Herkennen jullie het gevaar?

Op de facebookpagina van Tignes kwam ik deze foto tegen. Lekkere off-piste sporen. Weinig steil zo te zien. En toch een flinke lawine.
Zou jij dit stukje helling als gevaarlijk inschatten? Wees eens eerlijk…

null

Click. Click. Peace

Het stukje waar al die sporen staan lijkt me prima en (ruim) onder 30graden. Maar dat richeltje is wel steil genoeg lijkt me.
edit: ook best een flinke breuklijn

*bericht bewerkt door Hessel op 12 dec 2017 16:28

Lastig te zien, maar op het oog lijkt het minder dan 30°. Normaliter zou ik zeggen GO, maar gezien de huidige omstandigheden in die regionen zeg ik NO GO.

When life gets too complicated.... SKI

De foto vertekent, kijk maar eens naar de hellingshoek ten opzichte van de liftpaal. Veel stijler dan je op het eerste gezicht zou denken. Maar een lawine zou ik (met mijn absoluut veel te gebrekkige kennis) niet zo snel verwachten op deze helling…

Met de huidige situatie was het bij mij sowieso een no go geweest. Verder ziet de helling er helemaal niet heel erg steil uit. Oftewel, met een wat lager lawinegevaar had ik dit best nog wel eens geprobeerd…

A winter without powder isn't a winter!

Kan maar slecht de verhoudingen zien zo maar als ik het poppetje tussen lift en lawine aanhoud, is het lawinehellinkje een stukje groter en steiler dan het lijkt.

Helemaal eens met de vertekening. Maar het geeft wel aan hoe liefelijk gevaarlijke hellingen eruit kunnen zien. Daar is deze foto mij om te doen…

Click. Click. Peace

De foto is genomen vanuit de lift Aguille Rouge (rechts op de foto zie je de lift Marais). Dit is de kaart met hoogte- en steilheidsaanduidingen (grijs: 30-35 graden, oranje: 35-40 graden, rood: >40 graden, niet gearceerd: minder dan 30 graden stijl). Er zitten toch best wat stukjes bij die steiler zijn dan 30 graden, en bij lawineschaal 4 en de condities van de afgelopen dagen is dat knap link…

null

Maar op het oog lijkt het zo een vlakke helling inderdaad. Heel verraderlijk. Maar als je in het echt in die lift zit, ziet het er een stuk steiler uit moet ik zeggen. Bij die hellling heb ik als schijterd nooit direct de behoefte gevoeld om off-piste af te dalen.

*bericht bewerkt door GiGi op 12 dec 2017 16:53

Typische cocktail van verse triebschnee, steiler dan 30° en convexe overgang
(ik zie windtekenen en scherpe aflijning van de sporen, felsdurchsetzten Gelände dus +/- 40°, lensvormige breuklijn)
Een frontale foto lijkt dikwijls (5°) minder steil…

knowledge is powder

Herkende het stukje even niet en moest even zoeken op de pistekaart. Toen ik ik er was, was dit ook gesloten. Foto’s vertekenen inderdaad altijd enorm, dus behalve wanneer recht van de zijkant genomen ga ik er niets over zeggen. Lawinegevaar 4 is sowieso no-go voor mij zelfs onder de 30 graden.

Foto vertekent behoorlijk. Voor mij (en velen met mij) betekent Stufe 4 trouwens gewoon >>> piste!

Edwin van Riel

Voor mij (en velen met mij) betekent Stufe 4 trouwens gewoon >>> piste!

evr66 op 12 dec 2017 17:06

Dat sowieso inderdaad.
Maar als je enkel aan de hand van het plaatje zou moeten oordelen, zou ik het linkergedeelte minder dan 30 graden inschatten. De foto vertekent inderdaad, maar als het veel steiler zou zijn zouden ook de sporen een stuk minder recht zijn (tenzij straightlinen de nieuwe trend wordt :))
De plek van de breuklijn is een ander verhaal.

Typische cocktail van verse triebschnee, steiler dan 30° en convexe overgang
(ik zie windtekenen en scherpe aflijning van de sporen, felsdurchsetzten Gelände dus +/- 40°, lensvormige breuklijn)
Een frontale foto lijkt dikwijls (5°) minder steil…

3zel op 12 dec 2017 16:52

Het felsdurchsetzten Gelände is alleen zichtbaar op de helling achter de breuklijn en grenst ook niet aan de helling van de auslösung. De helling waar de plak los is gekomen is zeker geen 40+ graden.

