Salomon X Drive 8.0 FS geschikt?

Dit jaar toch het besluit genomen om eens te kijken naar het kopen van eigen ski’s in plaats van huren, aangezien het huren toch ook echt aardig wat kosten met zich meebrengt. Vorig jaar voor het eerst eigen skischoenen gekocht (fischer vacuumfit) wat eindelijk gezorgd heeft voor een week pijnvrij op de ski’s te staan. De aanschaf van eigen ski’s lijkt mij een mooie volgende stap.

Wat betreft ervaring denk ik dat niveau 6 het meest passend is. Heb in het verleden meerdere jaren (6) hele weken skiles gehad. Na een periode van 10 jaar niet op wintersport te zijn geweest de afgelopen jaren gelukkig weer wel. Voor komend seizoen staan er twee trips op de planning. Kom in Oostenrijk prima alle piste’s af. Techniek kan echter nog wel verbeterd worden en soms gaat het teveel op kracht ipv techniek en souplesse. Slush en buckels aan het einde van de dag en ijzige gedeeltes op wat steilere stukken geven mij nog wel eens problemen.

Lengte is 187cm en gewicht 100kg. Ski eigenlijk alleen op de pistes. Recreatieve skiër die er wel van houdt om lekker door te skiën. Afgelopen jaar had ik bij de huur Blizzard RC Ca ski’s gekregen. Op zich lekkere ski’s maar voor mijn doen met name op hoge snelheid. In een wat langzamere groep waarbij er wat rustiger aan werd gedaan kostte het me meer kracht op de Blizzards dan op hoge snelheid.

Mijn oog viel deze week op een aanbieding die ik van Duijvestein Outlet in Den Haag in mijn mail kreeg. De Salomon X Drive 8.0 FS voor 399 euro. Recensies zijn erg goed, maar lees ook dat deze ski’s wat meer wat moeite hebben op lage snelheid. Hierdoor toch wat twijfel of dit ideale ski voor mij is. Jullie ervaring of deze ski ook goed uit de verf komt als er wat rustiger aan wordt gedaan. Neem aan dat voor lengte ik het beste voor de 182 kan gaan. Correct?

Sta uiteraard ook open voor andere suggesties. Het hoeft zeker geen nieuw model te zijn voor mij, zeker gezien de gunstige prijsstelling van enkele oudere modellen.

Tsja, met wat kracht laten ze zich op lage snelheid ook prima zetten en slippend sturen. Ik vind ze iig prima. @Roy83 Wat zijn jouw bevindingen als technisch wat meer overeenkomstige skiër?

Top ski’s

Piste riderrrrr

Zoals @Bennie al zegt: met wat kracht (en gewicht ;-) zijn deze latten ook op lagere snelheden prima te sturen. Met jouw postuur ga je daar volgens mij geen problemen mee ondervinden. Voor de zekerheid is uitproberen natuurlijk wel erg slim, dan kan je het zelf meemaken. Ik dacht dat Duijvestein ze in Zoetermeer ook heeft staan, maar daar kan iemand als @GiGi je misschien meer over vertellen. Vooraf even bellen helpt natuurlijk ook.

Veel plezier i.i.g. en ik denk dat je, mocht je ze inderdaad aan gaan schaffen, erg tevreden zult zijn!

Ik heb zelf deze ski’s en ik ben er erg tevreden over. Langzaam skien is zeker mogelijk, alleen kost het wel meer energie en aandacht. Want ze willen wel ;)

Ook hier deze ski in 182. Ben er nog steeds heel gelukkig mee😃 en kwa lichaamsbouw en skiskills komt het wel overheen. (Op papier😋)
Het langzaam skiën verhaal: ja ze willen wel door maar ben van mening dat behalve je kracht die je erin stopt het nog meer je techniek is die helpt om op langzame snelheid ook lekker naar beneden te komen.
Check idd fff of hij bij Duijvestein nog in het testrek zit, maar ben bang van niet omdat hij een opvolger heeft gekregen.

LA NORMA😍☃️

Ik ben idd enigszins vergelijkbaar (wel een stukje langer en wat lichter), maar ben ook geen mega ervaren skiër. Ik vond deze ski’s juist ook op lage snelheid prima te skien, juist in vergelijking met een aantal andere modellen. Ik zou mezelf ook op niveau 6 inschatten, met die toevoeging dat ik me in slechte sneeuw en bulten (zoals einde dag op een drukke dag bij Snowworld) prima red.

Ik heb deze ski’s uitgekozen omdat ze a) op mijn huidige niveau echt prima te skien zijn en b) op de langere termijn ook gaan blijven passen.

Ik heb ze gekocht na ze getest te hebben en ik denk, gezien de voorraad, dat je hem in Zoetermeer ook kan testen. Dat zou ik doen en dan kopen, € 400,- is een prima deal. Sowieso, met jouw gewicht, 182cm.

