Herbeginnen met skiën: groepsles of privé-les?

Als kind/adolescent heb ik ca. 12 weken wintersportervaring, veelal met groepsles. Nu (39 jaar) wil ik opnieuw gaan wintersporten: daarom volg ik sinds november wekelijks 2 uur groepsles op een borstelbaan.

Een paar dagen terug heb ik de knoop doorgehakt en een appartement geregeld van 27 januari t.e.m. 3 februari in Val Cenis. Ik wil de komende jaren ter plaatse ook wel opnieuw les volgen zodat ik binnen afzienbare tijd terug fatsoenlijk en veilig overal af kan skiën en ook wat grotere gebieden voldoende kan verkennen.

Wat ik me afvraag: zou ik aansluiten bij een groepsles voor volwassenen gedurende de hele week in de voormiddag, of zou ik er meer op vooruit gaan als ik bijvoorbeeld de eerste dag van de vakantie zelf wat ski (kwestie van sneeuwgevoel op te doen), vervolgens 4 dagen 2 uren privé-les neem om vervolgens af te sluiten met een laatste dag vrij skiën?

Ter info: ik ga alleen (wederhelft heeft geen trek in wintersport). Leraar op de borstelbaan raadt me aan om een paar lesloze dagen te nemen en verder te investeren in privé-les omdat volgens hem de kans dat er te weinig aandacht wordt besteed aan het oefenen op techniek in de groepsles (eerder een vorm van begeleid tochtjes skiën dan echt trainen en oefenen) eerder groot is.

Hebben jullie bedenkingen? Misschien ervaringen met de groepslessen voor volwassenen bij de ESF in Val Cenis?

Mijn ervaringen met groepsles is dat je gewoon les krijgt hoor, met oefeningen en alles erbij. Dus zeker niet alleen begeleide tochtjes. Maar ja, de ene leraar is de andere niet natuurlijk, dus het is geen enkele garantie.

Ik heb hele goede ervaringen met privé les, m’n techniek is echt met sprongen vooruit gegaan sinds k één privé les per vakantie neem, voor mij vele malen beter dag dagen groepslessen, maar dit kan misschien ook per persoon verschillen.

Elk heeft zijn voordelen, het hangt er uiteindelijk vanaf wat je wil bereiken tijdens die eerste week.

Het voordeel van groepsles is dat je de hele week bezig bent, en dat er veel terrein wordt afgelegd. Bij volwassen groepslessen is het aspect “technische training” doorgaans minder intensief dan tijdens privé-lessen (of tijdens de training op de borstelbaan), maar je leert er doorgaans mensen kennen van je eigen niveau wat altijd interessant is als je alleen zou gaan.

Het voordeel van privéles is dat het een pak intensiever kan zijn, omdat je zelf kan vragen de nadruk te leggen op techniek. Het is een pak prijziger dan groepslessen, en dikwijls zijn privélessen in praktijk enkel te boeken in de uren tussen groepslessen door. Of je kan reserveren voor minder dan een week hangt dan nog eens af van skischool tot skischool.

Persoonlijk heb ik altijd mijn gading gevonden in groepslessen in de bergen, en hou ik de intensieve techniektrainingen voor de indoorhal en technische stages.

Ik heb geen ervaring met ESF in Val Cenis, maar een voordeel aan het Franse systeem is dat de leerkrachten zowat allemaal van hoog niveau zijn.

*bericht bewerkt door Morzel op 10 dec 2017 23:39

Priveles is veel intensiever, kost meer energie maar je leert ook veel meer, zeker als me geen absolute beginner meer bent. Zou ik echter alleen gaan, dan zou ik misschien wel voor groepsles gaan. Als (licht)gevorderde valt er echt zat te leren, maar wel in een lager tempo dan met priveles. Groot voordeel is echter de groep, je ziet vaak veel van t gebied etc. Het is meer echt skien dan met priveles in mijn ervaring.

Voorwaarde is wel dat de groep niet megagroot is (zodat je genoeg aandacht krijgt) en enigszins van vergelijkbaar niveau is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hi @NicoR,
Ik zat vorig jaar in ongeveer dezelfde situatie.
Ik had vroeger vrij sportief geskied (al was het slechts telkens voor 1 à 1.5 week per jaar gedurende 15 jaar) en heb daarna 8 jaar niet meer op de latten gestaan.
Voor deze pauze ging ik zonder veel problemen op een gecontroleerde manier de stijlste zwarte ijspistes naar beneden.

Vorig jaar in de voorbereiding naar de wintersport een aantal keren naar een indoorpiste geweest om te zien hoe het ging en skiën blijk je niet zo snel te verleren, het komt allemaal intuïtief snel terug.
In Frankrijk had ik dan 6x2.5 uur groepsles voor gevorderden geboekt, maar tijdens de eerste les in ESF (niveau 3) bleek dat ik niets meer bij kon leren in die groep. Ik ben dan overgeschakeld naar niveau 4 wat door de beperkte sneeuwval in januari 2017 zich beperkte tot on-piste skiën + competitietraining.
Ik heb toen enorm veel bijgeleerd op korte tijd omdat ik in de praktijk voor de prijs van de groepsles 2 dagen privéles heb gekregen op een afgesloten competiepiste (reuze-slalom / Flèche) en de dagen daarna 2 dagen met 2 man heb rondgeskied + 1 dag met 3. Mijn monitor heeft op dag 4 zelfs een volledige video-analyse van onze techniek gedaan en dan kan je echt zien hoe je zelf op de latten staat en wat er misgaat.

