Off piste met skiklasje

Las er net iets over in een ander draadje, en moest opeens weer denken aan iets dat we afgelopen winter meegemaakt hebben. Onze zoon (toen 8 jaar) skiet behoorlijk goed en zat in een klasje met jongens en meisjes van 12/13 jaar. Vertelde na lesdag 3 enthousiast dat ie met zijn klasje off piste was geweest. Heeft laten zien waar ze de piste afgegaan zijn en dat was echt off piste. Niet een stukje afsnijden of een bospaadje. Uiteraard geen 3 eenheid bij zich en zoonlief had ook niets gehoord over veiligheid, gevaar en niet zomaar off piste gaan. Dit laatste kan komen door de taalbarriere, de skileraar sprak Engels met de kinderen en onze zoon was de enige die dat niet begreep. Groepsgenoten vertaalden voor hem, maar dat gaat natuurlijk niet feilloos.

Overbodig om te zeggen dat wij not amused waren over het feit dat ons kind ‘zomaar’ off piste is geweest en nu (dus) ook denkt dat dit de normaalste zaak van de wereld is. Uiteraard achteraf eea uitgelegd hierover, maar we balen wel dat dit zo gegaan is.

Ik vraag me af of dit vaker gebeurt, en of je dit kunt voorkomen door van te voren bij de skischool én bij de skileraar aan te geven dat je niet wilt dat je kind meegenomen wordt buiten de piste. Gaan ze dat serieus nemen? Wat zouden jullie doen in dit geval?

Ik heb het bij ons in de skischool ook vaker gezien. Zelf snee ik wel eens een stukje af tjssen twee pistes maar ging ik absoluut niet langs pistes of onder liften door.

Ik mijn skischool zou het geen effect hebben om het bij het boeken te melden. Afhangende van de leraar die je krijgt zal het zin hebbenom het te melden. Het is sowieso de moeite om dit voor aanvang op dag 1 te bespreken.

Toevallig zag ik van de week bij de ESF staan dat alle kinderen die in ‘stage’ zitten (niveau na de ster 3) off piste kunnen mee worden genomen. Daar wordt het dus vermeld in de les informatie. Ik weet dat wij vroeger ook wel stukken off piste gingen met meester François, ik denk ook zonder medeweten van mijn ouders…

Jullie vinden dat dus geen probleem?

Wij hebben er wel moeite mee, is dat overdreven dan?

Vroeger, toen we nog op de skiles zaten (dus ruim 10 / 12 jaar geleden). Gingen we regelmatig offpiste skien met de skiklasjes. Van skiroutes tot zelfs (toen was de Choralpe in Westendorf nog de zonder verbinding Brixen met de gondels) een route vanaf de Choralpe totaan de skiweide beneden in Westendorf. Nooit iemand gehoord die daar problemen mee hadden.

*Zelf was ik ook zoon 10 a 11 jaar oud.

*bericht bewerkt door Tim. op 31 dec 2017 10:58

Ik snap zeker dat je er moeite mee hebt. Een leraar heeft in principe wel lawinekunde gehad, maar de een zal er meer kennis van hebben dan de ander. Ook afhankelijk van het niveau van de leraar. Vind daarom goed dat het bij ESF blijkbaar ook aangegeven wordt. Probleem dat ik ermee heb is dat een kind inderdaad niet zomaar ziet wanneer een bepaalde plek wel of niet gevaarlijk is. Die gaat straks buiten de les om gewoon weer van de piste af.

Sowieso kan het geen kwaad de skischool te vragen hoe ze ermee om gaan. Geeft je in ieder geval inzicht en dan kun je een keuze maken wat je jouw kind wel of niet wil laten doen.

@t@sje, ik begrijp wel dat je er moeite mee hebt. Je moet er maar op vertrouwen dat de leraar weet wat hij doet. Maar ik ga er maar vanuit dat ze zich geen moment in lawinegevaarlijk terrein bevinden.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Jullie vinden dat dus geen probleem?

Wij hebben er wel moeite mee, is dat overdreven dan?

t@sje op 31 dec 2017 10:49

Excuses, was zeker niet bedoeld als ‘geen probleem, wat zeur je’. Ik begrijp heel goed dat je er vraagtekens bij hebt! Ik kan geen inschatting van verdere situatie maken, weet bijvoorbeeld niet of ze in een groepje zitten met een olijke blonde Hollander met anwärter (niets mis mee, daar niet van) of een leraar die het gebied echt op z’n duimpje kent en heel goed weet wat hij/zij doet. En zelfs los daarvan denk ik dat het verstandig is het te bespreken en je zorgen te uiten.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er bij ESF dus in elk geval stil bij wordt gestaan en er waarschijnlijk ook extra goed over wordt nagedacht wat, waar en wanneer het kan, anders dan wanneer het alleen op initiatief is van een leraar die daar ‘zin in heeft’.

(Reactie is wat zwart wit en kort door dde bocht, maar het gaat om het idee…)

@t@sje, ik begrijp wel dat je er moeite mee hebt. Je moet er maar op vertrouwen dat de leraar weet wat hij doet. Maar ik ga er maar vanuit dat ze zich geen moment in lawinegevaarlijk terrein bevinden.

Shane op 31 dec 2017 11:07

Dat is dus de vraag, echt geen idee of dat zo is. En dat is een spannende, als je je kind daaraan toevertrouwd…

Zelf hebben we er niet voldoende kijk op om dat te kunnen beoordelen. En dus leren we onze kinderen dat off piste een no go is. Waarbij ze vervolgens in de skiklas leren dat het wél kan en ook nog eens superstoer is. Beetje jammer wel, vind ik.

Zoonlief wilde vorig jaar inderdaad na die ervaring in de skiklas op allerlei plekken de piste af want ‘hier kan het echt veilig hoor…’.

Lijkt mij dat de skischool weet wat mogelijk is en dat dit ‘s ochtends voor de start ook besproken wordt met de skileraren. Zo’n skischool zit natuurlijk ook niet op te wachten op de negatieve gevolgen van een skiklasje die in een lawine is gekomen

Een anwärter mag in beginsel niet off piste lesgeven.
In Frankrijk is dat anders omdat de leraren er allemaal volledig zijn geschoold.
En je kunt erover discussiëren inderdaad. In beginsel is off piste zonder gear een no go, maar om het gevoel te krijgen van losse sneeuw is het in een lesomgeving wel te plaatsen. Er zijn volgens mij ook steeds meer scholen die bij een off piste les de benodigde gear aan de cursisten lenen. En ik ga er even vanuit dat ze wel rekening houden met het terrein waar ze de poeder ingaan (tenminste dat zou wel moeten).
Aan de andere kant geef je als school wel het signaal af van off piste kan prima, als je niet de veiligheidsaspecten meeneemt in de les. Daar heb ik verder geen zicht op of die benodigde uitleg ook daadwerkelijk gegeveb wordt.

Ik heb de reacties hier boven gelezen, en er komt maar 1 vraag bij mij op.
hoe zit dat met de verzekering? Zijn de kinderen verzekert, als ze met de skileraar off piste gaan.

Ik heb de reacties hier boven gelezen, en er komt maar 1 vraag bij mij op.
hoe zit dat met de verzekering? Zijn de kinderen verzekert, als ze met de skileraar off piste gaan.

marie-louise op 1 jan 2018 15:16

Onde begeleiding van gids of leraar normaal gesproken wel. Check je voorwaarden daar even op.

Check je voorwaarden: bv de ANWB wintersport dekking, dekt geen off piste.
nu ga ik er wel vanuit, dat die kinderen heel goed kunnen skien, als een skileraar met hun buiten de piste gaat. Maar stel er gebeurt iets…

https://www.anwb.nl/verzekeringen/nieuws/2016/februari/vergo…

Hier staat van wel, mits onder begeleiding.

Het staat natuurlijk alle ouders vrij voor de eerste les navraag te doen bij de skischool. ten eerste: wordt er evt offpiste geskied en ten tweede: is de leraar voldoende gekwalificeerd. Lijkt me niet onredelijk :)

Bij de ESF gedurende de 14 weken dat mijn dochter er gelest heeft, trouwens altijd meer dan voldoende vertrouwen in de leraar gehad. Daarentegen draagt ze op les de laatste jaren wel altijd pieper en airbag (eigenlijk vrijwel altijd tegenwoordig, soort automatisme, tenzij we van tevoren besluiten die dag geen meter buiten de piste te skien)

Edwin van Riel

Toevallig zag ik van de week bij de ESF staan dat alle kinderen die in ‘stage’ zitten (niveau na de ster 3) off piste kunnen mee worden genomen. Daar wordt het dus vermeld in de les informatie. Ik weet dat wij vroeger ook wel stukken off piste gingen met meester François, ik denk ook zonder medeweten van mijn ouders…

Helen op 31 dec 2017 10:38

Vroeger gingen we met de derde ster al weleens of piste. Maar waren vaak kleine stukjes

Een raar verhaal.
Je weet ook niet of het kind het goed gezien heeft.Aan de andere kant 2 meter naast de Piste is in principe al Off-Piste.

