Plan 2018: vertrekken naar Oostenrijk – BLOG / VLOG

En is er inmiddels al een update van de verbouwing? Ik ben benieuwd.

''Powder to the people''

Blog 6 – Zomer 2019
Het is alweer even geleden dat we over ons avontuur in Viehhofen hebben geschreven. Ondertussen is er veel gebeurd!
Afgelopen maart hebben we het hele huis nog eens goed doorlopen om alles op te meten en het verbouwplan te maken. Uiteraard hebben we dat toen gecombineerd met een dagje skiën en hebben de Skicircus Challenge Saalbach-Hinterglemm gedaan. Opstappen bij de Schönleitenbahn en dan over meer dan 70 km piste alle dorpen rond!

Verhuizing 1
In april hebben we onze koopwoning opgeleverd aan de nieuwe eigenaren. Dat betekende dat we in Nederland eerst nog naar een huurhuis zijn verhuisd en van groot naar klein verhuizen is een flinke klus!
In de meivakantie hebben we alle definitieve stukken ondertekend bij de notaris. We hadden natuurlijk een formeel moment verwacht, want het is voor ons niet niets zo’n stap. In Oostenrijk doen ze dat tekenmoment echter staand op de gang. Om te kunnen schrijven mag je nog net even op een kast leunen 😊. We hebben deze dagen gelijk met 2 aannemers kunnen spreken over de aanstaande verbouwing.

Verhuizing 2
Eind juni heeft de sleuteloverdracht plaatsgevonden. De kinderen hadden nog tot half juli school, dus konden we na de sleuteloverdracht niet gelijk blijven. Wel zijn we begonnen de verhuizing en hebben we in een aantal ritten alle spullen overgebracht.
Gelijk na de laatste schooldag zijn we met de laatste verhuisbus en een volgeladen auto definitief naar Oostenrijk vertrokken.
Een rit van 11 uur met 2 konijnen en 2 parkieten in de auto! Op z’n minst gezegd een bijzondere reis.
Op 16 juli hebben we ons officieel ingeschreven als inwoners van Viehhofen.
De eerste dagen zijn we vooral bezig geweest met uitladen en verplaatsen van spullen. Heel veel rommel van de vorige eigenaar die we er nog uit moesten halen. En dozen met onze eigen spullen erin. Gelukkig hebben ze hier ook een soort Marktplaats waar we een aantal van de oude meubels snel mee kwijt waren.

Inrichten en verbouwen
We hebben besloten met losse bouwers te gaan werken. Met een grote aannemer werd het veel te duur. Nu hebben we zelf de coordinatie en maken de planning.
Op de derde etage moesten we alles leegmaken zodat de werklui alles daar konden gaan slopen. En ja… alles werd gesloopt. Nieuwe leidingen. Nieuwe dakisolering. Veel wanden moesten kapot omdat er met deze indeling niet eens een normaal tweepersoonsbed in past. Ongelooflijk hoeveel containers puin er uit kwamen. Maar nu staan de eerste wanden er en kun je al een beetje zien wat het gaat worden.
We hebben hulp gehad van familie en vrienden uit Nederland met het sjouwen en klussen de eerste weken. Dat was super. Het was fijn om in het begin gelijk veel gedaan te krijgen zodat het al een beetje meer als jouw plekje gaat voelen. Daarna waren we ineens met z’n viertjes.
Ondertussen hebben wij veel afspraken gehad om keukens, badkamers en vloeren uit te zoeken. We zijn heel blij met onze keuzes, het gaat echt mooi worden!
Het verplaatsen ging steeds verder. Als we alles eindelijk hadden ingedeeld bedachten we weer een betere plek ervoor. Inmiddels hebben we al zeker een week niks veranderd aan onze plannen voor wat betreft de indeling van de ruimtes, dus dat gaat goed. 😉

