Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

De mooiste webcam van de trois vallees wat mij betreft geeft weer een prachtig beeld vandaag:

https://lesmenuires.roundshot.com/

Ben heus niet jaloers…

aartstyle op 16 mrt 2018 11:16

Er is ook geen zak aan vandaag hoor. Pistes zijn kut, zon schijnt irritant in je ogen en er ligt overal sneeuw… :(

*bericht bewerkt door Harm op 16 mrt 2018 14:57

Om 09.00 zat de lucht nog potdicht en om 10.00 was het helemaal blauw. Er waaide een frisse wind uit het Noorden bij hoge temperaturen. Afhankelijk van de oriëntatie waren de lagere piste in de middag zacht. In de middag kwamen ook de wolken weer opzetten.
Wij zijn naar Méribel geweest om wat video opnamen te maken van de liften die volgend jaar zijn.
De Roc de Fer sleeplift:

null

De Cherferie sleeplift :
null

De Plan de l’Homme stoeltjeslift (wordt verplaatst naar de Cherferie sleeplift)
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 16 mrt 2018 16:32

bon ski

Vandaag weer een grotevtocht gemaakt vanuit VT.
Begon met mist en sneeuw… heb de 3Vallees funitel weer geprobeerd, en ja… dit keer deed ie het!
Vervolgens kwam ik er achter dat het bovenste rode stuk van de piste naar Mont Vallon (lac de la chambre) niet geprepareerd wordt, alleen het nieuwe blauwe stuk…
Des bosses… onder een laagje sneeuw … en geen zicht… goede eerste afdaling!
Daar wordt je wel warm van… en leuk is anders.
Gelukkig maakte de rest van de dag alles goed. Perfect zicht goede pistes, af en toe wat bosses.
Ik heb genoten van het bovenste stuk van Maudit. Zachte gesmolten sneeuw op een harde onderlaag en geen bosses. En dan te bedenken dat ie vorig jaar bijna het hele jaar dicht was… wat mij betreft de beste sneeuw om in te skieen… behalve een meter poeder, maar dat heb ik alleen in Canada neegemaakt.
Onderste stuk was wel weer gesmolten bosses… vooral de afdaling naar Bruyerres lift (LM) was vrij slecht.
Daarentegen het pad langs @skifan (naar la masse) lag er goed bij, vorig jaar een groot waterballet.
Ook de afdalingen naar alle lage plekken (les pras, SM de B, Tania) zijn nog steeds erg goed.
Kortom, het was een topdag… zelfs op de webcam heb ik begrepen.
Morgen nog een dag om het af te leren, helaas ziet het weer er niet zo mooi uit.

Laatste dagje en het was lekker. Vanuit St. Martin via Bruyères 1/2 naar Val Thorens gegaan. Daar via de Funitel de Peclet een paar leuke afdalingen gemaakt. Pauze in de zon bij Chalet de Caron en daarna richting Meribel Mottaret gegaan om te lunchen op het zo’n overgoten terras van Côte Brune. Uiteindelijk om 16:30 weer in St. Martin. We gaan zo rijden vanwege de mindere weersverwachtingen…

Wij zijn naar Méribel geweest om wat video opnamen te maken van de liften die volgend jaar zijn.
De Roc de Fer sleeplift:

null

De Cherferie sleeplift :
null

De Plan de l’Homme stoeltjeslift (wordt verplaatst naar de Cherferie sleeplift)
null

Zou je wat preciezer uit kunnen leggen wat ze precies gaan doen in dit gedeelte van Meribel? Het is me niet helemaal duidelijk wat er weg gaat en/of vervangen wordt…

Gisteren 21 uur vertrokken uit St. Martin en klokslag 7 uur vanmorgen thuis… 👌🏻

Ben er helemaal klaar mee… voor vandaag.
Begin wel goed met geprepareerden pistes met een beetje poeder er op.
Alleen het zicht was nul.
In de loop van de dag werd de sneeuw steeds heviger, en veel mist.
Om 2 uur was het genoeg.
Nu lekker naar de sauna… lekker eten… en dan de bus naar huis.
In ieder geval hebben we genoeg sneeuw laten liggen voor volgende week.

Dat is mooi. Ik ga volgende week vrijdag naar les menuires voor nog een week skieen.

