Het Grote FIS topic 2017-2018

Hier het vervolg op het FIS topic (https://www.wintersport.nl/forum/topic/210846)

Click. Click. Peace

Open ik m gelijk met de nieuwe “Marcel Hirscher run analysis” 😉 van Reilly McGlashan:
https://youtu.be/OxqEp7LS_24

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hirscher wint vanavond in ieder geval niet. Maximaal 3e.

3e dus.
Leuke discipline vind ik dit.
Gebeurt van alles en dus veel minder voorspelbaar.

*bericht bewerkt door jaapm op 18 dec 2017 19:50

Don`t eat yellow snow

Voorspelbaarheid… tja, als hij zo skiet als van het weekend, dan kun je daar alleen maar van genieten toch?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hier het vervolg op het FIS topic (https://www.wintersport.nl/forum/topic/210846)

Rogier op 18 dec 2017 19:23

@Rogier. Bedankt voor het opvolgen van mijn suggestie.

Het is toch prima zoals Hirscher presteert. Dan maar een paar seizoenen voorspelbare uitkomsten. Een beetje chauvinisme is ook wel op zijn plaats. Uiteindelijk is het een halve Hagenaar. Op den duur komen er weer andere favorieten. Die zijn er nu al. Ik moet alleen nog wennen aan nieuwe namen. Die staan helaas nog niet op de gondeltjes in Levi.

null

Nu live op Eurosport, de vrouwen parallelslalom vanuit Courchevel. Vind ik een prachtige discipline, vooral onder kunstlicht

Mooie finale!

I can stick uphill ice, on my saucer...

De parallel slalom is wel grappig om te zien vanwege het 1 tegen 1.
Maar technisch is het allemaal niet spannend. Twee runs naast elkaar die redelijk rechtdoor staan gestoken.

Wat Hessel zegt. Voor competitie-element kun je dan beter kijken naar bijvoorbeeld de Skicross of boardercross.

Mr. Slow

Hessel doelt er volgens mij op dat de slalom technisch niet heel uitdagend is…
Wat de competitie betreft is dit natuurlijk vele malen spannender om naar te kijken dan reguliere slalom.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat weet ik. Ik vul aan dat wat mij betreft ook het competitie-element in de parallel reuzenslalom niet echt boeiend is.

Mr. Slow

Zo meteen (vrijdag 22 december):

Heren Slalom in Madonna di Campiglio (ITA)
17:30 uur: 1e run
20:30 uur: 2e run

Eurosport 1

Wat een save van Hirscher. Niet normaal.

hij nam even een ‘pauze’ ergens in het midden, maar toch wint hij… :)

Wat een save inderdaad en toch gewoon pakken… A free mind & intelligent feet! Ieder ander had het niet meer gered.

*bericht bewerkt door Shane op 22 dec 2017 23:22

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op mijn facebook zag ik een berichtje van Adrina Jelinkova die naast Atomic op zoek is naar meer sponsoren. Lijkt me toch heel vervelend dat net wanneer je de stijgende lijn goed te pakken hebt financiën je voortgang vertragen. Ik dacht ik deel het hier ook even. Misschien zijn er hier nog wel een paar rijke wintersporters ;)

Don`t eat yellow snow

Ik vond het niet heel overtuigend van Hirscher.
Hij redt het vanwege de eerste goede run, zijn tweede run was niet goed. In het midden deel (tussen ongeveer 1.05 en 1.12) zit hij al veel achterop en dat leidt ook tot zijn fout. De tijd van de tweede run was dan ook in de achterhoede. Dat hij nog eerste wordt verbaasde hem denk ik zelf ook aan zijn reactie bij de finish te zien.
Verder waren anderen in de top ook niet foutloos, dat maakte het wel spannend.
Feit is wel dat Hirscher ten opzichte van de rest het meest constant is qua uitslagen.

Zo deze mag wel weer s een upje. Paris won de downhill in Bormio. Blijft toch fantastische discipline met zoveel kanshebbers en steeds wisselende winnaars. Svindal tweede. Zag m in de training op de Saslong (waar hij dus ging winnen) en daar ging hij al 200%. Stond een klein legertje skileraren langs de piste alleen om hem te zien! En nu we toch bezig zijn: deelde een lift omhoog met deze jongen: Christoper Hoerl (https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sect…). Oostenrijker die na blessure nu racet voor Moldavie. Deed in Val Gardena voor eerst mee in de Worldcup. Leuk om te volgen. Start als laatste (geen punten) maar skiede in Bormio naar P58 (en in de training zelfs P37).

