Spookpistes

Ik kom zelf vaak in de Jungfrauregion, en het is me opgevallen dat de pistes Gummi Nord en de dalafdaling van Winteregg naar Lauterbrunnen nog nooit open zijn geweest, terwijl ik daar was. Van die dalafdaling vind ik het niet eens zo heel raar, omdat die nogal laag gelegen is. Maar bij de Gummi Nord vind ik het wel opvallend omdat het hoog in het gebied is. Ik heb er zelfs nooit enige activiteit, pistepalen of preparatie gezien op de plek waar die piste zou moeten zijn.

null

Kennen jullie ook skipistes die wel op de kaart staan, maar die nooit geopend zijn?

De hulotte piste in meribel was jarenlang een spookpiste met boompjes en al . Ben er lang niet geweest dus weet niet of dat nog zo is

Klopt inderdaad. Eerstgenoemde is eigenlijk alleen geopend met veel sneeuw tot diep in het dal.

Laatstgenoemde was een aantal jaar geleden wel een piste, maar is nu naar ik weet zelfs beschermd gebied voor dieren dus dat zou je wel als spookpiste kunnen noemen. Anders even rechtstreeks een e-mail of Facebookbericht aan Jungfrau sturen met deze vragen? Ben wel benieuwd wat zij te zeggen hebben.

Mr. Slow

Piste 54 in Saalbach is ook nooit open. Een paar jaar geleden een ongeprepareerde “natuur”/freeride piste; maar volgens mij zijn die borden nu ook weg.

Naast spookpistes zijn er ook spookliften. In Saalbach staat op de schatberg al jaren (minimaal een jaar of 15 schat ik) een kort sleepliftje waar die al die tijd nog nooit gedraaid heeft. Ook hangen er geen ankers/pannekoeken aan; dus hij kan niet eens gebruikt worden.

In Brixen staat er ook eentje al jaren ongebruikt; maar ze staan wel op de kaart.
Waarom staan ze nog steeds op de kaart? en waarom worden ze niet gebruikt? Of breek ze dan af.

Ha, in Les Arcs (1600) staat de oude deux tetes (was ooit zwart, ongeprepareerd) ook nog op sommige bordjes, maar niet op het officiele pisteplan. Blijft wel een heerlijk stukje en is nu ook lekker rustig :)

Edwin van Riel

Waarom staan ze nog steeds op de kaart? en waarom worden ze niet gebruikt? Of breek ze dan af.

Daffie op 12 jan 2018 10:06

Advertentiewaarde.

Waarom staan ze nog steeds op de kaart? en waarom worden ze niet gebruikt? Of breek ze dan af.

Daffie op 12 jan 2018 10:06

Advertentiewaarde.

Mike123 op 12 jan 2018 10:48

Een oud sleepliftje van 150mtr in een ultramodern skigebied van 270km. jazeker; giga advertentiewaarde…

Waarom staan ze nog steeds op de kaart? en waarom worden ze niet gebruikt? Of breek ze dan af.

Daffie op 12 jan 2018 10:06

om de pistekilometers nog verder naar boven af te kunnen ronden ;-)

Ja, het kan allerlei redenen hebben en ik wil niet te zwartgallig zijn, maar er wordt aardig wat gesjoemeld met pistekilometers en ik denk dat dit plaatje daar mooi in past ;)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Piste 54 in Saalbach is wel al open geweest. Deze piste heeft geen kunstmatige besneeuwing en de laatste 3 jaar was er nooit genoeg sneeuw om ze open te gooien. Misschien komt daar met de komst van de nieuwe Kohlmaisbaan verandering in…

Ha, in Les Arcs (1600) staat de oude deux tetes (was ooit zwart, ongeprepareerd) ook nog op sommige bordjes, maar niet op het officiele pisteplan. Blijft wel een heerlijk stukje en is nu ook lekker rustig :)

evr66 op 12 jan 2018 10:21

Die heb ik afgelopen vakantie ook gedaan met een ESF-moni. 👍

Naast spookpistes zijn er ook spookliften. In Saalbach staat op de schatberg al jaren (minimaal een jaar of 15 schat ik) een kort sleepliftje waar die al die tijd nog nooit gedraaid heeft. Ook hangen er geen ankers/pannekoeken aan; dus hij kan niet eens gebruikt worden.

Waarom staan ze nog steeds op de kaart? en waarom worden ze niet gebruikt? Of breek ze dan af.

Daffie op 12 jan 2018 10:06

Misschien willen ze de ruimte reserveren voor een dalstation van een toekomstige lift? Ik kan mij voorstellen dat het makkelijker is (qua vergunningen e.d.) om een lift neer te zetten op een plek waar nu ook al een lift staat.

