Werken in Zwitserland

Hallo allemaal,

Ik zou graag het komende seizoen in Zwitserland willen werken als snowboardleraar. Ik heb de Canadese certificering (CASI level 1) maar zal waarschijnlijk mijn Anwerter moeten doen.

Heeft iemand ervaring als leraar in Zwitserland?

Cheers

Met een Anwärter (Oostenrijks) ben je niet meteen iets in Zwitserland - het overeenkomstig niveau daar is aspirant SSBA.

Er zijn een aantal skischolen die best aan de slag willen met buitenlandse diploma’s, maar ik heb geen idee wat dat betekent voor je huidige inschaling. Je gaat sowieso via een skischool aan de slag moeten.

Voor zover ik weet is wettelijk gezien alleen voor off-piste skiën een Snow-Pro diploma nodig (hoogste niveau). Voor alle andere niveau’s hebt het af van de skischool of ze buitenlandse diploma’s erkennen.

*bericht bewerkt door Morzel op 27 okt 2017 17:24

Er zitten in veel skigebieden internationale scholen, vaak met een Britse oorsprong. Daar werken vaak leraren met een BASI diploma (Britse ski vereniging). Deze zullen eerder geneigd zijn CASI te accepteren. Vaak is bij deze scholen BASI level 2 wel het minimum, maar dan kun je wellicht daar direct op instromen. Gaat vaal als Engels sprekende naties en gezien de historische banden wat makkelijker.

Overzetten van diploma’s naar Zwitserse standaarden is alleen mogelijk met de top levels (ISTD equivalent van de ISIA). Daar begin je dus weer onderaan met je zulassungsausbildung (soort startersopleiding die nog onder Aspirant zit.)

*bericht bewerkt door Zimoski op 27 okt 2017 18:20

to ski or not to ski, thats no question

Bedankt voor de snelle en handige informatie!
Ik heb enkele UK sites gevonden die leraren zoeken in Zwitserland, ik ben alleen bang dat je dan minder betaald krijgt omdat zij er natuurlijk ook aan moeten verdienen.
Ik heb nu enkele sollicitaties uitgestuurd, een avond aan oid zou ook nog mogelijk zijn zodat je overdag vrij kan boarden:)

Zelfstandig aan de bak in Zwitserland zit er met een CASI diploma niet in! Daar zul je toch echt Snow Pro voor moeten zijn.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Zelfstandig aan de bak in Zwitserland zit er met een CASI diploma niet in! Daar zul je toch echt Snow Pro voor moeten zijn.

SanderKan op 31 okt 2017 13:06

Er is geen wettelijke beperking behalve het off-piste gaan (waarvoor Snow Pro vereist is). Het hangt er volledig vanaf wat een skischool aanvaardt en nodig heeft, en bij capaciteitsproblemen in het hoogseizoen zijn er voldoende mogelijkheden voor skileraren van allerlei pluimage en niveau.

Edit: voor snowboarden is de vraag misschien minder groot dan het aanbod. Ik vermoed dat dit ook heel erg van gebied tot gebied afhangt. In Leysin had je (een paar jaar geleden toch) relatief veel boarders. In Zermatt zag ik er naar mijn gevoel een pak minder.

*bericht bewerkt door Morzel op 31 okt 2017 14:25

Zelfstandig aan de bak in Zwitserland zit er met een CASI diploma niet in! Daar zul je toch echt Snow Pro voor moeten zijn.

SanderKan op 31 okt 2017 13:06

Er is geen wettelijke beperking behalve het off-piste gaan (waarvoor Snow Pro vereist is). Het hangt er volledig vanaf wat een skischool aanvaardt en nodig heeft, en bij capaciteitsproblemen in het hoogseizoen zijn er voldoende mogelijkheden voor skileraren van allerlei pluimage en niveau.

Edit: voor snowboarden is de vraag misschien minder groot dan het aanbod. Ik vermoed dat dit ook heel erg van gebied tot gebied afhangt. In Leysin had je (een paar jaar geleden toch) relatief veel boarders. In Zermatt zag ik er naar mijn gevoel een pak minder.

Morzel op 31 okt 2017 13:30
Never ski faster than your guardian angel can fly!

@Morzel; Zelfstandig als in zelfstandig… zal je toch Swiss Snow Pro moeten zijn of hoogste SSBS wat weer gelijk is aan Swiss Snow Pro. Of je equivalence aanvragen! Via een snowsports school kan iedereen aan de bak ook zonder diploma! Moet je slechts de twee weken opleiding van de school volgen.
Sander Kan
Swiss Snow Pro

*bericht bewerkt door SanderKan op 31 okt 2017 15:39

Never ski faster than your guardian angel can fly!

@SanderKan: zelfstandig werken heeft inderdaad overal extra beperkingen, ik ben niet op de hoogte van de vestigingsvoorwaarden van skischolen in Zwitserland 😉.

TS sprak over een baan bij een skischool (geleid door een Swiss Snow Pro). Mijn posts gingen over de beperkingen van les mogen geven binnen die context, en die zijn er buiten het off-piste verhaal niet.

Op die manier is Zwitserland een pak minder complex dan pakweg Frankrijk om in te stromen in het beroep.

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik heb de hoop einigzins opgegeven. Ik denk dat ik iets te laat ben gaan zoeken en de meeste posities al ingevuld zijn. Ook de diplomering helpt niet mee.

Ik ga mijn pijlen op Oostenrijk richten nu. Dan zal ik midden december de Anwerter halen aangezien mijn Canadese CASI level 1 niet voldoende is in Oostenrijk en ook al zou het wel zo zijn ze er vaak wel wat moeilijk over doen.

Mocht iemand nog concrete tips voor een baan hebben in Zwitserland als sniwboard leraar dan wel als nachtwaker oid (Zolang ik maar minimaal 4 dagen kan boarden) dan hoor ik het graag.

Cheers

Plaats een reactie