Tips Canada (vanuit Calgary)

Ik heb al even gezocht of ik oude topics kon vinden over Canada, maar dat werkt niet echt lekker met de zoekfunctie… dus dan even opnieuw een recent topic starten! Ik ben op zoek naar goede tips!
Wij gaan in februari 2 weken naar Canada en vliegen op Calgary. We hebben zo’n 13-14 dagen te besteden aan reizen en snowboarden en zijn dus een beetje aan het kijken welke gebieden we aan willen doen. Uiteraard houden we de planning globaal, zodat we altijd kunnen afwijken, ivm weersomstandigheden etc. We hebben alleen een vliegticket en huurauto, de rest zien we daar (of we reserveren met annuleringsmogelijkheid).

Nu heb ik al veel gelezen over oa deze gebieden; Banff, Lake Louise, Jasper, Revelstoke, Kicking Horse (golden), Panorama, Whitewater, Fernie en Castle.
Vooral Jasper en Whitewater zijn het verst “uit de route” van de rest van het rondje. Maar aan jullie de vraag, welke gebieden raad je absoluut aan (en welke juist niet? (denk aan relaxed freeriden zonder veel hiken). Hoeveel board dagen waar? En vergeet ik hier nog gebieden?
Tips over Heli en Catboarden zijn ook welkom! En eventuele must-sees onderweg!

*bericht bewerkt door Cassiej op 12 nov 2017 22:06

Work less || Board more

https://www.wintersport.nl/forum/topic/170556

Ooit ongeveer de zelfde vraag gesteld.
Ik zal morgen als ik er aan denk mijn ervaringen nog wel hier delen. In de meeste gebieden geweest die je op somt.
Je mag me ook altijd even een Pb sturen als je meer wil weten.
En hier nog een stuk op wepowder, ook ee; stukje van mijn ervaringen. http://wepowder.com/nl/forum/topic/236553

Nog even en we mogen weer!

Net terug uit Calgary. Kijk naar Nakiska (dicht bij de stad) en verder Sunshine Village. Geniet!

Haus Gassner in Niedernsill

Wij hebben in 2006 een roadtrip door Canada gemaakt. We zijn echte piste-skiers en hebben onze route dus ook alleen op basis van ski-gebieden gepland en niet op basis van ‘off-piste’ mogelijkheden. Maar die zijn er overal meer dan voldoende.

Dit is in het kort onze route :

Amsterdam - Calgary.
Tevens 2 nachten in Calgary overnacht om te acclimatiseren.

Calgary - Banff
Voor overnachtingen is Canmore misschien een goedkoper alternatief.
Banff is een leuk stadje met veel restaurantjes en winkeltjes.

Vanuit Banff de volgende ski-gebieden bezocht :
Norquay - Klein gebiedje bij Banff. Met relatief steile pistes. Heel relaxed en voor ons de perfecte start.

Sunshine Village - Mooi gebied met prachtige pistes tussen de bomen. Na een nacht sneeuw hadden we er de befaamde ‘champagne-powder’ Dat was zelfs op de piste een klein feestje.

Vanuit Canmore hebben we een ochtend een slede-tocht met huskies gedaan langs Spray Lake Zo’n sledetocht moet je zeker in je reis opnemen !

Banff - Panorama
Panorama is een ski-in ski-out resort met mooie appartementen met centrale incheck-balie. Het is vergelijkbaar met Arc 1950 dat door dezelfde investeringsmaatschappij is gebouwd. Fijne pistes tussen de bomen. Panorama is ook de plaats om te heli-skieen omdat het net buiten het Bannf National Park ligt. (helis-skieen is in een National Park niet toegestaan)

Panorama - Lake Louise
Het plaatsje Lake Louise is niet veel meer dan een kruising met een kleine shopping mall en daarbij wat hotels. ’s avonds is er niets te beleven. Je kan er nog wel een keer het befaamde Chauteau Lake Louise bezoeken dat iets verder in de bossen ligt. In de zomer is dit gebied overspoeld met (Aziatische) toeristen en campers. Maar toen wij er waren volledige uitgestorven.

Het ski-gebied van Lake Louise heeft veel verschillende soorten pistes en ook heel veel ‘off-piste’mogelijkheden in de zogenaamde ‘back-bowls’

Vanuit Lake Louise zijn we weer terug gereden naar de luchthaven Calgary.
Voor zover ik me kan herinneren zijn we twee en halve week onderweg geweest.

Wij proberen met het plannen van onze rondreizen er rekening mee te houden dat we niet te veel auto-kilometers maken. Je kan toch niet altijd alles doen en zien wat je eigenlijk zou willen. Je zal keuzes moeten maken. En je kan beter wat langer in een plaats of gebied blijven zodat je er zoveel mogelijk kan zien en doen, dan dat je heel veel plaatsen bezoekt en er eigenlijk maar de helft van beleeft.

Wij boeken ook altijd onze accomodaties vooraf via Booking.com Hoe eerder je boekt des te meer kans heb je om betaalbare accomodaties te vinden. En vaak kan je deze ‘kostenloos’ annuleren.

Als je ter plekke nog accomodaties moet boeken zullen deze waarschijnlijk vele malen duurder zijn.

Mocht je nog gerichte vragen hebben dan hoor ik wel.

Ik ben het in grote lijnen eens met Zenith. Canmore is een prima plaats om net buiten het Banff National Park te verblijven. De afstanden naar de pistes worden er iets groter door. Wat uit de reactie van Zenith niet goed naar voren kwam is dat Lake Louise veruit het grootste skigebied in deze regio is. Het is er prima skiën en boarden. Je kan je er gemakkelijk een fors aantal dagen vermaken. Dit in tegenstelling tot de 2 gebieden bij Banff. Mt. Norquay ken ik niet, domweg omdat het gebied mij (dit is 100% persoonlijk) niet trekt. Sunshine is leuk, maar het kan er fors stormen. Banff is druk en gezellig en in Lake Louise is inderdaad niets te beleven. Je moet dus een keus maken tussen Banff met vertier en beperkt skiën of de rust en een groot skigebied van Lake Louise. Vergeet niet om een Park Pas voor het Banff National Park te kopen. Er wordt zeer frequent gecontroleerd, met name op de toegangswegen naar de pistes. Nakiska stelt niet zo veel voor. Je kan er goed skiën maar het gebied is niet zo uitgebreid. Het is er wel heel rustig buiten de weekends. Verder wordt er door teams uit o.a. de USA getraind. Dat betekent afgesloten pistes. Erg vervelend. Husky-tochten kan je ook vanuit Lake Louise maken. En je kan er uitgebreid snowshoën. Tussen Lake Louise en Banff heb je ook de Johnston Canyon. Daar kan je een uitdagende wandeling maken.
Panorama is net een Landal Park. Je wordt geacht het gebied niet te verlaten en uitsluitend je geld in Panorama uit te geven. Maar het is wel een leuke plaats met goede skimogelijkheden. Wel wat minder uitgebreid dan Lake Louise. Panorama heeft een eigen heli-haven, dus zijn heli-skiën is eenvoudig toegankelijk. Mist je voldoende $$$ meebrengt.
Kicking Horse is een uitdagend gebied voor niet meer dan 2 dagen en Fernie vind ik (alweer zeer persoonlijk) een zeer vervelend gebied. Het schijnt uitdagend te zijn, maar dat heb ik niet ervaren en de restaurants zijn er, in tegenstelling tot alle andere gebieden in Canada en de USA zeer smerig. Goede hotels zijn de Best Western in Canmore, de Mountaineer Lodge in Lake Louise, de Voyager Inn in Banff en de Best Western In Golden.

Thanks voor jullie tips so far, leuk om al die verhalen te lezen! Het zal inderdaad kiezen worden tussen wat je wilt doen, vandaar dat ik zoveel mogelijk probeer te lezen en af te gaan op anderen voor een 1e keus!

Work less || Board more

Ja :) thanks

Work less || Board more

Ik heb ook nog wel wat toe te voegen aan hetgeen dat inmiddels al is gezegd haha. Vorig jaar heb ik een trip van 10 dagen gedaan in de Canadian Rockies, begonnen in Edmonton en uiteindelijk weer geëindigd in Edmonton. Ik kan je vertellen het was super gaaf!!!

Vanaf Calgary vond ik persoonlijk het skigebied Sunshine Village bij Banff het beste. Qua dorp is Banff ook echt wel een aanrader om 1 of 2 nachten te verblijven. Eettip: Eddy’s burgers (reserveren kan noodzakelijk zijn, maar de burgers zijn er super!)