Ik zou Duijvesteijn bellen of ze hem in t testrek hebben en of ze hem ook in Zoetermeer op voorraad hebben voor die prijs en dan eens testen. Maar, zonder dat ik een enorme expert ben, heb ik bijna zeker het idee dat je je hier geen buil aan kan vallen.

Ik heb btw het idee dat deze ski’s onder de gear van bezoekers hier wel in de top 3 staat :).

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 nov 2017 09:53

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heb ze vorig jaar getest in 182cm. Ze zijn zeker traag te skiën met een degelijke techniek (of wat kracht/gewicht). Ze willen wel graag op de kant en op snelheid, maar ze zijn zeker niet te heftig. Het is eigelijk gewoon een heel goede allround/allmountain ski met 80mm onder de binding waar veel mensen plezier op zullen beleven. In mijn ogen een allemansvriend voor de deftige intermediate en hoger. Met jouw lengte en gewicht zeker wel in 182cm nemen. Ik ben zelf 1m88 en 85kg en vond ze in 182 zelfs nog relatief kort aanvoelen (zonder dat ze instabiel werden ofzo hoor)

Als (ver)gevorderde sportieve skiër vond ik de 8.8fs leuker en uitdagender als allmountain ski, maar dit is wel een serieus heftigere ski als de 8.0, die je wel moet “temmen” met techniek en beenspieren.

Maar eigenlijk is er maar 1 goede raad als je met technisch materiaal zoals ski’s bezig bent, nl. testen!

Intussen heb ik deze ski’s (185) al weer een paar jaar. Overigens ook Fisher vacuumfit schoenen (bootfitter) net als topicstarter. Ze bevallen goed en voor mijn niveau zijn het fijne ski’s. Ze zijn prima geschikt voor mild offpiste-werk, snelle carvebochten en alle typen geslipte bochten. Voor trager carvewerk moet je wel serieus arbeid leveren dus ik vind het niet de meest geschikte ski voor het zo ontspannen mogelijk rondtoeren. Denk dat er pure pisteski’s zijn die dan geschikter zijn. Voor mensen die niet van tochten maken op snelheid houden en niet off-piste gaan of regelmatig skiroutes pakken zou ik deze ski dan ook niet aanraden.

En ben je er al aan uit @toppertje?

LA NORMA😍☃️

@Piefke: Wegens een (zon)vakantie een wat verlate terugkoppeling :), maar ben inderdaad tot aanschaf overgegaan in 182cm. Nu wachten tot januari om het Zillertal ermee te gaan verkennen!

Nice, je gaat een geweldige vakantie beleven, althans aan de ski’s gaat het niet liggen😉

Laat daarna nog fff weten wat jouw bevindingen zijn?!

LA NORMA😍☃️

Hoi @toppertje, waar heb je ze nu uiteindelijk gekocht?

@funkykoen: Bij Duijvestein in Den Haag…helaas waren ze 2,5 week later tijdens black friday nog 20% goedkoper…je kan niet alles hebben.

*bericht bewerkt door toppertje op 18 dec 2017 22:23

@Toppertje, als ze nu niet bevallen wil ik ze wel overnemen voor een leuk prijsje :) Ik ga pas 3 maart skiën dus…
Heb je ook €400 betaald, niks erbij gekregen of onderhandeld?

@Toppertje, als ze nu niet bevallen wil ik ze wel overnemen voor een leuk prijsje :) Ik ga pas 3 maart skiën dus…
Heb je ook €400 betaald, niks erbij gekregen of onderhandeld?

Funkykoen op 19 dec 2017 08:22

Check nog snel Sport Conrad… Daar zijn ze in 182 nu heel aantrekkelijk geprijsd.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Bedankt voor de tip, model 2015/2016 zie ik, model 2016/17 hetzelfde dan bij Duivenstijn volgens mij dan. Alvast fijne wintersport.

Hallo,

Ik heb deze skies ook op het vizier. En ik lees enkel maar goede ervaringen!

Ook de 8.0 TI is nog een optie.
Ik heb op advies van @gigi ook nog naar overjarige Fischer F18/F19 gekeken maar kan niets vinden.

Ben zelf 1.78 en 85 kg. eigen inschatting is niveau 6 maar grotendeels op kracht en kan technisch nog veel leren.

Heb ong 10 jaar geleden Head Xenon x2.0 (163 cm) gekocht en heb het idee dat ik ze ontgroeid ben. Vooral het klapperen op snelheid (en daarbij het eenmalig losschieten van 1 ski) is niet waar ik op zit te wachten.

Op welke van deze 2 skies zou ik langer vooruit kunnen? En is het verschil €100 waard?
En in welke lengte?

De SALOMON X-DRIVE 8.0 FS in 168/175
De SALOMON M X-DRIVE 8.0 TI in 170

Thanks.

