Aankoop eerste paar ski's

Hallo

Ik wil graag mijn eerste ski’s aankopen en zou hier graag wat advies willen over hebben.
Ik heb tot nu toe altijd mijn ski’s gehuurd, maar omdat ik nu frequenter ben gaan skiën (indoor vooral) en ik dit ook wil blijven doen leek het mij interessant om eigen ski’s aan te kopen (skischoenen heb ik al aangekocht).

Bij de niveau beschrijvingen van GiGi kom ik op niveau 6 uit (lichtgevorderde, het maken van zelfverzekerde parallelle bochten op blauwe en eenvoudige rode pistes, maar vermijd moeilijker terrein),
daarom zou ik graag ski’s aankopen waarbij ik nog kan stijgen in niveau. Ik meet 1m74, weeg 60kg en ben 16 jaar oud.

Zelf had ik al ski’s gezien die mij interessant leken qua prijs/kwaliteit en sportiviteit van de ski, namelijk de FISCHER XTR RC4 SPEED + XTR 10 (http://www.ekosport.be/nl_BE/fischer-xtr-rc4-speed-xtr-10-17…)

En als ik dan ski’s koop, wat raden jullie mij dan aan qua lengte? Ik ski nu op ski’s van 158 of 166, maar ik vind de 158 wel wat aangenamer om mee te skiën (maar dat zal denk ik wel deels aan mijn techniek liggen die nog niet top is).

Als jullie nog interessante ski’s hebben gevonden (liefst niet te duur, want dit zijn ski’s die ik niet jaren lang zal gebruiken), laat het mij dan gerust weten!

*bericht bewerkt door Matthias_ op 17 nov 2017 20:10

Als dat niveau 6 is, is het verschil met niveau 7 (waar ik mezelf toereken) wel gigantisch. Over de ski’s heb ik geen mening.

Als dat niveau 6 is, is het verschil met niveau 7 (waar ik mezelf toereken) wel gigantisch. Over de ski’s heb ik geen mening.

DrPhil op 17 nov 2017 20:23

Het is een soort van exponentiele schaal i.t.t. lineair. Dus het verschil is inderdaad heel groot.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hopelijk heeft iemand ook nog wat nuttige info over de ski’s…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Volgens mij is het een rental model, waar je met niveau 6 (of, eerlijk gezegd, ook al met niveau 4) al redelijk snel op uitgekeken raakt. Voor onder 300 euro kan je ook online kijken naar een Fischer Progressor 17 bijvoorbeeld. (Fischers zijn vaak goed geprijsd en hebben in die Progressor-lijn een hele brede range voor een heel breed publiek dat een goede ski wil en nog niet al te veel wil uitgeven, daarom noem ik ze zo vaak.)

Dan zou ik eerder de F18 kopen.

Volgens mij is het een rental model, waar je met niveau 6 (of, eerlijk gezegd, ook al met niveau 4) al redelijk snel op uitgekeken raakt.

GiGi op 18 nov 2017 09:43

Niet mee eens.

TS skiet parallel op blauwe en een eenvoudige rode pistes. In combinatie met zijn 60kg is nagenoeg elke beginnerslat geschikt.

En ja, daarmee kun je ook goed hard. Weinig mensen die er het maximale uithalen.

Die ski’s zijn trouwens wel erg goedkoop zeg. Die kun je na 2 jaar natuurlijk wel makkelijk weer verkopen.

Volgens mij is het een rental model, waar je met niveau 6 (of, eerlijk gezegd, ook al met niveau 4) al redelijk snel op uitgekeken raakt. Voor onder 300 euro kan je ook online kijken naar een Fischer Progressor 17 bijvoorbeeld. (Fischers zijn vaak goed geprijsd en hebben in die Progressor-lijn een hele brede range voor een heel breed publiek dat een goede ski wil en nog niet al te veel wil uitgeven, daarom noem ik ze zo vaak.)

