Welke kleur skibril moet ik kopen?

Ik begrijp dat twee lenzen systeem nooit zo goed. Als je in de schaduw komt, ga je dan je lens wisselen?
Dat je kunt wisselen voor de volgende dag, is natuurlijk wel handig.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 19:35

Nee, die goggles zijn prima geschikt voor een klein uitstapje in de schaduw. Vele malen beter dan een zonnebril. Sowieso heb je met goggle het comfort van een groot blikveld zonder hinderlijke randen, of ongewenste lichtinval. En dat wisselen kost, indien nodig op de dag, een paar tellen in de lift.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik bedoelde eigenlijk meer ‘s middags, als de zon weg is. Of als je aan de andere kant van de berg skiet, in de schaduw. Ik begrijp dat het makkelijk te wisselen is, maar dan moet je het eerst uit je rugzak halen en zo. Ik zou het niet snel doen, denk ik.

Einde van de dag of schaduwzijde is meestal geen probleem, perfect zicht. En anders ffkes wisselen, pak ik gelijk m’n flesje Spa Rood erbij 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik begrijp dat twee lenzen systeem nooit zo goed. Als je in de schaduw komt, ga je dan je lens wisselen?
Dat je kunt wisselen voor de volgende dag, is natuurlijk wel handig.

DrPhil op 11 dec 2017 19:26

Heb Anon met een magneet (wm1), dus klik eraf, klik erop. Kost nog geen minuut tijd. Voorheen 2 brillen want die hadden een minder handig systeem. Adidas heeft trouwens ook een handig systeem waarbij je met zon een extra lens ervoor klikt.

@DrPhil Ik heb toch begrepen dat meekleurende lenzen wel vrij traag reageren, dus als je vanuit de zon even door de schaduw gaat (einde van de middag wil dat nog wel eens voorkomen), dan lijkt het me nogal donker in die schaduwpartij en denk ik ben je er alweer doorheen voordat je lens van donker naar licht is gegaan. Of valt dat wel mee? In dat soort gevallen zul je toch niet zoveel hebben aan je “automatische” lenzen ?

Nee hoor, de Julbo’s zijn echt razendsnel.
De Zebra doet er 18s op, van helemaal donker naar helemaal licht.
Ik heb een gele lens, daar wordt sowieso alles super helder van.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 22:06

@DrPhil. Nou dit klinkt allemaal goed. Ik denk dat ik morgen eens ga zoeken waar ze te koop zijn. Fijn dat je vrijwel alles af kan met 1 lens en dan inderdaad een gewone zonnebril meenemen indien de zon toch te fel blijkt te zijn. Maar dan tenmibste geen gemier met een extra goggle lens mee moeten nemen.
Ik kom tegen: zebra light en zebra light RED. met vrijwel dezelfde vlt waarde. Ik denk dat de zebra light degene is met gele glazen. Denk jij dat die beter zijn qua zicht in bewolking/sneeuwval dan de rode?

@bobpie: volgens mij levert Julbo dit seizoen in Europa alleen nog de Zebra Light Red. Niet meer de gele lens. Wel in de USA. Als de gele lens (ook wel aangeduid als Fire) zoekt, moet je proberen een oude te vinden.
Je zou ook Julbo kunnen mailen of ze je de gele lens willen sturen. Erg vriendelijke klantenservice.
Als je het helemaal luxe wilt maken kun je de Aerospace kopen. Die kun je open zetten.

Hier kun je zien hoe de gele kijkt:
https://www.julbo.com/goggles-lens-selector/zebra-light_en_1…
En hier de rode:
https://www.julbo.com/goggles-lens-selector/zebra-light-red_…
Ik prefereer geel omdat dat neutraal kijkt en alles heel helder maakt. Maar ik ken ook genoeg mensen die vinden dat roze meer contrast geeft. Persoonlijk iets dus.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 22:42

Dank je voor de info. Tja geel is wel even anders dan door een gewone zonnebril kijken. Voor het contrast zal dit wel het beste zijn, maar om nou de hele dag alles geel te moeten zien lijkt me dan wel weer een nadeeltje…

Correctie: De gele is kennelijk nog wel leverbaar:
https://www.julbo.com/en/10/products/goggles/first-class/mod…

Geel kijkt eigenlijk transparant., vind ik.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 22:44

Ja en dat rode is ook niet zoals de wereld er werkelijk uitziet.

Geel is eigenlijk Fire. Daar heb je héél veel zonnebrilllen van.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 22:45

Misschien is het gewoon wennen hoor, maar ik ben een zonnebril gewend en dan wordt alles gewoon wat donkerder en niet geel of rood. Jeetje, de keuze van een goggle/lens die bij je lijkt te passen is wel even iets waar je behoorlijk crazy van kunt worden. Ik ga er nog maar weer eens een nachtje over slapen, wat een ingewikkeld gedoe…

null

Dat is geel…

Het mooiste is - denk ik - om que weersonstandigheden zo lang mogelijk alles met gewone zwarte of donkerbruine “zonnebrilglazen” te kunnen zien en dan pas in echt slecht weer over te moeten gaan naar een gele kleur.

Op de donkerste stand is het net een zonnebril.

Als je meer richting een grijze zonnebril wil, moet je de Zebra nemen. Die heeft een VLT van 9%. Dat is evenveel als een zwarte zonnebril.

Dat tooltje op de site van Julbo lijkt echt nergens naar zeg. Zo zie je het natuurlijk totaal niet echt.
Echt @Bobpie, als je een zonnebril gewend bent, dan ga je er gewoon 1000% op vooruit. Ook bij mooi weer die zonnebril lekker alleen op het terras opzetten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Anders loop je even een zonnebrillenwinkel binnen en vraag je om een Fire zonnebril.

Daar had ik niet aan gedacht, maar door dat verkleuren van de lenzen zijn ze bij slecht weer dus geel en bij zonnig weer dus donker. En dan zie je de dingen bij mooi weer dus net zaols met een gewone zonnebril.

De Zebra (dus niet de Light) kijkt ook wat meer “bruinig”. En die wordt dus nog donkerder.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 22:56

Een belangrijk doel van het overgaan naar een goggle is voor mij dat ik bij zware bewolking cq sneeuwval een stuk beter ga zien dan met een zonnebril. Is het uit dat oogpunt niet beter om voor een Light te kiezen ipv voor een gewone zebra? Ivm met die vlz die dan een ruimere waarde heeft.

Ja, dan adviseer ik de Light.

Ik skiede vroeger ook altijd met zonnebril, tenzij het zicht slecht was. Tegenwoordig nog hoogst zelden. En niet omdat ik dan voor schut ski. Mijn groene helm is niet bepaald fashionable 😁
Ik vind de Julbo gewoon prettiger kijken.
Alleen als het warm is, gebruik ik mijn zonnebril.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 23:11

@DrPhil. Bedankt voor alle hulp !

Graag gedaan.

Dat Julbo tooltje vertekent inderdaad flink zo zie je het natuurlijk echt niet. Maar het is wel een aardige indicatie voor de verschillende categorie lenzen.

Plaats een reactie