skischoenen aanpassen

Hallo allemaal,
Tijdje geleden (paar jaar ondertussen) heb ik al advies gevraagd om mijn schoenen aan te passen.Ben daarvoor bij verschillende bedrijven geweest hier in het Noorden maar tot nu toe niet naar mijn zin.
Wat is het probleem? Ik heb platvoeten en na een tijdje zakt mijn rechtervoet door waardoor mijn laatste drie tenen volledig verdoven en gaat dit enorm pijn doen. Zo’n pijn dat ik mijn schoenen uit moet doen. Verschillende zooltjes heb ik al geprobeerd, heatfit ook geprobeerd, ook zijn mijn schoenen iets breder gemaakt om ruimte te maken voor mijn tenen…het blijft echter…
Nu wil ik mijn nogmaals mijn schoenen aan laten passen maar zoek daarvoor een hele goede bootfitter. Het liefst in het Noorden, ik kom uit Groningen…
wie oh wie kan mij goed advies geven hiervoor?
Hoor graag van jullie zodat ik dit seizoen eindelijk eens pijnvrij de bergen af kan blijven denderen!
groeten,
Wouter
(linkerschoen is trouwens helemaal goed, het gaat echt om 1 voet)

Vast heel dom, maar een orthopeed?

nee hoor helemaal niet dom.
Ben ook al bij een othopeed geweest en ook daar heb ik zooltjes laten maken. Daar kan ik wel het langst mee skiën maar houden er na een tijdje ook mee op…helaas
Denk dat dat komt doordat die orthopedische zooltjes zachter zijn en na een tijdje gewoon ook inzakken…

Orthopedische zool is zelden nodig en áls ie al nodig is, dan nog is het voor gebruik in de skischoenen minder ‘een dingetje’ omdat je de voet niet afwikkelt. Een zooltje van bv superfeet moet gewoon volstaan normaal gesproken, al dan niet op maat.

Maarja, de klachten blijven, vervelend!

Ik zit te denken aan Brummen of Amsterdam, mjaa beiden niet naast de deur, wel verstand van voeten

Tijd voor een uitpakparty?!

Brummen of Amsterdam is nog niet zo erg als ze er maar verstand van hebben. Kan ik het wel combineren om een weekendje bij vrienden langs te gaan aldaar.
Bij wie moet ik dan langs? Wie raden jullie aan?

In Brummen (Edelweiss, zelf geen ervaring mee) en Amsterdam (Dutch Bootfitter, zelf goede ervaring mee) zitten podologen, en ze doen niets anders dan skischoenen bootfitten en pijnvrij skiën voor moeilijke voeten is daarbij hun slogan.

*bericht bewerkt door Gaston op 22 nov 2017 17:46

Tijd voor een uitpakparty?!

niet in het noorden maar wel in het oosten Kienhuis in Denekamp

Dan een andere domme vraag: steunzolen, kan dat niet?

Waar ga je op vakantie als ik vragen mag? Vaak zijn er in de skidorpen ook goede bootfitters te vinden. Behalve het feit dat ze erg veel schoenen en voeten zien ieder jaar, heb je daar het voordeel van trial and error. Als het dus niet goed is ga je gewoon na je skidag terug, passen ze het wat aan als het niet 100% is en probeer je het de volgende dag gewoon opnieuw. Ik vind het gevoel van mijn voet tijdens het skien in de buitenlucht echt anders dan gewoon ergens binnen in een warme shop. Ik heb misschien niet de meest bijzondere voeten (brede voorvoet, smalle hiel en grote os navuculare) maar ik ben perfect geholpen bij Zenith Ski Shop in Val Thorens.

DrPhil. Ik heb vooral aan 1 zijde een erge platvoet. Draag daarvoor steunzolen, maar die kun je absoluut niet gebruiken in je skischoenen. Ik waag me er niet aan dat uit te leggen, maar in een recent artikel over superfeet zooltjes is dat aan de orde geweest. Ik heb afgelopen vrijdag bij Mount Terneuzen zooltjes op maat laten maken en de eerste indruk bij 2 uur indoor skien zijn goed.

Hen48

Heel kort dan: waarom dan niet?

Lastig maar probeer het toch. In de zool van je skischoen zit geen beweging. Een steunzool in je schoen duwt ahw je voetzool omhoog maar moet daarnaast ook nog in de loopbeweging van de schoen meegaan. Heb bij mijn laatste bezoek met mijn podoloog overleg gepleegd en die bevestigde dat ik mijn steunzolen niet kan gebruiken. Morgen moet ik weer naar haar toe. Zal vragen of zij een betere uitleg kan geven.

Hen48

@Hulst Kun je hier nog iets over zeggen?

Zij heeft inmiddels normaals bevestigd dat mijn dagelijkse steunzolen niet geschiikt zijn voor mijn skischoenen. Recent heeft iemand elders in dit forum dit keurig beschreven. Weet het niet direkt meer terug te vinden. Inmiddels veel plezier van mijn met warmte aangemeten zooltjes.

Hen48

Bij de meeste steunzolen is er een bult achter de bal van de voet ingebouwd. Die zorgt bij een nette afwikkeling van de voet voor een mooie voetboog en voldoende beweging in de voorvoet. Een skischoen kent geen voetafwikkeling dus moet de zool in stationaire stand de juiste ondersteuning bieden. Daarom is ook de passing van de schoen rondom de gehele voet zo belangrijk. Alleen als de voet ook ontspanningsmomenten kent tijdens het skiën ondersteun je de doorbloeding en voorkom je kramp door het klauwen van de voet om grip te krijgen met kramp tot gevolg.

Dus altijd een goede zool, de juiste maat en ruimte maken voor uitsteeksels. Dus niet op de standaard zool, een te grote schoen die alle drukplekken ontziet maar voor de andere 90% van de voet geen goede passing biedt.

De beste orthopeed in het Noorden van het land is Stel orthopedie.
https://www.stelorthopedie.nl/
Wellicht kun je daar eens naar toe bellen om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen.
Ze doen ook werk voor heel veel topsporters.

It is an amazing world

@Spam. Dank voor de beschrijving. Een gevoel kunnen beschrijving is ook een kunst.

Hen48

Dank @Hulst. Het fenomeen klauwen heb ik van een bootfitter die het zo omschreef. En eigenlijk klopt dat ook wel. Je bent met de voorvoet krampachtig bezig om vanuit de voet via de schoen de sturing over te brengen en als je te veel ruimte hebt dan ga je “klauwen” om je voet zo te vervormen zodat je die sturing kan geven. Extreme spierspanning levert een slechte doorbloeding met alle gevolgen van dien.

@Spam. Helder!!!

Hen48

Plaats een reactie