Ik vond de slalom in Lienz wel geinig.
Lastige sneeuwcondities, geulen bij de poorten.
Iedereen beet zich stuk op de tijd van Alphand. Tot slot demonstreerde Shiffrin hoe fijngevoelig slalommen eruit moet zien.

Ik vond het niet heel overtuigend van Hirscher.
Hij redt het vanwege de eerste goede run, zijn tweede run was niet goed. In het midden deel (tussen ongeveer 1.05 en 1.12) zit hij al veel achterop en dat leidt ook tot zijn fout. De tijd van de tweede run was dan ook in de achterhoede. Dat hij nog eerste wordt verbaasde hem denk ik zelf ook aan zijn reactie bij de finish te zien.
Verder waren anderen in de top ook niet foutloos, dat maakte het wel spannend.
Feit is wel dat Hirscher ten opzichte van de rest het meest constant is qua uitslagen.

Hessel op 23 dec 2017 07:21

Het zegt wel veel dat je met een slechte voorbereiding vanwege je enkel en een slechte dag hebbende nog steeds wint.

Alweer demonstratie van Shiffrin en Hirscher. Deze 2 zouden eens tegen elkaar moeten racen in een slalomwedstrijd !

Dat is niet zo heel interessant om te zien hoor. Het niveauverschil tussen de mannen en vrouwen is extreem groot, Hirscher vs. Shiffrin zou een slachting zijn. Daarbij skiën ze op ander materiaal, andere pistes (qua hardheid en steilheid) en hebben ze andere course sets (qua hoe draaiend het staat).

Hirscher gisteren was sowieso weer bizar. Zulke fouten in het laatste deel, toch het extreme fanatisme en gewoon weer winnen. Ik vind het echt bijzonder om naar hem te kijken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hirscher gisteren was sowieso weer bizar. Zulke fouten in het laatste deel, toch het extreme fanatisme en gewoon weer winnen. Ik vind het echt bijzonder om naar hem te kijken.

Shane op 7 jan 2018 20:02

Volgens mij was nagenoeg niemand foutloos in dat deel.

Dat is niet zo heel interessant om te zien hoor. Het niveauverschil tussen de mannen en vrouwen is extreem groot, Hirscher vs. Shiffrin zou een slachting zijn. Daarbij skiën ze op ander materiaal, andere pistes (qua hardheid en steilheid) en hebben ze andere course sets (qua hoe draaiend het staat).

IkBakErNiksVan op 7 jan 2018 19:54

Dat geldt eigenlijk voor iedere sport.

Hirscher gisteren was sowieso weer bizar. Zulke fouten in het laatste deel, toch het extreme fanatisme en gewoon weer winnen. Ik vind het echt bijzonder om naar hem te kijken.

Shane op 7 jan 2018 20:02

Volgens mij was nagenoeg niemand foutloos in dat deel.

Hessel op 7 jan 2018 20:20

Klopt, vrijwel! niemand, maar op het oog ging hij daar toch wel echt de mist in. Maar met maximale agressiviteit toch het verlies weten te beperken, dat vind ik mooi. Zeker voor een sporter die vrijwel alles wint, die drive is ongekend.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Komend weekend is de worldcup in Wengen, maar door de föhnstorm zijn infrastructuur en de piste behoorlijk beschadigd. Er wordt hard gewerkt om het weer op orde te krijgen, de training van vandaag is afgelast.

http://lauberhorn.ch/de/index.php?section=media1&act=dow…

https://www.jungfrauzeitung.ch/artikel/161162/

Op de Lauberhorn zijn ze er klaar voor. Prachtige dag, allemaal voor de buis om 12.00 uur!

null

Weet iemand hoe bepaald wordt wie er mogen starten op de WC downhill? In Val Gardena stonden er 85 skiërs aan de start, in Wengen 62 skiers. Omdat Wengen langer is minder deelnemers waarschijnlijk. Maar hoe komt mijn persoonlijke favoriet Christopher Hoerl (https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sect…) bij de eerste 62? Deze week skiede hij wedstrijden in Saalbach en was erg blij met een 30e plek in de Europacup. Iemand enig idee hoe dat werkt met punten, competities e.d.?

De wedstrijd vond ik iets minder spectaculair dan andere jaren. Svindal en Jansrud lijken de sprongen anders te benaderen (minder vliegen, meer contact met sneeuw). Podium (BeatFeuz, Svindal en Matthias Mayer) uit drie verschillende landen laat wel weer zien waarom downhill zo boeiend is om te volgen.

*bericht bewerkt door Sndr op 13 jan 2018 15:22

Plaats een reactie