Ervaring met skiën in Noorwegen?

In de voorjaarsvakantie 2018 gaan we met ons gezin skiën in Noorwegen in Voss. We willen daar skimateriaal huren, maar vinden op internet niets. Wie weet of en waar je ski’s en skischoenen kunt huren?

En hoe is het skiklimaat daar? Zelfde temperaturen als in de Alpen of moeten we rekening houden met meer kou en extra/andere kleding aan?

Zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Alvast dank voor de reacties!

Marjan

Ik woon daar niet ver vandaan. Eind Februari zijn de dagen niet veel korter en de temperaturen vergelijkbaar met die in de alpen maar het kan natuurlijk ook altijd biezonder koud of mild worden uiteindelijk. Sneeuw is er in ieder geval genoeg rond die periode. Noren zijn zeker niet goed in reklameren dus kan me voorstellen dat het lastig is om info te verzamelen maar ja u kunt skimateriaal huren aan de piste bij Bavallen.
U kunt makkelijk ook dagjes gaan skien in Myrkdalen. Er zijn gratis skibussen die vertrekken vanaf het trein station in Voss elke dag (vorige jaren 10 uur heen en 15:40 terug). Met de auto is het 20a 30 min rijden (de bus doet er 40min over).

Ben nieuwsgierig hoe je op t idee gekomen bent om in Noorwegen te boeken? Want zoals je aangeeft weet je vrij weinig over het klimaat, skiomstandigheden, mogelijkheden van het dorp etc.

Ik kan je er verder helaas niet mee helpen, maar zou die vragen die je stelt juist voordat ik zou boeken willen weten.

Tijd voor een uitpakparty?!

Hallo allen,
Dank voor jullie reacties. Ik ben blij met de link naar skiverhuur.
Ook blij met de info van degene die daar vlakbij woont. Leuk te weten!

En Gaston… uiteraard hebben we ons vooraf geïnformeerd. Het ging nu alleen nog om de laatste kleine dingen. We weten hoe en waar we kunnen skiën, maar zijn niet zeker van de (gevoels-)temperaturen daar en willen goed voorbereid op vakantie.
De reden? We willen eens wat anders dan de standaard gebieden in de Alpen.
Andere omgeving, andere mensen, andere tochten, andere beleving. We zijn ontzettend benieuwd en kijken er met z’n allen enorm naar uit!

Hallo Marjan. Leuk om ook een Noorwegenganger te ontdekken op het forum. Je zult er geen spijt van krijgen. Wij zijn sinds de eerste keer verslaafd aan het land en gaan dit jaar voor de 7e keer. Voss zijn we nooit geweest, maar dit zal niet veel verschillen met Hemsedal. Slechts in het eerste jaar in 2011 hadden we extreme kou van -25. Maar toen was heel Europa een grote ijskast. Sindsdien lagen de temperaturen in de voorjaarsvakantie rond het vriespunt. 's Nachts rond de -10. De huisjes zijn over het algemeen zwaar geisoleerd en warm. Sinds een aantal jaar laten we de dikke truien thuis. Overdag in de zon kan het zelfs warm zijn voor de gevoelstemperatuur. Met welke boot gaanjullie? Alvast een fijne vakantie. De Noren zijn sportief en zeer gastvrij. Op de pistes gaat het er gemoedelijk aan toe en vanwege de extreem dure alcohol geen dronken skiërs. Lunchen op de piste is mogelijk, maar mijn ervaring is dat de meeste Noren hun lunchpakketje meenemen en op de piste gaan barbecueën. Tip: neem een extra kratje boodschappen mee. Die zijn ook erg prijzig daar, aangezien Noorwegen niet bij Europa hoort en geen Euro heeft.

