Percentage snowboarders

Maar ik heb nog steeds de vraag uit staan naar cijfers op dit punt. In afwachting daarvan… nou ja, ik heb het niet voor niets in de Stube gezet zeg maar.

De skiërs voelen zich bedreigd! 😉

Marijnt op 23 dec 2017 07:25

Of herkend … :-)

Rob

Maar even off-topic: iemand feiten of cijfers?

Nooit van CBS gehoord?

Ik heb geen zin om het allemaal over te tikken, kijk gewoon even op
http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=3…

Conclusies mogen jullie zelf trekken …

Rob

Je hoeft niet meteen boos te worden. En nee, ik wist niet dat het CBS dit soort dingen bijhield.

Helaas geven de CBS-cijfers geen antwoord op de gestelde vragen @RCGrootveld.

Helaas geven de CBS-cijfers geen antwoord op de gestelde vragen @RCGrootveld.

DrPhil op 23 dec 2017 11:34

Nou wel dus. Aantal skiërs neemt toe, boarders af. Dus procentueel nog sneller. Als je er echt onderzoek van wil maken informeer eens bij aantal grote wintersportzaken, die kunnen het vast zo vertellen. Toen ik twee jaar geleden (ski)schoenen kocht, vertelde ze mij al dat aantal boarders afnam. Vooral onder jeugd. Kan dus overigens ook zo weer omslaan…

*bericht bewerkt door Sndr op 23 dec 2017 11:45

  1. Zijn er sowieso (procentueel) meer snowboarders in de Lage Landen dan in andere landen/het gehele wintersportpubliek?
  2. Wordt het aandeel snowboarders in de Lage Landen inderdaad feitelijk minder snel kleiner dan in andere landen?
  3. Zo ja, hoe komt dat?
GiGi op 22 dec 2017 17:06

Dit waren de vragen. Zonder cijfers uit andere landen dan alleen Nederland kan je dus geen antwoord geven op die vragen. En verkoop- of verhuurcijfers zeggen niks over het aantal personen dat boardt of het aantal dagen dat geboard wordt (ten opzichte van het totaal in de wintersport). Dus nee, de vragen kunnen niet worden beantwoord met alleen de informatie van het CBS.

Verder is de vergelijking van één jaar statistisch natuurlijk niet representatief.

En nee, ik wist niet dat het CBS dit soort dingen bijhield.

GiGi op 23 dec 2017 11:11

CBS houdt zo ongeveer alles bij …

Rob

Verder is de vergelijking van één jaar statistisch natuurlijk niet representatief.

DrPhil op 23 dec 2017 12:03

Eens, maar in ieder geval betrouwbaarder dan wat je op fora als deze tegenkomt.

Rob

Zal de nederlandse skivereniging hier geen antwoord op kunnen geven?

Maar even off-topic: iemand feiten of cijfers?

GiGi op 22 dec 2017 20:38

Laten we gewoon beginnen met tellen. Ik heb jou en mezelf al verwerkt in de tabel. Of alle Nederlandse en Vlaamse wintersporters even de tabel willen opslaan, het getal onder de juiste kolom (S voor ski en/of S voor snowboard) willen veranderen in paint en 'm vervolgens weer kunnen uploaden, weten we het snel exact. 👍

null

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Helaas, ik heb geen paint, maar kan iemand mij bij de S van Skiers erbij zetten?

Opvallend genoeg zijn het dan toch wel steeds de snowboarders die met wat fellere reacties komen @RFKangoo … een beetje de verdedigingsmodus. @Marijnt denkt gelijk te zien dat GiGi alle boarders pipo’s noemt en roept wat over de ski-evolutie dankzij snowboarden, jij gooit er een jij-bakje uit. Sneeuwbaard heeft ook iets met skiers die een snowboard-apartheid willen invoeren op een terras…

Eigenlijk rest mij de vraag, wie maakt zicht echt <strong>druk</strong> om onderwerpen als deze? 😜

Shane op 23 dec 2017 08:06

Ik hoef me niet te verdedigen hoor. :p

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 23 dec 2017 15:49

Übung macht den meister!!!

Zal de nederlandse skivereniging hier geen antwoord op kunnen geven?

Marijnt op 23 dec 2017 14:06

Je zou het wel verwachten, maar ik denk toch van niet.

Rob

Ik ga als snowboarder toch niet naar de ski vereniging?

We kunnen er natuurlijk ook een project van maken. Als iedereen nou gedurende het seizoen op willekeurige momenten op een willekeurige webcam even kan turven hoeveel skiërs en hoeveel snowboarders er op dat moment te zien zijn, hebben we na het analyseren van, pak 'm beet 100.000 screenshots een aardig beeld wat het percentage ongeveer is. Als we dat een jaar of 10 volhouden kunnen we ook makkelijk de eventuele afname van snowboarders berekenen.

Simpel. 🤗

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

We kunnen er natuurlijk ook een project van maken. Als iedereen nou gedurende het seizoen op willekeurige momenten op een willekeurige webcam even kan turven hoeveel skiërs en hoeveel snowboarders er op dat moment te zien zijn, hebben we na het analyseren van, pak 'm beet 100.000 screenshots een aardig beeld wat het percentage ongeveer is. Als we dat een jaar of 10 volhouden kunnen we ook makkelijk de eventuele afname van snowboarders berekenen.

Simpel. 🤗

Sneeuwbaard op 23 dec 2017 18:42

Goed idee! Als jij de eerste 99.990 voor je rekening neemt doe ik de rest wel ;)

Born to Ride

Eerlijk gezegd hoop ik wel dat het aantal snowboarders afneemt. Net als het aantal skiërs. Hoe rustiger op de piste, hoe beter.