GiGi op 18 nov 2017 09:43

Het is inderdaad een rental model lees ik op op een site, en de keren dat ik met een huurski’s heb geskied die bedoeld was voor de verkoop, skiede ik wel en stuk lekkerder. Dus is een ski die bedoeld is voor de verkoop wel interessanter, ook al is die dan dubbel zo duur.

Maar waarom dan de Fischer Progressor F17 en niet de F18? Want de F18 lijkt mij qua specificaties beter dan de F17 en zoveel duurder is hij niet. En kan de Fischer RC4 SPEED dan niet een betere ski zijn voor mij, want ik ben een skiër die in grote bochten skiet aan een goed tempo (maar alleen nog op blauw en niet te steile rode pistes), dus is deze daar niet beter voor geschikt, of vereist deze een veel hoger niveau?

Die ski’s zijn trouwens wel erg goedkoop zeg. Die kun je na 2 jaar natuurlijk wel makkelijk weer verkopen.

DrPhil op 18 nov 2017 10:46

Met kortingen er nog af kom ik nog maar aan 140 euro voor de ski’s, dus dat is wel enorm weinig voor een ski met een houten kern lijkt mij?

De F18 heeft er wat carbon in zitten, de F17 niet. De F17 vind ik daardoor wat rustiger skiën.

Volgens mij is het een rental model, waar je met niveau 6 (of, eerlijk gezegd, ook al met niveau 4) al redelijk snel op uitgekeken raakt.

GiGi op 18 nov 2017 09:43

Niet mee eens.

TS skiet parallel op blauwe en een eenvoudige rode pistes. In combinatie met zijn 60kg is nagenoeg elke beginnerslat geschikt.

En ja, daarmee kun je ook goed hard. Weinig mensen die er het maximale uithalen.

RRski op 18 nov 2017 10:37

Jij en ik hebben inderdaad een andere instelling. Jij zegt: koop iets van laag niveau en koop wat nieuws als je het plafond hebt bereikt. Ik zeg: koop iets dat je nu al prima kan skiën en waar je nog flink op kan doorgroeien. Persoonlijk vind ik een ski waarvan ik niet plafond bijna heb bereikt enger dan een ski die me wat uitdaagt om technisch beter te worden (en ja, dat vond ik ook al toen ik zelf nog een relatieve beginner was). Een wat steviger ski geeft meer vertrouwen vind ik. En nee, de F17 is in geen geval ‘te veel’ ski voor iemand met het profiel van de TS.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 nov 2017 13:25

De F18 heeft er wat carbon in zitten, de F17 niet. De F17 vind ik daardoor wat rustiger skiën.

GiGi op 19 nov 2017 13:21

En in welke lengte dan het beste? 160, 167 of 174?
Wat word trouwens bedoeld met TS als ik vragen mag?

*bericht bewerkt door Matthias_ op 19 nov 2017 13:28

TS= Topic Starter, jij dus.

Die F17 is een prima ski voor jou. M.i. kan je zowel de 1.67 als 1.74 kopen. Als je veel indoor skiet had ik de kortere lengte genomen. In de bergen heb je aan de langere lengte iets meer stabiliteit en rust.

140 euro 😳 Gewoon kopen dan.

Een F17 kost trouwens ook maar € 226:
http://www.sport-robl.at/de/demo1/ski-sets/fischer/fischer-p….
Ook niet duur.

TS= Topic Starter, jij dus.

Die F17 is een prima ski voor jou. M.i. kan je zowel de 1.67 als 1.74 kopen. Als je veel indoor skiet had ik de kortere lengte genomen. In de bergen heb je aan de langere lengte iets meer stabiliteit en rust.

elisabeth101 op 19 nov 2017 13:57

Ik denk dat ik dan eerder geneigd ben om de 1.67 te nemen omdat meer dan de helft van de uren dat ik ski op een jaar indoor zijn.

Ik zou ook adviseren een ski te nemen waarop je (nog flink) kan doorgroeien en een instapniveau die geschikt is voor je huidige niveau. Succes met je koop. Laat je weten wat je gaat kopen ? En waarom ? :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie