Extreem indrukwekkend: In een lawine!

Drie vrienden genieten van topsneeuw. Het is één van die off-piste topdagen waarvan je er elk seizoen maar een paar hebt… Totdat het noodlot toeslaat. Een enorme lawine trekt twee skiërs mee. Eén kan dankzijn zijn airbag boven de sneeuw blijven. De andere ligt eronder. Wie zien wat hij ziet: niets. En hij spreekt hardop zijn gedachten uit: “Ik wil nu hier niet doodgaan”. Ik zit met kippenvel achter mijn computer… Wil je zelf zo veilig mogelijk off-piste? Doe dan cursussen en ga nooit zomaar off-piste: (check ook http://wepowder.com/en/academy)

Click. Click. Peace

deze film brengt de boodschap wel over pfff.

Ik zie een aantal dingen:

  1. Met een enorme sprong de helling induiken
  2. Maten die voor mijn gevoel heel traag reageren
  3. Kunststof schep!

Misschien is er meer om te zien, maar ik ben nog niet helemaal wakker 😂

When life gets too complicated.... SKI

Met zijn allen tegelijk de helling in misschien? @Alex.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kunststof schep is inderdaad niet goed maar doet het hier prima.
Reageren lijkt traag maar is ook netjes en in discussie met elkaar. Ik vind dit helemaal niet zo slecht! (Kan altijd beter maar gaat vaak veel slechter)

Die sprong, Tsja als dat het verschil maakt heb je al eerder een verkeerde keuze gemaakt.

Met z n allen de helling in is wel niet zo slim.

Natuurlijk is het goed om te leren maar verwacht niet dat je zelf sowieso alles beter doet…

Click. Click. Peace

We wordt een skieer gered in een lawine door mensen die dit (hopelijk) nog nooit meegemaakt hebben. En dan wordt hier geklaagd over dingen die niet goed gingen… terwijl je er zelf niet bij was

Ik zou het zelf niet beter kunnen. Ze blijven rustig en volgen duidelijk de juiste stappen. Gelukkig zijn ze geoefend op de reddingstechnieken of dit had helemaal anders kunnen eindigen…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik zie een aantal dingen:

  1. Met een enorme sprong de helling induiken
  2. Maten die voor mijn gevoel heel traag reageren
  3. Kunststof schep!
    [/post]
  1. zijn maatjes blijven kalm
  2. kijken goed wat er aan de hand is en of ze iemand missen
  3. verdelen de taken
  4. gaan bewust en gedecideerd aan de slag
  5. halen hun maat ongeschonden naar boven

we leren van falen, maar ook van succes.

Sowww, dit wil je echt niet meemaken!
Gelukkig loopt het goed af en kunnen we er misschien iets van leren,
zoals @Alex ongetwijfeld probeert aan te kaarten.

Niet om te zeuren, maar om van te leren: zowel degene die in de lawine terecht komt als het meisje hebben de skistoklussen om hun pols zitten. Ik heb geleerd om dat off-piste nooit te doen, omdat je skistok dan als een soort anker kan gaan fungeren, die je in een lawine naar beneden trekt. Het lijkt erop dat de jongen in de lawine hierdoor ook moeite heeft om zijn airbag te trekken. Als elke seconde telt lijkt me dit toch wel een dingetje.

@RichardvR Dat is zeker een dingetje, goede observatie.

“Mooi” filmpje. Dat het vanuit verschillende camera’s gefilmd wordt kun je de verhaallijn en de emoties van iedereen goed volgen en geeft je een beeld hoe zoiets loopt

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Indrukwekkend zeg! Heel knap dat zijn vrienden heel kalm blijven en eerst nadenken voordat ze gaan graven. En de opluchting als ze hem vinden is geweldig om te zien

Kun je normaal gesproken een kwartier onder de sneeuw blijven ademen?

Wat een goed filmpje, dat zeker fungeert als eye-opener! Ook zo goed te horen welke lessen hij er van heeft geleerd, zoals de skistoklussen nooit meer om zijn pols doen en nooit meer met zijn 3en tegelijk naar beneden.
Gelukkig hadden ze de goede aparatuur bij zich en bleven ze overwegend rustig.

*bericht bewerkt door Lil92 op 12 nov 2017 15:35

Kun je normaal gesproken een kwartier onder de sneeuw blijven ademen?

DrPhil op 12 nov 2017 14:36

Je heb ongeveer 18 minuten om bij het slachtoffer te komen als deze nog niet door trauma is overleden. Tijdens die 18 minuten vormt er zich het zogenoemde “ice mask” waardoor je je eigen uitgeademde lucht weer gaat in ademen met alle gevolgen van dien! Daarom is het zaak als groep rustig te blijven, de situatie te overzien, taken te verdelen en dan als malle te gaan scheppen zodat je het slachtoffer in 15 minuten bereikt hebt! Voor mountain awareness en praktijk rescue trainingen kijk op http://www.snowsafety.nl/

*bericht bewerkt door SanderKan op 12 nov 2017 16:16

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Ik vind het ook wel een goeie illustratie dat een plofzak geen vervanging is voor een drie-eenheid en buddies die weten wat ze ermee moeten doen.

De airbag hield hem in eerste instantie wel boven de sneeuw, om dan begraven te worden onder een meter sneeuw van de tweede golf.

De beslissingen die leidden tot de lawine konden beter, de uitvoering van de buddy rescue leek volgens het boekje.

Behoudens het met 3 man vol dr in te knallen. Gaat de redding prima. Alleen lijkt het of die de klitteband van de handle nog moet omzetten. Zodra offpiste meteen de handle op scherp zetten

echte mannen lopen naar boven,

Niet om te zeuren, maar om van te leren: zowel degene die in de lawine terecht komt als het meisje hebben de skistoklussen om hun pols zitten. Ik heb geleerd om dat off-piste nooit te doen, omdat je skistok dan als een soort anker kan gaan fungeren, die je in een lawine naar beneden trekt. Het lijkt erop dat de jongen in de lawine hierdoor ook moeite heeft om zijn airbag te trekken. Als elke seconde telt lijkt me dit toch wel een dingetje.

RichardvR op 12 nov 2017 10:54

Dit hoor je ook uitgelegd worden in het filmpje en in de engelse ondertitels staat het ook. Maar bij veiligheid kan het nooit kwaad om dingen meermaals te vermelden. Ik kan mij zo voorstellen dat niet iedereen zoiets direct opvalt… zoals ik bijvoorbeeld😉. Ik heb dan ook geen enkele offpiste ervaring…

Zijn vrienden attendeerden hem daar al vaker op maar hij luisterde niet en was eigenwijs omdat die zijn stokken niet kwijt wilde raken… Hij zegt ook dat hij de lussen hierna gelijk afgeknipt heeft.

🏂

Ik heb Leki stokken met zo’n binding systeem. Zouden die open gaan bij een lawine?

Huh, Engelse ondertitels ?? Waar dan ??

Gewoon in het filmpje.

@DrPhil Reken daar niet op dat deze opengaan als je je airbag wilt trekken.

*bericht bewerkt door Rogier op 13 nov 2017 08:14

Click. Click. Peace

Zoals ik al zei, was ik echt nog niet wakker en heb het filmpje snel gescanned.

Wat me ook nog opviel is dat er ook iemand van de reddingsdienst bij was. Normaliter kunnen die nooit binnen 18 minuten ter plekke zijn, behalve als ze al aanwezig waren. Misschien was dit een geregiseerde filmshoot waar de veiligheidsmaatregelen op voorhand ingecalculeerd waren.

When life gets too complicated.... SKI

Zoals ik al zei, was ik echt nog niet wakker en heb het filmpje snel gescanned.

Wat me ook nog opviel is dat er ook iemand van de reddingsdienst bij was. Normaliter kunnen die nooit binnen 18 minuten ter plekke zijn, behalve als ze al aanwezig waren. Misschien was dit een geregiseerde filmshoot waar de veiligheidsmaatregelen op voorhand ingecalculeerd waren.

Alex op 13 nov 2017 08:16

Wat is dat nou voor een raar idee… Iemand gaat onder de sneeuw liggen voor een video?
Het is geen regel dat de redding er niet kan zijn in 18 minuten. Je kunt er altijd niet op rekenenen dat ze er binnen 18 minuten zijn, de redding en zoektocht kunnen uitvoeren. Dat is wat anders. Soms zijn ze er supersnel… en komen ze ergens in ‘die’ 18 minuten aan terwijl je bezig bent met de redding, dat is niet raar… Zeker niet in lift-assisted off-piste.

Click. Click. Peace

Wat is dat nou voor een raar idee… Iemand gaat onder de sneeuw liggen voor een video?

Rogier op 13 nov 2017 08:26

Dat roep ik niet en dat bedoel ik niet!!! Wat ik bedoel is dat dit incident gebeurde tijdens een geregiseerde filmshoot.

When life gets too complicated.... SKI

@DrPhil Nogmaals gekeken, maar bij mij geen ondertitels, niks, noppes, nada.

@Alex Nee! Deze jongens rijden gewoon en daar staat geen redding bij klaar.

Click. Click. Peace

@DrPhil Nogmaals gekeken, maar bij mij geen ondertitels, niks, noppes, nada.

RichardvR op 13 nov 2017 08:44

Subs kun je aan/uit zetten (op de laptop in ieder geval, op telefoon/tablet weet ik niet)… ;)

Heftig filmpje hoor, erg beklemmend… Laatste 30 seconden had ik overigens weg gelaten voor de boodschap…

@Alex Nee! Deze jongens rijden gewoon en daar staat geen redding bij klaar.

Rogier op 13 nov 2017 08:56

Sorry, my mistake.

When life gets too complicated.... SKI

Ik blijf lekker op de piste ^_^. Mij teveel moeite en risico voor te weinig payback.

Plaats een reactie