To ski or not to ski, that 's not a question

@Skimo
Ik zie dat iemand begrepen heeft dat de woorden “verdwenen zijn”, zijn weggevallen uit mijn tekst van 16 maart.
Deze zomer worden in Méribel de stoeltjesliften Roc de Tougne en Plan de l’Homme afgebroken evenals de sleeplift Cherferie. De Plan de l’Homme wordt weer opgebouwd als Cherferielift. In de plaats van de Plan de l’Homme komt een nieuwe 6 persoons stoeltjeslift met kap en verwarmde zittingen (onnodig, want ik heb nog nooit koude billen gehad). Bovendien zijn er plannen om een nieuwe piste aan te leggen waar nu de Cherferie sleper loopt
Foto van 13 februari toon een voorbeeld van de nieuwe stoel zoals die op de Chaudane stond:

null

Voor wat betreft vandaag, slecht tot geen zicht en de hele dag sneeuwval. In Menuires temperaturen rond 0 graden waardoor het op de straten nu een natte boel is.

Meer foto’s maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 17 mrt 2018 16:01

bon ski

Ook in VT is het nat op de weg, lijkt wel nederland met sneeuw…
Grapje, op de pistes is gewoon 30 cm bijgevallen.

Vraagje aan @Skifan, ik hoor hier in VT geruchten dat er een verbouwing aankomt van het centrum sportive… ken jij die geruchten? Wat ik graag hoor is wat en wanneer…
Ik neem aan dat je in je zomer column wel uitbebreid weer ingaat op alle wijzigingen.

Nog effe eten… lekker frans natuurlijk (pizza of zo 😊)… en dan naar huis.

En ik maar denken dat pizza Italiaans is.

Hen48

Was inderdaad zeer mistig en heel de dag sneeuw. Niet de moeite om een dagje bij te kopen. Morgen word hemels

We zijn vroeg in de middag in Les Menuires aangekomen. We hebben wat afdalingen gedaan aan de kant van de Sunny express. Geen Sunny, weinig zicht, maar wel veel verse sneeuw. Was toch wel best lastig voor ons, op zo’n eerste dag. Daarom bij blauw gehouden.
We gaan het morgen zien wat het wordt; de man in het resaturant verwacht hetzelfde weer als vandaag…

Vraagje aan @Skifan, ik hoor hier in VT geruchten dat er een verbouwing aankomt van het centrum sportive… ken jij die geruchten?

Ik weet niet veel meer dan jij, er zijn plannen om (ik dacht komende zomer) het centre sportive in Val Tho te renoveren

bon ski

De plannen gaan verder dan alleen het centre sportive. Het gaat om een aanpak van het hele winkelcentrum Caron. Niet alleen het winkelcentrum zou op de schop gaan, maar er zou ook een congrescentrum gemaakt gaan worden. Plannen dus. Wanneer en óf het gerealiseerd gaat worden is afwachten.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

null

Meer dan 8.5 m sneeuw gevallen dit seizoen , halen we nog de 9 m

We denken met een groep te gaan skien met het verlengde weekend van 1 mei. Wat mogen we nog verwachten van open pistes? Sneeuw zou er normaal nog moeten zijn. Is enkel val thorens open? Of proberen ze andere delen van 3 vallees ook nog open te houden?

We denken met een groep te gaan skien met het verlengde weekend van 1 mei. Wat mogen we nog verwachten van open pistes? Sneeuw zou er normaal nog moeten zijn. Is enkel val thorens open? Of proberen ze andere delen van 3 vallees ook nog open te houden?

derjean op 18 mrt 2018 16:33

Volgens mij gaan de andere valleien tweede of derde week april normaliter dicht.

Vandaag iets lichter, maar helaas weer geen zon te zien in Les Menuires. We hebben een rondje VT gedaan, vanuit de wolken richting Saint-Martin-de-Belleville geskied en verder het laag gehouden. Tussen 17 en 18 uur is het gaan sneeuwen.
Morgen misschien beter?

Ganse dag geen zon gezien vandaag in Les Menuires en Meribel. Hogere toppen zelf meestal in de mist. De lagere pistes oa naar SaintMartin waren echter goed te doen. Zeer goede sneeuwcondities. Zelf bijna perfecte afdaling tussen de bomen naar le Raffort onder Meribel kunnen doen.

