Hulp bij zoektocht betaalbare laptop voor verwerken van gopro filmpjes

Beste allemaal,

Ik heb even met de zoekfunctie gekeken of er al een soortgelijk onderwerp was en dat heb ik niet gevonden.

Ik zou mijn hulpvraag ook op een tweakers achtig forum zou kunnen plaatsen, maar dan heb ik wat moeite met het begrijpen van de antwoorden… te veel experts…

Ik ben op zoek naar een andere laptop om mijn gopro (hero 5 black) filmpjes een beetje te kunnen monteren. Mijn huidige laptop heeft de slechtste beeldkaart allertijden en geeft vooral haperende filmpjes weer tijdens mijn pogingen met gopro studio om wat fragmentjes aan elkaar te plakken. Dat ding is al wat ouder en mag weleens vervangen worden. Nu ben ik op zoek naar een betaalbare laptop waarmee ik dit soort dingen wel voor elkaar krijg. Hoe simpeler, hoe beter. Wie kan mij van wat advies geven of (beter nog) wat linkjes naar webshops sturen?

@bart14. Wat is je budget?

echte mannen lopen naar boven,

haha, het liefst zo min mogelijk…

€600,- maximaal, ik doe namelijk verder alleen maar simpele dingen op de laptop. Geen games, zware fotobewerking e.d.

In alle eerlijkheid.
Dat gaat een uitdaging worden. In die prijsklasse vrees ik dat je weinig zult vinden met A een goede videokaart en B ruimvoldoende werkgeheugen (Ram). Dan zou ik kijken of je een i5 met 8gb ram kunt vinden. In die prijsklasse zit je bijna altijd met een standaard intel 920 videokaartje.

Full hd en 4k ( geen idee wat de specs zijn van een gopro) renderen vergt gewoon wat kracht.
Andere optie zou een zelfbouw pc zijn. Dan krijg je in iedergeval meer voor het zelfde. Maargoed, dan zit je nog met rand apperatuur en je kunt hem niet mee nemen.

echte mannen lopen naar boven,

Het belangrijkste is naast de specs die hierboven al door Martijn genoemd zijn een SSD om van te werken. Maakt ook een giga verschil, maarja dat ga je allemaal niet vinden voor dat budget. Dan moet je gewoon wat meer geduld hebben 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

inderdaad, wat @Shane, aangeeft. alhoewel die SSD’s met de dag goedkoper worden. Is het ook nog een optie om die achteraf er in te stoppen.

Mijn advies: Spaar wat door. Dan heb je ook een laptop met wat meer ‘‘vermogen’’ en in de regel kun je er ook wat langer mee door.
Immers applicaties worden ook steeds zwaarder.

echte mannen lopen naar boven,

haha, dat mijn budget 600 is, betekent niet dat ik niet meer kan betalen… betekent dat ik niet meer wil betalen… :-)

hmm, evt lenovo v320 serie. i5-7200u, 8 gb en een 256gb ssd. tegen de 600 ex btw.

Edwin van Riel

Jaja de Hollandse insteek, maar zoals altijd, alle waar naar zijn geld en goedkoop is duurkoop!

I can stick uphill ice, on my saucer...

hmm, evt lenovo v320 serie. i5-7200u, 8 gb en een 256gb ssd. tegen de 600 ex btw.

evr66 op 1 nov 2017 14:06

Ja daar zat ik dus ook al aan te denken

echte mannen lopen naar boven,

@evr66: thanks. Waar wordt deze te koop aangeboden?

Dan moet je er alleen wel een externe ssd bijkopen, want met een paar uitgepakte GoPro filmpjes is die 256GB helaas zo vol.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@evr66: thanks. Waar wordt deze te koop aangeboden?

Bart14 op 1 nov 2017 14:21

kijk dan even goed naar de verschillende versie’s daarvan.

echte mannen lopen naar boven,

@evr66: thanks. Waar wordt deze te koop aangeboden?

Bart14 op 1 nov 2017 14:21

Ff googlen, zat naar groothandeslprijzen te kijken, maar zal niet meer dan een paar tientjes schelen op dit spul.
Ik stuur je even een berichtje met een link

Edwin van Riel

Dat ziet er ook goed uit!

