Wintersport op de bonnefooi

Hallo Wintersporters,

Voor de komende winter heb ik mijn zinnen gezet op 2 weken alleen op wintersport. Gezien sneeuwcondities toch onvoorspelbaar blijven en ik nergens aan vast wil zitten ben ik van plan deze 2 weken “op de bonnefooi” te gaan. Daar waar de condities goed zijn in Oostenrijk, Italië, Zwitserland en evt. Frankrijk, in verschillende gebieden een paar dagen, of als het goed bevalt een week de berg op.

Echter het op de bonnefooi wintersporten is voor mij nieuw (in de zomer doe ik het al jaren en ook backpacken is mij niet vreemd). Maar nu de wintersport naar mijn idee een toch wat andere tak van toerisme is, ben ik benieuwd naar wat ervaringen van jullie. Want ik heb niet de illusie dat ik zo uniek ben…

Ik heb zelf een auto, dus ben ook niet beperkt tot OV of vliegvelden in de buurt. Het liefst zit ik een basic appartement (zelf mijn ontbijt fixen en koken om de kosten wat te drukken) op een gunstig gelegen locatie t.o.v. de lift of de skibus (mag gerust een dorpje verder zijn).
Maar mijn gevoel zegt dat ik in mijn eentje zonder vooraf het internet af te struinen dat ik snel in (te) dure hotels terecht kom, dat je toch gewoon de huur voor 2 personen moet ophoesten, of dat de verhuurders die nog een “zimmer frei” de hoofdprijs vragen zodra je voor de deur staat…

Dus ik ben zeer benieuwd naar wat tips and tricks / do’s and don’ts van de ervaringsdeskundigen hier…

  1. Zoek uit waar je ongeveer heen wilt.
    2.Op je smartphone onderweg even sites als booking checken of er nog iets te vinden is. Of de site van de plaatselijke vvv
  2. Ter plaatse de vvv binnenlopen en vragen naar de mogelijkheden. Sommige dorpen hebben ook een soort elektronische panelen waarmee je direkt kunt zien welke acco’s nog beschikbaar zijn.

Zomaar een hotel binnenlopen is soms duurder, soms ook niet. Heb ik wisselende ervaringen mee.

*bericht bewerkt door Hessel op 23 nov 2017 15:01

Booking.com air bnb internet is je grote vriend

echte mannen lopen naar boven,

Air Bnb is ideaal als je een paar dagen ergens wilt zijn en dan weer door. Ik ga er even vanuit dat je niet tussen 10 Feb en 24 Feb wilt gaan, dan wordt het een iets ander spel door de vakanties. Wintercampings hebben ook vaak een aantal eenvoudige kamers, betaalbare restaurants en/of winkeltje.

Ik weet niet of het in de winter ook goed werkt maar toen ik in de zomer regelmatig ging backpacken waren boeren en vissers vaak mijn beste vrienden om zelfs gratis te overnachten. Ik klopte dan eind van de middag aan of ik mocht overnachten voor een klein bedrag als ik ze hielp. Meestal resulteerde dat in een gratis overnachting inclusief waanzinnig lekkere maaltijd en ontbijt. Vaak moest je dan in de avond nog wel een uur of 2 a 3 even koeien helpen melken of de stal schoonmaken, of in het geval van vissers een uur of 2 het water mee op om de netten binnen te halen en vis schoon te maken. Ik vond het altijd een geweldige manier om de locale cultuur te leren kennen en lokaal te eten. Daarnaast is gratis eten en overnachten, zeker als student, gewoon heerlijk.

Born to Ride

Hoewel ik het zelf nooit als zodanig ervaren heb, kan ik me voorstellen dat de geschetste ervaringen je heel veel “genot” hebben opgeleverd.

Alleen of het in de winter ook werkt, betwijfel ik ten zeerste.
De koeien staan dan meestal op stal en om die stallen te bereiken heb je meestal een 4x4 nodig en soms zelfs een ‘echte’.

Ik ben dus bang dat je het zal moeten doen met vvv, de genoemde info panelen of je telefoon.

Rob

Gewoon in een lager gaan slapen in een berghut ;-)

Mocht je in Kaprun terecht komen. En echt geen onderkomen vinden. Let me know. Wellicht heb ik dan nog plek ;)

echte mannen lopen naar boven,

@RCGrootveld in de winter staan de koeien juist vaak in de dalen in de dorpen op stal. Op de berg houden is namelijk geen optie omdat ze dan ingesneeuwd kunnen raken. Als eenkoe niet op tijd gemolken kan worden kan dit best problemen geven.

Born to Ride

Wat ik zelf meestal doe is een paar dagen voor vertrek bij Bizztravel boeken, daar kan je gewoon voor 1 persoon boeken.
Booking.com kan ook zeker wel, maar als je de prijzen zie is het niet altijd in je voordeel.

Ik vind dat wel wat hebben, slapen bij zo’n boer. Alleen ben ik niet goed in melken. Als tegenprestatie bied ik dan aan om hem met mijn Mercedes G65 AMG naar de koeien te brengen.
oT: ik boek meestal de dag van te voren via booking. Is meestal niet echt goedkoop. Zeker niet in drukkere periodes.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 nov 2017 18:58

@RCGrootveld in de winter staan de koeien juist vaak in de dalen in de dorpen op stal. Op de berg houden is namelijk geen optie omdat ze dan ingesneeuwd kunnen raken. Als eenkoe niet op tijd gemolken kan worden kan dit best problemen geven.

Matthias123 op 23 nov 2017 17:40

Kom ik kennelijk toch in andere gebieden dan jij …
Maar vreemd is dat niet, want behalve skiën gaan wij ook wel eens een dag te voet er op uit.

Rob

Kijk vlak van te voren op internet naar acco’s en de prijzen en schrijf die op. En als aankomt heb je al een richtprijs.

Hoe wil je dat doen met skipassen, als je niet weet hoe lang je ergens blijft? 2 weken lang dagpassen kopen wordt wel erg prijzig.

Thanks voor alle tips! Hier ga er zeker wat aan hebben…

Denk dat de boeren in de alpen toch wat anders reageren dan de aziatische / zuid amerikaanse collega’s… Dus dan maar langs de VVV / vooraf de richtprijzen checken of toch een dag voor de tijd boeken…

Betreft de skipas, ik ben niet van plan iedere dag te verkassen. Ik wil juist op de bonnefooi zodat ik achter de goeie condities aan kan. En bij voldoende sneeuw vermaak ik me altijd wel een paar dagen, dus alleen dagpassen zal wel meevallen.

Thanks voor alle tips! Hier ga er zeker wat aan hebben…

Denk dat de boeren in de alpen toch wat anders reageren dan de aziatische / zuid amerikaanse collega’s… Dus dan maar langs de VVV / vooraf de richtprijzen checken of toch een dag voor de tijd boeken…

Betreft de skipas, ik ben niet van plan iedere dag te verkassen. Ik wil juist op de bonnefooi zodat ik achter de goeie condities aan kan. En bij voldoende sneeuw vermaak ik me altijd wel een paar dagen, dus alleen dagpassen zal wel meevallen.

RonnyBravo op 24 nov 2017 21:29

Het waren gewoon zuid Europese boeren ;)

Born to Ride

Als je buiten de seizoenen gaat is er altijd wel wat vrij. Wij gaan ook altijd buiten de seizoenen (wel wat geboekt) maar zie dan regelmatig bordjes zimmer vrij.Ook zomers hebben we dit in het verleden gedaan met de motor .

Plaats een reactie