Bosbranden, wintersport en sneeuw

Vanmorgen zag ik op facebook deze foto van Busoleno, vlakbij Turijn en het skigebied van Sestrière (IT)

null

Bron: Facebookpagina van Severe Weather Europe

Het is erg droog in die regio, dat blijkt wel. Welke effecten hebben bosbranden op het sneeuwdek in de winter? Ik kan me voorstellen dat de as een laag vormt die invloed heeft op het blijven liggen van sneeuw, of de hechting ervan, mogelijk?
Is er iets bekend over die effecten? Komt het vaker voor dat zo vroeg voor de jaarlijkse sneeuwperiode nog bosbranden voorkomen in wintersportregio’s?

As in een sneeuwlaag is niet goed en kan voor een glijlaag zorgen (verwacht ik) maar as onder de sneeuw is geen enkel probleem.

Verder is het niet raar om bosbranden zo vroeg voor de ‘sneeuwperiode’ te hebben. Als het droog is, zijn bosbranden mogelijk.

Click. Click. Peace

Deze bosbrand zal de toch al zeer belaberde luchtkwaliteit daar geen goed doen… :-(

Click. Click. Peace

@Rogier heeft Sestriere last van de Po-smog? In Valsesia frisse lucht en zodra je dal uit rijdt idd wel vrij vies…

@nr49 Sowieso minder dan Turijn, en vaak eigenlijk nauwelijks, vaak begint die smog bij Susa, maar afgelopen week kwam de smog zelfs op tot Briançon…

Click. Click. Peace

Wist niet dat smog in die regio zo’n issue was. Je verwacht toch dat, zeker met de nordföhn, het grootste deel wordt weggeblazen richting de Middelandse Zee.

Mr. Slow

@Quick Mijn regio valt heel erg mee. De smogputten in de buurt zijn Turijn (net aan de andere kant van de berg) en Grenoble andere kant van weer een andere berg. In het dal waar ik leef is geen smog. Was er wel toen hier de aluminium fabrieken nog volop draaiden…

Click. Click. Peace

Dat begrijp ik, Briançon en Argentiere liggen ook vrij inner-alpien natuurlijk. Maar dat wil zeggen dat een gebied als Alpe d’Huez wel (veel) last heeft van smog?

Mr. Slow

@Quick Ook niet dat blijft bij Vizille hangen, in het dal eronder. Het zijn sowieso vaak de dalen. Het enige Franse bergdal/skidorp waarvan ik echt weet dat het een groot probleem is, is Chamonix.

Click. Click. Peace

null

Sestrière vandaag… en dat is rook van bosbranden; geen föhnmuur.

*bericht bewerkt door GiGi op 27 okt 2017 22:43

Ligt ook nog érg weinig sneeuw in die hoek. Begrijpelijk ook: droogte zorgt voor deze bosbranden natuurlijk. Wel een schitterende plaat!

Mr. Slow

Het gaat daar echt helemaal niet goed, het lukt ze niet om de bosbranden onder controle te krijgen… :-(

(Enne geen sneeuw daar? Dat is ook nog niet zo raar, het is nog geen november…)

Click. Click. Peace

Als de bosbranden maar niet in het skigebied komen en alle liften en het dorp afbranden. Is dit überhaupt mogelijk @Rogier of @GiGi

Ski you later!

Dat is zeker mogelijk. De bossen lopen daar vrij continu door.

Click. Click. Peace

Maar een paar liften zijn de minste van de zorgen momenteel.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie