Skischoen

Hoi,
Ik ga voor het eerst skiën. Nu heb ik schoenen gekocht op marktplaats (Nordica trend 05) en daar staat op high flex profile. Dit schijnt niet goed te zijn als je een beginner bent… ik heb er zelf niet veel verstand van. Klopt dit?

Staat er ook flex getal op? Iets als 60, 70, 80 of hoger? Hoe hoger het getal hoe stijver de schoen is. En als beginner een stijve schoen niet fijn.
Als ik google lijken het redelijk gedateerde schoenen maar ik kan er geen specs van vinden. Dan kun je beter huren want dan heb je ten eerste nieuwere schoenen en daarnaast krijg je een schoen die past bij je ski ervaring (beginner).

Zonder verstand van zaken wellicht beter eerst huren. Dan heb je materiaal dat goed (bij je) past en meer plezier en profijt van de lessen.

Edwin van Riel

Als je er geen verstand van hebt, dan is de kans groot dat ze niet goed passen (te groot). Alleen dat al is niet goed, nog even los van de flexwaarde.
Het belangrijkste is goed passende schoenen. De flex moet niet te stijf zijn voor een beginner, maar dit klinkt niet als een hele stijve schoen.

Edit: even nazoeken levert op dat dit wel een beginnersschoen is. Ergens rond het jaar 2000 dus wel erg oud. Voor een weekje misschien nog wel geschikt, maar dat is heel erg afhankelijk van de staat van de schoen (hoe is deze bewaard, veel of weinig gebruikt, etc). Oud plastic kan namelijk bros worden en breekt dan makkelijker…

*bericht bewerkt door Hessel op 06 dec 2017 21:00

De schoen zit verder helemaal goed. Ik heb te horen gekregen waar ik op moet letten met passen etc. Alleen er staat high flex profile op terwijl het juist laag moet zijn schijnt. Dat is wat me een beetje zorgen baart.

Trek je binnenschoen er eens uit en ga met je blote voet in de buitenschaal staan. Schuif je voet naar voren tot je grote teen de voorkant raakt. Buig iets voorover en kijk met een zaklampje achter je voet. Hoe groot is de ruimte tussen de hak en de achterkant van de schaal? Meer dan 2 cm? Dan is de schoen te groot, minder dan 1 cm te klein voor een beginner.

Dit is een goede indicatie van de maat. Niet voor de breedte.

Maar als de schoen idd 17 jaar oud is dan hoop ik dat je er niet te veel voor betaald hebt. Ze zijn echt op hun technische eind leeftijd. De plastics worden slechter en kunnen broos worden (breken) en de flex neemt ook fors af na verloop van tijd.

Ik heb er zeker niet te veel voor betaald! Ik ben ook van plan volgend jaar gewoon nieuwe te kopen. Zat nu even niet in het budget

Ik had dan eerst gehuurd, want dit is toch ook de ‘ellende van een ander’ net als huren? Maar bij huren heb je wel een redelijk recente schoen en ook daar kun je je maat goed zoeken.

Ben dus eigenlijk wel benieuwd wat de beweegreden was om dit te doen?

17 jaar oud ongeveer? Gevaar voor breken ja, mogelijk is de flex ook drama geworden door de ouderdom, veel flex wordt door de binnenschoen gecreëerd en die vergaat ook! Dus zou me zeker geen zorgen maken over hoge flex, eerder te laag.

Tijd voor een uitpakparty?!

De schoen is nog prima hoor! Dus dat is geen enkel probleem. Hij is (schijnt) ook niet ongelofelijk veel gebruikt.

Ok ik wil het echt niet afbranden maar waaraan zie je dat ie nog prima is dan?
Alleen al de leeftijd kan een reden zijn dat het materiaal op de vakantie gewoon faalt. Vergeet niet dat de schoen straks moet gaan werken bij temperaturen die 30 graden lager kunnen liggen dan kamertemperatuur en krachten die vele male hoger zijn dan bij het passen.

Anyways, kan goed gaan, gaat soms fout. Niemand kan dat zeggen vooraf.

Hoe strak moet je je onderste 2 sluitingen zetten?

Flex is trouwens ook afhankelijk van gewicht, lengte, flexibiliteit…

Tijd voor een uitpakparty?!

Na 17jaar, ook al is het een koopje, doe je er goed aan je verlies te nemen en deze schoenen zsm weg te gooien. De weekmakers in de skischoenen worden minder en na max. 10 jaar is de schoen aan vervanging toe. Ze kunnen spontaan breken tijdens t skiën. Het is zelfs zo dat sommige skileraren mensen weigeren met zulk oud schoeisel.
Je komt hier voor raad , de raad die je krijgt is om schoenen te huren, wees verstandig( niet eigenwijs ;)) en volg t op.