Uitstapjes
We hebben tussen de bedrijven door ook geprobeerd te zorgen dat de kinderen een beetje een vakantiegevoel hadden. Anders is 8 weken vakantie wel erg lang. We zijn een paar keer met de lift de berg op gegaan om daar te wandelen, speeltuinen te ontdekken en speurtochten te doen. We hebben op quads en in karts gereden in het dal en veel geklommen en geklauterd bij de Motoriek Weg. Naar Maria Alm voor een Bauernherbstfest, Maishofen voor de Viehabtrieb en Kaprun voor een ander feest. In Saalbach-Hinterglemm hebben we een groot mountainbike evenement meegemaakt en Joost heeft zelfs meegedaan. The World Games of Mountainbiking. Een aantal fietstochtjes gemaakt op mountainbike en racefiets. En een wel heel bijzondere was samen de Grossglockner Hochalpenstrasse beklimmen met de racefiets. Ook nog een dagje skiën op de gletsjer in Hintertux.

Naar school
De eerste weken genoten de kinderen van de uitjes maar ook van het buitenspelen. Het blijkt dat er hier in het dorp veel jonge gezinnen zijn met kinderen rond dezelfde leeftijd. Is dat even mazzel hebben, want met het vele werk hadden wij wel af en toe erg weinig aandacht voor de kinderen. Nu staan er bijna dagelijks vriendjes voor de deur om Fleur (Floortje) en Loek (Luuk) op te halen.
Twee weken geleden hadden ze hun eerste schooldag. Dat was behoorlijk spannend, want ze spraken nog vrijwel geen Duits. We hebben van alles geprobeerd om ze aan Duits te zetten in Nederland, maar ze hadden er totaal geen interesse in. Na de eerste dag haalden we ze op en de reactie was: “Het was zooo leuk, ik heb nu al zin in morgen!”
Na een paar dagen gaven ze aan al gesprekjes in het Duits te voeren en dat ze vriendjes en vriendinnetjes hadden gemaakt. Ze vinden iedereen hier zo aardig. Het eerste dictee tijdens de Duitse les was niet zo’n succes. Ze verstonden er geen woord van, maar daar konden ze dan weer heel hard om lachen.
De afgelopen week gingen ze voor het eerst zelf met de bus naar school. Als we van te voren hadden geweten hoe dat is, waren we denk ik nooit hierheen verhuisd. We hadden in het begin toch de kaart erbij gepakt en daarop een straal van dachten wij 20 minuten omcirkeld voor de afstand naar school. Dat bleek verre van zo te zijn. De eerste keer naar huis met de bus. Ik ben naar school gereden om ze in de bus te zien stappen en te volgen. Bij de eerste rotonde maakt de bus een bocht de hele verkeerde kant op en rijdt een straat in waar ik met de auto niet in mocht. Nee!!! Wat is dit!! Ik zie de kinderen nog net uitstappen en ga kijken hoe ik weer kan keren. Vervolgens zie ik vanuit de straat waar de bus in reed een andere bus komen. Daar staat Zell am See op dus ik hoop dat de kinderen zelf hebben nagedacht en daar in zijn gestapt. Ik rijd achter die bus aan maar doordat hij steeds stopt moet ik hem inhalen. Bij de halte van Maishofen wacht ik ze op, in de hoop dat ze weten dat ze daar moeten uitstappen. Wat vond ik het spannend zeg! En ja hoor na een tijdje komt eindelijk de bus. Ik dacht dat ze het heel spannend vonden dat ze onverwachts moesten overstappen en nu het laatste stuk wel met mij wilden meerijden. Maar nee. “Ga maar naar huis, we gaan het laatste stuk ook gewoon met de bus.” Ehh…oké…
Nu blijkt dat ze ’s ochtends twee keer moeten overstappen en driekwartier nodig hebben. En op 4 van de 5 dagen op de terugweg 2 of 3 keer moeten overstappen en er bijna 2 uur over doen om thuis te komen na school! Gelukkig wisten we dit niet, want Floortje en Luuk vinden het prima en verder is alles hier in het dorp super.
Boekingen
Ook de boekingen gaan goed. De bestaande appartementen hebben we zelf al iets opgeknapt en foto’s van gemaakt. Vooral nieuwe bedden waren nodig en die zijn er nu. Ook de appartementen die nog gerenoveerd worden, worden gelukkig goed geboekt. Maar er moet nog wat bij. De verbouwing pakt behoorlijk wat duurder uit dan gepland, wat natuurlijk altijd het geval is. Gelukkig hebben we besloten maar een deel te verbouwen in de eerste periode, dan komen niet alle kosten in één keer.

