Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@Skifan. Ben net in Saint Priest bij Lyon aangekomen. Onderweg geen enkel probleem. Morgen dus richting Les Menuires. 200 km. te gaan. Normaal hoop ik, als ik na het ontbijt om circa 9.00 uur vertrek in het gunstigste geval tussen 11.00 en 12.00 uur aan de klim kan beginnen. Is dat realistisch of hebt u een ander advies?

Hulst op 19 jan 2018 18:06

Is het een gek idee om nog even door te rijden nu? Zo kort mogelijk op L3V gaan zitten? Anders zo vroeg mogelijk vertrekken morgen. Als je maar boven bent, hoe vroeger hoe beter…

Alles wat na jou in de problemen komt heb je geen last van. Hoe vroeger hoe beter dus, maar het echte lastige stuk is ook pas na les Menuires…

@Hulst
De weg is vanaf hier gezien schoon, het sneeuwt niet meer en er is weinig of geen verkeer. Ik zou kijken of er in Menuires/St Martin de B/St Jean de Belleville iets vrij isen nu omhoog rijden.

*bericht bewerkt door skifan op 19 jan 2018 18:40

bon ski

de doorgaande weg is vrij tot LM. in het dorp is de weg nog wel besneeuwd. sommige straten zijn bedekt met een dikke aangereden laag sneeuw sommige zijn vandaag helemaal schoongeschraapt. Zo is Fontanettes Haut helemaal schoon en fontanettes Bas is bijna geen doorkomen aan. Ze hebben voorrang gegeven aan de wegen en dus kunnen de parkeervakken een uitdaging zijn. de serieuze sneeuw wordt morgen vanaf het middaguur verwacht. degene die voor de lunch binnen is heeft mazzel. De mensen die later op de dag komen hebben een uitdaging zoals het er nu naar uitziet. Wij blijven nog een weekje en heb ff de wagen uitgegraven nu de sneeuw nog los was. Kostte drie kwartier! Aan een zijde had de wind de sneeuw tot aan het dak neergelegd.

@skifan, er zou vanaf dit seizoen de nodige acomodatie voorzien zijn boven bij aankomst van de roc 1-gondellift zodat de allerkleinsten daar hun eerste ervaring kunnen opdoen met de skischool (prosneige) in sneeuw van goede kwaliteit ipv beneden bij Croisette. Kan je dat bevestigen of heb je er toevallig een foto van? Alvast bedankt!

steven9 op 10 jan 2018 16:21

Ik ben zojuist even bij Prosneige geweest (waar overigens altijd iemand aanwezig is die NL spreekt) en inderdaad voor de witte en bruine (?) beren is er een oefenweide bij de aankomst van de Roc 1. Zo gauw de kinderen de chasse neige (Pflug) beheersen kunnen ze de Violettes af naar de Croisette.

*bericht bewerkt door skifan op 19 jan 2018 18:47

bon ski

Weinig skiplezier vandaag daarom wat sfeerplaatjes van Les Menuires by night. De wat vreemde kleuren op de Croisette komen door de nieuwe LED verlichting die sinds deze winter is aangebracht.
De rotonde in Les Menuires:

null

De Menuires lift:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Mijn eerste bericht hier. Maar wij zijn vanmiddag laat vertrokken uit Les Menuires ipv morgen vroeg. Bij onze appartementen hingen flyers aan de ramen waarop stond dat Meteo France adviseert en vriendelijk doch dringend oproept om vandaag te vertrekken ivm de verwachte weersomstandigheden. Zowat alle gasten in het hele ‘resort’ waar wij zaten hebben daar gehoor aangegeven.

Dank voor alle reacties. Had een hotel geboekt in Saint Priest omdat er afgelopen maandag dichterbij niets meer te vinden was.
Planning is morgenvroeg 7.30 ontbijt en dan vertrekken naar LM. Hoop er maar het beste van.

