Skihelm aanschaf

Na de afgelopen jaren een enkele keer zonder helm (dom) of geleende/gehuurde helm op pad te zijn geweest wil ik nu echt een eigen helm aanschaffen. Online is er een erg ruime keuze. Dus mijn vraag: Wat is ongeveer een beetje redelijke helm? Merk, type etc?
Een bedrag van ongeveer €100,- lijkt me redelijk maar veiligheid staat voor.
Aanvullende info:

  • Niveau: tussen beginner en gevorderd (3 wintersporten ervaring). Zal zeker niet offfiste gaan skiën. Rood is leuk. Op zwart voel ik mij te onzeker en onervaren.
  • Ik heb een wat smal en niet al te groot hoofd.
  • Heb een Sinner skibril die tot nu toe prima bevalt. (schijnt van invloed te zijn op de helm?).
    Omdat ik mij in de winkel niks wil laten aansmeren ga ik graag wat voorbereid op pad en neem daarin jullie ervaringen en tips graag mee!
Let's go ski!

Er zit maar 1 ding op: passen. Mét je goggle.

Er zit maar 1 ding op: passen. Mét je goggle.

GiGi op 15 nov 2017 21:24

Dit, in een winkel zodat je meerdere modellen kunt passen. Voor 100euro zijn prima helmen te koop. Pasvorm is het belangrijkste.

Passen is het aller belangrijkst! Neem zeker je skibril mee, want als die goed bevalt, moet ie ook mooi samen gaan met de helm.

Qua merk kan ik je niets aanraden… Heb zelf K2, Bern en Shred gehad, allemaal fijn. Vind de helmen van Anon er ook altijd goed uitzien. Per hoofd is alles anders dus ga lekker op zoek!

Thanx op de tips. Ik wil zeker gaan passen inderdaad. In Deventer zit een redelijk grote Daka met aardig assortiment in de winkel.
Maar aanvullend daarop nog tips waarop te letten?

Let's go ski!

Ik vind het zelf altijd heel belangrijk dat er een schuif op zit om de ventilatie te regelen. Dus dat als ik het warm heb de ventilatiegaten open staan en als ik het koud heb ze dicht kunnen. En dat er sowieso voldoende ventilatieopeningen inzitten.
En wat alle anderen al zeggen: passen, passen en nog eens passen met skibril.

Winter is coming

Heb de afgelopen jaren de Alpina Grap gehad. Perfecte pasvorm met goede verstel- en ventilatiemogelijkheden. De nieuwe Grap valt binnen je budget. Heb nu de Uvex Visor aangeschaft. Past perfect en ook die heeft verstel- en ventilatiemogelijkheden. Beide van dezelfde Duitse fabriek, c.q. makelij. Op de resp. websides vindt je het totale gamma. Ik weet niet waar je woont maar bij de skiwebshop Breda hebben ze een goed aanbod met een showroom met ruime openingsmogelijkheden. Heb zelf een klein ovaal hoofd.

Hen48

@hulst: dat is toevallig! Die heb ik op de terugweg bij Sport Conrad gepast. De Grap Visor dan wel. Inderdaad een fijne helm! Ook de Alpina Attelas Visor. Die zat ook goed maar maar daar snapte ik het verstelsysteem niet van. Als ik ooit een Visorhelm koop, koop ik één van die twee. De Attelas heeft ook een meekleurend vizier. Maar die is wel duur.

oT: bij Decathlon hadden ze afgelopen jaar de Giro 9.10 voor een hele mooie prijs. € 59 meen ik. Dat is een hele fijne helm. Ik heb de MIPs variant. Maar wel alleen geschikt voor ovale hoofden.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 nov 2017 22:49

DrPhil. Ik weet niet of je, wat het verstellen betreft, de kinriem bedoelt. Bij mijn Uvex helm zit daarover een beschrijving. Het beschermskussentje moet namelijk altijd in het midden zitten en het staat beschreven hoe je dat kunt bereiken. Je moet dat inderdaad een paar keer lezen om het te begrijpen. Het verstellen van de helm zelf gaat gewoon, zoals meestal, via een draaiwieltje. Overigens zie ik op wintersport geregeld de Alpina helmen, terwijl daar in Nederland weinig reclame voor wordt gemaakt. AS Adventure heeft ze wel. Mijn Grap ziet er na 6 jaar gebruik nog als nieuw uit, al heb ik hem nu wel vervangen. De Attelas is inderdaad ook een mooie. Een van de nieuwere, dacht ik.

Hen48

@hulst: de Attelas heeft geen draaiwieltje, maar past zich volgens Alpina automatisch aan aan de grootte en de vorm van je hoofd. Ik denk dat ik een te grote heb gepast.

@hulst: de Attelas heeft geen draaiwieltje, maar past zich volgens Alpina automatisch aan aan de grootte en de vorm van je hoofd. Ik denk dat ik een te grote heb gepast.

DrPhil op 15 nov 2017 23:43

klinkt enigzins sciencefiction 😜

I can stick uphill ice, on my saucer...

Daka Deventer had vorige week nog niet heel veel, Daka Apeldoorn al veel meer en die zit boven de decathlon, die ook een aardig assortiment heeft.