*bericht bewerkt door Alex op 12 dec 2017 17:43

When life gets too complicated.... SKI

Dubbel

*bericht bewerkt door Alex op 12 dec 2017 17:42

When life gets too complicated.... SKI

Net een cursus snowsafety gevolgd.

Als ik de stop or go methode toepas : ( de app. van Mammut ondersteunt je om deze toe te passen, kan ik iedereen aanraden )

lawinereport : niveau 4 major ( eigenlijk is zowat alles gevaarlijk op dit moment )
exposure van de helling : ongunstig - tekenen van wind - snelle temperatuurvariaties en veel verse sneeuw.

hier is het al een STOP

Hellingsgraad : +/- 23° doet er niet meer toe. Gewoon op de pistes blijven.

resultaat : high risk - no go !

*bericht bewerkt door Domi75 op 12 dec 2017 17:46

Het stukje waar al die sporen staan lijkt me prima en (ruim) onder 30graden. Maar dat richeltje is wel steil genoeg lijkt me.
edit: ook best een flinke breuklijn

Hessel op 12 dec 2017 16:27

Maar om daar te geraken moet je wel eerst over een steiler stuk naar beneden (zie maar waar de sporen vandaan komen achteraan in de verte)…

*bericht bewerkt door Morzel op 12 dec 2017 18:13

Is ook een overgang in te terein naar een convex wat spanning geeft precies op de breuklijn (naast de al genoemde steilheid en ongetwijfelde aanwezihgeid van veel triebschnee)

Mooi om te zien dat zoveel mensen op wintersporters.nl de lawinetheorie kennen. Puur op basis van de foto denk ik echter dat het in praktijk voor dat de lawine plaatsvond erg lastig te herkennen was geweest:

  • er zijn meerdere sprongen van de rots naast de lawine gemaakt zonder gevolg.
  • het stuk achteraan waar de sporen vandaan komen is ook steiler dan de rest van de helling. Als je die instap (met het extra risico van op afstand triggeren van de helling boven je) wel pakt bij dit niveau, stop je dan bij deze kleine convex?

Zonder verder de situatie te kennen: als ik al zo ver zou zijn gekomen dat ik bovenaan dit stukje helling stond, weet ik niet zeker of ik dit specifieke stuk als een no go had bestempeld. Sowieso wel extra defensief (1 voor 1; safe spot in beeld, weinig druk uitoefenen).

to ski or not to ski, thats no question

Typische cocktail van verse triebschnee, steiler dan 30° en convexe overgang

(ik zie windtekenen en scherpe aflijning van de sporen, felsdurchsetzten Gelände dus +/- 40°, lensvormige breuklijn)
Een frontale foto lijkt dikwijls (5°) minder steil…

3zel op 12 dec 2017 16:52

Het felsdurchsetzten Gelände is alleen zichtbaar op de helling achter de breuklijn en grenst ook niet aan de helling van de auslösung. De helling waar de plak los is gekomen is zeker geen 40+ graden.

Alex op 12 dec 2017 17:38

Hoi Alex, om eerlijk te zijn, denk ik ook dat het niet steiler is dan 40°.
Ik heb even getwijfeld of ik de term ‘felsdurchsetz’ zou gebruiken of niet. Ik heb de term gebruikt omdat voor mij de aanwezigheid van rotsen in S-gelande net langs en in de lawinekroon een alarmbelletje doet rinkelen.
Met de gegevens die ik uit de foto kan halen, is het feit dat er verschillende rotsen door het sneeuwdek steken in S-gelande één van de weinige punten waarmee ik de steilheid ‘frontaal’ kan beoordelen. Of het nu zeer steil (35°-40°) of extreem steil (40°) is maakt voor het punt dat ik wou maken niet zo veel uit. Namelijk verse triebschnee -> max 30°.
De hellingen zichtbaar achter de lawinekegel zijn inderdaad duidelijk(er) ‘felsdurchsetz’.
Over de helling waarvan sprake zou je over de term kunnen discussiëren. Maar of je dit nu felsdurchsetz (+39°), overgang van rotsen naar sneeuw (35°), of wat anders noemt… dit is een alarmteken dat je niet mag ontgaan.
Wanneer je namelijk goed naar de foto kijkt, merk je op dat er op verschillende andere plekken op gelijkaardige plaatsen lawinekronen zichtbaar zijn (onder rotspartijen verspreid over de berg in dezelfde expositie).

knowledge is powder

Plaats een reactie