Vereiste niveau bij Head WC Rebels i.Speed 2018

Beste wintersporters,
Ik ben nieuw op dit forum (niet als lezer :) )

Vanmiddag heb ik op aanraden van een verkoper een set ski’s gekocht van het merk Head. De world cup rebelds i.speed 2018
Uiteraard meteen blij met mijn eerste aankoop in 15 jaar.
De verkoper heeft mij gevraagd naar mijn ervaring en wensen.
Hier heb ik aangegeven 17 jaar als vakantieskiër 1 á 2 keer per jaar op de latten te staan. Ik heb niet echt moeite met verschillende sneeuwcondities (op de piste). Hij vroeg of ik gevorderd skiër ben. Dit vond ik lastig te beantwoorden want wat is gevorderd. Ik zie mezelf niet als beginner maar ook zeker niet als expert of pro. Dus gevorderd leek mij uiteindelijk wel een goede benaming.
Ik geef er de voorkeur aan op lekker op snelheid te carven. Af en toe wat korte snelle bochten en tempo wisselingen. Lekker de hele dag door en af en toe ook even lui rechtop.
Ik skie momenteel op vrij lichte carve ski’s (15 jaar oud).
Thuis ben ik vanwege de snelle aankoop (zeer gunstig aanbieding) toch even gaan neuzen op het internet. Ik kwam op het forum hier een thread tegen waar de meningen verschillen over deze set.
De een zegt dat het voor de een een overkill is voor de meeste vakantieskiërs maar ik lees ook dat het een lekkere ski is om een dag op te skiën.
Mede daardoor toch een beetje onzekerheid gekregen.

Mijn vraag is: Is deze ski geschikt voor mij?
Het lijkt mij leuk om wat extra te moeten leren en zo wat te groeien in niveau. Als dat is wat kan verwachten dan lijkt het mij een goede keuze.
Minder geschikt lijkt me wanneer ik alleen maar constant met techniek moet bezig zijn. Dat die 1 a 2 weken skiën per jaar niet voldoende is om lekker te leren omgaan met deze set. Het lijkt mij leuk een stapje te verder te gaan, maar het moet wel reëel zijn want ik wil ook graag genieten de komende jaren. Of komt het allemaal niet zo nauw en wordt het sowieso allemaal al een heel eind beter met de overstap vanuit de 15 jaar oude latten.

Wie kan mij van een goed advies voorzien? Mijn dank is groot :)

*bericht bewerkt door moderator op 25 nov 2017 00:12

Het is gewoon een erg goede ski maar of je hem fijn vindt is een kwestie van smaak. Ik vind de Rebels lijn per definitie bakstenen om te skien, zwaar en doods en continue input is nodig. Maar @Irene en @Skiwi87 (hebben dan de Pro versie) die skien er zo mee weg. Nou skien zij technisch ook echt wel goed dus dikke kans dat het grotendeels aan mijn technische vaardigheden ligt :p Maar ik zou de i.Speed niet meteen bombarderen tot vakantie ski nee, maar als je lekker op snelheid kan carven dan heb je er echt wel een goeie ski aan.

Rebels lijn per definitie bakstenen? Dat is niet mijn ervaring. Ik heb de SLR geskied, niet lang en dat is een slalomski, dus een heel andere ski maar die vond ik prima skiën. Zeker geen baksteen. Ik ben level 7. De i.Speed ken ik helaas niet, dus daar kan ik je niet mee helpen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 nov 2017 14:48

Hoe groot en zwaar ben je?

dank alvast voor de reacties !

Ik ben 83 kilo, 187 cm
en ik heb de 175 cm aangeschaft.

*bericht bewerkt door JuulB op 25 nov 2017 15:07

De i.Speed is niet per se een moeilijke ski om te skiën, maar vereist wat een actieve skiër die continu input geeft. Ook een wat meer ‘luie’ skiër komt er wel op naar beneden, maar die vinden andere modellen vaak net iets fijner (modellen die wat minder input vragen om hetzelfde te bereiken).

Het is dus in dit geval ook niet alleen de vraag welk niveau je hebt, maar ook welke stijl. Dat laatste heb je wel een beetje omschreven (je wil ook wel eens gewoon rustig rechtop skiën en niet bezig zijn met de beste techniek). En de term ‘gevorderd’ is inderdaad wat weinig specifiek, dus misschien kan je daar nog wat meer duiding aan geven. Zie bijvoorbeeld dit topic eens: https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761?page=4…

Ik heb zelf o.a ook de ispeed pro die is door de plaat wat zwaarder dan de ispeed. Ik vind de i.speed pro een fantastische ski om de hele dag op te skiën. Super stabiel, grippig. Ik heb zelf ook een lichtere f19 progressor gehad maar vind dat echt veel minder power. ispeed vergt wel actief skien maar dan krijg je zeker wat terug. Bovendien ski om goed op door te groeien. Je hebt hem bovendien relatief kort tov je lengte dus prima te doen denk ik. (ik ben 171 en heb 170)
@elisabeth de bakstenen heb ik ook in mn collectie gs rd 176🤣

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 25 nov 2017 16:11

Ik vind het een topski! Heb de Ispeed pro in 170 (ben zelf 163) en houd van het type ski: veel rebound als je er veel instopt.