?? 2023

Hallo Martijn,
Wat leuk dat jullie zo enthousiast zijn. Fijn om te lezen hoe jullie die vakanties daar ervaren. De gemoedelijkheid en gastvrijheid en sportiviteit spreken ons aan. Barbecueën op de piste!? Wow! Ben benieuwd wat we daarvan te zien krijgen. We gaan niet alle dagen skiën We hebben ook een dag Norway in a Nutshell geboekt.
Wij gaan met het vliegtuig en huren daar een auto. Een kratje meenemen zit er (helaas) niet in.
Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen met de boot en auto en waar jullie precies in Hemsedal heen gaan. En vooral ook hoe lang jullie alles bij elkaar dan onderweg zijn. De duur van de reis is de reden dat we het vliegtuig pakken…
Groetjes,

Hallo Marjan. De reis zien wij als onderdeel van de vakantie. Een week in Noorwegen boek je van zondag tot zondag. Met schoolgaande kinderen ‘mis’ je dus eigenlijk altijd een dag omdat je op zaterdag weer terug moet. Totaal ben je met kinderen dus 9 dagen weg. Heen en terug nemen we altijd de boot, dat is onze ‘hotelovernachting’ op de reis. Dat maakt Noorwegen tot een niet goedkope vakantiebestemming. Wij proberen dit te compenseren door houdbare etenswaren mee van huis te nemen en enkel op de boot uit eten te gaan. Maar dat is een keuze, je kunt het zo duur maken als je wilt, iedereen heeft zijn eigen portemonnee natuurlijk. We hebben inmiddels ook bijna alle boten van en naar Oslo geprobeerd. De Color Line is de duurste maar ook de mooiste, leukste en langste reis. Volop entertainment en restaurants aan boord. De DFDS vanuit Kopenhagen vertrekt later, maar je bent wel langer met de auto onderweg en hebt nog een extra veerboot. Terug kun je met de Stena naar Fredrikshavn. Die overtocht is het kortst en meest basic. Veel mensen schrikt dit deel van de vakantie af, omdat er immers niet geskied kan worden. Hemsedal ligt op ongeveer 4 uur rijden. De wegen zijn goed. Hemsedal bestaat uit een dorp, skicentrum en bergdorp. Wij zijn overal al geweest, maar het bergdorp biedt ski-in en out en bevalt het best. Hier heb je als Nederlander zonder 4x4 wel kettingen nodig. Op de pistes vindt je op meerdere plaatsen een ‘Varmestue’. Een ruimte met banken, tafels en magnetrons om je eigen eten te kunnen nuttigen. Op de pistes staan meerdere hutjes met een barbecue en gratis houtblokken. Rond lunchtijd maken de meeste Noren ‘lompes’ Soort tortilla met een braadworst. Dus mocht je het overwegen om met de auto te gaan, wij vinden het de moeite waard. Hebben jullie de nutshellreis geboekt via een touroperator? Wat gaan jullie zien? Wij zijn zelf ook geïnteresseerd om meer van het land te gaan zien.

?? 2023

Zoals Martijn77 al aangaf, de ferry is onderdeel van de vakantie. Duur maar leuk en relaxed. Verder is een Colorline veerpont meer een cruiseschip.

null

Wij zijn vorig jaar in Hemsedal geweest. Een leuk dorp waar je prima kan eten en drinken in o.a. het Hemsedal Café.
null

Het dorp ligt wel 2 km van de piste, dus voor ski-in, ski-out kan je beter in bijvoorbeeld in de Alpin Lodge zitten. Alles bij elkaar: accomodatie, restaurant, supermarkt en sportzaak.
null

In februari is het inderdaad even licht als in Nederland. Alleen komt de zon niet zo hoog en dus heb je de hele dag een warm licht. Verder is een groot aantal pistes verlicht en kan je tot laat skiën.
null

Voss ken ik niet, ik kan dus ook niet vergelijken. Jullie hebben de reis al geboekt, maar als je enthousiast bent over Noorwegen, dan zou ik zeker ook een keer Hemsedal aanbevelen. Trysil is ook een leuk gebied, maar persoonlijk vind ik Hemsedal leuker.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 29 nov 2017 15:48

Plaats een reactie