Ervaring Atomic X9 2018?

Dag allen,

Ik zit te kijken naar de nieuwe Atomic Redster X9: https://shop.atomic.com/en/products/redster-x9-x14-tl-rs-aa3…

Heeft iemand al ervaring met deze ski? Het klinkt namelijk als de ideale ski!

Ben zelf een vrij goede skier niveau (8 op 10) en ski de laatste jaren op een Doubledeck SL. Dit is echter een ski die 2 standen kent. Je staat stil of het is racen. Dat is super, maar soms wel wat vermoeiend. Zoek dus nu een ski die zowel rustig en wat vergevingsgezind is en ook super kan knallen.

Dank voor jullie ervaringen!

De X9 is wel iets veelzijdiger dan de Doubledeck SL, maar blijft een ski die je altijd met goede technische input moet skiën. Nog steeds niet een ski die je ook op lagere snelheden makkelijk kan cruisen terwijl je van de omgeving aan het genieten bent, zeg maar.

Dat is logisch aangezien het een redster blijft. Wat vond je van de ski? Hoe gedroeg hij zich op lage snelheden? Bleef hij zoeken naar een nieuwe bocht? Zoals de SL bijv doet…

Nee, zoeken deed hij niet. Het is dan ook duidelijk geen SL ski, maar neigt eerder naar de GS kant van het spectrum.
Overigens heeft ie dat racekarakter niet zozeer vanwege de naam Redster, maar vanwege de constructie die de hele 9-serie heeft. De Redster 7- en 5- series zijn bijvoorbeeld echt helemaal niet racy meer. Op de naam moet je dus niet afgaan. Maar dat allemaal terzijde.

Helder! Is het een ski die de moeite waard is om te kopen? Of zijn er betere ski’s?

Het is een heel mooie ski. Maar er zijn nog meer mooie ski’s. Rossignol Hero Elite LT TI, Völkl Racetiger GS, Head Worldcup Rebels i.Speed… Allemaal mooie opties waar je als technische skiër zeker aan je trekken komt, maar waar ook op meer menselijke snelheden nog prima te cruisen valt. De Atomic is van deze modellen wel de enige zonder rocker en dat merk je ook: grijpt snel aan (of negatief gesteld: hapt wat eerder). Verder hetzelfde kaliber.

*bericht bewerkt door GiGi op 12 dec 2017 14:44

Ik vond m prettig en zowel rustig als hard goed te skiën. Worden pistes lastiger, dan is het wel een kwestie van gefocust blijven ;)

Ik vond m prettig en zowel rustig als hard goed te skiën. Worden pistes lastiger, dan is het wel een kwestie van gefocust blijven ;)

sneeuwkabouter op 13 dec 2017 08:18

Helemaal mee eens. En een paar andere modellen die ik noemde vereisen dus wat minder focus (maar zijn net zo precies en krachtig als je ze volle bak skiet).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Als je een dergelijke ski koopt merk je dan het verschil in lengte qua skien? Ik twijfel over 175 of de 181 varianten zeg maar. Ben zelf 186 dus qua lengte kan het prima. Hooguit de ruimte in de auto ;)

Hallo,
Voor de geïnteresseerde, ik heb dit seizoen de Atomic X9 Redster (181) aangekocht.
Ikzelf heb lengte 1m93.
Deze skies zijn simpelweg fantastisch. Dit zowel voor korte als lange bochten doet hij het prima.

Ik twijfelde tussen deze ski's en de Rossignol Herlo Elite Plus TI (174 - R14)

De atomics gaan een stuk vlotter op hun kanten en zijn wegens de lengte een stuk aangenamer om te skiën op de piste.

@thanssens, heel veel plezier er mee! Ik heb ze vorig jaar gekocht in 175. Heb ze ook in 181 getest. Skide eigenlijk hetzelfde, was alleen iets stabieler rechtdoor, maar omdat het makkelijker in de auto past toch gekozen voor de kortere ;). Maar ik was, na ze geprobeerd te hebben samen met meerdere andere modellen, ook helemaal verkocht! Zie mijn topic: ideale ski voor ervaren skiërs: https://www.wintersport.nl/forum/topic/389412

*bericht bewerkt door RobB op 13 feb 2019 20:53

Hey @Robbartelds

Welke modellen heb je ernaast getest? Ik ben zelf ook aan het kijken voor X9, ik ben 180 dus welke lengte zou ik doen? 169 of 175 (uit mn hoofd).