Persoonlijk zou ik je dus het volgende aanraden:

  • ga eerst eens kijken op een binnenpiste hoe goed je het nog kan en of je niet te stijf bent geworden door de jaren
  • als je techniek niet meer je dat is, zou ik voor een groepsles kiezen. Dit zorgt er ook meteen voor dat je zeker genoeg km’s maakt op jouw niveau
  • als je techniek best OK is, en je eigenlijk de puntjes op de i wilt zetten, zou ik voor privé lessen gaan.
    Dat hoeft dan niet per sé 6 dagen te zijn.

Trainen op een reuze-slalompiste heeft me vorig jaar ook enorm veel bijgeleerd omdat je daar verplicht wordt om opgelegde bochten te nemen (ze moeten genomen worden in de radius dat de paaltjes staan en anders loopt het helemaal mis).
Hier voel je ook zelf onmiddelijk als er iets minder is en probeer je het bij de volgende run op een iets andere manier (houding, kanting, kracht, flex, …). Deze runs zijn ook redelijk kort (40-50 seconden) zodat je snel kunt overleggen met je monitor wat je anders kan proberen.
Op 1x2.5 uur heb ik zo meer bijgeleerd dan vroeger op een hele week (maar je staat gegarandeerd zelfs als middelmatig getraind sporter nat in het zweet).

Je wel opletten dat als je privé-les neemt, dat je dan de rest van de week nog genoeg km’s kan maken in een vriendengroepje op jezelfde niveau of dat je zelf genoeg discipline hebt om op je eentje verder te trainen.

Glide on!

Dank voor de insteek. Ik neig momenteel meer naar de groepsles, waarschijnlijk 2ème degré.
Ik denk dat m’n techniek op dit moment toch niet je dat is na al die tijd. Privé-lessen kunnen kunnen tijdens de volgende vakanties ook nog.

En later dan eens met wat forummers wintersporten uiteraard … ;-)

Tijdens de eerste les wordt er sowieso gekeken naar wat je kan, en zal je doorschuiven naar de correcte groep als je verkeerd ingeschaald zit.

Als je met parallelbochten de borstelbaan naar beneden komt, is classe 2 echt wel te laag gegrepen voor jou.

In de praktijk zullen er bij ESF ook verschillende groepjes binnen elke categorie gemaakt worden.
Voor mijn vrouw waren er vorig jaar bij ESF Les 2 Alpes zo 3 onderverdelingen in niveau 2, met telkens heel wat snelheids- en techniek verschillen).
Alleen in het echte dalseizoen zullen er minder groepjes gemaakt worden.

Op de site van ESF kan je trouwens enkele filmpjes zien van het niveau dat je op het einde van de week zou moeten hebben.
https://www.esf-valcenis.com/conseils/niveaux-fancy…
Als jouw skitechniek erg lijk op het niveau van 1 van de filmpjes zou je dus normaal gezien lessen moeten nemen in het volgende niveau (let wel: verschil tussen niveau 3 en 4 is wel groter, omdat je dit type bochten dan op alle terreinen moet kunnen, maar dat speelt niet in jouw geval).

Als je nog steeds les volgt op de borstelbaan, kan je ook best vragen aan jouw monitor thuis welk lesniveau je zou moeten volgen in de bergen (ook voor privé les zijn er andere monitoren voor de verschillende niveaus, ieder heeft zijn eigen specialiteit)

Glide on!

Ik zou voor privé les gaan omdat je al in de lift kan komen en dergelijke. Dat is toch wat je vooral leert in zo’n net niet beginners groepje omdat je de oefenweide met een lopende band uit bent en een lift ingewikkelder is.

Ski you later!

Het nadeel van groepslessen is natuurlijk dat niet iedereen op hetzelfde niveau is, waardoor het op een gegeven moment irritaties gaat opwekken en al helemaal bij een grotere groep (heb ik helaas slechte ervaringen mee). Ik vind privélessen veel effectiever, als je genoeg budget hebt zou ik dat aanraden. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de skileraar.

@TessaSki
Bij ESF in Frankrijk heb je ook zeer gevorderde groepslessen hoor (classe 4 - Expert), afhankelijk van de voorkeuren van de groep is dit dan ofwel initiatie tot competitieskiën of hors-piste (Grand Ski).
Omwille van het tempo + overzicht zullen dit soort lessen altijd met maximum 8 personen doorgaan (vorig jaar was ik 3 dagen alleen, 1 dag met 2 en 2 dagen met 3 op pad).

Voor ieder wat wils dus (en zeker niet alleen les op een groene piste).

Glide on!

Plaats een reactie