Ik weet niet hoe het qua budget uitkomt, maar misschien is een refurbished macbook iets?

Overigens begreep ik dat gopro studio op zijn einde is, dus ga er niet van uit dat je daar nog lang mee vooruit kunt… op de site van gopro is hij al niet meer te downloaden

Smaken verschillen, maar een Acer was voor mij wel het laatste :)

Edwin van Riel

Welke software gebruik je voor video bewerking?
En welke software draait er allemaal op de achtergrond en een aanslag op je werkgeheugen doet?
Wat doe je allemaal met de filmpjes?

Smaken verschillen, maar een Acer was voor mij wel het laatste :)

evr66 op 1 nov 2017 17:08

Het is inmiddels wel 2017 he ;). In bouwkwaliteit in dit segment zeker geen verschil. Acer misschien zelfs wel de betere 😜

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ach, een van de (weinige) merken die ik echt niemand zal adviseren, maar ieder het zijne hoor.

Edwin van Riel

Ja gebaseerd op 15 jaar geleden waarschijnlijk. Ik stuitte er vanmiddag toevallig op, verder maakt het mij weinig uit. Ik heb het sowieso veel liever over skien!

*bericht bewerkt door Shane op 01 nov 2017 20:03

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb een Acer Apire van 3 jaar oud (die ik nog steeds dagelijks gebruik), vele malen beter in zowel bouwkwaliteit als andere hardware-geralateerde zaken dan de Lonovo of Dell die ik ook heb gehad.

Jammer @Shane, dat je iemand meent te moeten diskwalificeren zonder enige kennis over zijn achtergrond. Mijn ervaring op dit vlak beslaat inmiddels ruim 25 jaar en we voorzien nog dagelijks naar volle tevredenheid klanten van advies op het gebied van aanschaf en gebruik van zowel hard- als software. Onnodig te zeggen dat we geen enkel belang hebben bij een van de hier genoemde merken.

Laten we ons maar beperken tot skieen op dit forum.

Edwin van Riel

Hi @evr66
Dat is echt absoluut niet mijn bedoeling hoor! Je zwengelde het Acer verhaal zelf een beetje aan en de achtergrond die je nu noemt had ik eerlijkgezegd volledig verwacht. Experts zijn namelijk zo’n beetje de enigen die nog zo over Acer denken.

Nogmaals ik sta volledig achter je Lenovo keuze, maar anno 2017 vind ik persoonlijk (!) Acer zeker voor de particulier een uitstekende optie. En eerlijk waar, hij dook gewoon op in mijn email!

*bericht bewerkt door Shane op 01 nov 2017 20:30

I can stick uphill ice, on my saucer...

't is niet mijn keuze shane, hoogstens een tip aan ts.

Wat mij stoorde is dat je er maar direct vanuit ging, dat de mening van iemand die je totaal niet kent, en die niet met jouw mening strookt, dus wel 15 jaar oud zal zijn.

TS: Succes er mee.

Ik moet vanavond nog ski’s waxen en slijpen om komende week op pad te kunnen.

Edwin van Riel

Een ietwat gechargeerde generalisatie inderdaad. Maar ik heb nu welgemeend twee keer proberen aan te geven dat ik je niet te kakken wil zetten! Dus laten we verder niet zo lichtgeraakt en serieus doen. Dat past helemaal niet bij skiers 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik kan je toch alleen maar de tip geven om toch bij tweakers te kijken
Iedere 2 maanden hebben ze er de Best Buy Guide voor laptops
https://tweakers.net/reviews/zoeken/#filter:q1ZKTixJTc8vqvRM…

Lees de beslissingen die ze hebben genomen om tot hun oordeel te komen en je wordt er een heel stuk wijzer van. Door eisen die zij stellen iets naar beneden bij te stellen kan je vaak je budget wel halen. Vaak zijn de leden ook wel behulpzaam om je vragen te beantwoorden, mits je wat huiswerk gedaan hebt (bijv de best buy guides te lezen)

Plaats een reactie