Maaike

Wàt een avontuur hè @Maaike_vdv en @Joostsmit! Ik ben èrg benieuwd naar hoe het er nu uitziet en kom over een paar weken aanwaaien. Met de boekingen komt het vast goed zodra de 1e sneeuw gaat vallen want jullie liggen hardstikke gunstig in/bij de skigebieden daar!
Wij verheugen ons er in ieder geval op om eind van het jaar bij jullie te vieren!

mama on a mission in the snow

Blog 6 – Zomer 2019

Het is alweer even geleden dat we over ons avontuur in Viehhofen hebben geschreven. Ondertussen is er veel gebeurd!

Afgelopen maart hebben we het hele huis nog eens goed doorlopen om alles op te meten en het verbouwplan te maken. Uiteraard hebben we dat toen gecombineerd met een dagje skiën en hebben de Skicircus Challenge Saalbach-Hinterglemm gedaan. Opstappen bij de Schönleitenbahn en dan over meer dan 70 km piste alle dorpen rond!

Verhuizing 1
In april hebben we onze koopwoning opgeleverd aan de nieuwe eigenaren. Dat betekende dat we in Nederland eerst nog naar een huurhuis zijn verhuisd en van groot naar klein verhuizen is een flinke klus!

In de meivakantie hebben we alle definitieve stukken ondertekend bij de notaris. We hadden natuurlijk een formeel moment verwacht, want het is voor ons niet niets zo’n stap. In Oostenrijk doen ze dat tekenmoment echter staand op de gang. Om te kunnen schrijven mag je nog net even op een kast leunen 😊.
We hebben deze dagen gelijk met 2 aannemers kunnen spreken over de aanstaande verbouwing.

Verhuizing 2
Eind juni heeft de sleuteloverdracht plaatsgevonden. De kinderen hadden nog tot half juli school, dus konden we na de sleuteloverdracht niet gelijk blijven. Wel zijn we begonnen de verhuizing en hebben we in een aantal ritten alle spullen overgebracht.
Gelijk na de laatste schooldag zijn we met de laatste verhuisbus en een volgeladen auto definitief naar Oostenrijk vertrokken.

Een rit van 11 uur met 2 konijnen en 2 parkieten in de auto! Op z’n minst gezegd een bijzondere reis.

null

Op 16 juli hebben we ons officieel ingeschreven als inwoners van Viehhofen.

null

De eerste dagen zijn we vooral bezig geweest met uitladen en verplaatsen van spullen. Heel veel rommel van de vorige eigenaar die we er nog uit moesten halen. En dozen met onze eigen spullen erin. Gelukkig hebben ze hier ook een soort Marktplaats waar we een aantal van de oude meubels snel mee kwijt waren.

Inrichten en verbouwen
We hebben besloten met losse bouwers te gaan werken. Met een grote aannemer werd het veel te duur. Nu hebben we zelf de coordinatie en maken de planning.
Op de derde etage moesten we alles leegmaken zodat de werklui alles daar konden gaan slopen. En ja… alles werd gesloopt. Nieuwe leidingen. Nieuwe dakisolering. Veel wanden moesten kapot omdat er met deze indeling niet eens een normaal tweepersoonsbed in past. Ongelooflijk hoeveel containers puin er uit kwamen. Maar nu staan de eerste wanden er en kun je al een beetje zien wat het gaat worden.
We hebben hulp gehad van familie en vrienden uit Nederland met het sjouwen en klussen de eerste weken. Dat was super. Het was fijn om in het begin gelijk veel gedaan te krijgen zodat het al een beetje meer als jouw plekje gaat voelen. Daarna waren we ineens met z’n viertjes.
Ondertussen hebben wij veel afspraken gehad om keukens, badkamers en vloeren uit te zoeken. We zijn heel blij met onze keuzes, het gaat echt mooi worden!
Het verplaatsen ging steeds verder. Als we alles eindelijk hadden ingedeeld bedachten we weer een betere plek ervoor.
Inmiddels hebben we al zeker een week niks veranderd aan onze plannen voor wat betreft de indeling van de ruimtes, dus dat gaat goed. 😉

Uitstapjes
We hebben tussen de bedrijven door ook geprobeerd te zorgen dat de kinderen een beetje een vakantiegevoel hadden. Anders is 8 weken vakantie wel erg lang. We zijn een paar keer met de lift de berg op gegaan om daar te wandelen, speeltuinen te ontdekken en speurtochten te doen. We hebben op quads en in karts gereden in het dal en veel geklommen en geklauterd bij de Motoriek Weg. Naar Maria Alm voor een Bauernherbstfest, Maishofen voor de Viehabtrieb en Kaprun voor een ander feest. In Saalbach-Hinterglemm hebben we een groot mountainbike evenement meegemaakt en Joost heeft zelfs meegedaan. The World Games of Mountainbiking. Een aantal fietstochtjes gemaakt op mountainbike en racefiets. En een wel heel bijzondere was samen de Grossglockner Hochalpenstrasse beklimmen met de racefiets. Ook nog een dagje skiën op de gletsjer in Hintertux.

null

null

null

null

null

null

Naar school
De eerste weken genoten de kinderen van de uitjes maar ook van het buitenspelen. Het blijkt dat er hier in het dorp veel jonge gezinnen zijn met kinderen rond dezelfde leeftijd. Is dat even mazzel hebben, want met het vele werk hadden wij wel af en toe erg weinig aandacht voor de kinderen. Nu staan er bijna dagelijks vriendjes voor de deur om Fleur (Floortje) en Loek (Luuk) op te halen.
Twee weken geleden hadden ze hun eerste schooldag. Dat was behoorlijk spannend, want ze spraken nog vrijwel geen Duits. We hebben van alles geprobeerd om ze aan Duits te zetten in Nederland, maar ze hadden er totaal geen interesse in. Na de eerste dag haalden we ze op en de reactie was: “Het was zooo leuk, ik heb nu al zin in morgen!”
Na een paar dagen gaven ze aan al gesprekjes in het Duits te voeren en dat ze vriendjes en vriendinnetjes hadden gemaakt. Ze vinden iedereen hier zo aardig. Het eerste dictee tijdens de Duitse les was niet zo’n succes. Ze verstonden er geen woord van, maar daar konden ze dan weer heel hard om lachen.
De afgelopen week gingen ze voor het eerst zelf met de bus naar school. Als we van te voren hadden geweten hoe dat is, waren we denk ik nooit hierheen verhuisd. We hadden in het begin toch de kaart erbij gepakt en daarop een straal van dachten wij 20 minuten omcirkeld voor de afstand naar school. Dat bleek verre van zo te zijn. De eerste keer naar huis met de bus. Ik ben naar school gereden om ze in de bus te zien stappen en te volgen. Bij de eerste rotonde maakt de bus een bocht de hele verkeerde kant op en rijdt een straat in waar ik met de auto niet in mocht. Nee!!! Wat is dit!! Ik zie de kinderen nog net uitstappen en ga kijken hoe ik weer kan keren. Vervolgens zie ik vanuit de straat waar de bus in reed een andere bus komen. Daar staat Zell am See op dus ik hoop dat de kinderen zelf hebben nagedacht en daar in zijn gestapt. Ik rijd achter die bus aan maar doordat hij steeds stopt moet ik hem inhalen. Bij de halte van Maishofen wacht ik ze op, in de hoop dat ze weten dat ze daar moeten uitstappen. Wat vond ik het spannend zeg! En ja hoor na een tijdje komt eindelijk de bus. Ik dacht dat ze het heel spannend vonden dat ze onverwachts moesten overstappen en nu het laatste stuk wel met mij wilden meerijden. Maar nee. “Ga maar naar huis, we gaan het laatste stuk ook gewoon met de bus.” Ehh…oké…
Nu blijkt dat ze ’s ochtends twee keer moeten overstappen en driekwartier nodig hebben. En op 4 van de 5 dagen op de terugweg 2 of 3 keer moeten overstappen en er bijna 2 uur over doen om thuis te komen na school! Gelukkig wisten we dit niet, want Floortje en Luuk vinden het prima en verder is alles hier in het dorp super.