Toch geeft dat overzicht van het CBS wel interessante info. Het aantal wintersportvakanties is in 10 jaar met 17% afgenomen.
10 jaar geleden was 71% van de wintersporters voornamelijk aan het skieën, afgelopen jaar was dat nog 68%.
10 jaar geleden ging slechts 8% van de wintersporters op een board de piste af (het verschil zit m vooral in het hoge aantal wandelaars en langlaufers) Afgelopen jaar was dat ruim 14%.

Als je de aantallen niet met het totaal aantal wintersportvakantiegangers vergelijkt maar oderling tussen skieërs en boarders, krijg je denk ik het meest “eerlijke beeld”
2006: 9,6% boarders
2007: 8,5% boarders
2008: 12,3% boarders
2009: 8,1% boarders
2010: 9,3% boarers
2011: 13,3% boarders
2012: 13,1% boarders
2013: 12,4% boarders
2014: 12,0% boarders
2015: 17,5% boarders.

Dat geldt natuurlijk alleen voor de Nederlanders, maar het beeld lijkt me duidelijk.

*bericht bewerkt door G11ling op 24 dec 2017 09:04

Maar even off-topic: iemand feiten of cijfers?

GiGi op 22 dec 2017 20:38

Laten we gewoon beginnen met tellen. Ik heb jou en mezelf al verwerkt in de tabel. Of alle Nederlandse en Vlaamse wintersporters even de tabel willen opslaan, het getal onder de juiste kolom (S voor ski en/of S voor snowboard) willen veranderen in paint en 'm vervolgens weer kunnen uploaden, weten we het snel exact. 👍

null

Sneeuwbaard op 23 dec 2017 14:59

Goed voorstel @Sneeuwbaard, alleen wil @GiGi het aantal DAGEN dat er geskiet of geboard wordt weten. Dus wil je mij bij skien zetten en dan 0,8426780763 dag invullen. Dat is dan het exacte aantal dagen van 24 uur dat ik in heel 2017 geskied heb, dus niet in lift of kneipe zat of ergens stilstond. Het moet wel een beetje exact he jongens (blij met mn skitracks, kost een uurtje maar dan help je de wetenschap weer een stapje verder)

*bericht bewerkt door Sndr op 24 dec 2017 12:52

We kunnen er natuurlijk ook een project van maken. Als iedereen nou gedurende het seizoen op willekeurige momenten op een willekeurige webcam even kan turven hoeveel skiërs en hoeveel snowboarders er op dat moment te zien zijn, hebben we na het analyseren van, pak 'm beet 100.000 screenshots een aardig beeld wat het percentage ongeveer is. Als we dat een jaar of 10 volhouden kunnen we ook makkelijk de eventuele afname van snowboarders berekenen.

Uh, hebben we daar niet de professionele instanties als CBS en Eurostat voor?
Waarom zelf iets doen, als anderen dat beter kunnen?

Rob

Eerlijk gezegd hoop ik wel dat het aantal snowboarders afneemt. Net als het aantal skiërs. Hoe rustiger op de piste, hoe beter.

DSvier op 23 dec 2017 23:17

Gezien zaken als Climate Change zou dat best nog wel eens kunnen gaan gebeuren.
Terug naar vroeger, toen wintersport was voorbehouden aan de ‘happy few’ (~ kapitaalkrachtigen)

Rob

Dat geldt natuurlijk alleen voor de Nederlanders, maar het beeld lijkt me duidelijk.

En hoewel het inderdaad wel iets over de Nederlanders zegt, zegt het niets over het totaalbeeld.
Hoewel Nederland rijkelijk vertegenwoordigd is op de pistes, zijn we niet de enige.
En als ik zo om me heen kijk tijdens het skiën, staat een overgrote meerderheid toch op 2 latten.

Ik zal eens kijken of ik wat bij Eurostat kan vinden … maar nu even niet.

Rob

Toch geeft dat overzicht van het CBS wel interessante info. Het aantal wintersportvakanties is in 10 jaar met 17% afgenomen.
10 jaar geleden was 71% van de wintersporters voornamelijk aan het skieën, afgelopen jaar was dat nog 68%.
10 jaar geleden ging slechts 8% van de wintersporters op een board de piste af (het verschil zit m vooral in het hoge aantal wandelaars en langlaufers) Afgelopen jaar was dat ruim 14%.

G11ling op 24 dec 2017 09:03

Waar ik dan wel benieuwd naar ben hoe het CBS weet dat ik tijdens de wintersport ga skieen en niet boarden…

Iemand een idee hoe ze dat meten ?

Hoe weten ze uberhaupt dat je op wintersport gaat @Zenith 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat weten ze vast aan hand van de gegevens die de touroperator verstrekt.
Maar die weet niet of ik ga skieen of boarden.

Zouden ze die gegevens uit de verkoopciijfers van ski’s en snowboards halen ?
Maar hoe zit het dan bij de verhuur in de Alpen. Zouden ze daar ook gegevens van krijgen ?

*bericht bewerkt door zenith op 24 dec 2017 14:46

Ik ken vrijwel niemand die via een touroperator boekt…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waar ik dan wel benieuwd naar ben hoe het CBS weet dat ik tijdens de wintersport ga skieen en niet boarden…

Iemand een idee hoe ze dat meten ?

zenith op 24 dec 2017 14:26

Onderzoeken, enquêtes, verkoopcijfers, on the spot observaties etc. etc.
Onderzoeksresultaten zijn vaak het resultaat van meerdere bronnen …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 24 dec 2017 17:40

Rob

Plaats een reactie