Het duurde even vanochtend, maar toen kwamen er wat scheuren in de wolken en zagen we zowaar wat blauwe lucht. Vast een voorbode voor de komende dagen…!
De sneeuw was super. Alleen als je erg laag kwam werd het wat slushig. Toch maar eerder gestopt; de benen werden wat moe en ikzelf wat overmoedig. Dat is geen goede combi, zegt mijn harde leerschool :)

Na het oplossen van de ochtend bewolking een dag met sterk wisselende omstandigheden. Soms heerlijke zon en even later zat je midden in de wolken.
De constante factor was steeds de sneeuw die van uitstekende kwaliteit was. Omdat het een stuk minder druk is dan vorige week heeft de sneeuw ook nog ens minder te lijden.
Zon bij ons vertrek:

null

De Mt de la Chambre stoeltjeslift verdwijnt in de wolken:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Een topdag vandaag! De hele ochtend een blauwe lucht en pas later in de middag (VT) kwamen de wolken opzetten.
Fantastisch geskied. Begonnen op de la Masse, daarna de Bettex en door naar VT.
Ik ben twee keer eerder in L3V geweest en VT heb ik toen nooit als favoriet gezien, maar deze keer echt hele fijne pistes gedaan. Met name de Tete Ronde vonden we zo lekker, dat deze nu het hoogst op ons L3V lijstje staat.
Morgen is het doel naar Meribel en Courchevel te gaan. Hopelijk weer zo’n mooie dag en misschien zelfs iets langer blauw :)
Ps. Het is zojuist weer aan het sneeuwen hier.

*bericht bewerkt door WillemJona op 20 mrt 2018 16:16

Wij waren op weg naar Courchevel maar toen de voor de middag voorspelde wolken al boven de Vallée des Allues bleken te hangen, zijn we omgekeerd en naar Val Thorens gegaan. Hier kwamen de wolken pas aan het eind van de middag, zodat we weer een heerlijke skidag konden bijschrijven: 0 graden grens op 2000 meter, NO wind, veel sneeuw van prima kwaliteit.
La Masse lag al snel in de wolken:

null

De TSD Roc de Tougne komt uit de wolken, wij zijn omgekeerd:
null

Genoeg sneeuw:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

In Meribel en Courchevel was het inderdaad al vrij vroeg bewolkt. Wij zijn laag in Meribel gaan skien en daar was het prima. Totdat de lage bewolking goed op kwam zetten. Nog niet zo vaak geskiet met dit type weer, dus ik vond het verrassend hoe snel het zicht minder werd.
Het viel mij trouwens op dat de liften in Meribel-Mottaret veel drukker waren dan vorige dagen. Had ik niet verwacht.

Wat een mooie foto van La Masse!

Een nieuwe prachtige skidag, koud rond het middaguur (wij waren toen in Courchevel) wat wolken en in de namiddag een voile maar die sneeuw die blijft heerlijk. Wij zijn via St Martin des Belleville en Méribel naar Courchevel geweest waar de Piste M (echte sneeuw) er prachtig bij lag.
De Piste Gelinotte in Méribel:

null

Toestemming om de TC Grangettes in Courchevel te vervangen:
null

Nog zo’n mooie piste: de Grande Rosière in Méribel Mottaret
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Ik heb even de vergelijking gemaakt met een jaar geleden in dezelfde periode, wat een verschil in sneeuwhoeveelheden!

*bericht bewerkt door Kasper op 21 mrt 2018 18:13

@skifan ik heb zo is door het archief van vorig jaar gezocht. Kun je anders eens een vergelijk foto trekken op dezelfde plaats maar nu één jaar later :) ik heb bv op 25/03/17 gezien, daar stond een berghut met brugje voor en denk de plan de l’eau lift op de achtergrond. Als er zo’n vergelijkende foto is gepost kan worden zoh leuk zijn :)

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ik wil niemand jaloers maken, maar het was weer fantastisch. Ik denk tot nu toe de mooiste week van het seizoen: veel sneeuw, perfecte pistes, stralend blauw tot 15.30 en een aangename temperatuur. Alles is open en alle pistes liggen er perfect bij.
Wij zijn, uiteraard niet via de kortste weg naar Courchevel Moriond geweest.
Bij aankomst op de Mt de la Chambre zagen we een heteluchtballon boven la Masse:

null

Nog sneeuw op de bomen rond de piste Creux Bas:
null

Kwaliteit en kwantiteit van de sneeuw: super
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums @Arno11
Ik ga kijken of er iets langs komt om te vergelijken.

bon ski

Plaats een reactie