Nederlandstalige skiles voor kinderen

Mijn kids van 7 en 10 jaar gaan deze winter voor hun 2de keer mee naar de Franse bergen.
Vorig jaar hadden we het geluk om een skireis te kunnen boeken met Sunweb - Famfun waardoor ze les kregen van (beginnende) Belgische monitoren en ook telkens met enkel nederlandstalige kinderen in de groep zaten. Hiervoor hebben ze nog een 5-tal uren privéles gehad op de binnepiste in Peer.
Dit jaar zit een reis met Famfun er niet meer in (in de periodes waar wij konden, had Famfun enkel gebieden die voor ons te laag waren om echt sneeuwzeker te zijn, hoewel dit wel blijkt mee te vallen gezien de sneeuwval van de laatste weken).
Dus moeten we op zoek naar een andere lesmogelijkheid voor hun.

Ze hebben echter een doodse schrik om les te krijgen in het Frans of Engels of om uitgesloten te worden door de andere kindje in hun groep als deze geen nederlands zouden spreken.

Wat zouden jullie doen?

  • ze toch proberen overtuigen om de franse skiles (6x2.5 uur) te proberen (ESF kan ons niet garanderen dat ze nederlandstalige monitoren beschikbaar zullen hebben voor de groepslessen)
    of
  • onmiddelijk voor privélessen gaan (4x2 uur komt ongeveer even duur uit + ESF zou dan wel een garantie moeten kunnen geven op een nederlandstalige monitor).
  • 4x1 uur nederlandstalige priveles (2uur privébegeleiding is toch veel intensiever dan een groepje waar je 50% van de tijd stilstaat)

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen of mening hierover.

Glide on!

Wel nee, niet te moeilijk maken, gewoon frans of engelstalig groepje. Met onze dochter jaren zo gedaan en heb haar altijd lachend beneden zien komen.

Edwin van Riel

Wij hebben altijd de mazzel gehad dat we Nederlandstalige leraren/leraressen hadden.
Echter in het groepje zat ook 1 Deens meisje. Zij heeft het die week best wel moeilijk gehad.
Ze was toch wat eenzaam. Ik denk dat het erg afhankelijk is van hoe je kind is.
De ene maakt het niet uit, de ander wel.

It is an amazing world

Zolang de lesgroep een mix is van kinderen die verschillende talen spreken is het nooit een probleem. Kinderen zijn zo flexibel en passen zich snel aan. Kijk maar eens op zomervakantie hoe snel ze met kinderen uit andere landen spelen en kunnen communiceren. Is in de sneeuw niet anders.
Het zijn vaak de ouders die er een ‘probleem’ van maken en dat merken de kinderen…

Les in een andere taal is zeker geen probleem. Op die leeftijd wordt er heel weinig uitleg gegeven, een leren kinderen het meeste door imiteren van de skileraren en groepsmaatjes.

In schoolvakanties zullen er vast nog wel Nederlandstalige kinderen in het gebied zijn, en bij het ESF zullen ze ook wel proberen om een evenwichtige mix te maken in hun klasgroepjes.

Tot zover is de stand 3-1. Morzel, Sheila en evr66 beweren alledrie dat het geen probleem is. Henrike heeft ervaring met een Deens meisje dat het best wel moeilijk had. Ik maak er 3-2 van. Ook onze zoon heeft het best pittig gehad in een klasje met alleen Duitse kids en een Oostenrijkse leraar. Lag ook aan de wat Spartaanse lesmethode, maar de taalbarriere werkte zeker niet in zijn voordeel.

Volgens mij is het nogal van het kind afhankelijk. En aangezien je je eigen kinderen het beste kent en weet hoe ze met anderstaligen omgaan, kan je het ook zelf het beste inschatten.

*bericht bewerkt door 77steve op 11 dec 2017 14:25

Ik zeg niet dat het zeker geen probleem gaat zijn, maar ik sluit me wel aan bij Sheila dat ouders zich dikwijls meer zorgen maken dan de kinderen zelf. Zowat alle Franse skileraren die ik tegengekomen ben weten goed hoe ze anderstalige jongeren moeten meekrijgen in hun groep. En als ze hetzelfde instapniveau hebben (?) zou het goed kunnen dat ze samen in hetzelfde groepje zitten. Daar wordt tot op bepaalde hoogte ook wel rekening mee gehouden.

Vergeet bovendien niet dat tijdens schoolvakanties bij het ESF in de meeste skigebieden privé-lessen alleen van tevoren kunnen worden geboekt als je een hele week tegelijk boekt (6x1h of 6x2h). Als er nog voldoende capaciteit is eens je ter plaatse bent worden ze flexibeler, maar dat weet je natuurlijk nooit… Goede afspraken maken dus!

Wat je ook doet: veel plezier, in Arc 1800 en aan de kanten van Peisey-Vallandry zijn er véél mooie pistes voor kids van hun niveau :-).

Les in een andere taal is zeker geen probleem

Ik zeg niet dat het zeker geen probleem gaat zijn,

Morzel op 11 dec 2017 21:20

@Morzel: excuus, dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar ik ben het wel met je eens als je bedoelt: het is meestal geen probleem. En als ouder heb je daar ook zeker een rol in. Maar er zijn ook kids waarbij het wel fijn is als ze in hun eigen taal les krijgen. De mijne is nogal spraakzaam (ronduit een ouwehoer) en wil graag goed weten wat hij moet doen en wat er gaat gebeuren. Dan helpt een taalbarrière niet.