null

Boekingen
Ook de boekingen gaan goed. De bestaande appartementen hebben we zelf al iets opgeknapt en foto’s van gemaakt. Vooral nieuwe bedden waren nodig en die zijn er nu. Ook de appartementen die nog gerenoveerd worden, worden gelukkig goed geboekt. Maar er moet nog wat bij. De verbouwing pakt behoorlijk wat duurder uit dan gepland, wat natuurlijk altijd het geval is. Gelukkig hebben we besloten maar een deel te verbouwen in de eerste periode, dan komen niet alle kosten in één keer.

null

null

Maaike

Gaaf! Leuke update.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Leuk te lezen, dat de kids helemaal in Saalfelden op school zitten ;)

Groet uit Dienten

Dienten Die Alte schule

Heel erg leuk om te lezen.
Stoere Foto ook bij het bord van het Sportrealgymnasium!

M.b.t. de taal …kinderen maken nergens een probleem van, dat gaat veel sneller als bij ons volwassenen. Verder helpen kleine dingetjes thuis ook…zo veel mogelijk op Duits lezen, Salzburgernachrichten etc. en ORF kijken!
Er komt een moment dat ze Pinzgauerisch met vrienden gaan praten…

Prachtige omgeving en top locatie hebben jullie gevonden!

MTB tips: Tour naar Pinzgauerhütte, bij jullie “achterom” en Hundstein Statzerhaus met leuke trail tegenover Zell am See.

MfG aus Luxemburg,

Leuk te lezen, dat de kids helemaal in Saalfelden op school zitten ;)

Groet uit Dienten

Elly3 op 24 sep 2018 23:45

Klopt, dit was de school waar ze zelf graag heen wilden. Echt een ontzettend leuke school, met veel sport mogelijkheden.

Maaike

Heel erg leuk om te lezen.
Stoere Foto ook bij het bord van het Sportrealgymnasium!

M.b.t. de taal …kinderen maken nergens een probleem van, dat gaat veel sneller als bij ons volwassenen. Verder helpen kleine dingetjes thuis ook…zo veel mogelijk op Duits lezen, Salzburgernachrichten etc. en ORF kijken!
Er komt een moment dat ze Pinzgauerisch met vrienden gaan praten…

Prachtige omgeving en top locatie hebben jullie gevonden!

MTB tips: Tour naar Pinzgauerhütte, bij jullie “achterom” en Hundstein Statzerhaus met leuke trail tegenover Zell am See.

MfG aus Luxemburg,

Alpenfreund op 25 sep 2018 08:23

Bedankt voor de goede tips! Daar gaan we zeker iets mee doen.

Maaike

Mooie verhalen @Joostsmit en @Maaike_vdv. Eind januari ben ik waarschijnlijk in de buurt en hoop ik even langs te kunnen wippen. Kan ik aan Joost vragen of ie Rotterdam al mist :-P

When life gets too complicated.... SKI

Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!
Wat een grote stap en toffe uitdaging.
Heel benieuwd hoe de kamers er van binnen uitzien.
Het pand loopt over van charme.