Wat ik zowiezo mis in Saalbach en Hinterglemm is de mogelijkheid om van de Schattberg naar de overkant te komen zonder door het dorp te hoeven lopen.

Ha, in Les Arcs (1600) staat de oude deux tetes (was ooit zwart, ongeprepareerd) ook nog op sommige bordjes, maar niet op het officiele pisteplan. Blijft wel een heerlijk stukje en is nu ook lekker rustig :)

evr66 op 12 jan 2018 10:21

Die heb ik afgelopen vakantie ook gedaan met een ESF-moni. 👍

Morzel op 12 jan 2018 13:10

Was ons standaard opwarm-rondje iedere ochtend :) Voordeel dat er geen nare helling boven ligt en je vrij snel weer samenkomt met de piste voor de piste-tijgers van het gezelschap :)

Edwin van Riel

Ha, in Les Arcs (1600) staat de oude deux tetes (was ooit zwart, ongeprepareerd) ook nog op sommige bordjes, maar niet op het officiele pisteplan. Blijft wel een heerlijk stukje en is nu ook lekker rustig :)

evr66 op 12 jan 2018 10:21

Die heb ik afgelopen vakantie ook gedaan met een ESF-moni. 👍

Morzel op 12 jan 2018 13:10

Deze dus,
hier al behoorlijk verspoord in de vroege ochtend :)

null

Edwin van Riel

In Berwang zou er een (stukje) zwarte piste van de Hochalm naar Bichlbach afdalen. Nou, gezocht maar niet gevonden. Wel iets wat misschien ooit een piste was, nu echter vol met kleine dennen.

null

In Val Cenis, zwarte piste “Le Lac”. Afdaling met zicht op Lac Du Mont Cenis.
Was vroeger amper geopend en is nu volledig van de kaart verdwenen.

null

Waarom staan ze nog steeds op de kaart? en waarom worden ze niet gebruikt? Of breek ze dan af.

Daffie op 12 jan 2018 10:06

Advertentiewaarde.

Mike123 op 12 jan 2018 10:48

Een oud sleepliftje van 150mtr in een ultramodern skigebied van 270km. jazeker; giga advertentiewaarde…

Daffie op 12 jan 2018 12:36

Het gaat niet om de lengte van de skilift, daar wordt niet mee geadverteerd. Je kunt op je site een lift mee toevoegen, dus het zou vast wel advertentiewaarde hebben.

Hoe Hoger Hoe Beter

Leuk topic ik ben wel benieuwd!

Click. Click. Peace

De 69 in Zermatt. Staat op de kaart, maar is verder nergens te vinden op de site van Zermatt. In het lijstje met pistes ben ik m nog nooit tegen gekomen. Zelfs nu niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 jan 2018 19:06

Ik weet dat er een rode piste is bij Flaine (Lucifer? Iig eentje met een duivelse naam ;)) die lijkt op een spookpiste, maar gewoon heel laat in het seizoen pas open gaat (denk feb/maart) omdat de piste eigenlijk een crevasse/couloir hoe heet zoiets? Is die gevuld moet worden met sneeuw.

Het is geen stilstaande lift, maar zo duidelijk hoeft het dus niet te zijn ;)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Wat een leuk topic! Ik hoop op ooit een blogpost als samenvatting met ontbrekende foto’s van de pistes toen en nu etc!

Qua skiwelt: dat sleepliftje op de aualm (72) is inderdaad nooit open. Het ligt ook helemaal niet in een dal dus reserveren lijkt me sterk. Ook heeftde recent vernieuwde lift aan de andere kant van de piste voldoende capaciteit…

Verder vind ik de 1C daar altijd een heerlijke piste. Rustig ook, want niemand wil beneden met de bus uitkomen: er is geen lift. Heb hem alleen al jaren niet meer open gezien. Zelfde voor het laatste stuk van de blauwe dalafdaling van Scheffau. Beiden waarschijnlijk niet besneeuwd? Al begrijp ik van de laatste niet zo goed waarom niet gezien dat het alternatief altijd enorm druk is ‘s middags.

In Kals-Matrei zijn ze niet alleen goed in pistekilometers beliegen, ook in dit topic hoort het gebied thuis.
Zo bestaan skiroutes 15 en 16 naar mijn gedacht niet. Tevens zijn 2 weergegeven pistes op de skikaart simpelweg 1 piste (bijvoorbeeld piste 5 en 6).

Het is ondertussen al enkele jaren geleden dat ik er geweest ben, maar waarschijnlijk is er niets veranderd. Indien dit toch het geval is mag je mij corrigeren.

