Les Sybelles of Le Grand Massif?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Dag iedereen. We gaan in de eerste week van februari weer op skireis, maar twijfelen tussen Les Sybelles (Le Corbier) en Le Grand Massif (Flaine). Les Sybelles is in principe iets goedkoper en groter maar ik lees dat de liften vaak traag zijn en de verbindingen niet altijd even goed… Is er iemand die al in beide skigebieden heeft geskiet en kan vergelijken?

Dag JDS. Als ik de keuze uit die 2 gebieden moet maken kies ik voor Le Grand Massif. Ik ben 1x in Les Sybelles geweest en 2x in het Grand Massif (Flaine in 2011 en afgelopen maart in Samoëns Village) en dat gebied is toch echt een stukje fijner hoor. De ligging is mooier, de aansluitingen beter en het is door de ligging t.o.v. de Mt. Blanc meer sneeuwzeker. Daarnaast waren er in 2014 (geen idee hoe dat nu is) in Les Sybelles vrij veel langzame liften en enkele vervelende slepers op belangrijke verbindingsstukken…

Ik zie dat je Flaine noemt, is dat omdat je daarheen wilt gaan? Ik heb er in 2011 zoals gezegd een week gezeten maar voor de gezelligheid moet je het niet doen. Het is een heel praktisch dorp en je bent van overal nagenoeg direct op de piste, maar daarmee heb je het wat mij betreft ook wel gezegd.

Tip van flip: check accommodatie La Reine des Prés in Samoëns. Prachtige appartementen, met zwembad, sauna, hammam, jacuzzi, et cetera. Op 300 meter van de grote gondel die je direct van 700 meter naar Samoëns 1600 brengt. Van daaruit sta je direct op de piste en met 2 extra liften sta je in no-time in de kom van Flaine…

Samoëns Village is ook nog eens een stuk gezelliger dan Flaine. Het is echt een leuk authentiek dorpje, met veel kroegen/restaurants en gezellige winkeltjes.

Mocht je dan toch voor Les Sybelles kiezen, ga dan voor St. Sorlin d’Arves. Veruit het meest gezellige dorp van het gebied en ik vond daar ook de mooiste pistes…

Succes met de keuze… :)

[edit: Le Grand Massif is (zeker vanuit het oosten van Nederland) ook nog eens super eenvoudig aan te rijden via Arnhem, Frankfurt, Karlsruhe, Basel, Genève]

*bericht bewerkt door Harm op 15 nov 2017 07:46

Ik vind Les Sybelles best een oké gebied, TENZIJ je in Le Corbier zit. Ik zou dus voor Le Grand Massif kiezen.

Ik zou ook voor le grand massif kiezen .

^ ik ook. Keuze tussen deze gebieden vind ik niet zo moeilijk.

Mr. Slow

Hier nog 1 met de voorkeur voor het Grand Massif

Born to Ride

Ben ook in beide geweest, ligt een beetje aan waarvoor je gaat? Met welk gezelschap?
Kom je voor het skien; zekerweten Grand Massif, schitterend gebied en erg sneeuwzeker, in vergelijking met les sybelles ook zeker moderne liften.
Kom je voor (studenten)gezelligheid; Les Sybelles, bij voorkeur St. Sorlin d’arves, gezellige yeti bar en extreem goedkope pakketreizen. Het skien is voldoende maar zoals genoemd minder spectaculair dan in Flaine. Daarintegen is in Flaine weinig tot niets aan gezelligheid te vinden.

Bedankt voor de antwoorden alvast. Ik ga als arme student met een klein budget op reis dus qua dorp heb ik weinig keuze. Is er 's avonds een (misschien gratis) pendelbus die de verschillende dorpjes met elkaar verbindt in Le Grand Massif? En in Les Sybelles? Ik hoef geen echte apres ski te hebben, maar een barretje waar er geregeld een optreden te zien is vind ik wel tof… Vorig jaar ben ik naar La Plagne geweest, in hoever kan je dat gebied met Le Grand Massif vergelijken?