It is an amazing world

Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!
Wat een grote stap en toffe uitdaging.
Heel benieuwd hoe de kamers er van binnen uitzien.
Het pand loopt over van charme.

Henrike op 26 sep 2018 07:40

Ik heb wel een aantal foto’s van bestaande appartementen. Deze gaan we volgend jaar verbouwen. Maar zijn voor nu toch ook een beetje opgeknapt. Overal nieuwe bedden in ieder geval.

null
null
null
null
null
null

Maaike

Ziet er netjes uit! Ik ken kamers die erger aan verbouwing toe zijn;)

Let it snow

machtig! ik heb al 2x deelgenomen aan de mountain attack in saalbach. nog geen idee of ik dit jaar zal meedoen. in ieder geval denk ik aan jullie als ik nog eens die richting uitkom.
de MTB wedstrijd in september blijkt ook heel erg de moeite te zijn.

machtig! ik heb al 2x deelgenomen aan de mountain attack in saalbach. nog geen idee of ik dit jaar zal meedoen. in ieder geval denk ik aan jullie als ik nog eens die richting uitkom.
de MTB wedstrijd in september blijkt ook heel erg de moeite te zijn.

derjean op 26 sep 2018 11:50

Mountain Attack ook erg indrukwekkend.
MTB wedstrijd was inderdaad erg gaaf. Volgend jaar organiseren we een week voor mtb’ers rondom die wedstrijd.

Maaike

Inderdaad, ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!

null

We hebben de eerste meters gemaakt op de Kitzsteinhorn!
Prachtige stralende zon en een ijsplaat. Helaas voor ons niet zo veel sneeuw als vorig jaar rond deze tijd, maar voor de kids een goede trainingspiste.

Het is maar ongeveer 20 minuten rijden vanaf ons huis, dus we zijn zaterdag en zondag gegaan. 's Ochtends echt behoorlijk harde piste, iets later in de ochtend werd het iets aangenamer, maar in de middag werd het weer papperig doordat het zo warm was. Hopelijk valt er snel weer verse sneeuw.

Voor de kids een goede piste om te trainen, zij skiën de wedstrijden ook op ijzige pistes. Je merkte ook dat zij er weinig moeite mee hadden.

null
null

Maaike

@Balboa, vlgs mij zijn dit dan je gastheer en gastvrouw :)

Dienten Die Alte schule

wow super leuk om te lezen. hopelijk hebben jullie je eerste maand en drukke periode goed druk gehad en is alles een beetje vlot gelopen… Toevallig geen website om een chalet in oostenrijk te vinden?

https://www.ad.nl/buitenland/twintig-nederlanders-ingesneeuw…

Voila… en daar heb je meteen reclame!
Leuk!!

It is an amazing world

wow super leuk om te lezen. hopelijk hebben jullie je eerste maand en drukke periode goed druk gehad en is alles een beetje vlot gelopen… Toevallig geen website om een chalet in oostenrijk te vinden?

Skippy79 op 6 jan 2019 02:25

Ha Skippy, helaas hebben we geen linkjes naar chalets die te koop zijn. Er zijn wel enkele sites van NLers die bemiddelen in de aan- en verkoop van panden. Met een beetje Googlen vind je ze wel. Wij hebben vooral gezocht vanuit onze eigen ideeën en wensen, veel onderzoek gedaan. Op een gegeven moment hebben we wel een NLse makelaar bij onze zoektocht betrokken, dat was erg prettig samenwerken!

wow super leuk om te lezen. hopelijk hebben jullie je eerste maand en drukke periode goed druk gehad en is alles een beetje vlot gelopen… Toevallig geen website om een chalet in oostenrijk te vinden?

