoop ouders die niet aan een buff gedacht hadden. Kinderen hard huilen natuurlijk… Maar goed, die had je er al bij.

Mijn ervaring is dat kinderen het niet zo snel koud hebben. Ze skiën, mits in een klasje, echt veel en moeten veel oefeningen doen. Stil zitten in de stoeltjeslift is bij die extreme temperaturen natuurlijk wel erg fris. Maar waar wordt het-20? Ga je naar een gletsjer?

Wow, dank allemaal!

Check de temperatuur op dinsdag 23 januari in Ischgl maar eens… dan weet je wat ik bedoel…

Bivakmutsen voor onszelf heb ik net ook even gehaald bij de favoriete winkel… de Decathlon…

@miel, het lijkt mij allemaal voldoende, wat je boven geschreven hebt, misschien een tip; wij namen vroeger extra kleding ( vooral handschoenen, wel 2 paar extra) en een extra broek, en ondergoed. Als ze in het klasje zijn, staan ze lang stil, en vallen wel eens. En als ze na de les, gaan spelen in de sneeuw, en nat zijn, is het fijn ze droog aan te kunnen kleden. Vroeger namen we een vooraad mee in de auto. Tegenwoordig met de depots, waar je ook je skier neer zet. Zou je een tas neer kunnen zetten, op de plek waar je skieschoennen staan.
mocht het inderdaad zo koud worden, kan ik je dit adviseren. Het is niets vervelende, als koude, huilende kinderen. Je kunt beter te veel bij je hebben dan te weinig. En verpicht terug moet naar de accommodatie.
We hadden ook altijd extra snowboads voor hun mee. Als ze na de les in de sneeuw spelen, zijn ze snel nat.ze liggen en rollen 😂😂😂
en zeker met een van 3, ik kan me nog een ongelukje van onze zoon herinneren .

*bericht bewerkt door marie-louise op 12 jan 2018 16:47

Let op als je een creme gaat gebruiken dat deze niet op waterbasis is.
Deze bevriest namelijk bij hele lage temperaturen.

Wat jij op je lijstje hebt staan draagt onze zoon ook altijd. En in tegenstelling tot ons heeft hij het altijd warm! Kwam altijd bezweet uit de les. Dus dan vaak even een droge thermo en een pully aan.
Ben ook altijd bang dat hij het te koud heeft

@Quisa2 inderdaad ellende als je natte handschoenen hebt. Mijn dochtertje kwam ooit huilend terug van de skiles (de hele dag flinke sneeuwval) vanwege natte handschoenen (wanten) en dus zeer koude handen… Hoe ze het voorelkaar heeft gekregen weet ik niet, maar binnenhandschoenen en wanten: allemaal doorweekt. Sindsdien: extra paar mee en meegeven als de situatie daarom vraagt :-)

Chonn op 12 jan 2018 15:10

Kinderen spelen in de sneeuw. Handschoenen zijn gemaakt om je handen droog te houden bij gewoon gebruik, niet als je sneeuwballen/sneeuwpoppen gaat maken of in de sneeuw gaat graven 😎.

Extra handschoenen zijn inderdaad het allerbelangrijkste dat je moet meenemen voor de kleintjes.

En voor de rest hangt het een beetje af van de activiteit. Ze staan vaker en langer stil, en verliezen dus veel meer lichaamswarmte als het echt koud is. Ook een trage stoeltjeslift (aanschuiven beneden, in de wind zitten in de lift en boven wachten op de rest van het klasje) weegt zwaar door voor hen.

Als extra laag onder een skibroek bij erge kou, kan een joggingbroek goed helpen. Dus over de (strakke) thermo een wat lossere joggingbroek en dan de skibroek.

Verder; geen idee hoe groot je kids zijn, maar hemden kruipen vaak omhoog. Een oplossing kan een romper in grote maat zijn of een extra groot hemd. Doordat die stuiterballetjes zich op de meest vreemde manieren bewegen, hebben ze vaak een stuk ‘bloot’ tussen broek en hemd. Niet aan de buitenkant, maar wel onder de jas.

Een ander praktisch ding; heb wel eens kids gezien die op creatieve wijze een ‘snotlap’ om hun mouw haddden. Zeker met kou hebben kids altijd een loopneus, afvegen aan een want is vaak net niet echt fijn. Een zweetband (brede, voor volwassenen) kan dan top zijn. Ja, wordt ook nat en vies met vallen, maar toch ‘veegt’ het denk ik lekkerder dan een stugge mouw of want.

Zorg ook dat de kinderen een ‘makkelijk’ snoepje of iets bij zich hebben, bijvoorbeeld een koetjesreep, mini-marsje, ect. Dat kan ze soms net even dat laatste kwartiertje of die laatste piste afhelpen.

Wow, dank allemaal!

Check de temperatuur op dinsdag 23 januari in Ischgl maar eens… dan weet je wat ik bedoel…

Bivakmutsen voor onszelf heb ik net ook even gehaald bij de favoriete winkel… de Decathlon…

Miel op 12 jan 2018 16:18

Op 2800m wel ja. Daar zullen kleine kinderen niet zo snel komen. Maar dan nog is het op 1500m ook fris idd, zo rond de -10.