Kijk daarnaast naar Head WC i Race (Pro) of misschien wel i Speed (pro)

Mijn nederige input: ik vond die Head i.race echt een geweldige ski. Naar mijn mening minimaal zo sportief als de X9 maar veelzijdiger. Als ik beter kon skien zou ik die kopen, fysiek is het me nu te zwaar (ook om te tillen pfff).

Op ZeelandnetPrikbord zag ik gisteren bij het onderdeel sport wintersport een paar nauwelijks gebruikte AtomicX9 te koop.

Hen48

Op ZeelandnetPrikbord zag ik gisteren bij het onderdeel sport wintersport een paar nauwelijks gebruikte AtomicX9 te koop.

Hulst op 28 dec 2019 18:56

Linkje?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Zerlandnet prikbord sport wintersport. Staan nog op blz. 4. 2 weken op geskied. Vraagprijs € 675,–.

Hen48

Zeelandnet sorry.

Hen48

Leuke ski, maar wat een vraagprijs… Nieuw kosten ze dat ook…
Zelf vind ik de X9s makkelijk te beinvloeden, en op 175 carvet die ook nog lekker scherp. Mooie korte bochten. Hoe het in de pap en de buckels is, geen idee, maar het zou wel eens licht happerig kunnen zijn. Echter is dat heel normaal voor een dergelijke ski.

*bericht bewerkt door Bennie op 28 dec 2019 22:15

LA NORMA😍☃️

@Fliempje zijn dat toevallig die van jou?

LA NORMA😍☃️

https://www.zeelandnet.nl/prikbord/sport/wintersport/1072454…

Dit zou hem moeten zijn @Quisa2☃️

Piefke op 28 dec 2019 22:13

Thanks.
Vind ze helaas nog erg duur.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Fliempje zijn dat toevallig die van jou?

Piefke op 28 dec 2019 22:15

Ja , goed gezien.

@Fliempje zijn dat toevallig die van jou?

Piefke op 28 dec 2019 22:15

Ja , goed gezien.

Fliempje op 29 dec 2019 11:45

Hoe komt het dat je ze alweer verkoopt?

@Fliempje zijn dat toevallig die van jou?

Piefke op 28 dec 2019 22:15

Ja , goed gezien.

Fliempje op 29 dec 2019 11:45

Hoe komt het dat je ze alweer verkoopt?

DrPhil op 29 dec 2019 11:48

Omdat ik verliefd geworden ben op de Stockli laser AX.

Kan ik me, los van de prijs, helemaal voorstellen. Die Stockli is duidelijk van een andere orde.

Hen48

Kan ik me, los van de prijs, helemaal voorstellen. Die Stockli is duidelijk van een andere orde.

Hulst op 29 dec 2019 12:58

Goed onderhandelen😉😉

@Fliempje zijn dat toevallig die van jou?

Piefke op 28 dec 2019 22:15

@piefke, volgend jaar moet ik ze niet meer testen😜😜😜

Kan ik me, los van de prijs, helemaal voorstellen. Die Stockli is duidelijk van een andere orde.

Hulst op 29 dec 2019 12:58

Goed onderhandelen😉😉

Fliempje op 30 dec 2019 19:46

Lees je het @Quisa2 ☃️☃️

LA NORMA😍☃️

@Fliempje zijn dat toevallig die van jou?

Piefke op 28 dec 2019 22:15

@piefke, volgend jaar moet ik ze niet meer testen😜😜😜

Fliempje op 30 dec 2019 19:50

Hahah, je moest wel na ze de hele avond onder je pantoffels gebonden te hebben😉
Maar mooi man, idd een heerlijke ski, dat was na 1 afdaling al te merken😁
Veel plezier ermee en doe nog eens een review nadat je ermee op pad geweest bent😃

LA NORMA😍☃️

@Piefke @Fliempje. Ik mis een etappe. Hij heeft ze toch (nog) niet gekocht?. Ik zou ze toch eerst nog een keer in de echte sneeuw testen. Of heb ik “volgend jaar moet ik ze niet meer testen” niet goed begrepen en moet ik dat letterlijk nemen? Ik ken het “leuke duo” een beetje en had het natuurlijk kunnen weten.

Hen48

@Hulst Ik ga ervan uit dat @Fliempje ze al wel heeft gekocht😉

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie