Aankoop nieuwe ski's

Goede avond,

Ik volg reeds geruime tijd dit forum en ben toe aan nieuwe ski’s. Door het ruime aanbod is het moeilijk de juiste keuze te maken. Daarom graag jullie advies:
Ben niveau licht gevorderd (niveau 4-5 op schaal van 10), lui relax type skiër :-), middellange tot lange bochten, 1.72 m en 79/80 kg. Hoofdzakelijk blauwe pistes met de zoon.
Gigi heeft mij volgende skilatten al aangeraden:
Fischer Progressor F18 167
Blizzard RC TI 172
Dynastar Speedzone 10 167

Welke andere ski’s voldoen nog aan mijn profiel ? Alle advies is welkom. Alvast bedankt.

Grts, Yoeri

GiGi weet volgens mij iedereen prima ski’s aan te raden, dus zou zijn advies volgen. Of heb je wellicht andere overwegingen, zoals budget?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zijn inderdaad allemaal goeie opties. De fischer is qua prijs kwaliteit sowieso erg goed. De blizzard vind ik zelf echt n fijne ski. De speedzone heb ik nog altijd niet geskied maar zou op papier ook heel goed kunnen.

Misschien nog een Elan amphibio 12ti of K2 ikonic 80 als je ietsje meer richting allmountain kijkt…is niet nodig voor jouw doeleinden hoor maar denk dat je daar ook wel prima op zou skien.

Ik denk dat ik heel iets beter ski, maar volgens mij vond ik die ikonics wat lastiger om goed te kunnen skien (maar ik weet niet 100% zeker of dat echt die waren)…

En daarnaast lijken de lengtes me wel wat kort, niet gezien je lengte, maar misschien wel gezien je gewicht, terwijl je gewicht volgens mij belangrijker is dan je lengte, voor skilengte dan. Maar omdat je vooral rustig aan doet is dat misschien ook weer minder erg.

En ik onderschrijf wat Shane zegt, het advies van GiGi is volgens mij meestal prima!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 jij bedoelt de K2 Charger, die skien heel anders dan de Ikonics ;)

Gaan we nou weer over dat gewicht…?? volgens mij zijn er bar weinig Nederlandse mannen die minder dan 80 kilo wegen na de middelbare school… 😉
Maar serieus, volgens mij is input/kunde minimaal 2/3e van de factor, gewicht is dus minder relevant dan niveau.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gaan we nou weer over dat gewicht…?? volgens mij zijn er bar weinig Nederlandse mannen die minder dan 80 kilo wegen na de middelbare school… 😉
Maar serieus, volgens mij is input/kunde minimaal 2/3e van de factor, gewicht is dus minder relevant dan niveau.

Shane op 8 dec 2017 22:04

Ik denk dat niveau bepalend is voor de te kiezen torsi-stijfheid van de ski (torsi-stijfheid bepaalt voor mij voor een groot deel hoe vergevingsgezind een ski is, en dus in welke mate die imperfecte input afstraft). Je gewicht/postuur is meer input voor de lengtestijfheid, demping en grip. Dat zijn de factoren die - wederom voor mij - maken of een ski wel of niet stabiel aanvoelt.

Duidelijk GiGI!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane. Voel me toch verplicht: 1.75/68. Kwestie van niet drinken, niet roken, veel beweging en als belangrijkste de genen.

Hen48

Een kleine dunne dus @Hulst 😉. Wat vinden de vrouwkes daarvan als ik vragen mag?

“I feel sorry for people who don’t drink… When they get up in the morning that is as good as they’re going to feel all day.”
<em>Frank Sinatra</em>

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Roy83 jij bedoelt de K2 Charger, die skien heel anders dan de Ikonics ;)

elisabeth101 op 8 dec 2017 21:58

klopt! De ikonic heb ik trouwens wel geskied (waren mijn huurskis vorig jaar) en die bevielen wèl! Sorry voor de verwarring!

Gaan we nou weer over dat gewicht…?? volgens mij zijn er bar weinig Nederlandse mannen die minder dan 80 kilo wegen na de middelbare school… 😉
Maar serieus, volgens mij is input/kunde minimaal 2/3e van de factor, gewicht is dus minder relevant dan niveau.

Shane op 8 dec 2017 22:04

Hoezo weer :)? Maar je zegt dus vooral dat als je niveau wat minder is dat de lengte wel wat minder kan zijn?

Maar ik wil verder geen lange nieuwe discussie op te rakelen hoor :). Ik probeer gewoon wat mee te praten/denken, zeker ook omdat de ts en ik een enigszins vergelijkbaar niveau hebben (maar ik ben wel veel langer en iets zwaarder).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Lengestijfheid die je nodig hebt wordt ook voornamelijk bepaald door kunde en niet door gewicht.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 08 dec 2017 22:49

Ok ok sorry voor mijn lengte post :). Laten we de ts proberen te helpen met zijn skikeuze en evt deze discussie elders voeren (al geloof ik jullie direct).

Dat gezegd hebbende: mijn niveau is wellicht iets hoger dan dat van de ts en ik heb ook de wens om door te groeien, ski graag meer op rood en, ook al doet het er niet echt toe, ben een heel stuk langer en iets zwaarder. Ik heb dus met veel plezier op die k2 ikonics geskiet (ik vond ze vooral fijn in de verse sneeuw), maar heb nu zelf de salomon x drive 80 fs waar ik heel blij mee ben. Die zou misschien niet direct de 1e gedachte zijn bij mijn niveau/profiel, maar met het testen was het direct een match…

Dus indien mogelijk, probeer ze eens?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Shane. 1.75 is niet echt klein, denk ik. Ben nooit boven de 70 geweest. Heeft ook zo zijn voordelen, denk ik. Bij mij hangt ie in elk geval niet onder een afdak (hoort feitelijk bij inside) Als je 46 jaar getrouwd bent worden vrouwen minder belangrijk, denk ik. Ga nog steeds alle pistes af, al moet je met mijn gewicht, door de middelpuntvliegende kracht, iets rustiger door de bochten gaan. Noodstop gaat iets gemakkelijker. Heeft weinig meer met het onderwerp te maken.

Hen48

Denk dan toch dat het de Fischer Progressor F18 in 167 gaat worden. Is er buiten het kleurtje verschil tussen het 2016 en 2017 model ?
Alvast bedankt voor het advies.

*bericht bewerkt door Yoebor op 09 dec 2017 12:21

Denk dan toch dat het de Fischer Progressor F18 in 167 gaat worden. Is er buiten het kleurtje verschil tussen het 2016 en 2017 model ?
Alvast bedankt voor het advies.

Yoebor op 9 dec 2017 12:16

Nee, alleen de print is aangepast.

De Fischer Progressor F18 is besteld, nu wachten op koerierdienst…

Plaats een reactie