Skippy79 op 6 jan 2019 02:25

Ha Skippy, helaas hebben we geen linkjes naar chalets die te koop zijn. Er zijn wel enkele sites van NLers die bemiddelen in de aan- en verkoop van panden. Met een beetje Googlen vind je ze wel. Wij hebben vooral gezocht vanuit onze eigen ideeën en wensen, veel onderzoek gedaan. Op een gegeven moment hebben we wel een NLse makelaar bij onze zoektocht betrokken, dat was erg prettig samenwerken!

@joostsmit,

Wel grappig dat er op destentor.nl een verhaal staat over jullie/Viehhofen

https://www.destentor.nl/buitenland/twintig-nederlanders-ing…

Groeten, Harald

@joostsmit,

Wel grappig dat er op destentor.nl een verhaal staat over jullie/Viehhofen

https://www.destentor.nl/buitenland/twintig-nederlanders-ing…

Harald3 op 7 jan 2019 23:35

1op1 van het AD verhaal… dat is jammer. Maar wel weer een groter bereik daardoor 👍🏻

@joostsmit,

Wel grappig dat er op destentor.nl een verhaal staat over jullie/Viehhofen

https://www.destentor.nl/buitenland/twintig-nederlanders-ing…

Harald3 op 7 jan 2019 23:35

1op1 van het AD verhaal… dat is jammer. Maar wel weer een groter bereik daardoor 👍🏻

Taco op 7 jan 2019 23:39

AD en de Stentor zijn van dezelfde uitgever, dus ik snap het 1 op 1 overnemen wel… mooie reclame!

Bergen + Sneeuw = ❤

Leuk om te lezen! :)
Is er misschien een update beschikbaar? al vol geboekt voor dit seizoen?

Het kan altijd korter, mand.
Groeten, Harald

Ons eerste jaar!

Inderdaad hoog tijd voor een update. Het eerste jaar is voorbij gevlogen.
Onze eerste wintergasten ontvingen we op 18 december 2018. Spannende laatste weken daarvoor. Waarbij het allemaal maar net af kwam voordat de gasten arriveerden. De verbouwing was een spannende en intesieve tijd. Zoals we allemaal ook wel in verschillende Ik Vertrek afleveringen hebben gezien, gaat er altijd genoeg mis. Hier natuurlijk ook.

Onverwachts moest al het leidingwerk ook vernieuwd in de te verbouwen appartementen.

Het skiruim was net opnieuw getegeld toen er enorme regenbuien kwamen. Er was een lek in de ruimte en het overstroomde. In de nieuwe tegels moesten gaten worden geboord om de grond weer te kunnen drogen.

Eerst leek het erop dat de deuren van de verbouwde appartementen niet op tijd zouden komen. Na heel veel heen en weer gebel kwamen ze op tijd. Maar in de laatste week toen ze kwamen, bleken ze in een andere maat geleverd dan de hoogte van de deuropeningen. Waardoor heel gehaast gaten gedicht moesten worden.

Natuurlijk ging het meeste wel goed en hebben we prachtige appartementen waar we heel trots op zijn.
hieronder een aantal foto’s, de rest van de foto’s is te vinden op https://sportchaletviehhofen.com/appartementen/
De appartementen Ahorn, Birke, Esche en Fichte zijn helemaal nieuw.

null

null

null

null

null

In januari ging het ontzettend veel en lang sneeuwen. Er kwam geen einde aan het sneeuwschuiven en op een gegeven moment waren we ingesneeuwd. Onze gasten konden niet naar huis. Het was maar twee keer één nacht, maar toch weer een bijzondere ervaring. Ons huis staat veilig en je merkte er hier weinig van. En voor de kids natuurlijk prachtig dat ze niet naar school konden.

Na de winterperiode hebben we echt wat weken nodig gehad om bij te komen. Vermoeid maar voldaan.