Als het echt Off-Piste was zonder 3 eenheid is in Oostenrijk de leraar zwaar fout en wordt op staande voet ontslagen.(ook als er geen ongelukken gebeurd zijn)
Dat zal hij dan ook echt niet doen dat weet ik zeker.
Ik denk dan ook dat het een beetje voelen was hoe een laagje verse sneeuw skied.
Ik neem aan dat het in Frankrijk ook zo werkt.
Maar Ja… in Frankrijk weet je nooit 👏👏
(Grapje)

Voor mij persoonlijk is dit één van de redenen dat wij onze kinderen in Nederland op les hebben gedaan en daar lekker zelf met ze op pad gaan. Dus ik ben het met je eens
Ik heb in het verleden te vaak dit soort klasjes onder een lift door zien gaan waarbij ik echt twijfelde of het veilig was. Ook vaak gehad dat ik kinderen vond die “achtergelaten” waren (niet helemaal mee konden komen en vast stonden).
Kennis van het gebied zullen ze natuurlijk wel hebben en gelukkig hoor je weinig (geen) verhalen dat het mis is gegaan maar ik vind het toch altijd een hele verantwoordelijkheid om zo iemand met een groepje van 10 kids rond te zien gaan.

Als voorbeeld functie keur ik het eigenlijk ook totaal af. Ik ben geen heilige en ging ook vaak genoeg er tussendoor (mede omdat je dat hun ook ziet doen) maar de verhalen en lessen van o.a. @Rogier en andere op dit forum (maar ook bijv het ongeluk van Schumacher en het zelf hebben van kinderen) heeft er voor gezorgd dat ik het de laatste tijd niet meer doe.

@Togi leraren/leraressen die kinderen alleen laten of onverantwoord gedrag vertonen hoeven niet meer terug te komen.Maar dat ziet de gemiddelde wintersporter natuurlijk niet.

Gewoon in de bergen laten lessen.Veel leuker voor ze.
En als je heel graag wilt oefenen een paar lesjes in Nederland.

@Hooykaas, Moet toegeven dat ik niet zie of ze terug komen (al hadden sommige wel een redelijke gebruinde skileraar kop die ervaring uitstraalde ;-) ).
Weet ook niet of dit gedrag ook uiteindelijk wel bij hun baas terecht komt natuurlijk.

Of lessen in de bergen leuker is dat weet ik niet
Nu zijn ze (naast de ski vakanties) vanaf september tot maart lekker iedere week met de sport bezig (ipv hooguit de 1 a 2 weken per jaar).
Gedurende de vakantie gezellig met hun ouders op pad, tussendoor samen de chocolade pauzes etc.
Persoonlijk heb ik zoiets van, je hebt maar 5 weken aan vrije dagen per jaar waarvan je er zo’n 4 van weg kunt (je hebt altijd vrije dagen nodig van andere dingen).
De kinderen zitten het hele jaar op school, je eigen werk, overige verplichtingen, sociaal leven etc, mijn gevoel is dat ik al zoveel mis van hun opgroeien en dus de tijd die je het jaar door gezamenlijk kan spenderen is (naar mijn gevoel) al zo minimaal, om ze dan ook nog tijdens mijn vakantie weg te brengen geeft mij geen goed gevoel.

@Hooykaas, Moet toegeven dat ik niet zie of ze terug komen (al hadden sommige wel een redelijke gebruinde skileraar kop die ervaring uitstraalde ;-) ).
Weet ook niet of dit gedrag ook uiteindelijk wel bij hun baas terecht komt natuurlijk.

Of lessen in de bergen leuker is dat weet ik niet
Nu zijn ze (naast de ski vakanties) vanaf september tot maart lekker iedere week met de sport bezig (ipv hooguit de 1 a 2 weken per jaar).
Gedurende de vakantie gezellig met hun ouders op pad, tussendoor samen de chocolade pauzes etc.
Persoonlijk heb ik zoiets van, je hebt maar 5 weken aan vrije dagen per jaar waarvan je er zo’n 4 van weg kunt (je hebt altijd vrije dagen nodig van andere dingen).
De kinderen zitten het hele jaar op school, je eigen werk, overige verplichtingen, sociaal leven etc, mijn gevoel is dat ik al zoveel mis van hun opgroeien en dus de tijd die je het jaar door gezamenlijk kan spenderen is (naar mijn gevoel) al zo minimaal, om ze dan ook nog tijdens mijn vakantie weg te brengen geeft mij geen goed gevoel.

