tips gevraagd

null
null

ok mannen, paar fotootjes met nieuwe camera gemaakt. Op en aanmerkingen, vooral tips welkom! Heb nog wel even wat moeite met schieten vanaf laag standpunt en dan beetje fatsoenlijk mikken op het onderwerp. Wordt aan gewerkt 😃 Opnamen zonder nabewerking, direct uit de camera.

2e sowieso onderwerp dichter bij en beter van positie

Edwin van Riel

Lekker ongenuanceerde feedback: Vooral oefenen met je onderwerp volgen. Eerste foto is de skiër niet scherp omdat je (camera op automaat?) waarschijnlijk focust op het midden. Probeer vooraf te bedenken op welke plek je wil gaan afdrukken en waar je onderwerp dan in beeld is. Daar moet je focuspunt zitten. Als dat lukt spelen met je diafragma om meer diepte in de foto te krijgen.

Meer enkel-, knie- en heupflexie horen bij een dynamische skistijl.

En in de tweede foto zit je in de back seat!

(Van fotograferen weet ik niets 🙃)

Tweede foto is al een plaatje hoor. En je zegt het zelf al, als onderwerp belangrijk is, dan willen we onderwerp zien en niet half/half zoals in foto 1. Verder lekker experimenteren met afwijkende posities. Nog iets lager en in foto 2 springt je onderwerp over die bergen (gewoon liggen dus). Verder heeft je camera wellicht een knopje voor actionshots waarmee je een serie van 10/25/eindeloos kunt maken, dat is ideaal voor fotos als 2 (klinkt als stomme tip maar kwam er zelf een keer na vakantie achter). Veel plezier!

Probeer de compositie in beide foto’s speelser te maken. Recht naar boven zoals in foto 1 werkt maar heel zelden. Of je met echt een onderwerp hebben dat eruit knalt.
Voor deze foto zou je lager moeten zitten. Camera op de sneeuw en ietsjes naar boven kantelen, en meer naar schuin naar rechts mikken, dan krijg je meer het gevoel van steilte in je foto.

Foto twee is leuk, maar het is allemaal te laag in je foto, en de actie, die opzich erg gaaf is wordt een beetje door de achtergrond weggetrokken. Al had je een compositie gekozen dat de skier (mooie kleren trouwens!) bijvoorbeeld naar het dal had gesprongen was het meteen spectaculairder geweest!

Succes met de volgende foto’s post ze gerust!

Click. Click. Peace

dank mannen. gaan we mee aan de slag!

Edwin van Riel

@rogier: hoe bedoel je schui nsar rechts, camera niet of minder horizontaal houden? @sndr: die stand gebruik ik eigenlijk standaard. blijft opnemen zolang je hem ingedrukt hebt. en deze camera houdt dat gelukkig ook meer dan 3 beelden vol (tnx @rogier voor de camera-tip, hardstikke leuk apparaat)

Edwin van Riel

Simpel minder recht naar boven mikken. Meer schuin naar rechts (horizon wel recht…)

Click. Click. Peace

Simpel minder recht naar boven mikken. Meer schuin naar rechts (horizon wel recht…)

Rogier op 26 dec 2017 07:51

Juist, dank u!

Edwin van Riel

Punt 1: wat voor camera gebruik je?
Ik gebruik een Canon spiegelreflex, in de stand AI Servo kan je hele mooie, leuke dynamische fotoos maken.
Hier volgt de uitleg:
https://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/basiskennis/can…
Punt 2: slechte fotoos bestaan niet naar mijn mening, het is alleen of iemand de foto wel/niet mooi vindt. Maar men weet nooit wat het echte verhaal achter de foto is in 1e instantie.
Blijf het gewoon proberen. Probeer alles uit. Noteer/onthoudt wat de instellingen waren en oordeel daar op. Daar leer je enorm veel van. Succes ermee

slechte fotoos bestaan niet naar mijn mening

Over smaak (compositie, onderwerp, lichtval etc) valt niet te twisten.
Technisch gezien bestaan naar mijn mening wel degelijk slechte foto’s:
Onder resp. overbelicht, zonder dat dit een bijdrage levert aan de foto, onscherp, bewogen etc. etc. etc.

Rob

Druk bezig. Gisteren ehiteot, vandaag verse poeder. To be continued. @bartski: gebruik een sony a6000 omdat mn pana tz60 noet voldoet en ik mijn dslr te groot/duir/kwetsbaar bind om iedere dag mee te nemen de piste op. Sony is een leuke middenweg, we oefenen verder. hopelijk vanmiddag iets van een zonnetje.

Edwin van Riel

We willen allemaal wel zo’n streepje ehiteot… ;-)

(laat nog wat sneeuw liggen voor mij volgende week :-D)

Mijn tip: vermeld voortaan in de topic-titel waarover je tips wilt. In dit geval zou “Fotografie-tips gevraagd” mij hebben weerhouden op dit topic te klikken en zou dit topic vrij blijven van deze off-topic reactie van mij.

Succes verder met je nieuwe camera.

Annoying skiers since 2003

We willen allemaal wel zo’n streepje ehiteot… ;-)

(laat nog wat sneeuw liggen voor mij volgende week :-D)

Morzel op 28 dec 2017 18:41 [@morzel](/profiel/morzel): geen probleem voor de komende week. eens zien of er zo wat liften gaan draaien. ondertussen in het dal: [![](https://cdn.wintersport.nl/forum/20/ab515eed0afd01a6a0baf9fa675df17a_0_dsc09460.jpg?width=800)](https://cdn.wintersport.nl/forum/20/ab515eed0afd01a6a0baf9fa675df17a_0_dsc09460.jpg?width=800)

*bericht bewerkt door evr66 op 30 dec 2017 06:46

Edwin van Riel

Het gaat nog wel even duren voor ik daar ben. Hou nog wat poeder over voor de namiddag!
😎

null

waar gaat de reis heen? momenteel regen onder 1600. boven 2000 prima

Edwin van Riel

gisteren heerlijk geskied in les arcs, vrijwel alleen op de piste gezien de omstandigheden, maar desondanks een topdag!

null
null
null
null

Edwin van Riel

vandaag een topdag. erg tevreden met skien en de fotos

null

Edwin van Riel

Plaats een reactie