Het verschil in TI en FS is dat de FS een laag metaal meer heeft en (wat belangrijker is) eem volledige sidewall heeft, de TI heeft maar een gedeeltelijke sidewall. Dus FS heeft meer kantengrip en meer stabiliteit en kan je dus verder op doorgroeien! Naar mijn mening die 100 euro wel waard. Ik zou voor de 175 gaan gezien de combinatie lengte/gewicht.

Is het nou echt wel de beste ski voor een niveau 6 skiër @elisabeth101?

Heeft @Rogier overigens niet ooit eens een blog geschreven over klapperen op snelheid en gebrek aan druk? Ik heb geen idee wat voor ski’s die Head’s zijn, maar een hele stijve lat onderbinden om het klapperen te compenseren kan, lijkt me ook voor allerhande andere problemen zorgen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vanaf niveau 6 kun je er prima op skien. Het is een ski die heel goed bestuurbaar is, dan merk je niet zozeer dat het een ski is met 2 lagen metaal. Zo stijf vind ik m.eigenlijk niet. Zijn grote broer 8.8 is wel een baksteen. Het is zo’n ski met een heel breed spectrum, veel mensen van veel niveaus kunnen er goed op weg. Het gewicht maakt daarbij wel uit vind ik. Met 1.78 en 15 kilo minder had ik het afgeraden. O.a. de reden dat ik hem zelf niet heb gekocht.

@Shane en @Rogier thanks voor de tip.

Desondanks wil ik nog steeds nieuwe skies 😉.

vorige keer huurskies (rode, volkl code) gehad, wat voor mijn gevoel beter, stabieler was dan mijn eigen skies.

Anyway conclusie met de x-drive 8.0 FS 175 cm kan ik (bijna) geen miskoop doen? Of nog andere meningen?

Nee geen andere meningen, ik ben er ook al een tijdje mee bezig, dus volop onderzoek gedaan. Concluise ga voor de FS, zeker geen miskoop. Nu model uit 2015/2016 €350 online bij Conrad sport! Ik ga ze daar ok bestellen in het nieuwe jaar. Alleen ga ik voor de 182 cm lang op advies van gigiski. Ben zelf rond de 95 kilo en 182 lang. En die lengte moet voor mij het beste zijn. Succes!

@FunkyKoen bij Eko nu in de aanbieding met alle kortingen € 366 voor de 2017 versie.
ik heb ze zojuist besteld.

http://www.ekosport.nl/salomon-x-drive-8.0-fs-xt12-17-p-9-16…

@teunaben bedankt voor deze tip. Ik ga ze gelijk daar ook bestellen

Echt een top aanbieding! Altijd lekker :D

Zo, bestelling geplaatst @teunaben en @elisabeth101. Fluitje van een cent en prijs klopt ook nog. Ben benieuwd hoe ze skieen. 3 maart naar Belle Plagne. Nogmaals bedankt voor de tip 👍

En @toppertje @Funkykoen @teunaben inmiddels allemaal een geweldige vakantie beleefd op de FS natuurlijk, dus vertel maar eens over jullie bevindingen van de ski?

LA NORMA😍☃️

Dat moet @TAB zijn volgens mij…

Ik heb er vorige week voor het eerst een hele week mee in de sneeuw geskied (na wat lessen in Nederland ter voorbereiding). Dat beviel heel goed! Ik heb strak geprepareerde pistes gehad, verse sneeuw, een klein beetje slush, kapotte pistes, eigenlijk alles behalve ijs en keiharde pistes. De ski’s hielpen me in alle omstandigheden, maar zijn duidelijk gemaakt om snel te gaan. Die snelheid is overigens prima te controleren, ik heb geen moment het idee gehad dat de ski’s er met mij vandoor gingen.

Mooie, lange (enigszins) gesneden bochten gaan heerlijk, je krijgt de kracht die je er in stopt lekker terug en ondanks wat je soms als minpunt leest, zijn korte bochten ook prima te doen (al is dat inderdaad iets harder werken en voelde ik de ‘pop’ een stuk minder).

Wel merkte ik dat ik, nu ik weer wat lessen en heb gehad en weer beter ski, ik de ski meer waardeer en er meer uithaal dan daarvoor. Tegelijk maakt dat het vergelijk met andere ski’s die ik getest heb weer lastig, omdat die, met mijn verbeterde techniek, wellicht nu ook anders bevallen.

Dit is volgens mij een goede allemansvriend, voor iedereen die niet alleen maar heel zacht wil gaan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zal de bevindingen na de paasvakantie vermelden, door helaas een direct sterfgeval heb ik onze vakantie kunnen omboeken.
We gaan dus i.p.v. Belle Plagne een weekje naar Val Thorens. En als ik zo naar de weersverwachtingen en sneeuwhoogte kijk komt dit helemaal maal goed. Je hoort het wel.

Plaats een reactie