Tja, qua niveau, ik denk dat je, als je deze ski wil skien zoals deze bedoeld is (sportief, gecarvede bochten), je niveau aardig moet zijn.
Ik ken redelijk wat leraren (landes 1 en 2 o.a.) die deze ski skien, zegt dus niet dat je deze ski alleen kunt skien als je dat niveau hebt, maar wel dat het een ski is met een hoog plafond.

En ja, het is altijd beter dan je 15 jaar oude ski’s ;). Ik zou zeggen: hup, skien op die dingen en als het écht niet bevalt kun je deze ski‘s voor een redelijke prijs weer verkopen.

Hoe verhouden de 15 jaar oude carve zich tot deze set? Waren er in 2002 al wel carve ski’s?

Piste riderrrrr

Hoe verhouden de 15 jaar oude carve zich tot deze set? Waren er in 2002 al wel carve ski’s?

Patrick71 op 25 nov 2017 16:47

Jazeker. De eerste werd geloof ik in 1993 op de markt gebracht door Elan.

Heb dezelfde ski (ook 175), wel een paar jaar oud. Heerlijke ski, om goed mee door te skien maar ook om lekker hele dagen onderweg te zijn. Ja de ski vraagt wel om wat techniek, doe je dat dan ga er er veel plezier aan beleven. (zelf 71 kg 1,76 m). Zou deze ski zo weer kopen.

Mooie reacties hier ! Meningen blijven inderdaad wat verdeeld. Ik zal het moeten ondervinden wat ‘vraagt om techniek’ in de praktijk zal betekenen.

Ik heb nog even op het andere draadje gekeken wat betreft niveau. Ik schaal mezelf als niveau 7,5. Ik zoek graag moeilijke stukjes op maar ski dan niet altijd perfect. Met name off piste.

Verder heb ik de halve familie waarmee ik vaak ga inmiddels de basis geleerd, dus misschien is er nu ook wel meer ruimte voor ‘actief skiën’ zoals dat hier genoemd word :)

De Rebels zijn niet gemaakt voor off-piste, dus je gebrek aan techniek daar maakt niet veel uit.

Iedereen die een 7 is op de schaal van het andere draadje zou in principe in staat moeten zijn om deze ski ook onder de knie te krijgen, hoewel je technisch nog zal moeten groeien om het onderste uit de kan te halen. Afhankelijk van hoe je vorige set ski’s waren, zou het wel eens kunnen dat je er in het begin wat extra energie zal moeten insteken.

Na de volgende 15 jaar zou ik wel éérst advies vragen, en dan kopen i.p.v. omgekeerd ;-).

Met jouw ervaring zijn ze zeker te skiën.

Maar het blijft wel een redelijk hardcore ski, een zware overkill voor de meeste recreatie/vakantieskiërs.
Ik hoop niet dat het zoiets wordt: https://www.wintersport.nl/forum/topic/375733

dank alvast voor de reacties !

Ik ben 83 kilo, 187 cm
en ik heb de 175 cm aangeschaft.

JuulB op 25 nov 2017 15:07

Waarom heb je 175 cm genomen? Met jouw lengte zou je hem in 185 cm moeten nemen.

Verder is het een GS. Vereist dus techniek en conditie en is minder geschikt voor lui skiën.

Of jij dat fijn vindt: only time will tell.

Draait een stuk makkelijker.

Draait een stuk makkelijker.

DrPhil op 25 nov 2017 20:19

Verschil is voor het makkelijk draaien niet zo groot hoor. Voor de stabiliteit en grip is het verschil tussen de 175 en 180 of 185 groter.

Daar denk ik anders over (over draaien). Verschil in grip merk ik ook nooit zo. Stabiliteit zal best maar dan moet je wel echt hard skiën. Althans, dat is mijn ervaring.

De Rebels zijn niet gemaakt voor off-piste, dus je gebrek aan techniek daar maakt niet veel uit.

Iedereen die een 7 is op de schaal van het andere draadje zou in principe in staat moeten zijn om deze ski ook onder de knie te krijgen, hoewel je technisch nog zal moeten groeien om het onderste uit de kan te halen. Afhankelijk van hoe je vorige set ski’s waren, zou het wel eens kunnen dat je er in het begin wat extra energie zal moeten insteken.

Na de volgende 15 jaar zou ik wel éérst advies vragen, en dan kopen i.p.v. omgekeerd ;-).

Morzel op 25 nov 2017 18:43

Ik ben normaal gesproken juist heel erg onderzoekend, maar door de scherpe aanbiedingen in de zaak waar ik ze kocht uiteindelijk alleen met het advies van de verkoper deze set aangeschaft.

Toch sta ik er nu wel weer achter en ben heel benieuwd hoe het zal voelen :)

Daar denk ik anders over (over draaien). Verschil in grip merk ik ook nooit zo. Stabiliteit zal best maar dan moet je wel echt hard skiën. Althans, dat is mijn ervaring.

DrPhil op 25 nov 2017 20:25

Hard ski ik niet. De mensen die weten hoe ik ski (inmiddels een man of 30 op dit forum, of daaromtrent), weten ook dat ik niet snel of agressief ski. Stabiliteit is voor mij een combinatie van grip, lijnvastheid, rust ook, en een algemeen gevoel van vertrouwen in de bocht.

Bij een ski van dit kaliber moet je sowieso al wat harder werken (slippen of snijden) om de ski rond te krijgen - in vergelijking met een slalomski bijvoorbeeld, die als je niest al de bocht om gaat (bij wijze van spreken). Dus hard werken (zeg: 88) of nog iets harder werken voor om die extra 5 cm ski rond te krijgen (zeg: 90) is niet zo groot. Het verschil in grip en stabiliteit ervaar ik als een stuk groter tussen de verschillende skilengtes. Nogmaals: mijn ervaring.

*bericht bewerkt door GiGi op 25 nov 2017 21:05

Met jouw ervaring zijn ze zeker te skiën.

Maar het blijft wel een redelijk hardcore ski, een zware overkill voor de meeste recreatie/vakantieskiërs.
Ik hoop niet dat het zoiets wordt: https://www.wintersport.nl/forum/topic/375733

RRski op 25 nov 2017 19:29

Dat hoop ik ook niet haha. We gaan het zien. Februari week Ischgl en in maart een weekend Kitzbühel

Ik zou van te voren ook maar eens een ochtendje naar Zoetermeer gaan. Dan krijg je een idee van het aantal onderbroeken dat je mee moet nemen naar Ischgl. ;)

dank alvast voor de reacties !

Ik ben 83 kilo, 187 cm
en ik heb de 175 cm aangeschaft.

JuulB op 25 nov 2017 15:07

Waarom heb je 175 cm genomen? Met jouw lengte zou je hem in 185 cm moeten nemen.

Verder is het een GS. Vereist dus techniek en conditie en is minder geschikt voor lui skiën.

Of jij dat fijn vindt: only time will tell.

DSvier op 25 nov 2017 20:06

Waar staat GS voor?
Deze lengte werd mij aangeraden door de verkoper. Ik heb niet gekeken of dit toevallig de langste maat was die er stond. Mijn vorige set was 170 cm.

GS = Giant Slalom = Reuzeslalom = langere radius

Helder :)

Ik zou van te voren ook maar eens een ochtendje naar Zoetermeer gaan. Dan krijg je een idee van het aantal onderbroeken dat je mee moet nemen naar Ischgl. ;)

GiGi op 25 nov 2017 21:06

Haha genoeg 😂

Draait een stuk makkelijker.

DrPhil op 25 nov 2017 20:19

Misvatting. Je kan dan de ski makkelijker de bocht om wringen. Alleen wil je dat niet. Daarmee leer je alleen maar je techniek terzijde te schuiven.

Je offert bovendien rust en stabiliteit op. Je zal dus meer moeten gaan werken en dat ga je aan het einde van de dag merken.

Een ski moet je niet te lang nemen en niet te kort: gewoon op de juiste lengte en bij deze ski is dat lichaamslengte.

Geniet ervan, heerlijke ski. 175 is waarschijnlijk stabiel genoeg. Voordeel van 175 is dat er dan een iets kleinere radius op zit tov de 185. Zal iets van 17 meter zijn.

Waar staat GS voor?
Deze lengte werd mij aangeraden door de verkoper. Ik heb niet gekeken of dit toevallig de langste maat was die er stond. Mijn vorige set was 170 cm.

JuulB op 25 nov 2017 21:08

Zoals @gigi al zei: giant slalom. Dat zijn volledig piste georienteerde ski’s, de meest sportieve uit de consumentenlijn, bedoeld voor snelheid en lange bochten.

De verkoper heeft helaas geen verstand van zaken als hij jou deze lengte heeft aangeraden. Ik zou sowieso de ski in 185 nemen. Dat is namelijk voor jou de juiste lengte. Als jij de 175 beter zou vinden skiën dan de 185, dan zou dat betekenen dat een GS niet voor jou is.

Dat laatste weet ik uiteraard niet en niemand weet dat tot jij ermee aan de slag gaat. Maar neem van mij aan dat je deze ski wil ruilen voor de juiste maat. Desnoods bestellen ze hem maar, want het lijkt mij de verantwoordelijkheid van de zaak dat ze jou de juiste lengte verkopen.

Geniet ervan, heerlijke ski. 175 is waarschijnlijk stabiel genoeg. Voordeel van 175 is dat er dan een iets kleinere radius op zit tov de 185. Zal iets van 17 meter zijn.

Rob64 op 25 nov 2017 22:48

Wat is het voordeel van een kleinere radius (wat overigens niet per se zo hoeft te zijn)? Want als je dat graag wil, dan kun je beter voor een ski kiezen met een kleine radius. ;)

TS, waar heb je deze ski gekocht, ben wel benieuwd naar die topaanbieding!

Plaats een reactie