Lake Louise is ook een gaaf skigebied, alleen qua dorp zou ik er persoonlijk niet langer als een nacht overnachten. Uiteraard wel even over het bevroren Lake Louise wandelen.

De echte absolute must see en do is de weg tussen Lake Louise en Jasper, genaamd de Icefield Parkway. Een super gave route, met prachtige uitstapjes onderweg naar gletchers en meren. En uiteindelijk kom je aan in Jasper, wat ook een heel leuk stadje is met prima overnachtingsmogelijkheden en leuke sight see dingen. Bij Jasper heb je het skigebied Marmot Basin en hier kan je jezelf ook prima vermaken voor 1 dag.

De route Calgary-Banff-Lake Louise-Jasper via de Icefield parkway is dus de absolute aanrader (ook gaaf om deze beide kanten op te rijden).

Verder zijn alle meren (Lake Maligne, Medicine Lake, Peyto Lake, etc.), de national parken, bevroren watervallen, hike routes, wildlife spotten, etc. echt heel gaaf aan Canada. En niet geheel onbelangrijk, het skiën/boarden is er echt geweldig op de zogenaamde champagne poeder!

Voor ons was het onze tofste wintersport tot nu toe, een ideale mix tussen skiën en sight seeing.

Een hele prettige vakantie alvast en mocht je nog gedetailleerdere info willen, laat je het maar even weten!

PS. Uit het reisboek Trotter West-Canada hebben wij veel tips kunnen halen, wel zomer georiënteerd maar heel handig qua stops, etc. Oh en de hotel overnachtingen zijn “overall” redelijk prijzig voor wat je krijgt en in drukkere tijden zit er al vrij snel veel volgeboekt…

Gr,

Jeff.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 13 nov 2017 20:32

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Over de Icefield Parkway had ik ook al gelezen ja, klinkt gaaf allemaal! Nadeel is alleen dat het best een stukje rijden is naar Jasper, en we dus dan een keus zullen moeten qua tijd en andere skigebieden. Banff staat sws wel op het lijstje en ook een dagje Lake Louise, maar ben vooral benieuwd welke must-do’s iedereen zou aanbevelen voor de overige dorpen/gebieden die ik noemde.

*bericht bewerkt door Cassiej op 14 nov 2017 17:32

Work less || Board more

Lake Louise

Over de Icefield Parkway had ik ook al gelezen ja, klinkt gaaf allemaal! Nadeel is alleen dat het best een stukje rijden is naar Jasper, en we dus dan een keus zullen moeten qua tijd en andere skigebieden. Banff staat sws wel op het lijstje en ook een dagje Lake Louise, maar ben vooral benieuwd welke must-do’s iedereen zou aanbevelen voor de overige dorpen/gebieden die ik noemde.

Cassiej op 14 nov 2017 17:32

Een dagje boarden is Lake Louise is naar mijn mening te weinig. Zoals al gezegd Lake Louise is juist het grootste skigebied van de regio. Minstens 2 a 3 dagen inplannen. Voor zover ik me het kan herinneren zijn skipassen in Canada voor 1 dag relatief heel duur en volgens mij bij aanschaf van een pas voor meerdere dagen iets minder duur (als je het per dag terug rekent)

Een andere aanrader voor een restaurant in Banff is de The Old Spagetti Factory. Hier kan je heel betaalbaar eten. Je betaalt 1 prijs voor een 3 gangen menu. En de porties zijn volgens Canadees concept ‘huge’

In Panorama is een restaurant genaamd ‘Choppers Landing’ . Een goed steak-restaurant dat naast de heli-port ligt. Elke avond werd er onder de gasten 1 gratis ticket verloot om te gaan heliskien.