Hen48

aan allen die morgen of vertrekken of aankomen, goede reis. Ik verwacht over twee weken te overnachten in Moutiers. Kan niet wachten

Pas op met blauwe pistes

@skifan, er zou vanaf dit seizoen de nodige acomodatie voorzien zijn boven bij aankomst van de roc 1-gondellift zodat de allerkleinsten daar hun eerste ervaring kunnen opdoen met de skischool (prosneige) in sneeuw van goede kwaliteit ipv beneden bij Croisette. Kan je dat bevestigen of heb je er toevallig een foto van? Alvast bedankt!

steven9 op 10 jan 2018 16:21

Ik ben zojuist even bij Prosneige geweest (waar overigens altijd iemand aanwezig is die NL spreekt) en inderdaad voor de witte en bruine (?) beren is er een oefenweide bij de aankomst van de Roc 1. Zo gauw de kinderen de chasse neige (Pflug) beheersen kunnen ze de Violettes af naar de Croisette.

skifan op 19 jan 2018 18:46

Ja dat hadden ze ook aan mij verteld via mail. witte beer is ( pioupiou esf allerkleinste) en bruine beer ( bij esf Ourson) . ze gaan dan met de slee voor de ski 's naar de lift. Maar als je keer langs skiet en ze hebben het allemaal klaar staan boven aan de roc1. Wil je dan een fotootje maken. Ik ben wel benieuwd en dochterlief trouwens ook. vraagt nu bijna elke dag waar ze gaat skien. ze heeft van de week voor het eerst op de skies geleden… ging best aardig. ze vond het reuze spannend maar wel leuk… ook wel los gegleden…

Thanks @SkiFan
Nog iets meer dan 1 week en dan na 8 jaar eindelijk weer in Les Menuires :)
Kan niet wachten.

We rijden op maandagochtend of middag vanuit iets voorbij Genève naar Les Menuires.
Moeten we op maandag de 29e nog rekening houden met speciale verkeersdrukte of bepaalde routes juist vermijden Op bepaalde tijden? Welke tijden advies om te rijden of aan te komen. Volgens navigatie lijkt het 2 uur… klopt dat?

Waar kunnen we het beste de meest actuele verkeerssituatie in de gaten houden?

Virginradio 101 fm ( engels weerbericht ) geeft aan dat er vanaf de middag de condities snel verslechteren. Intensieve sneeuwval, storm en windstoten. Dit weer houdt zondag ook aan.

To ski or not to ski, that 's not a question

@miepmiep
Toen ik zei dat ik nog iets had gezien gistermiddag, zeiden ze dat het nog moest worden uitgegraven.
@Mauriceski
Voor verkeersinfo:
Autoroute: radio autoroute 107.7
Savoie: http://www.savoie-route.fr/
Moutiers-Menuires: https://menuir.es/inforoute

*bericht bewerkt door skifan op 20 jan 2018 09:11

bon ski

Vanochtend om 5:15 uit Sapiniere vertrokken en nu ergens in Zwitserland. Kettingen 5 km voor Moutiers eraf gehaald. Was rustig op de weg. De wind had ons busje aardig sneeuwvrij gehouden, de auto ernaast zijn ze waarschijnlijk nog steeds aan het uitgraven. Voorspellingen voor de week waren erg slecht, maar uiteindelijk toch lekker geskied op geweldige sneeuw (woensdag niet) en de Bouc Blanc en Folyeres gehaald. Goede week gehad.

Gisteravond om 21.30 vertrokken. Na wat sneeuwbuien in de Ardennen toch wel een voorspoedige reis gehad. Jaren geleden ook eens gedaan maar veel minder bevallen dan nu. We waren om 09.00 boven en mochten gelijk al ons appartement in. Wat een service. Het heeft zeker voordelen als je van een local huurt.

Hallo beste forumers… dit mijn eerste berichtje hier, maar ik lees al enkele weken mee in dit topic omdat ik begin maart een weekje in L3V ben (Meribel). Ik wil bij deze alvast al de “posters” bedanken voor de informatie die ik al heb opgestoken (het is mijn eerste keer in L3V).

Hopelijk geraakt iedereen veilig boven/beneden vandaag, en zorgt het weer voor geen al te grote ramp.

*bericht bewerkt door Videast op 20 jan 2018 11:10

Prima omhoog gereden en geen centje pijn. Begint nu te sneeuwen in Valthorens

Mijn planning helemaal goedgekomen. 7.30 ontbijt B@B groupe france Saint Priest (helemaal vernieuwd, slechts € 81,-- voor 3 personen, incl. ontbijt), 8.10 vertrokken, 10.40 in Les Menuires aangekomen. Droge en vrijwel lege wegen, behoudens de 28km. beklimming in een kleine file. Inmiddels vanaf 14.00 uur aanhoudende sneeuwval. En er lag nog niet zoveel. Kan morgen vanaf mijn balcon op 1 hoog zo de piste op. Bij het aanschaffen van de skipas werd mijn 2 reisgenoten ontraden een voetgangerspas te nemen en daarmee te wachten tot het weerbeeld wat duidelijker wordt.