In nauders heb ik het sleepliftje boven aan de tscheyeckbahn nooit open geweten maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik er altijd vroeg in het seizoen kom…

In Winterberg is bij mijn weten de sleeplift 9 de Bremberg op sinds de komst van BBX nooit meer open. Toen ik er 18 december was zag ik ook dat er al best wat schoteltjes missen.

Born to Ride

In nauders heb ik het sleepliftje boven aan de tscheyeckbahn nooit open geweten maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik er altijd vroeg in het seizoen kom…

Goeleg op 13 jan 2018 09:17

Later in het seizoen is die zeker wel open. En in jaren met vroeg in het seizoen al veel sneeuw (zoals dit jaar en nu) istie ook open. De lift en met name de afdalingen hebben veel sneeuw nodig voor ze open kunnen en dat duurt in het Inneralpiene Nauders vaak even.

Verder denk ik inderdaad dat “spookliften” vaak blijven staan om ze later nog eens te vervangen zonder al teveel gedoe met de milieubeweging. In Serfaus heeft bijvoorbeeld de 1SB Alpkopf ook nog jaren ongebruikt op de kaarten gestaan, dan konden ze er makkelijk een achtpersoons gondel van maken.

Zou erfpachtrecht zoals beschreven in de blog van @Roel over Sudelfeld in een enkel geval ook een rol kunnen spelen?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik kom zelf vaak in de Jungfrauregion, en het is me opgevallen dat de pistes Gummi Nord en de dalafdaling van Winteregg naar Lauterbrunnen nog nooit open zijn geweest, terwijl ik daar was. Van die dalafdaling vind ik het niet eens zo heel raar, omdat die nogal laag gelegen is. Maar bij de Gummi Nord vind ik het wel opvallend omdat het hoog in het gebied is. Ik heb er zelfs nooit enige activiteit, pistepalen of preparatie gezien op de plek waar die piste zou moeten zijn.

null

Kennen jullie ook skipistes die wel op de kaart staan, maar die nooit geopend zijn?

Yippee op 11 jan 2018 16:35

De afdaling van Winteregg naar Lauterbrunnen heb ik 1 keer wel kunnen doen tijdens een van mijn shortskivakanties in Mürren. Ik denk een kleine 4 of 5 jaar geleden. Wij waren er net ten tijde van een grote dump en de sneeuwgrens zakte net laag genoeg om ook noemenswaardige sneeuwval in Lauterbrunnen te veroorzaken. Het was ook een kleine twee weken vóór de Inferno-rennen (de wedstrijdafdaling voor amateurs vanaf Schilthorn naar Lauterbrunnen. Zal eens zoeken of ik ergens een foto heb getrokken terwijl we de afdaling deden. Hebben hem maar 1 maal gedaan, want het is nogal een gedoe (kabine en dan treintje) om terug naar Mürren te geraken.

Leuk onderwerp! Wij hebben de piste 100 met de Col Saurel lift in Montgenevre (Via Lattea) nog niet open gezien. De verbinding tussen Frankrijk en Italië via het dal is nogal een langlauf ervaring. Ook prima, maar ik hoop toch eens via de 100 de grens over te kunnen oversteken.

sneeuw witje en de 7 bergen

Leuk onderwerp! Wij hebben de piste 100 met de Col Saurel lift in Montgenevre (Via Lattea) nog niet open gezien. De verbinding tussen Frankrijk en Italië via het dal is nogal een langlauf ervaring. Ook prima, maar ik hoop toch eens via de 100 de grens over te kunnen oversteken.

SandraSki op 13 jan 2018 21:53

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat er ruzie is tussen de Fransen en Italianen daar en dat de verbinding dit jaar niet meer open gaat.

Born to Ride

Anders even rechtstreeks een e-mail of Facebookbericht aan Jungfrau sturen met deze vragen? Ben wel benieuwd wat zij te zeggen hebben.

Quick op 11 jan 2018 18:25

Ik kreeg netjes een reactie:

Gummi Nord ist eine offizielle schwarze Piste im Gebiet Kleine Scheidegg-Männlichen. Für die Präparation braucht es jedoch sehr viel Schnee >1.5 Meter, da viele grosse Felsblöcke überdeckt werden müssen. Letztmals konnte die Piste in der Saison 2012/13 präpariert werden.
Die Piste steht aber jede Saison als Freeridepiste zur Verfügung (anbei ein aktuelles Bild) und ist diesbezüglich sehr beliebt.
Freundliche Grüsse

Klinkt plausibel. Vind dat persoonlijk ook één van de mooie dingen aan o.a. de Jungfrau Region, dat ze de pistes niet helemaal kapot egaliseren en couperen.

Mr. Slow

Plaats een reactie