*bericht bewerkt door zenith op 14 nov 2017 19:05

Ter inspiratie heb ik nog wat foto’s opgezocht.

null

overzicht over de pistes van Sunshine Village

null

De afdalingen in Panorama zijn heel stil en eindigen weer in het ‘dorp’

null

De uitzichten in Lake Louise zijn fenomenaal !

null

In Lake Louise heb je makkelijke pistes… (moeilijke natuurlijk ook)

*bericht bewerkt door zenith op 14 nov 2017 19:26

null

En Lake Louise heb je de backbowls met poeder sneeuw

null

En je kan er tree runs maken…

Ik moet Zenith alweer gelijk geven. 1 Dag Lake Louise is echt te weinig voor zo’n fantastisch gebied. De foto’s spreken voor zich. Er is weliswaar weinig vertier in Lake Louise, maar als je de hele dag fantastisch hebt kunnen boarden of skiën, dan moet je dat maar op de koop toe nemen. In LL overnachten bespaart je 2 x een uur rijden. Dan hou je tijd over om in de Lodge of the ten peaks te aprés-skiën. Dan moet je wel op de bovenverdieping zijn, waar ze alcohol schenken. Verder ligt schuin tegenover deze lodge de Kokanee Bar, waar je als weer en temperatuur het toelaten lekker van je Kokanee bier kan genieten bij een open vuur. Vaak spelen hier in het weekend live bands, waar zo’n beetje de hele muziek scene in Nederland verbleekt. Uit eten in LL kan prima in het Lake Louise Stationrestaurant, een oud station. Overige tips:
In de Banff Brewing Company is het goed eten en drinken, evenals de Grizly Paw Brewing Company in Canmore. Choppers Landing in Panorama is inderdaad een prima restaurant. Als je toch in Jasper komt, dan zit daar een Grieks reataurant met een goede keuken. Fernie heeft een ice-rink. Leuk om een avondje ijshockey mee te maken.

Nog wat pics.

null

Panorama
null

Panorama - Restaurant Choppers Landing
null

Lake Louise - Lodge of the ten peaks
null

Lake Louise - Kokanee Bar
null

Lake Louise - Temple Lodge (gezellig eten tussen de middag)
null

Tussen LL & Banff - Johnston Canyon (kan glad zijn)
null

Nakiska - beetje saai gebied
null

Canmore - Grizzly Paw Brewing Company - goed eten en drinken

Nogmaals Lake Louise - Temple Lodge (gezellig eten tussen de middag)

null

Er ging wat mis. Deze foto ontbrak, maar nu staat hij er dubbel in.

In Fernie is niet veel te belven.

null

null

Icefield parkway 😎

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Fernie is een oud stadje waar je zeker ook goed kunt eten en wat biertjes kunt drinken is mijn ervaring. Ook het gebied zelf heeft meer dan genoeg te bieden voor een paar heerlijke dagen incl. Snowcatskien. Dit is in elk geval mijn ervaring. Banff is gaaf met Sunshine Village als mooiste dichtbij gelegen gebied. LL zeer de moeite waard maar daar staat inmiddels zat hierboven beschreven. Golden (Kicking Horse) leuk voor dag of 2 en Panorama ook. Dagje extra om ff in de heli te stappen ook gaaf lijkt mij. Zelf destijds niet gedaan.

Ohhh het kriebelt zo erg, heel vet al die verhalen, tips en foto’s! Kom maar door met al die info!!!

Work less || Board more

Nakiska is misschien toch niet zo’n goed idee. Franse skier Poisson tijdens training overleden.
Het geeft wel aan waarom ik niet zo enthousiast ben van Nakiska. Vaak zijn pistes - meestal de uitdagendste - afgesloten omdat er getraind wordt.

http://www.ad.nl/andere-sporten/franse-skieneuml-r-poisson-overlede…

Deze big horn sheep kom je tegen als je het rondje langs de diverse skigebieden maakt. Dit was op de weg tussen Panorama en Golden. Vanwege hun zoutbehoefte likken ze het strooizout van de weg. Toeristen stoppen en rijden er voorzichtig tussendoor maar vrachtwagens denderen met 100 km/uur gewoon door. Als toerist is het dus ook oppassen geblazen.

null
null

Ok genoeg gezegd al hier.
Persoonlijk had ik de icefield parkway niet willen missen maar zoals je al vermeld is dat lastig qua planning als je ook richting Revelstoke wil. Daarom zijn wij maar gelijk een aantal keer gegaan😇
Ik zou als ik jou was een afweging maken met wat je wil. Wil je ook wat anders doen dan skiën dan zou ik de weg richting Jasper zeker aanraden. Panorama hebben wij overgeslagen, werd afgeraden
Wij hebben de eerste keer Banff, Lake Louise, golden en Jasper gedaan in deze volgorde.
Grappig is dat wij Lake Louise echt drama vonden, maar dat kan ook met de toenmalige condities te maken hebben gehad. Als was ijzig en de Canadesen prepareren niet elke piste zodat je soms voor een verrassing komt te staan.