Warm kleden is belangrijk, te warm is echter niet goed. Maar nogmaals, mijn kinderen hebben het niet gauw koud. Ook niet met -15, dus geen graadmeter.

Denk dat je met een investering in meerdere paren goede handschoenen / wanten en goed thermo ondergoed al een eind op weg bent.

Een ander praktisch ding; heb wel eens kids gezien die op creatieve wijze een ‘snotlap’ om hun mouw haddden. Zeker met kou hebben kids altijd een loopneus, afvegen aan een want is vaak net niet echt fijn. Een zweetband (brede, voor volwassenen) kan dan top zijn. Ja, wordt ook nat en vies met vallen, maar toch ‘veegt’ het denk ik lekkerder dan een stugge mouw of want.

Helen op 12 jan 2018 18:47

Burton heeft daar over nagedacht… de duimen van beide gloves hebben een snotlap…;-) Ideaal, ook voor volwassenen…

Ehm met alle respect maar mocht het echt -20 worden en in de bergen is het niet windstil dus de windchill factor komt erbij, ga ik echt niet met mijn kinderen 6 en 8 de berg op. Blijf wel realistisch en denk erg goed na over de veiligheid van je gezin. Lees hierboven allemaal goede kledij adviezen maar niets over de voeten welke “heerlijk” in een harde skischoen zitten bij -20.
Alvast veel plezier!

*bericht bewerkt door ray-boers op 12 jan 2018 20:05

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Extra handschoenen is een must! Een regenjas hadden wij niet bij ons maar dat was soms best handig geweest, zeker met zware sneeuw.

Ik smeerde ze elke ochtend in met weer en wind balsem van weleda. Daaroverheen nog zonnebrand.

Ik zag veel kinderen met dunne bivakmutsen onder hun helm. Bij ons was het best warm maar met kou is het wel lekker in die nekkies denk ik. Toen het ging sneeuwen deed ik hun capuchon onder de helm maar dat past niet echt lekker.

Burton heeft daar over nagedacht… de duimen van beide gloves hebben een snotlap…;-) Ideaal, ook voor volwassenen…

Miel op 12 jan 2018 19:15

Zeker dat dit geen doekje is om je skibril proper te maken? 🤓.

Motorhandschoenen hebben doorgaans ook een ingebouwd zeemvelletje op de duimen om het vizier te drogen tijdens regen.

*bericht bewerkt door Morzel op 12 jan 2018 20:03

Is voor je bril ja 😂

Maargoed als het voor je neus ook werkt…

Ik wil alleen even opmerken dat die dunne buffs of bivakmutsen voor je mond nat worden van je adem. En daarna koud. Bovendien kun je er als het nat is niet zo goed door ademen. Een wollen sjaal werkt in mijn ervaring beter.

Is voor je bril ja 😂

Maargoed als het voor je neus ook werkt…

Tiny-M op 12 jan 2018 21:08

weer iets geleerd…:-)

Even een kick:

  • het is niet enorm koud geweest
  • Wel heel veel sneeuw gehad… de jassen van de decathlon en lidl hielden hun keurig droog!
  • Voor de kids hebben we niks “gemist”… de midlayers konden vaak uit ivm de zon de rest van de week en ze bleven lekker droog…
  • Savonds alles drogen en het ging prima!

(mijn vrouw had zelfs nog snotlappen gemaakt om te dragen om de arm…)

Top, mooi dat je een berichtje doet!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Paar jaar geleden was het ook bar koud in de Alpen, toen we na een nachtelijke rit in een warme auto Reutte binnenreden stond de buitenthermometer op -23°C.
Toen we een uurtje later in het hotel arriveerden was het eerste wat de locals ons meedeelden,
niet gaan skiën hoor bij deze extreme temperaturen!
Gewoon een wandeling maken en pas morgen of overmorgen de latten op wanneer het minder koud is.
Locals skiën praktisch nooit onder dergelijke koude omstandigheden, het is ook niet verantwoord want de kans dat je vrieswonden
met blijvend oploopt is dan ook enorm groot.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

doe met je kinderen wat ik doe als het echt onaangenaam weer is: wat vaker naar binnen. opwarmen in een hut en geen haast hebben. zeker als er wind bij is, ga je dat vanzelf doen. Alle kledinglaagjes ten spijt. en blijf laag, daar is het minder erg.

Maken we elkaar niet een beetje gek. Laatste week in Trois Vallees is de temperatur niet onder nul geweest. Zelfs 's nachts nauwelijks. De goede weersides bezoeken lost ook al een hoop onnodige zorgen op. En als het een dag echt koud wordt kunnen we ons daar toch altijd nog aan aanpassen.

Hen48

Maken we elkaar niet een beetje gek. Laatste week in Trois Vallees is de temperatur niet onder nul geweest. Zelfs 's nachts nauwelijks. De goede weersides bezoeken lost ook al een hoop onnodige zorgen op. En als het een dag echt koud wordt kunnen we ons daar toch altijd nog aan aanpassen.

Hulst op 1 feb 2018 09:15

Ja hoor, klopt helemaal!

Weet ook; slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel.

Maar wanneer het té extreem gaat pas ik mij ook meteen aan, gelukkig nog niet vaak meegemaakt in mijn wintersport carrière.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Plaats een reactie