Togi op 2 jan 2018 11:12

Wij doen halve dage les.,en 12 lessen op de rollerbaan. Ik merk dat ze heel wat leren op de lessen in Frankrijk. En ook in Nederland. Met alleen lessen in Nederland zou hij echt niet niveau halen als dat hij nu heeft.

*bericht bewerkt door miepmiep op 02 jan 2018 11:20

De tijd die je het jaar door gezamenlijk kan spenderen is (naar mijn gevoel) al zo minimaal, om ze dan ook nog tijdens mijn vakantie weg te brengen geeft mij geen goed gevoel.

Dacht dat ik tegenwoordig nog de enige was die er zo over denkt, iedereen lijkt die kids (zeker op wintersport) maar wat graag kwijt te willen :).

*bericht bewerkt door Shane op 02 jan 2018 11:23

I can stick uphill ice, on my saucer...

De tijd die je het jaar door gezamenlijk kan spenderen is (naar mijn gevoel) al zo minimaal, om ze dan ook nog tijdens mijn vakantie weg te brengen geeft mij geen goed gevoel.

Dacht dat ik tegenwoordig nog de enige was die er zo over denkt, iedereen lijkt die kids (zeker op wintersport) maar wat graag kwijt te willen :).

Shane op 2 jan 2018 11:22

Ja zegt dat wel. Hier alleen ochtend les en middag gezellig met gezin

Ik geef mijn kids zelf les (niet altijd, ze gaan soms ook wel eens naar een klasje, maar zeker geen hele dagen). Ideale combi van quality time en leren skiën. Is ook meteen het toezicht bij off piste skiën geregeld :)

Toen ik nog les had, gingen wij ook offpiste met het skiklasje. ik vond het zelf niks aan want als een van de leerlingen viel duurde het zo een uur voor dat deze weer op de skies stond en er weer verder geskied kon worden. de leraar maakt je er alleen maar bewust van dat offpiste heel anders is dan de piste zelf.

Hoe Hoger Hoe Beter

@Togi bedankt voor je uitgebreide reactie. @Shane 😃 Sommige ouders willen inderdaad de kinderen maar wat graag hoe zeg ik het netjes “onderbrengen”
Vooral als het hard aan het sneeuwen is.En 80% van de liften gesloten zijn.En gaan dan zelf terug naar het hotel.

Lijkt mij dat de skischool weet wat mogelijk is en dat dit ‘s ochtends voor de start ook besproken wordt met de skileraren. Zo’n skischool zit natuurlijk ook niet op te wachten op de negatieve gevolgen van een skiklasje die in een lawine is gekomen

Marijnt op 31 dec 2017 12:04

Er zijn in Oostenrijk zat skischolen waar dit niet besproken word. Het is bij deze scholen ook een normaal iets om met je kindergroep buiten de piste te gaan, en ja ook de anwarter-leraren/leraressen. Ik heb zelf ook vaak les gegeven aan kindergroepen en je wilt niet weten hoeveel ouders het bijna eisten dat hun kind buiten de piste moest gaan, als ik dan vertelde dat ik hiertoe niet bevoegd was maakte hen niet uit!
Ik vraag me af hoeveel skileraren daadwerkelijk weten waar ze op zo`n moment mee bezig zijn. Bij evt. calamiteiten kunnen de gevolgen erg groot zijn, en op de skischool kun je dan niet bouwen vrees ik

bij de skischool waar wij heen gaan in valto en les menuires gaan ze pas off piste bij pro rider nivea ( skien) snowboarden weet ik niet. en staat ook aangegeven op de site. als hij dat niveau haalt krijgt hij mij zelf een pieper mee. En leggen we hem uit wat de gevaren en natuurlijk de leuke dingen zijn van off piste…
nu zeggen we hem dat hij niet off piste mag gaan , omdat hij ouder moet zijn. hij is pas 7.

*bericht bewerkt door miepmiep op 03 jan 2018 15:11

Hier wat extra info over wat off-piste mbt kinderen. https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/352061/kinderen-en…

Click. Click. Peace

⬆️ Dit lezende vind ik het nog raarder dat mijn jonge kind zomaar (zonder iets van uitleg of gebruik van veiligheidsmaatregelen) meegenomen is buiten de piste door een skileraar.

Het vervelende is dat ik niet goed zie hoe we dit kunnen voorkomen, anders dan zoon niet meer naar skiles in Oostenrijk te laten gaan. En dat is jammer, want zoonlief zoekt graag zijn (fysieke) grenzen op en als ie met ons meeskiet dan leert hij weinig bij omdat hij inmiddels een stuk beter kan skiën dan wij…

Plaats een reactie