vraagje van een luie skier over waxen

Afgelopen winter heb ik mijn ski’s een onderhoudsbeurt laten geven (waxen en slijpen).
Ik heb de ski’s daarna niet meer gebruikt. Ik heb nu gezien dat de onderkant van mijn ski’s heel lichtjes wit begint te worden. Ik heb begrepen dat de wax dan is uitgedroogd.

Ik heb geen zin om zelf mijn ski’s te gaan schrapen en opnieuw te gaan waxen, maar vind het eigenlijk ook zonde om ze weer voor een kleine beurt weg te brengen.

Bestaat er iets van een soort wax-spray of smeerbare wax die je zonder verhitten op je ski’s kan aanbrengen ter bescherming tegen uitdroging ? Dit zonder dat je de vorige wax-laag er af moet schrapen.

Ik denk dan aan een soort ‘turtle wax’ dat je op je auto kan smeren.

Je moet de wax er niet afhalen.
Een spray moet je niet gebruiken.
Ik neem aan dat je de ski’s niet de hele zomer in de zon hebt laten staan.
Gewoon op gaan skiën en dan de laatste dag als je weer weg gaat laten waxen en slijpen. Ben je klaar voor de volgende keer.
Mocht je tussendoor last hebben van plaksneeuw onder je ski’s kan je het altijd nog laten doen.

Als je ze wit ziet worden zou ik toch zeker even (laten) waxen. Lijkt mij dat ze niet goed gewaxed zijn afgelopen winter als ze nu droog zijn.
Overigens is het niet de wax die droog is maar je belag.
Mocht je er geen zin in hebben en bij mij in de buurt wonen, wil ik het tegen een kleine vergoeding wel doen😜

Er bestaat wel wax-spray; je spuit dat erop en wrijft het uit met een pantykousje nadat je het even hebt laten intrekken. Maar dit is niet bedoeld om tegen uitdroging te beschermen maar meer een noodgreep;
en dus niet wat jij bedoelt denk ik.

mama on a mission in the snow

@Hooykaas je bedoelt toch niet dat @zenith nu niets hoeft te doen toch?

mama on a mission in the snow

Wit worden kan twee dingen zijn:

  • de wax
  • het belag

Als je ze vorig jaar hebt laten waxen dan is het de wax. Dan is het op zich geen probleem (zolang je niet op wedstrijdniveau skiet en tijdsmetingen doet) en kun je gewoon gaan skiën. Na je vakantie even opnieuw laten waxen. De wax slaat wat wit uit. Is waarschijnlijk niet genoeg geschraapt. Maar dat geeft wel een lekkere dikke beschermingslaag ;-)

Als het het belag is (wat bijna niet kan) als je ze vorig jaar hebt laten waxen) dan moet je ze opnieuw laten waxen. Want dan is je belag uitgedroogd

Vaak kun je dit testen door met nagel er over te krabben. Als je de witte uitslag wegkrabt dan is het wax.

*bericht bewerkt door Rogier op 15 nov 2017 14:55

Click. Click. Peace

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik ga vanavond even de ‘truc met de nagel’ doen.
@skimams In het geval dat het belag te droog is : Ik woon in omgeving Rotterdam :)

TS zei dat hij een luie skiër was @Skimans
Van Rogier geloof je het wel maar van mij niet.Wat is dat nou voor gekkigheid 😃 😃
Ik stel voor dat jij voor Zenith en ondergetekende op een avond de ski’s gaat waxen.
Maken we er een feestje van 😃🎂☕️

@Hooykaas 😂 ik geloof (meestal) pas iets als ik het zelf zie.
Maar een (ski-)waxfeezzie ben ik altijd voor in.
Voel je welkom in mijn bijkeuken. Vraag Hulskamp maar hoe gezellig dat is😉 @zenith laat je de uitslag van de nagelsessie nog even weten?

*bericht bewerkt door Skimams op 15 nov 2017 15:07

mama on a mission in the snow

Vraag aan @Rogier als er niet goed is geschraapt, hoe komt het dan dat de wax pas na verloop van tijd wit uitslaat?

mama on a mission in the snow

@Skimams De precieze wetenschappelijke reden weet ik niet. Maar mijn dikke laag zomerwax is aan het eind van de zomer ook altijd wat wittiger / mistiger dan als ik het er net op strijk…

Wax slaat best vaak wit uit, zeker als er iets teveel (voor snelheid) op de ski’s blijft zitten.

Click. Click. Peace

In dat geval ben ik het wel eens met de TS. Maar vooral het schrapen vind ik een ellendig werkje. Is er geen handigere en efficiëntere manier dan met een schraper je wax eraf te halen?

@Rogier. Aha, okay dank je. Hier wordt het jaar rond geskied/gewaxed, dus heb dat eigenlijk nog nooit gezien. Misschien een interessante voor een keer een wat uitgebreider wax-blog?

mama on a mission in the snow

In dat geval ben ik het wel eens met de TS. Maar vooral het schrapen vind ik een ellendig werkje. Is er geen handigere en efficiëntere manier dan met een schraper je wax eraf te halen?

StevieB op 15 nov 2017 15:26

Ja, Gelijk na het waxen. als de wax nog vloeibaar is, met absorberend papier wat geen vezels achterlaat, het overschot afvegen en dan alleen nog even opwrijven/polijsten

@StevieB Mwah, schrapers goed scherp houden helpt een boel.

*bericht bewerkt door Rogier op 15 nov 2017 16:41

Click. Click. Peace

@Hooykaas 😂 ik geloof (meestal) pas iets als ik het zelf zie.
Maar een (ski-)waxfeezzie ben ik altijd voor in.
Voel je welkom in mijn bijkeuken. Vraag Hulskamp maar hoe gezellig dat is😉
@zenith laat je de uitslag van de nagelsessie nog even weten?

Skimams op 15 nov 2017 15:06

Gezellige hokje, hoor !!!😉

May the ski force be with you !!

Hier de uitslag van mijn nagel-sessie.

Het is inderdaad de wax die wit uitslaat. Als ik met mijn nagel een streepje trek verdwijnt het witte meteen. Ik heb mijn ski’s de laatste vakantiedag in Frankrijk laten waxen en heb toen gezegd dat ik ze pas de volgende winter weer ging gebruiken. Waarschijnlijk heeft de man van de ski-shop wat extra wax gebruikt.

Ik laat het nu zoals het is en ga er vanuit als ik eind januari de eerste afdaling heb gemaakt dat de overtollige wax erna is verdwenen.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips.

*bericht bewerkt door zenith op 15 nov 2017 18:51

@CJAHulskamp
Hokje … Tja dan gaan we kaasfonduen.😃
Ik ga intussen op zoek naar een fonduepan.

Hier de uitslag van mijn nagel-sessie.

Het is inderdaad de wax die wit uitslaat. Als ik met mijn nagel een streepje trek verdwijnt het witte meteen. Ik heb mijn ski’s de laatste vakantiedag in Frankrijk laten waxen en heb toen gezegd dat ik ze pas de volgende winter weer ging gebruiken. Waarschijnlijk heeft de man van de ski-shop wat extra wax gebruikt.

Ik laat het nu zoals het is en ga er vanuit als ik eind januari de eerste afdaling heb gemaakt dat de overtollige wax erna is verdwenen.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips.

zenith op 15 nov 2017 18:49

Ha! Dan hoef jij lekker niks te doen nu en kan je heerlijk luie skier blijven.
(Je loopt nu wel de kaasfondue in mijn waxhok mis😜)

mama on a mission in the snow

In dat geval ben ik het wel eens met de TS. Maar vooral het schrapen vind ik een ellendig werkje. Is er geen handigere en efficiëntere manier dan met een schraper je wax eraf te halen?

StevieB op 15 nov 2017 15:26

Idd na het waxxen met een waxfleece (of keukenpapier) en je ijzer er nog eens overheen zodat de overtollige wax wordt opgenomen. Scheelt een hoop rotzooi ;)

Blijkt die @Hooykaas toch zo gek nog niet he 😜.
Je kunt overigens makkelijk nog luier zijn… gewoon geen onderhoud. Oke op een gegeven moment heb je ook in de poeder geen grip meer, maar eerder is helemaal niet nodig hoor… 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Werkt dat goed zo’n waxfleece? Echt lijkt me echt een uitkomst!

@Tiny-M nodig je eigen fff uit in het hokkie van @Skimams voor een wax fleece demo en prik meteen met @Hooykaas een vorkje mee😋

Uit eigen ervaring kan ik melden dat het best gezellig kan zijn in dat hokkie😃, je mag meteen een wasje draaien😅 en als beloning mag je grabbelen in de vriezer voor een ijslolly😜

LA NORMA😍☃️

@Tiny-M Ik zie er niets in. In wax Fleece doekjes.

Toch nog maar die werkbank instaleren dus en schrapen. En anders ijsjes in het skihok met kaasfondue :)

Het wordt hoe langer hoe gezelliger in de wax- en slijpcave. @Tiny-M ik heb de doekjes inderdaad liggen, je mag er best wat hebben om uit te proberen. @Piefke en ik hebben ze gebruikt maar inmiddels vind ik het eerder gedoe, want ik weet, door veel te moeten waxen, inmiddels de meest optimale hoeveelheid wax op de ski te krijgen. En dùs is het krabben niet meer zo’n ding. Scherpe krabbers en dan is het niet zo’n klus meer.

mama on a mission in the snow

Mooi dat ik het weet dat je inmiddels zelf zo bedreven bent @Skimams😉 want mocht ik weer eens onverwachts binnen komen rollen dan hoef ik niet meteen het hokkie in maar kan ik rustig van een bakkie thee genieten😃😃

Ook hier een pak van die wax fleece liggen maar nog nooit zelf gebruikt😅
Ik hou wel van dat 🦀🦀🦀 en heb hier geen hekel aan😊
Maar ik heb volgens sommige wel meer onnodige artikelen aangeschaft voor de wax en slijperij😬

LA NORMA😍☃️

@piefke als mijn handen het weer eens niet doen trakteer ik je met liefde weer op een ijsje🤗

mama on a mission in the snow

Leuke discussie hier. Wax schrapen geeft me ook altijd een vervelende rotzooi, dus dat heb ik laatste keer eens achterwege gelaten, ook obv info hier op het forum.

Ik moet zeggen dat het me eigenlijk wel beviel! Qua skiprestatie merkte ik er niks van en na een paar afdalingen zag het belag er zeker weer ‘normaal’ uit. Bij mij is dit dus voor herhaling vatbaar want het scheelt veel tijd en rommel. Uiteraard niet dikker waxen dan nodig is.

Plaats een reactie