In mei ontvingen we onze eerste grote groep fietsers. De Nederlandse Shorttrack selectie. Daarna kwamen nog een aantal groepen met marathon schaatsers bij ons voor hun trainingskamp. Ontzettend leuk om zo’n groep in huis te hebben en om te zien hoe zij zich voorbereiden op het wedstrijdseizoen. In de zomer hebben we ook verschillende gezinnen en wandelaars op bezoek gehad. Voor hen hebben we de leukste activiteiten op een rijtje gezet. Er is zoveel te doen in de buurt, dat we gemerkt hebben dat gasten het fijn vinden als je alvast een voorselectie maakt met tips.

Het aantal gasten in de zomer en de herfst moet echt nog groeien. Wij denken dat veel mensen nog niet weten hoe prachtig het in de bergen is in die periodes en hoe ontzettend veel er te doen is. Zo goed als al onze gasten tot nu toe hebben aangegeven dat ze zeker nog een keer terug komen. Heel veel van hen hebben die tweede keer ook al geboekt. Een enkeling is zelfs al 3 keer geweest. Allemaal tevreden gasten tot nu toe!

De laatste weken zijn wij heel hard met de voorbereidingen van de winter bezig geweest. balkonbloemen weg, schade in de appartementen herstellen, grote schoonmaak van alles, tuin winterklaar maken, kerstlampjes aan de balkons, kerstversiering. Verder hebben we ook verschillende fietsarrangementen opgezet. Daarvoor worden de flyers nu gedrukt. Zowel voor de racefiets als de MTB.

Het mountainbiken hebben we zelf helemaal ontdekt het afgelopen jaar. Joost graag uphill en Maaike liever downhill. Ook de kids zijn enthousiast. Zij hebben in de zomer een downhill kamp gedaan. Ze vinden het prachtig en we zijn regelmatig met het hele gezin gaan downhillen. Prachtig om te zien hoe die kids zo stoer en snel naar beneden racen.

Het gaat goed met Floortje en Luuk. Ze zijn allebei over naar de 2de klas en halen prachtige cijfers. Ontzettend knap hoe snel zij de taal hebben geleerd. Ongelooflijk om te zien. Ze hebben ook veel vriendjes gemaakt. De kinderen op school en op de sportclubs zijn heel leuk. Verschillende logeerpartijtjes en kinderfeestjes gaan hier ook gewoon door. Nou ja kinderfeestjes… inmiddels zijn ze 11 en 12 en kun je het haast geen kinderfeestje meer noemen.

Wij zijn ook enthousiast over de school. Er wordt heel hard gewerkt maar is ook heel veel ruimte voor creatieve vakken en sport. Verschillende sportdagen, regelmatig een klassenuitje, schoolskiwedstrijd, langlaufen met gym, zwemmen met gym. Ieder jaar een kamp. Het ene jaar in de zomer en het andere jaar in de winter.

Kortom, het gaat goed. We komen nog genoeg lastige dingen tegen, maar zijn echt goed gesetteld. We hebben ontzettend leuke dorpsgenoten, nieuwe vrienden gemaakt en zo veel moois te doen zo vlakbij huis. We kijken enorm uit naar het skien. De nieuwe skilift, bij ons voor de deur, opent op 7 december. Dat wordt echt heel bijzonder. Een nieuwskigebied ligt voor ons klaar. Viehhofen wordt het centrum tussen Saalbach en Zell am See. Hoe mooi treffen wij het.

We zijn benieuwd naar jullie reacties en vragen!

Liebe Grüße
Joost en Maaike

Maaike

Leuke update Joost en Maaike. Fijn dat het jullie zo goed daat daar… :)

Wat leuk om te lezen, wat mooi dat het eerste jaar zo goed is gegaan. Wens jullie alle succes voor komend winterseizoen. En ik zet jullie op de lijst voor onze zomervakantie. Ik wil wel weer eens naar de bergen 😄 (racefiets mee!)

Bergen + Sneeuw = ❤

Plaats een reactie