Hen48

@miepmiep
Toen ik zei dat ik nog iets had gezien gistermiddag, zeiden ze dat het nog moest worden uitgegraven.

ja met al die sneeuwval :) …

@Mauriceski
Voor verkeersinfo:
Autoroute: radio autoroute 107.7
Savoie: http://www.savoie-route.fr/
Moutiers-Menuires: https://menuir.es/inforoute

skifan op 20 jan 2018 09:10

Vanmorgen 2 x de Mt de la Chambre gedaan, daarna ging het licht uit. Vanaf 13.30 sneeuwt het hard maar lijken er op de weg weinig of geen problemen te zijn althans op het stuk wat wij kunnen zien.
Veel opgewaaide sneeuw en een heel flauw zonnetje op de Mt de la Chambre:

null

De pistebully legt nu pistes waar ik ze nog nooit eerder heb gezien nl voor de Jetay (hier wonen wij). Quel service!
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Ik ook gister om 21:30 vertrokken. Sneeuw onderweg in de Ardennen indd en verder geen problemen. 9:30 waren we boven. Ging allemaal prima. Ook wij konden ons appartement in, zo fijn!! Rond 12:30 begon het te sneeuwen en gaat nu lekker door. Zin om door deze poeder te glijden :)

@Skifan. Welk niveau heeft de piste naast jullie appartement. Misschien morgen leuk om er even in te komen. Het corduroy zal dan wel niet meer herkenbaar zijn. Ik hoop dat we de pistes morgen nog terug kunnen vinden.

Hen48

Verleidelijk om deze week een paar dagen te gaan skiën. Vanaf dinsdag mooi weer. Als de bomen bij de buurman nou maar niet waren omgewaaid 😖

In elk geval iedereen veel plezier.

Gelukkig is de sneeuw later gekomen dan voorspeld. Tot begin van de middag waren er geen problemen op de weg. Nu, in de avond lijkt de situatie toch nog “compliqué” te worden.
Sinds 18.30 zijn sneeuwkettingen verplicht vanaf Fontaine les Puits. Zie ook:
https://menuir.es/inforoute/fr.html
en
http://www.savoie-route.fr/
@Hulst
De piste is groen en daalt naar de Blv de la Masse.

bon ski

Ik zit dit keer in les airelles wat op zich wel een prima accommodatie is en de locatie is opzicht ook wel prima maar ik had voor ons de bus gepakt naar het centrum toe en toen ik weer terug wilde gaan vroeg ik of de bus richting les airelles ging zegt ie ja…rijd ie een heel rondje door preyerand met 5 min stilstaan en komt ie weer terug in het centrum uit!
Ben maar te voet terug gelopen maar wilde bijna met mijn tolbadge naar m smijten 😂😝 haha

@Freerider. Probeer het morgen eens met de nieuwe Bettex lift. Niet vergeten er tijdig uit te springen. De tolbadge al geprobeerd in de bus? Skien moet van daaraf toch wel kunnen naar de Tortollet of de Bettex lift. Ik zou de stopwatch gebruiken en kijken wat de beste manier is. Je kunt ook een buschauffeur nemen die wel Brabants verstaat. Je kunt zo langzamerhand wel het forum vullen met het nieuwe onderwerp: “de avonturen van Freerider” …wordt vervolgd.

Hen48

Volgens mij heeft @freerider geen saai leven.

@Freerider volgens mijn herinnering gaat de bus naar Preyrand onder de skipiste door bij de pizzeria en voor langs les Christeau, dat is volgens mij tegen over airelles. Toch handiger om via de nieuwe Betex lift en/of de piste Bettex te gaan, wellevend klimmen

Pas op met blauwe pistes

@Freerider volgens mijn herinnering gaat de bus naar Preyrand onder de skipiste door bij de pizzeria en voor langs les Christeau, dat is volgens mij tegen over airelles. Toch handiger om via de nieuwe Betex lift en/of de piste Bettex te gaan, wel even klimmen

Pas op met blauwe pistes

Plaats een reactie