Belangrijk:

  • pasvorm uiteraard, hij moet gewoon lekker zitten
  • hij moet goed aansluiten op je goggle, een kier is niet alleen koud, maar ziet er vooral niet uit
  • indien je het snel warm hebt: eventuele regelbare ventilatie en verwijderbare oorpads

In mijn hoofd zijn sinner brillen altijd wat smal (zeker die goedkope jnsrapmodellen die ik had), daar vind je denk ik sowieso slecht een helm bij…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb ook een sinner bril, met een anon helm. Bij de Biggelaar in Eindhoven gekocht in de big bazaar (grote uitverkoop) voor samen €105,00, €65 voor de helm en 30 voor de bril. De bril is wel een kindermodel volgensmij.

Ski you later!

Sinner kun je bij de rentepunten van ING voor een lagere prijs aanschaffen. Voor mij staan (stonden) alle Sinners veel te hoog.
Voor mij hebben ze een vervelende pasvorm.

Hen48

Passen!
Je hebt hem de hele dag op, dus hij moet absoluut lekker zitten i.c.m. je skibril en wellicht ook met zonnebril als je daar wel eens mee skiet. Hij moet goed aansluiten, maar zeker niet te strak zitten.Daar krijg je hoofdpijn van. Bij twijfel zou ik een maat groter nemen of een andere helm.

Goede ventilatie is een must bij warm weer, maar hij moet ook makkelijk dicht kunnen bij kou. Je hebt varianten met een schuif, maar ook met inserts die je dan los moet meenemen. Lijkt mij logisch welke fijner is.

Voor de veiligheid is een goedkope helm ook prima, veel beter dan helemaal geen helm. Dus als je er weinig aan uit wilt geven gewoon proberen. Misschien heb je geluk en zit hij lekker. Lidl heeft ze bijvoorbeeld online voor €20,=! Die kun je thuis passen en evt gratis retourneren.

Ik denk dat de prijs vooral afhankelijk is van de looks, het merk en misschien enkele luxe features.

*bericht bewerkt door Taan op 16 nov 2017 09:04

Ik heb ook een sinner bril, met een anon helm. Bij de Biggelaar in Eindhoven gekocht in de big bazaar (grote uitverkoop) voor samen €105,00, €65 voor de helm en 30 voor de bril. De bril is wel een kindermodel volgensmij.

TessaSki op 16 nov 2017 08:27

Dan heb je 10euro teveel betaald ;)

Zelf had ik geen mogelijkheid om een winkel in de buurt te hebben met veel verschillende helmen. Daarnaast vind ik looks toch wel leuk… dus wilde iets met geel in de helm.

Ik heb via Coolblue gewoon 6 helmen besteld, allemaal gepast, de beste bewaard en de rest in 1 doos(!) retour gezonden.
Meer keuze, en je kan goed vergelijken.

Voor zonnige dagen met temperaturen rond of boven nul graden vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat je de oren kan verwijderen. Dat geeft veel meer ventilatie dan ventilatie-schuifjes.

Het komt ook wel eens voor dat je tussen je bril en je helm een heel klein spleetje overhoudt. Bij kou en harde wind kan dat wel eens vervelend zijn. Een strak ‘running’ mutsje (model badmuts ) kan uitkomst brengen.

Het komt ook wel eens voor dat je tussen je bril en je helm een heel klein spleetje overhoudt. Bij kou en harde wind kan dat wel eens vervelend zijn. Een strak ‘running’ mutsje (model badmuts ) kan uitkomst brengen.

zenith op 16 nov 2017 13:07

NEEE!!!

Pisteregel nr. 1: Gaper gaps dienen te allen tijde voorkomen te worden!

Altijd een goedpassende combinatie kopen.

Wat maakt dat nou uit, zo’n spleet? Ja bij -25 en windkracht 9 is het vervelend. Het heeft ook voordelen. Je bril ademt beter.

@hulst die showroom in Breda is helaas dicht sinds dit seizoen begreep ik.
@DrPhil er zijn ook helm/goggle combinaties die juist samenwerken qua ventilatie he, dus dan is de pasvorm juist wel belangrijk.

Ik zou ook niet te duur kijken voor je eerste helm, mijn ervaring is dat je steeds beter weet wat je wel en niet wilt in gear en na paar jaar toch verder gaat kijken. Maar dat ben ik.

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston. Je hebt inderdaad gelijk. Ben er afgelopen voorjaar nog geweest en niets wees erop dat ze die zouden sluiten. op hun webside staat nu inderdaad “geen showroom meer”. Jammer.

Hen48

@gaston: zekers, maar hij heeft al een Sinner bril. Ik denk niet dat er veel helmen specifiek op Sinner brillen zijn gebouwd. Behalve Sinner zelf, dan.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2017 13:45

Dank jullie allen voor deze tips!
Binnenkort eens goed gaan passen dus. Overijssel heeft helaas niet al teveel grotere wintersportzaken.
De ventilatie en het gat tussen bril en helm ga ik zeker op letten!
Die Sinner bril zit redelijk, maar is me niet heilig… Echt een beginnersbrilletje. Dus die kan ook vervangen worden als dat beter past icm de helm.

Let's go ski!

Wat maakt dat nou uit, zo’n spleet? Ja bij -25 en windkracht 9 is het vervelend. Het heeft ook voordelen. Je bril ademt beter.

DrPhil op 16 nov 2017 13:26

Alles!

Zie onderstaand flimpje vanaf 00:45

*bericht bewerkt door RRski op 16 nov 2017 19:48

Dat is geen spleet. Dat is een gapend gat.

spleet (de; v(m); meervoud: spleten)
1 smalle opening; = kier

@DrPhil, Voortaan toch beter opletten ;)

“The minimal acceptable gorby gab amongst skiers is zero.”

Het angstzweet moet eruit kunnen als ik een ijsplaat zie.

Plaats een reactie