Route België (Gent) - Montafon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Hi.
net aangekomen in onze tussenstop. Hotelletje in de buurt van Pirmasens.

Onderweg geen vallende sneeuw gezien. In Duitsland ligt ook minder dan de Ardennen.

Wel is het laatste stuk van de autoweg naar Pirmasens onderbroken wegens wegwerkzaamheden. Er is een omleiding, maar deze is best lang. Je wordt afgeleid naar de autostrade die vanuit Luxemburg komt.

Greetz

Wij zijn intussen ingecheckt in het app. Uiteindelijk gewoon via Köln, Stuttgart, Ulm, Bregenz gereden. In Limburg en Nederland veel sneeuwbuien maar vlot verkeer. Vanaf Karlsruhe veel drukker en voor Ulm al veel files om 4u. Waze stuurde ons via B weg volledige rond Ulm. Lange omleiding maar geen files wel belachelijk veel flitscamera’s. Daarna heel druk verkeer maar geen stau meer. Straks de pistes van de Hochjoch verkennen, wel mistig nu en lichte sneeuw…

@triple-t
mooi gereden. Wel straf dat het 's nachts al zo druk kan zijn.
Wij zijn om 09h15 in Pirmasens vertrokken en waren een kleine 5 uur later in Tschagguns. Onderweg 1x een lange stop gemaakt.
Wel langs Zwitserse kant van de Bodensee gereden. Wegens de drukte ook door Pforzheim en een by pass ter hoogte van Sindelfingen.
Dus niet via Ulm en Memmingen. Stuk autosnelweg van Stuttgart tot Konstanz was volledig filevrij.

Geniet van de vakantie !

*bericht bewerkt door Snow70 op 10 feb 2018 17:29

Ook dit jaar geen enkele vertraging gehad, telkens vertrokken om 4u30 s’morgensvroeg en zoals ieder jaar geen problemen. Na 8,5 u op bestemming.👌🏻

Geen ski zonder après ski...

Heeft er iemand een update van de werken rond Pirmassens die daar recent nog gepasseerd is?

*bericht bewerkt door Triple-T op 19 feb 2019 16:15

yes, 2 weken geleden hier nog gepasseerd op weg naar Montafon.
Werken zijn wel degelijk beëindigd.
Enjoy the ride !

Na zowat 30 jaar de route via Köln, Koblenz heen en weer te hebben gereden reden wij twee jaar terug voor 't eerst via de blauwe route
en dat is sindsdien onze favoriete reisweg.
Oké, je kan op sommige stukken minder snel rijden maar wanneer je 's nachts rijdt is dat allemaal verwaarloosbaar.
Voordeel van deze route vindt ik vooral dat het veel rustiger is (zelf 's nachts)
en dat je via Luxemburg rijdt, goedkoop tanken en sigaretten inslaan.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Na zowat 30 jaar de route via Köln, Koblenz heen en weer te hebben gereden reden wij twee jaar terug voor 't eerst via de blauwe route
en dat is sindsdien onze favoriete reisweg.
Oké, je kan op sommige stukken minder snel rijden maar wanneer je 's nachts rijdt is dat allemaal verwaarloosbaar.
Voordeel van deze route vindt ik vooral dat het veel rustiger is (zelf 's nachts)
en dat je via Luxemburg rijdt, goedkoop tanken en sigaretten inslaan.

KirstenDeLaet op 20 feb 2019 00:49

Sure.
Bovendien is het een fijne autosnelweg om te rijden; weinig verkeer, mooie landschappen, weinig echt lange rechte stukken, … Verveelt dus niet.
Ander voordeel vind ikzelf dat - indien je zoals wij soms al eens een keer op het einde van een werkdag nog vertrekt - dat je nergens een probleem van file hebt rond een grote stad. Je kan dus goed plannen.

Voor de terugweg, neem ik deze route wel wat minder. Doorgaans kan je vanaf Karlsruhe goed doorrijden zonder files, en vaak wil ik vanaf dan gewoon liefst zo snel als mogelijk thuis zijn ;-)
Is er nog wel drukte op het stuk langs Koblenz, dan gaat het steevast langs Pirmasens.

Nog een tip:
vanaf dit jaar staat er ook een flitscamera tussen Pirmasens en Landau (in beide richtingen).
Op de ring van Karlsruhe staan er 4. Deze waren er reeds langer. Ook in beide richtingen ;-)

Volgende week vrijdag voor 2de keer richting Montafon, ga ook de route via Luxemburg en Pirmassens eens volgen denk ik.
Diesel staat in Lux nu ook 30c goedkoper per Liter, toch wel de moeite om de auto eens vol te gooien.

En na Stutgart denk ik de 81 te volgen richting de Bodensee en via de Duitse kant naar Bregenz.
Vorig jaar om 4u 's nachts toch veel files gehad rond Ulm.
Maar de noordelijke route via de Bodensee is maar een 2 vaks baan.
Gaat dit wat vlot? Niet te veel verkeerslichten en stadscentra ?

Terugweg zal wel via Ulm zijn want overnachting geboekt op vrijdagnacht in Illertisen vlak aan autoweg.
's Morgens na het ontbijt hopelijk nog voor de grote massa terug richting België.

Vorig jaar daar wel wakker geworden met 10cm verse sneeuw en direct in de file kunnen aanschuiven op een witte autobahn.

Hi

Ken deze route op weg naar Vorarlberg vrij goed.
Zeker tijdens de vakantieperiode is het dan in Duitsland overal heel erg druk.

In die omstandigheden is de A81 vanuit Stuttgart op weg naar de Bodensee dan ook een droom om te rijden. Weinig verkeer!

Op het eind, ter hoogte van Singen, ook een groot en modern wegrestaurant.
Hier kan je ev. ook een vignet kopen voor Zwitserland.

De weg langs de noordkant van de Bodensee is zeker het overwegen waard. Het eerste deel gaat erg vlot. Mooie omgeving ook. Je rijdt er midden door fruitgaarden, met zicht op het meer en de Alpen. Het vakantiegevoel komt dan al boven…
Het 2e deel gaat toch wat minder vlot omdat je door een aantal dorpjes rijdt. Je hebt dan wel de tijd om naar de verkeersinfo te luisteren en te horen hoe je collega vakantiegangers stil staan ter hoogte van Ulm en Memmingen (sorry, flauwe grap). Iedere zaterdagnamiddag van het eerste weekend van de carnavalvakantie vindt er in Friedrichshafen ook een carnavalstoet plaats, waardoor er locaal ook een wegomlegging is.

Wat wij eigenlijk altijd doen, is langs Zwitserland rijden.
Hier zijn 3 alternatieven, die alle 3 qua tijd op zelfde neerkomen :

  • Volledig langs de autostrade: grensovergang in Schaffhausen, AI langs Winterthur en St Gallen.
  • Deels autostrade: grensovergang Konstanz, A7 Frauenfeld, A1 thv Winterthur en dan verder
  • Deels autostrade: grensovergang Konstanz, zuidelijk verder rijden tot Märstetten, dan de locale ‘14’ op tot Mörschwill, en daar nog paar km over de autostrade.
    Met alle 3 deze alternatieven goede ervaringen. Grensovergang van CH nr AUT gaat ook steeds vlot.

Het is gek, maar ik heb het net nog even in Google Maps gecheckt, maar Google zal deze routes nooit voorstellen. Steevast wordt de route langs Ulm voorgesteld. Het is maar van zodra je de route met de muis forceert langs deze richting, dat Google de afstand en de tijd opnieuw uitrekent. Dan bleek zonet dat deze routes een paar minuten sneller zijn.
Een paar minuten maakt dus allemaal niet zo veel uit, maar grote verschil is wel dat je geen files zal hebben !

Tot slot nog dit,
Zeker tijdens de weekends in de schoolvakantieperiode kan het rond Stuttgart ook al druk zijn. De files beginnen dan al vaak bij Leonberg.
Wel, komende van Pforzheim, kan je ter hoogte Leonberg de by-pass over de 295 en 464 richting Sindelfingen nemen. Deze rijdt even snel als een autosnelweg. Ik dacht dat er 1x verkeerslichten waren, en 1x een rond punt.
Zeker doen bij files rond Stuttgart.

Een hele boterham … ;-)

Enjoy the ride !

Bedankt voor tips!

De A81 lijkt me een goed alternatief, ontbijten om 7u in Singen en dan met de opkomende zon boven de Bodensee de laatste 160km rijden

Via Zwitzerland wellicht wat sneller maar €40 voor een Vignet vind ik er wat over, moet voor de rest van het jaar daar niet meer zijn.

Sure.
Bovendien is het een fijne autosnelweg om te rijden; weinig verkeer, mooie landschappen, weinig echt lange rechte stukken, … Verveelt dus niet.
Ander voordeel vind ikzelf dat - indien je zoals wij soms al eens een keer op het einde van een werkdag nog vertrekt - dat je nergens een probleem van file hebt rond een grote stad. Je kan dus goed plannen.

Voor de terugweg, neem ik deze route wel wat minder. Doorgaans kan je vanaf Karlsruhe goed doorrijden zonder files, en vaak wil ik vanaf dan gewoon liefst zo snel als mogelijk thuis zijn ;-)
Is er nog wel drukte op het stuk langs Koblenz, dan gaat het steevast langs Pirmasens.

Nog een tip:
vanaf dit jaar staat er ook een flitscamera tussen Pirmasens en Landau (in beide richtingen).
Op de ring van Karlsruhe staan er 4. Deze waren er reeds langer. Ook in beide richtingen ;-)

Snow70 op 20 feb 2019 09:56

Nou ja, 's nachts heb je echt bijzonder weinig aan mooie landschappen hoor. ;)
Wij zien pas tegen de ochtend mooie landschappen verschijnen, wanneer we reeds diep Duitsland binnen zijn
in de omgeving van Ulm oid.
Terugrijden gaat ook steeds over Luxemburg en dat gaat ook heel vlotjes en aangenaam. Het hoeft voor ons niet om weer snel thuis te zijn. Thuis zit je immers 250 dagen per jaar. ;)

In ieder geval bedankt voor de tips i.v.m. flitsers, ik geef ze zeker door.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Morgenvroeg nog eens naar Montafon.
Is dus vertrek op 2e kerstdag.
Beslissing van de route zal beslissing van het moment zijn, denk ik.
Aangezien ik niet de grote drukte verwacht, denk ik eraan om over Koblenz te rijden.

Wij nemen de route via Koblenz, we wonen dan ook in Limburg tegen de Nederlands-Duitse grens! Is voor ons de vlotste weg…en rij deze weg ook gewoon graag! Montafon, veel langs door gekomen maar nog nooit geweest. Geniet van jullie skivakantie

Net terug van een 10-tal dagen Montafon.
Was weer prima ervaring. Boven lag er echt best wel veel sneeuw, maar de hoge sneeuwgrens van de laatste weken heeft er wel voor gezorgd dat skiën tot in het dal niet mogelijk was.

In de heenrit (auto) zijn we deze keer langs Frankfurt, Würzburg, Ulm, Lindau… gereden.
Het was op de 2e kerstdag en we gingen ervan uit dat het dan best rustig zou zijn op de autosnelwegen.
Verkeerd gedacht! Het was echt wel druk onderweg. Plan was om langs Koblenz te rijden, maar omwille van de drukte stuurde de GPS ons dus langs Frankfurt en Würzburg. Deze weg kennen we ook vrij goed. Doorgaans 3 vakken en dus goede doorstroming. Het traject is wel zo’n 50km langer dan via Pirmasens.
Echter op het stuk tussen Würzburg en Ulm waren er in beide richtingen toch forse werken aan de gang. Gevolg 40 minuten file enkel op dit stuk.

Vanuit het Leuvense hebben we er zo’n 9 uur over gedaan.

Voor de terugweg namen we het traject: Montafon, Lindau, Ulm, Stuttgart, Karlsruhe, Pirmasens, Luik.
We vertrokken op zaterdag (drukke wisseldag op eind van de kerstvakantie) om 06h45 in Tschagguns/Schruns.

Blijkbaar was dit niet te laat, want we zijn erin geslaagd om telkens de grote files voor te blijven.
Ter hoogte van Karlsruhe / Landau plande ik om de Weinstrasse te nemen, maar toen ik op verkeersinformatie vernam dat er een ongeval was gebeurd op de weg naar Koblenz, heb ik gekozen voor het mij gekende traject langs Pirmasens.

Deze wegen bleken weer erg rustig te zijn.

Over gans het traject vanuit Montafon tot in het Leuvense, hebben we 07h15 gereden.
Dit incl 2 (weliswaar) korte stops.
Dit is lang niet zo slecht voor een wisseldag tijdens de schoolvakanties! Maar dus wel veel geluk gehad in Duitsland rond Memmingen, Ulm, Stuttgart enz. Een half uurtje later was het daar wel degelijk al aanschuiven…

Plaats een reactie