La Joue du Loup, St. François Longchamps of La Foux d'Allos?

Hoi!
Ik en 2 vrienden zouden graag een skivakantie houden in de lesvrije week.

We zijn drie opnieuw beginnende skiërs, die na 3 jaar niet meer op de latten gestaan te hebben, graag een weekje naar de Alpen zouden trekken. Aangezien we studenten zijn, hebben we het niet erg breed en willen we dit alles dus op een goedkope manier doen. Na heel wat zoekwerk vanavond zijn we uitgekomen op 3 skigebieden: La Joue du Loup, St. François Longchamps en La Foux d’Allos. Deze drie gebieden voldoen allen aan onze eisen; ze beschikken over meer dan 100 km aan piste en zijn vrij goedkoop, respectievelijk €350, € 410 en €440.
Aangezien we eigenlijk niet erg veel weten over de infrastructuur in deze gebieden (we gingen vroeger steeds naar grote gebieden als Saalbach-Hinterglemm, Val Thorens, Alpe d’Huez, etc.) weten we dus niet welke keuze we moeten maken.

Daarom hadden we graag hier even gepolst of jullie ons al dan niet kunnen helpen met eventuele ervaringen of opmerkingen.
Alvast bedankt!

Hoi, ik ben een aantal keer in Saint François geweest , en vind het een leuk gebied. Pistes zijn over het algemeen niet erg moeilijk, maar wel lekker breed. Zoek je veel zwart, dan moet je hier niet zijn, wil je lekker cruisen zit je hier goed.

Running against the wind

Hoi, ik ben een aantal keer in Saint François geweest , en vind het een leuk gebied. Pistes zijn over het algemeen niet erg moeilijk, maar wel lekker breed. Zoek je veel zwart, dan moet je hier niet zijn, wil je lekker cruisen zit je hier goed.

basso op 9 dec 2017 02:17

Thanks!
Iets als dit zoeken we inderdaad :) Onze vraag is nu nog of het de moeite waard is om die € 60/€ 70 extra te betalen voor Saint François in plaats van La Joue du Loup.

In één woord: Ja. Geen hele nieuwe, maar ook geen slechte liften in St. François. Mooi gebied om het skiën te herontdekken. Veel vriendelijke hellingen, en richting Valmorel een beetje meer uitdaging. Het dorp is niet superlevendig, maar in de Grotte du Yeti en enkele andere barretjes kun je prima een feestje bouwen. Waarschijnlijk moet je nog wel een upgrade van je skipas erbij kopen. Ander voordeel tegenover de andere twee is de reistijd. Toch al gauw een uurtje of twee minder.
La Joux de Loup zou als beginner nog wel leuk zijn, maar Val d’Allos (Espace Lumière) is een uitstekend gebied voor de meer gevorderde skiër, met vele uitdagende pistes die je nog niet gaat gebruiken als je herintreder bent. Misschien een optie voor volgend jaar.

Sluit me bij bovenstaande aan.

Mr. Slow

Okay bedankt!

We twijfelen nog een beetje, maar denken dat het dus wel Saint François zal worden, bedankt!!

We gaan toch voor La Foux d’Allos gaan, hier zitten we vlakbij de piste (bespaard heel wat kosten wat betreft drank en eten) en hebben we ook een zwembad(je) ter beschikking. Hopelijk zijn de pistes niet te lastig en hebben we een fijne week! Bedankt voor jullie hulp.

*bericht bewerkt door Louise98 op 09 dec 2017 16:31

In ieder geval beter dan La Joue du Loup! Veel plezier alvast.

Mr. Slow

Veel plezier gewenst. Houd er wel rekening dat de verbinding tussen Val d’Allos en Pra Loup best lastig is, als in uitdagend skiën. Le Grand Domaine is dan toegankelijker. En dat het een op families georiënteerd gebied is, met weinig vertier 's avonds. St. François is juist op budget ingesteld. Mogelijk via een aanbieder als Husk of Bizztravel voordelig te vinden.

Iig ben ik wel benieuwd naar de goedkope aanbieder van Espace Lumière. Hier in Nederland vind je deze bestemming vrijwel niet.
En ik ben benieuwd hoe je drank en voedselkosten bespaart door vlak aan de piste te zitten. Erg impulskoop gevoelig? ;)

*bericht bewerkt door Bennie op 09 dec 2017 17:18

Tussen de middag, neem ik aan.

Dan lijkt me een groot gebied ook niet nodig… En iedereen heeft tegenwoordig een rugzak mee.

De spaghetti koelt bij mij altijd zo af in een rugzak.

Nog een laatste vraagje waar ik nergens echt een duidelijk antwoord op vind. Is het gebied begin februari sneeuwzeker? (> 80% van de pistes open? ik vind niet echt iets over de sneeuwhoogte vorig jaar op dat moment)

Ontzettend bedankt!!!

Als een skigebied in februari niet sneeuwzeker is zit je op het zuidelijk halfrond te kijken.

La Foux d’Allos heeft wel een windgevoelige ligging, wat invloed kan hebben op de geopende liften.

In La Foux hoef je je qua sneeuw meestal niet druk te maken.
Mooi gebiedje, ontspannen houding van de locals (sommigen zullen dat lui noemen, maar ik vond het er lekker relaxt aan toegaan).
Sommige hellingen zijn wat lastiger (o.a. verbinding met Pra Loup), maar ook die zijn breed genoeg en afhankelijk van de drukte goed te doen.

In La Foux hoef je je qua sneeuw meestal niet druk te maken.
Mooi gebiedje, ontspannen houding van de locals (sommigen zullen dat lui noemen, maar ik vond het er lekker relaxt aan toegaan).
Sommige hellingen zijn wat lastiger (o.a. verbinding met Pra Loup), maar ook die zijn breed genoeg en afhankelijk van de drukte goed te doen.

Hessel op 10 dec 2017 11:57

Super! We zouden in de lesvrije week gaan (2/2 - 10/2) dus we hopen dat het dan rustig is! :)

*bericht bewerkt door Louise98 op 10 dec 2017 12:26

Veel plezier gewenst. Houd er wel rekening dat de verbinding tussen Val d’Allos en Pra Loup best lastig is, als in uitdagend skiën. Le Grand Domaine is dan toegankelijker. En dat het een op families georiënteerd gebied is, met weinig vertier 's avonds. St. François is juist op budget ingesteld. Mogelijk via een aanbieder als Husk of Bizztravel voordelig te vinden.

Iig ben ik wel benieuwd naar de goedkope aanbieder van Espace Lumière. Hier in Nederland vind je deze bestemming vrijwel niet.
En ik ben benieuwd hoe je drank en voedselkosten bespaart door vlak aan de piste te zitten. Erg impulskoop gevoelig? ;)

Bennie op 9 dec 2017 16:50

Nee is in België via Skikot, ja onder de middag - we zijn niet zo een fan van een rugzak mee te nemen en opnieuw inderdaad, dan lijkt een groot skigebied niet nodig maar het is zo iets als van ‘we gaan niet elke dag iets eten’ … dus een soort van mix tussen op restaurant gaan 's middags en op het appartment eten.

Plaats een reactie