@77steve – mijn eigen woorden tegen mij gebruiken… tsss ;-)

Laat het me anders verwoorden: ik ben ervan overtuigd dat het leren zelf geen probleem gaat zijn. Hoe goed ze binnen een groep met andere kinderen gaan aarden is altijd afwachten, en is het gissen welke rol een mogelijke taalbarrière (er zijn vast nog Nederlandstalige kinderen in Les Arcs in die periode) daarin zou spelen. Uiteindelijk kan je evengoed in een groepje terechtkomen waar het taalprobleem niet speelt, maar het om een andere reden niet goed lukt.

Mijn persoonlijke ervaring op dat vlak is positief. Zelfs al is de eerste dag (of twee) wat afwachtend, aan het einde van de week was bij ons het verdict altijd dat het een geslaagde vakantie was en een leuke leraar.

@Morzel : ik vind je beide openingen vooral leuk tegenstrijdig. Ik ben het helemaal met je eens: er kan van alles misgaan ogv skiles. Taal is er één van. Gelukkig is de kans daarop klein en is het (dus) meestal top. En het helpt wel als je een beetje weet waar je kind blij en verdrietig van wordt.

Ik ben ondertussen in overleg met ESF les Arcs voor een nederlandstalige privé-monitrice omdat ik toch het gevoel heb dat mijn kindjes het leuker zullen vinden om niet te veel onbekende factoren ineens te moeten verwerken.
Het zou toch jammer zijn dat ze een slechte ski-ervaring zouden opdoen en dan volgend jaar zouden zeggen dat ze niet meer naar de bergen willen.

Als ik naar mijn ski-jeugd terugkijk ben ik eigenlijk ook nooit als kind in een onbekende groep gaan skiën.
Mijn eerste ski-ervaringen waren op schoolreis = garantie van een grote groep gekende vrienden mee in dezelfde les en dus altijd dolle pret (zonder ouders).

Het enige waar ik nog over twijfel is of ik ze lessen van 1 of 2 uur zou laten volgen.

Bijkomend voordeel: door de meer compacte lessen, hebben we meer tijd om samen als gezin op de piste te staan (ze zijn altijd super trots om te laten zien wat ze allemaal kunnen).

off-topic:
Ivm het boeken van lessen is het bij ESF les Arcs 1800 ben je voor privé-lessen trouwens niet verplicht een hele week ineens te boeken (minimum van 3 lessen is wel aangeraden). De beschikbaarheid van een nederlandstalige monitor is wel niet evident (ik heb geluk dat ik op minder dan 3 weken voor afreis nog een nederlandstalige monitrice heb kunnen vinden).

Voor mezelf bestaat ook de mogelijkheid om enkele namiddagen vrij aan te sluiten bij een groepsles (niveau 4) omdat de focus voor mij dan eerder ligt om km’s te kunnen maken met andere skiërs van hoger niveau dan om echt mijn techniek nog te verbeteren. Dit kan dan wel niet online maar moet ter plaatse in het ESF kantoor geregeld worden.

Glide on!

Wij gaan naar les menuires . En de kids hebben les bij prosneige. De oudste daar nu voor derde jaar. Prima skischool opgezet door een Belg. Ze hebben skileraren die Nederlands spreken en ook die een beetje kunnen , maar goed genoeg. Ze zitten in les menuires en val thorens . Je kan kan ze in het Nederlands mailen. Niet zulke mega groepen als esf

*bericht bewerkt door miepmiep op 12 dec 2017 12:29

Tot zover is de stand 3-1. Morzel, Sheila en evr66 beweren alledrie dat het geen probleem is. Henrike heeft ervaring met een Deens meisje dat het best wel moeilijk had. Ik maak er 3-2 van. Ook onze zoon heeft het best pittig gehad in een klasje met alleen Duitse kids en een Oostenrijkse leraar. Lag ook aan de wat Spartaanse lesmethode, maar de taalbarriere werkte zeker niet in zijn voordeel.

Volgens mij is het nogal van het kind afhankelijk. En aangezien je je eigen kinderen het beste kent en weet hoe ze met anderstaligen omgaan, kan je het ook zelf het beste inschatten.

77steve op 11 dec 2017 14:25

Ik 3 -3 mijn zoon vind ook fijner als hij iemand verstaat en begrijpt zeker tien hij jonger was. Nu zal denk ik minder probleem zijn omdat hij nu weet en begrijpt dat mensen een taal spreken en zich er makkelijker bij neer kan leggen. Hier maakte wij ons juist geen maar merkte dat onze zoon dat wel deed. Precies andersom dus

*bericht bewerkt door miepmiep op 12 dec 2017 15:09

@Vivace
Minstens 2 uur liever 4 uur.
Even doorpakken met de kinderen 😉

4 uur privé-les aan 1 stuk, dat zou ik zelfs als volwassene niet graag meemaken
(ofwel moet de instructeur eerder een tour-begeleider zijn).

Alleszins ook dit probleem heeft zichzelf opgelost, want er was nog maar 1 nederlandstalige monitor beschikbaar en dit enkel voor 3x 2 uur (met telkens een dagje ertussen). Hopelijk gaan ze het uithouden, want de lessen zijn in de late namiddag.

Glide on!

1h is te kort voor privelessen, zeker als het beginners zijn. Dan is het allemaal nog niet zo intensief :-).

Goed dat je eruit geraakt bent. Veel plezier ginder :-)

Plaats een reactie