Nou ik denk dat ik altijd nog wel zelf kan bedenken wat ik ga doen… maar ik waardeer zeker ieders advies heel erg! Ga er ook zeker even over nadenken en kijken wat ik ermee kan doen. Huren ga ik gewoon simpelweg niet doen omdat ik hier geen goede ervaringen mee heb. Oh en de onderste twee sluitingen hoeven niet al te strak.

*bericht bewerkt door Lis op 06 dec 2017 22:51

Lis, ik ben heel benieuwd naar de passing. Als ze stuk gaan tijdens de vakantie kun je altijd nog huren als het niet op een ongelukkig moment is gebeurd. Als ze op voorhand te klein of te groot zijn begin je met een achterstand in je leercurve. Dan is idd huren de beste optie.

Ik lees het nog even helemaal en lees 2 dingen: Ik ga voor de eerste keer en ik heb geen goede ervaring met huren.

Die ervaring komt dus met iets anders dan skimateriaal?

Dat klopt inderdaad

Over de ouderdom van de schoenen: ze is kennelijk beginner. Dan zal het nogal meevallen met de krachten op de schoen. En ook al zou de schoen dan breken, dan kan er nog niet zoveel gebeuren. Ik neem tenminste aan dat de snelheid als beginner erg laag is. Ik kan me ook niet voorstellen dat de schoen dan ineens krak zegt en in 2 stukken uiteen valt.

Verschillende reacties dus… geen idee wat ik er nu mee moet gaan doen.

Gewoon proberen met je gekochte schoenen.

Het zal natuurlijk niet zo zijn, maar deze discussie heeft naar mijn gevoel toch wel een hoog Trol-gehalte. Zo niet, succes met de heeele oude maar in prima staat verkerende schoenen natuurlijk Lis :) Dat je de rest van de uitrusting met evenveel kennis/kunde/geluk mag uitzoeken aangezien huren geen optie is :)

Edwin van Riel

Je hebt ze nu. Het zijn beginnersschoenen.
Dus vermaak je er gewoon een weekje mee en ga daarna met deze adviezen op zoek naar een upgrade van je spulletjes.

NB de ski’s zou ik gewoon huren :)

Hoog trolgehalte? Wat betekent dat?

Ski’s heb ik! Zijn nieuw… mijn zus heeft ze gekocht maar kan niet meer gaan skiën. Dus dat is geen enkel probleem. Ik ben nog steeds in twijfel wat ik moet doen… maar waardeer het zeker dat er meegedacht wordt.
Ik wist persoonlijk niet dat de schoenen zou oud waren. Dat vind ik toch een beetje zorgelijk

Hoog trolgehalte? Wat betekent dat?

DrPhil op 7 dec 2017 13:57

Er bestaat bij @evr66 een vermoeden of gevoel dat TS de boel een beetje in het ootje neemt ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoog trolgehalte? Wat betekent dat?

DrPhil op 7 dec 2017 13:57

Er bestaat bij @evr66 een vermoeden of gevoel dat TS de boel een beetje in het ootje neemt ;)

Shane op 7 dec 2017 13:59

met welk doel?

Ik snap niet helemaal wat er bedoeld wordt met trol gehalte?

Ski’s heb ik! Zijn nieuw… mijn zus heeft ze gekocht maar kan niet meer gaan skiën. Dus dat is geen enkel probleem. Ik ben nog steeds in twijfel wat ik moet doen… maar waardeer het zeker dat er meegedacht wordt.
Ik wist persoonlijk niet dat de schoenen zou oud waren. Dat vind ik toch een beetje zorgelijk

Lis op 7 dec 2017 13:58

Dan probeer je de eerste dag je schoenen. De tweede dag huur je schoenen. Afhankelijk wat je het beste bevalt, ga je daarmee door. Opgelost.

Dat is misschien wel een goede optie ja…

Ik ga hier in Nederland ook nog even extra lessen nemen met deze schoenen. Misschien handig om ze daar even uit te proberen. Of is dat niet te vergelijken?

Jawel.

Hoog trolgehalte? Wat betekent dat?

DrPhil op 7 dec 2017 13:57

Er bestaat bij @evr66 een vermoeden of gevoel dat TS de boel een beetje in het ootje neemt ;)

Shane op 7 dec 2017 13:59

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)

Edwin van Riel

Plaats een reactie