Percentage snowboarders

In de Alpen en binnen de wintersportbranche hoor je (ik) dat het aandeel snowboarders steeds kleiner wordt. Dat zal voor Nederlanders en Belgen ongetwijfeld ook gelden. Maar in communities als deze lijkt dat effect toch minder aanwezig.

  1. Zijn er sowieso (procentueel) meer snowboarders in de Lage Landen dan in andere landen/het gehele wintersportpubliek?
  2. Wordt het aandeel snowboarders in de Lage Landen inderdaad feitelijk minder snel kleiner dan in andere landen?
  3. Zo ja, hoe komt dat?

Iemand cijfers hierover? Of meningen? Of gewoon een vrijdagavond niks te doen en zin om hier eindeloos over te speculeren?

Ik denk dat o.a. @Sneeuwbaard en @Tiny-M zo nadrukkelijk hier aanwezig zijn zodat die teruggang hier niet opvalt :D

En wat dacht je van @RFKANGOO en al die andere pipo’s?

We zien wel weer wie er echt liefde voor de sport heeft ;)

Ik fenk dat dat goed verklaarbaar is. In de Alpenlanden is wintersport iets traditioneels en leren kinderen van jongs af aan skiën. Wanneer ze eenmaal een jaar of 12 zijn, wat voor veel mensen de leeftijd is dat ze beginnen met boarden, hebben ze al zo’n hiog niveau dat ze helemaal er geen zin in hebben om nog te switchen naar snowboarden.

Mensen uit de lage landen beginnen gemiddeld op een veel latere leeftijd met wintersport en zullen daardoor eerder voor een board kiezen.

Born to Ride

Totaal niet representatief, maar afgelopen weekend in Winterberg was letterlijk elke snowboarder (veel boarders ook daar) Nederlandstalig, terwijl ik genoeg anderstalige skiers heb gehoord. In de alpen valt mij het ook regelmatig op en onder vrienden helemaal. Dus ja, ik denk dat er relatief veel laaglanders boarden.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha nee Winterberg lijkt me niet representatief, maar ik herken t wel, echt veel snowboarders die Nederlands spreken (en t liefst op de ‘afrit’ bij de lift op de grond gaan zitten).

Ik heb ook t idee dat er in de Verenigde Staten veel geboard wordt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Oja, @Gigi de skinerd zet de snowboarders al gelijk weg als pipo’s! Je weet dat de populariteit van het skiën te danken is aan de snowboarders? Zonder ons had je nog steeds kaarsrechte latten gehad die met een minimale lengte van minstens 2 meter gebruikt moesten worden om enigszins indruk te maken! 😉

Je weet dat de populariteit van het skiën te danken is aan de snowboarders?

Marijnt op 22 dec 2017 20:35

De populariteit van het skiën is te danken aan snowboarders… contrastwerking of zo? ;)

En ik noem @RFKANGOO een pipo (en terecht, kan ik je vertellen).

Maar even off-topic: iemand feiten of cijfers?

Nu weer on-topic: pipo’s bashen. ;)

@shane heb je iedereen aangesproken voor dit onderzoek of sprak iedereen jou gewoon aan? 🤣

🏂

Mensen hoeven jou niet aan te spreken om ze te horen praten natuurlijk…

Maar als de liefdesbaby van Shane McConkey en Hansi Hinterseer de piste op stapt, zou ik ook een praatje gaan maken. :)

*bericht bewerkt door GiGi op 22 dec 2017 20:50

Ik denk trouwens dat dat afnemende aandeel snowboarders allemaal fake news is uit Alta…

*bericht bewerkt door Martin9 op 22 dec 2017 20:50

🏂

Ik waardeer wel de ongekende interesse van een skiër in het wel en wee van de snowboarders. Mooie kerstgedachte!

Wel?

Ach, aandeel snowboarders is altijd kleiner geweest dan skiërs, met skiën is het makkelijker beginnen omdat je niet continue valt op je kont en knieën. Daarnaast is het skiën met de meer getailleerde skies wel weer attractiever geworden waardoor het zeker voor de jeugd meer trekt dan het snowboarden

Dat weet ik allemaal. Maar wanneer is het aandeel nou 0? ik denk dat dat eigenlijk mijn vraag is (en ik hoopte dat een extrapolatie van cijfers een antwoord zou geven op die vraag)…

;)

Ik zie in nederland indoor eigenlijk best wel veel beginnende snowboarders. Zeg maar, voor iedere skier die in ploeg naar beneden komt zit er wel een snowboarder midden op de piste :-)

Verder was er laatst in Zoetermeer een meisje, helemaal ingepakt als michelinmannetje, die voor het eerst op een snowboard stond en les kreeg van haar vriendje. In het restaurant zit je daar eerste rang. Zou toch jammer zijn als dat soort vermaak zou verdwijnen. Ik vraag me af of hun relatie die poging overleefd heeft.

Totdat de monoski weer populair wordt onder de jeugd en dat ze dan al die oudjes op ski’s en snowboards uitlachen.

Dan zitten we beide zuur voor ons uit te staren op het terras 😑

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 22 dec 2017 22:03

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Maar als snowboarder dan wel net heel onhandig zittend voor de ingang van het terras natuurlijk.

Tegen die tijd heeft er vast wel weer een groep skiërs bepaald dat snowboarders op het terras of op de bar ongeleide projectielen zijn en dat we dat niet moeten willen met z’n allen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wat @GiGi hierboven al zegt @Martin9, jij zou zeker een praatje met mij maken 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Totdat de monoski weer populair wordt onder de jeugd en dat ze dan al die oudjes op ski’s en snowboards uitlachen.

Dan zitten we beide zuur voor ons uit te staren op het terras 😑

Sneeuwbaard op 22 dec 2017 22:03

Waarom alleen onder de jeugd :-)
Overigens lijkt, ik herhaal lijkt, de mono weer een heeeel klein beetje terrein aan het winnen is …
Met name in de VS en Japan …

Rob

De kimono bedoel je denk ik?

Ik denk dat vooral de jeugd minder gaat snowboarden omdat je tegenwoordig met ski’s ook prima kan freestylen. En de jeugd is liever lui dan moe dus gaan ze skiën.

Wat me vooral opvalt is dat het altijd skiërs zijn die zich druk maken over onderwerpen als deze. Ik hoor nooit een boarder hierover beginnen.

Übung macht den meister!!!

Ik hoor nooit een boarder hierover beginnen.

RFKANGOO op 23 dec 2017 06:07

Waarschijnlijk omdat er daar gewoon steeds minder van zijn, dan hoor je ze ook minder snel. (Behalve in winterberg dus :))

De skiërs voelen zich bedreigd! 😉

Wat @GiGi hierboven al zegt @Martin9, jij zou zeker een praatje met mij maken 😉.

Shane op 22 dec 2017 22:58

ja sowieso!

🏂

Ik zit overal en altijd op de piste😁

Opvallend genoeg zijn het dan toch wel steeds de snowboarders die met wat fellere reacties komen @RFKangoo … een beetje de verdedigingsmodus. @Marijnt denkt gelijk te zien dat GiGi alle boarders pipo’s noemt en roept wat over de ski-evolutie dankzij snowboarden, jij gooit er een jij-bakje uit. Sneeuwbaard heeft ook iets met skiers die een snowboard-apartheid willen invoeren op een terras…

Eigenlijk rest mij de vraag, wie maakt zicht echt <strong>druk</strong> om onderwerpen als deze? 😜

*bericht bewerkt door Shane op 23 dec 2017 08:06

I can stick uphill ice, on my saucer...

Opvallend genoeg zijn het dan toch wel steeds de snowboarders die met wat fellere reacties komen @RFKangoo … een beetje de verdedigingsmodus. @Marijnt denkt gelijk te zien dat GiGi alle boarders pipo’s noemt en roept wat over de ski-evolutie dankzij snowboarden, jij gooit er een jij-bakje uit. Sneeuwbaard heeft ook iets met skiers die een snowboard-apartheid willen invoeren op een terras…

Eigenlijk rest mij de vraag, wie maakt zicht echt <strong>druk</strong> om onderwerpen als deze? 😜

Shane op 23 dec 2017 08:06

Gigi blijkbaar, aangezien het anders net zo goed in ‘inside’ had gekund.
Afgelopen seizoen boarderbestand aangevuld +2.

Dit heeft echt alles in zich om te verplaatsen naar Inside, kan nog maanden mee. Vroeg mij opeens af hoeveel leden dit forum eigenlijk heeft? Ik voel een poll aankomen

Plaats een reactie