Vereiste niveau bij Head WC Rebels i.Speed 2018

Dit topic geeft je wel meteen een beginnerscursus “type ski’s - waar staan die eigenlijk lettertjes voor?”

Veenhoorn op 27 nov 2017 15:14

Daar gaan we dan… Dit is voor NIET-FIS modellen (vooral relevant voor GS).

SL = ‘Slalom’ (radius 11-13 m, afhankelijk van lengte): goed in korte gesneden bochten, vaak onrustig in al het andere wat je doet, vaak vrij stijf, maar door de korte radius vrij goed skibaar door recreanten. Typische lengte heren: 165, typische lengte dames: 155

SC = ‘Sport Carver’: als SL, maar dan wat minder heftig en duur qua constructie. Zelfde sterke en zwakke punten. Mijn ervaing is dat een SL een beter uitgebalanceerde ski oplevert die uiteindelijk ook lekkerder skiet. NB Niet elk merk heeft SC-modellen.

GS = (cheater) ‘Giant Slalom’ = reuzenslalom (radius 17-19 m, afhankelijk van lengte): goed in lange gesneden bochten, korte geslipte bochten. Beloont goede techniek, is vrij direct, kan hoge snelheden goed aan, maar slipt vrij makkelijk, waardoor er ook goed mee te cruisen is. Wel vrij zwaar en het skiet allemaal wat minder ‘automatisch’ (je moet er wat op doen, goede techniek helpt daarbij). Lichaamslengte is de norm.

RC = ‘Race Carver’: wat de SC is in relatie tot de SL, dat is de RC in relatie tot de GS

XC/XT = ‘Cross Carver / Cross Turn’ = ‘voor de ski cross’ (waar men overigens geen voorgeschreven materiaal heeft en meestal FIS-GS ski’s gebruikt): als de GS, maar dan een iets kleinere radius (14-16 meter). Lichaamslengte

Pro/Racing = ‘voor professionals (coaches, trainers, etc.)’: een zwaardere versie met een raceplaat en -tuning. Fischer heeft een Pro-versie van de RC4 Worldcup RC Pro/Booster; Blizzard heeft de WRC Racing, Head heeft de Woldcup Rebels i.Speed Pro, Völkl heeft de Racetiger GS Pro en de Racetiger SL Pro

Overige letters

TI = ‘bevat titanal’ (geen titanium dus, dat is veel te duur). Titanal is de productnaam van een aluminiumlegering die speciaal ontwikkeld is voor sportproducten.

CA = ‘bevat carbon’. Vaak zijn dit koolstofvezels die voor licht gewicht en (torsie)stijfheid moeten zorgen. Heeft wat minder dempende kwaliteiten dan metaal (Titanal).

X-technologie = ‘bevat kruislings geweven vezels’ (meestal carbon). Technologieën die er een ‘X’ in hebben, bevatten kruislings geweven vezels (meestal carbon) om zowel stijfheid over de lengte als over de breedte van de ski te genereren.

*bericht bewerkt door GiGi op 27 nov 2017 16:43

Terug van een weekje Ischgl. Ik was erg benieuwd hoe de ski’s mij zouden bevallen en had nu dan ook nóg meer zin in de vakantie dan normaal het geval zou zijn. Ik heb uiteindelijk de ski’s om kunnen ruilen voor de 180 cm variant. De 185 cm hadden ze niet en konden ze naar eigen zeggen ook niet bestellen vanwege de lopende actie.

Enfin, dag 1 op de piste. Het was even wennen zoals verwacht. Ik had opeens het gevoel dat ik op een complete lat stond. Bij mijn oude ski’s voelde het als het ware alsof ik op mijn skischoenen stond. Ik voelde de sneeuw en elke onregelmatigheid duidelijk onder mijn schoenen drukken. Nu voelt het alsof dat meer over de gehele ski verdeeld wordt. Ik merkte meteen dat ik veel meer grip had dan dat ik gewend was. Ze snijden vlijmscherp door de sneeuw heen. Ik had wel wat moeite met dunnere paden waar de sneeuw wat harder is, omdat de ski hier als het ware rechtdoor wil. Hij bijt zich daar nogal vast en korte bochten met te weinig helling gaan dan wat lastiger. Na een halve dag was ik eigenlijk al gewend aan mijn nieuwe aankoop en super enthousiast.

Het klopt inderdaad dat wanneer je meer rechtop hangt, er niet veel aan is met deze ski. Ze trekken dan aan je benen en werken je dan een beetje tegen voor je gevoel. In een actieve houding het dal in duiken lost het snel op en dan is het genieten! Ze voelen heel vertrouwd op snelheid dus ook heerlijk snel carven. Ik heb alle pistes meermaals gedaan en dat ging allemaal goed. Moet er wel bij zeggen dat de sneeuwcondities op de piste vrijwel perfect waren. Op ongeprepareerde stukken (crunchy) vond ik ze een stuk minder fijn en kwam ik alleen ‘springend’ naar beneden. Maar daar zijn ze kennelijk dus ook niet voor bedoeld zoals eerder al genoemd. Ik ben nog wel benieuwd hoe ze aanvoelen wanneer de temperaturen hoger liggen en de sneeuw zachter/natter wordt.

Al om al tot nu zeer blij met de aankoop!

Plaats een reactie