*bericht bewerkt door JDS op 15 nov 2017 14:03

Dan zou ik voor Flaine gaan, in de white pub gebeurt nog wel eens wat qua een optreden. Pendelbussen zijn er in sybelles tussen st. jean en st. sorlin maar in st. jean heb je helemaal niets te zoeken. Grand massif zijn ook wel wat bussen tussen de dorpen maar minder gebruikelijk door de afstand denk ik.
La plagne ben ik nog niet geweest maar ik denk dat de statistieken genoeg zeggen.
afgaande op je verhaal; Flaine

ik ben een aantal jaren geleden in les sybelles geweest. toen waren er veel oude liften en lange sleepliften en verbindingen die handig of langzaam waren. en zeker niet voor st jean d’arve kiezen. is wel goedkoop maar je hebt er niet veel en zeker niet voor beginners geschrikt. als je er heen gaat kan je beter naar saint sorlin misschien iets duurder dan jean maar wel gezelliger en beter toegang tot skigebied.
Ik zou eerder voor flaine gaan of la plagne

*bericht bewerkt door miepmiep op 15 nov 2017 18:12

Ik heb ook beiden gedaan. Vond beide alle 2 zeer goed.
Enkel zou ik zoals eerder vermeld niet meteen voor Le Corbier gaan maar St Sorlin, veel gezelliger.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ik heb beide gebieden ook gedaan enkele jaren geleden. En beide keren een prima ski-vakantie gehad. Als ik ga vergelijken, Grand Massif is wat uitdagender, landschappelijk erg mooi met uitzicht op de Mont Blanc en wat dichterbij. Sybelles is gemiddeld goedkoper en heeft als nadeel vrij veel lange verbindingsliften (sleep), waar je nauwelijks omheen kunt.

Als ik het hier lees zou ik dan toch eerder voor Flaine. Een andere optie voor mij is nog Valloire, maar ik denk soms dat dat wat te weinig kilometers zijn - of valt dat nogal mee?

150 pistekilometers valt nog wel mee toch? De 300 in Les Sybelles voelen ook niet beduidend meer dan de 260 van het Grand Massif…

Nog niet genoemd, maar de pistes in het Grand Massif aan de kant van Les Carrolz en Morillon zijn echt prachtig en voeren grotendeels door de bossen. Ideaal ook in mindere omstandigheden. Enige nadeel aan het Grand Massif is dat ze de verbindingen nog wel eens willen sluiten bij veel wind en als je dan aan de verkeerde kant van de berg zit is het vrij lastig om weer thuis te komen. Blij slechte vooruitzichten dus aan de goede kant blijven (als je in Flaine zit blijf je in de kom, als je in Morillon, Samoëns of Les Carroz zit blijf je UIT de kom)…

150 pistekilometers valt nog wel mee toch? De 300 in Les Sybelles voelen ook niet beduidend meer dan de 260 van het Grand Massif…

Nog niet genoemd, maar de pistes in het Grand Massif aan de kant van Les Carrolz en Morillon zijn echt prachtig en voeren grotendeels door de bossen. Ideaal ook in mindere omstandigheden. Enige nadeel aan het Grand Massif is dat ze de verbindingen nog wel eens willen sluiten bij veel wind en als je dan aan de verkeerde kant van de berg zit is het vrij lastig om weer thuis te komen. Blij slechte vooruitzichten dus aan de goede kant blijven (als je in Flaine zit blijf je in de kom, als je in Morillon, Samoëns of Les Carroz zit blijf je UIT de kom)…

Harm op 16 nov 2017 08:13

Dat is daar inderdaad het grote probleem, gelukkig staat het op de planning om binnen enkele jaren een extra verbinding tussen les carroz en flaine te maken. Deze komt naast de golfbaan te liggen en zal een stuk minder vatbaar voor de wind zijn.

Born to Ride

@JDS dat ligt aan je niveau… Ik ga dit jaar naar Flaine dus geen ervaring nog, maar ik vond Valloire nog altijd 1 van de mooiere gebieden. Erg leuk dorpje, goedkope accomodatie/reis en als je Valloire gezien hebt kan je nog naar de andere kant (valmeinier). Ik weet niet of je zelf rijd of met de bus gaat?

Voorbeeld met bus in begin februari:
https://www.bizztravel.nl/streek_valloire_valmeinier/zoeken…

Wij zaten bovenin het dorp met prachtig uitzicht. Voor een idee van het gebied:
Eigen video:

Ik ga niet graag 2x naar hetzelfde gebied… maar elk jaar twijfel ik om weer naar Valloire te gaan.

Dat is daar inderdaad het grote probleem, gelukkig staat het op de planning om binnen enkele jaren een extra verbinding tussen les carroz en flaine te maken. Deze komt naast de golfbaan te liggen en zal een stuk minder vatbaar voor de wind zijn.

Matthias123 op 16 nov 2017 08:16

Oe, da’s een goed vooruitzicht! Afgelopen maart hadden wij er op zondag, maandag en dinsdag ook last van (verbinding ging uiteindelijk op woensdag pas open naar Flaine) vanwege HEUL VEUL sneeuw en stormachtige wind… Zondagmiddag zelfs met de bus vanuit Morillon terug gemoeten naar Samoëns Village omdat alles dicht was… Ook niet geheel onlogisch als je de omstandigheden zag… :p

null

Plaats een reactie