Zijn sneeuwkettingen verplicht in Oostenrijk als je winterbanden hebt?

Ik heb ze de afgelopen 30 weken skiën precies 1x nodig gehad.

Ik zou 't wel aandurven zonder. Wel de weersvoorspelling in de gaten houden. Als 't gaat dumpen dan toch maar een setje op de kop tikken bij een pomp o.i.d.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik heb ze de afgelopen 30 weken skiën precies 1x nodig gehad.

Ik zou 't wel aandurven zonder. Wel de weersvoorspelling in de gaten houden. Als 't gaat dumpen dan toch maar een setje op de kop tikken bij een pomp o.i.d.

havana op 28 nov 2017 15:38

Nee @havana je begrijpt het niet. Het gaat uiteindelijk om de veiligheid en verantwoordelijkheid voor jezelf en je medemens…
In dat kader zou ik ook adviseren om in de auto een helm te dragen voor het geval je voorruit het begeeft en een plofzak en pieper te dragen voor het geval een lawine je van de weg blaast…

:D

Ik heb ze de afgelopen 30 weken skiën precies 1x nodig gehad.

Ik zou 't wel aandurven zonder. Wel de weersvoorspelling in de gaten houden. Als 't gaat dumpen dan toch maar een setje op de kop tikken bij een pomp o.i.d.

havana op 28 nov 2017 15:38

Nee @havana je begrijpt het niet. Het gaat uiteindelijk om de veiligheid en verantwoordelijkheid voor jezelf en je medemens…
In dat kader zou ik ook adviseren om in de auto een helm te dragen voor het geval je voorruit het begeeft en een plofzak en pieper te dragen voor het geval een lawine je van de weg blaast…

:D

Hessel op 28 nov 2017 15:43

Ik heb mn airbag altijd om, laatst van de trap gevallen. even activeren en je valt een stukje zachter.

echte mannen lopen naar boven,

Het veiligste is gewoon zelfmoord plegen natuurlijk.

Ik word af en toe doodmoe van al de verrubbertegelificatie van de samenleving…

*bericht bewerkt door havana op 28 nov 2017 17:10

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Het veiligste is gewoon zelfmoord plegen natuurlijk.

Ik word af en toe doodmoe van al de verrubbertegelificatie van de samenleving…

havana op 28 nov 2017 17:10

die is wel wat heel cru.

echte mannen lopen naar boven,

die is wel wat heel cru.

martijnuiterwijk op 28 nov 2017 17:12

Met cru op mag je dan weer helemaal niet rijden. Met Grand cru ook niet…

En die airbag op de trap: heel verantwoord, ik zeg goed bezig :D

*bericht bewerkt door Hessel op 28 nov 2017 17:20

Het veiligste is gewoon zelfmoord plegen natuurlijk.

Ik word af en toe doodmoe van al de verrubbertegelificatie van de samenleving…

havana op 28 nov 2017 17:10

die is wel wat heel cru.

martijnuiterwijk op 28 nov 2017 17:12

Het mag dan cru zijn, het is wel een feit. Risico voor 100% uitsluiten is nooit mogelijk. Het dichtst in de buurt kom je door iets NIET te doen. Niet gaan skiën, niet naar je werk fietsen, etc. In de samenleving van nu is het mode om met allerlei producten of apps te proberen dat risico kleiner te maken, terwijl de optie “niet gaan” of “later gaan” in veel gevallen veel veiliger is.

Zo ook dit topic. Iemand die rijdt zonder kettingen wordt weggezet als een crimineel. Terwijl dat helemaal onveilig hoeft te zijn. Sterker nog: iemand die zonder kettingen op weg is, en rijdt onder normale omstandigheden is stukken veiliger dan iemand die mét kettingen op pad is in winterse omstandigheden.

Het advies zou dan ook moeten luiden: prima om zonder kettingen op pad te gaan, mits de omstandigheden dat toelaten. En dat is vaak genoeg het geval.

*bericht bewerkt door havana op 28 nov 2017 18:22

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana ik weet niet goed waar je wegzetten als crimineel vandaan haalt. Volgens mij is er niemand in dit topic die dat impliceert. Ik begrijp ook dat je nooit zonder risico kunt leven, en een ieder daar voor zichzelf een eigen afweging moet maken welke hij neemt.

In het geval van sneeuwkettingen, is het ook prima je eigen keus om ze wel of niet om je banden te doen - inderdaad als de omstandigheden dat toe laten. Ware het niet dat je ze 1. wel bij je moet hebben in de auto mocht je in slechte weersomstandigheden terecht komen (waar de starter van dit topic om vraagt) - dus mee moet huren. En 2. je dat dus niet op de situatie zelf kunt beslissen als je ze niet bij je hebt. Bovendien gaat het zelf kiezen van risico’s niet op, want mocht je dan van de weg glijden en je bv. een ongeluk veroorzaakt op een tegemoetkomende auto heb je niet alleen jezelf ermee, maar mogelijk ook anderen. En het risico dus niet alleen jezelf. Kortom, ik begrijp je punt, maar zeker in dit topic gaat het mijns inziens niet op.

  • tenzij je opmerkingen sarcastisch waren, negeer dan bovenstaande 😉

*bericht bewerkt door Nelis op 28 nov 2017 20:48

Bergen + Sneeuw = ❤

@havana ik weet niet goed waar je wegzetten als crimineel vandaan haalt. Volgens mij is er niemand in dit topic die dat impliceert. Ik begrijp ook dat je nooit zonder risico kunt leven, en een ieder daar voor zichzelf een eigen afweging moet maken welke hij neemt.

In het geval van sneeuwkettingen, is het ook prima je eigen keus om ze wel of niet om je banden te doen - inderdaad als de omstandigheden dat toe laten. Ware het niet dat je ze 1. wel bij je moet hebben in de auto mocht je in slechte weersomstandigheden terecht komen (waar de starter van dit topic om vraagt) - dus mee moet huren. En 2. je dat dus niet op de situatie zelf kunt beslissen als je ze niet bij je hebt. Bovendien gaat het zelf kiezen van risico’s niet op, want mocht je dan van de weg glijden en je bv. een ongeluk veroorzaakt op een tegemoetkomende auto heb je niet alleen jezelf ermee, maar mogelijk ook anderen. En het risico dus niet alleen jezelf. Kortom, ik begrijp je punt, maar zeker in dit topic gaat het mijns inziens niet op.

  • tenzij je opmerkingen sarcastisch waren, negeer dan bovenstaande 😉
Nelis op 28 nov 2017 20:47

Mooi verwoord. Volgens mij discussie gesloten. Je hebt te maken met regelgeving. Kun je negeren, maar accepteer dan de gevolgen. Maar richting je medeweggebruikers, die mogelijk geraakt worden door het negeren van de regels, niet echt sociaal. Maar doe lekker wat je niet laten kunt of denk ook eens verder dan je eigen postzegel. Het maakt je leven een stuk aantrekkelijker :-)

*bericht bewerkt door Patrick71 op 29 nov 2017 08:51

Piste riderrrrr

Wat een discussie… :) Heb je M&S winterbanen dan hoef je op vlakke stukken en snelwegen helemaal geen kettingen om te leggen. Moet je geen steile hellingen doen (kun je makkelijk op voorhand checken) bv. naar Westendorf, Going, Zillertal,… dan heb je helemaal geen kettingen nodig, ook niet bij sneeuwval… Ik heb daar al door genoeg door dikke sneeuw gereden en niemand, maar ook niemand heeft kettingen om! MAAR, moet je de laatste 100 meter een steile helling op bv. naar je appartement, dan kun je echt gezien zijn. 3 jaar geleden moest ik in Pichl bij Schladming men kettingen omleggen om de oprit op te raken. :p Mijn setje kost nieuw trouwens 30 euro (Dunlop) en die liggen er op minder dan 5 minuten op! Daar kun je het toch niet voor laten?

*bericht bewerkt door Joy85 op 29 nov 2017 09:07

Winterkettingen zijn alleen verplicht als er een bordje langs de weg staat en er door de lokale autoriteiten op gewezen wordt, dit is alleen van toepassing als de omstandigheden er naar zijn door een sneeuwlaag op het wegdek. Of het wel of niet nodig is is een tweede natuurlijk, maar als de politie op de weg staat en je naar een parkeerplaats dirigeert kom je zonder kettingen niet verder.
Winterbanden, of 4-seizoenbanden met het sneeuwlogo, zijn verplicht in bepaalde landen als de omstandigheden dit nodig maken, maar ik dacht in Frankrijk gek genoeg weer niet.
Of je de kettingen wel of niet mee neemt is aan jezelf natuurlijk, maar het zou best vervelend zijn om bijna bij je bestemming te komen en niet verder te mogen rijden. Dan moet je of wachten tot de weg weer schoon is, of terugrijden en ergens een paar passende kettingen kopen/lenen/huren.

null

@Marijnt In Frankrijk is de wetgeving nogal schimmig, maar daar wordt nu wel veel vaker gebruik gemaakt van het credo: je moet passende banden bij situatie hebben… Dus winterbanden of kettingen. De bergregio’s proberen verplicht winterbandengebruik af te dwingen, maar dat heeft nogal haken en ogen.

Click. Click. Peace

Wat een discussie… :) Heb je M&S winterbanen dan hoef je op vlakke stukken en snelwegen helemaal geen kettingen om te leggen. Moet je geen steile hellingen doen (kun je makkelijk op voorhand checken) bv. naar Westendorf, Going, Zillertal,… dan heb je helemaal geen kettingen nodig, ook niet bij sneeuwval

Joy85 op 29 nov 2017 09:07

Nou … hier ben ik het niet meer eens… als je richting Gerlos omhoog rijdt naar Königsleiten vanaf het dal heb je de kettingen er ruim voor Gerlos om liggen. En reken maar dat je die dus echt nodig bent. Het zal niet de eerste keer zijn dat we de laatste 30 kilometer met kettingen omhoog rijden. En ja, we hebben winterbanden, en niet de slechtsten.
Maar meestal leggen we in het donker en zware sneeuwval die dingen erom.
Alles wat twee-wiel aangedreven is staat er dan langs de kant.
We zijn handig, maar het is wel een snertklusje in de kou, nattigheid en het donker op je knieën te prutsen.

Gelukkig wordt het voor ons dit jaar beter… ik heb volgende week een (niet te dure) 4WD.

It is an amazing world

Plaats een reactie