Een tweede keer hebben we Revelstoke, Nelson en Fernie gedaan. Vanaf Golden en Revelstoke valt beduidend meer sneeuw dan de eerder benoemende gebieden.
Ik persoonlijk vond Revelstoke een must doe. Goede sfeer en vibe.
Nelson is een heel klein gebied maar wel de moeite waard omdat wij het niet heel toeristisch vinden. Echt authentiek skiën in een iniminie gebied.
Fernie kan het vriezen en dooien. Je hebt daar super poeder dagen maar zoals wij ook een keer gehad hebben regen en sluhs.

Als je wilt catskien of heliskien zal je idd uit de nationale parken moeten blijven. Tussen Revelstoke en Nelson zitten heel veel catski en heliski bedrijven. let op, je moet echt nu al beslissen en boeken anders zit alles vol…

O ja, het is soms wel wat duurder maar wij boeken meestal B&B’s.
Erg leuk om de locals te spreken.

O ja als kers op de taart… La Nina jaar… (Google maar even😇)

Nog even en we mogen weer!

Ik heb 2 jaar in Lake Louie gewoond. Ik raad aan Lake Louise natuurlijk! (mocht je tips willen voor goede tree runs, backcountry etc dan kun je mij een bericht sturen), Big white (kelowna) en Revelstoke krijgen altijd ontzettend veel sneeuw. Fernie is afhankelijk. Afgelopen jaar geweldige dagen daar gehad, maar jaar daarvoor was het minder. Whistler is ook mooi, maar ontzettend duur en groot. Nakiska raad ik af. Is klein en niets bijzonders. Sunshine in Banff is prima, maar heeft wel korte runs (Sunshine en Lake Louise hebben altijd een strijd. Mensen die in Banff wonen vinden Sunshine beter en ik vind Lake Louise beter). Kicking horse is uitdagend. Erg verticaal. Jasper kan leuk zijn, heb er leuke dagen gehad toen er veel sneeuw was gevallen, maar is vrij klein. Mocht je nog meer tips willen dan kun je mij apart emailen.
Hoe dan ook check van te voren het weer. Wellicht ook slim om te kijken naar de big mountain pass, lake louise plus card etc. Zo kun je wat kosten besparen op je skipassen. Ze zijn dit jaar namelijk weer allemaal flink gestegen.Daarnaast heli / catskien. Kan leuk zijn,maar als je wel een beetje wil hiken en backcountry gaat dan heb je hetzelfde effect. Plus in Canada valt veel meer sneeuw dan in Europa. Mocht je nog meer vragen hebben dan laat maar weten.

Inmiddels is het nog maar zo’n 3 weken tot vertrek en wordt het tijd een te gaan plannen. Of in ieder geval, bedenken wat we willen. Plannen doen we daar, we gaan de sneeuw achterna.

Tips voor goede heli bedrijven zijn welkom, maar ook voor bijv even iets anders leuks, zoals sneeuwscooter rijden of een husky tocht. Verder ben ik nog een beetje benieuwd hoeveel dagen jullie aanraden in een gebied te blijven (even los van de condities e.d.). (we denken nu aan bang/lake Louise, Kicking horse, Revelstoke, panorama, en dan wellicht of whitewater/fernie/castle).

Ik ga voornamelijk voor het freeriden, maar ben geen fan van echt hiken. Dus beste tips zijn gebieden waar je veel vanuit liften kan doen met stukjes lopen of travaseren. En ik ben niet op zoek naar alleen maar stijle hellingen, maar juist lekker mellow terrein.

Work less || Board more

Sneeuwscooter tochten, ik adviseer dan Revelstoke. Wat een top gebied is dat. De sfeer, de pistes, first tracks maken met locals.
Big white bij Kelowna vangt altijd veel sneeuw, maar ik vond het erg druk, hetzelfde als LL.
Jasper, Banff, Revelstoke maar ook Whistler vonden we het gaafste, mooiste en meest veelzijdig.

Plaats een reactie