Gezocht: winkel in Nederland waar ze de Scott Synbol 2 Plus D helm hebben

Ik ben verliefd geworden op de looks en specificaties van deze helm van Scott: https://www.scott-sports.com/ca/en/product/scott-symbol-2-pl…

Ik heb me rot gezocht op interwebs, maar ik kan geen winkel vinden in Nederland die dit model in de winkel heeft hangen. Ik wil hem namelijk graag passen voordat ik hem koop. Binnenkort ben ik in Oostenrijk en daar zal ik ook rondkijken natuurlijk.

Maar als iemand deze helm in zijn plaatselijke speciaalzaak heeft gezien, dan hoor ik het graag. De kleur maakt voor het passen niet uit natuurlijk, dat er verschillende maten zijn is wel handig. Ik zal ongetwijfeld maat M moeten hebben. Het gaat me dan ook niet zozeer om de maatvoering, maar om de pasvorm van de helm. Ik heb namelijk een beetje een ovaal hoofd. Helmen van POC, Uvex en Salomon zitten mij daardoor meestal prima, maar helmen van Giro, Alpina, Salice veel minder goed.

Dus wie deze Scott helm heeft gezien - ik hou me aanbevolen.

Weet je zeker dat je een ovaal hoofd hebt? Giro is juist geschikt voor ovale hoofden. Giro is de enige helm die me past. Poc en Uvex passen me absoluut niet.
Bij motorhelmen had je vroeger Shoei (ronde hoofden) en Arai (ovale hoofden). Nu is dat onderscheid bij motorhelmen vervaagd. Maar vroeger paste alleen Arai me. Dus ik weet 100% zeker dat ik een ovaal hoofd heb.
Het kan ook niet missen dat ik een ovaal hoofd heb. Ik heb een grote bult achter op mijn hoofd. Te vaak op mijn achterhoofd gevallen, vermoed ik.
oT: Ga je hem dan passen en daarna via internet kopen?

*edit: zie deze link:
https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-ski-h…
Giro voor lange, smalle hoofden, Smith voor ronde hoofden en POC er tussen in. Mij past Poc niet, ik vind ze rond.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 okt 2017 11:55

Online kopen in de gewenste kleur en terugsturen als ie niet lekker zit?

Ze hebben (voor iets anders) een keer een afdruk gemaakt van mijn hoofd: inderdaad erg ovaal. En de helmen die mij niet lekker zitten, geven ook steevast een drukpunt aan de voor- en achterkant, terwijl ik aan de zijkant er zowat mijn vuisten nog bij kan stoppen.

En als de winkel de juiste maat heeft, de kleur die ik wil en een fatsoenlijke prijs rekent, dan koop ik hem net zo lief in de winkel hoor.

Online kopen in de gewenste kleur en terugsturen als ie niet lekker zit?

RRski op 22 okt 2017 11:51

Ik heb hem nog niet in de juiste kleur gevonden, ook niet online. Ik wil hem graag passen om erachter te komen of het wat is of dat ik het gewoon uit mijn hoofd moet zetten (in plaats van erop). Er is ook niet meteen de noodzaak voor een nieuwe helm. Maar als ik weet dat ie past en ik kom hem een keer tegen ergens in het seizoen (ook online), dan kan ik alsnog proberen mezelf eruit te praten. Het is een proces, zullen we maar zeggen. En waar het passen en testen bij mij vaak een vast stramien volgt, is dat bij aankoopbeslissingen niet altijd het geval haha.

Dat verbaast me echt, dat je hoofd zo ovaal is, en dat Giro dan niet past en POC wel, Bij mij is Giro de enige die past, POC echt niet (not even close). Zie ook de link. Succes.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 okt 2017 12:12

Scott staat zo te zien op de Stubaier Gletscher:
https://mein.sportscheck.com/winter/gletschertestival/#14860…

Ja daar ga ik ook zeker even kijken. Misschien in Sölden ook wel. Opties zat en geen haast: een fijne positie.

Misschien eens informeren bij de importeur:
Netherlands
NETHERLANDS

SCOTT SPORTECH BENELUX NV / SA
Karel Van Mierstraat 7
3070
Kortenberg
Belgium

info[AT]scott-benelux.com
+32 27559320
+32 27595229

http://www.scott-sports.com

Ja daar ga ik ook zeker even kijken. Misschien in Sölden ook wel. Opties zat en geen haast: een fijne positie.

GiGi op 22 okt 2017 12:53

Wat is de reden dat je dan een winkel zoekt? Je gaat al over twee weken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 okt 2017 13:04

Ik wil dan eigenlijk al die nieuwe helm hebben… Ik wil gewoon te veel denk ik.

Echte verliefdheid dus 😁

Ben je al thuis? ;)

Ja joh, was om 11 uur thuis. De sneeuw was een stuk slechter dan de afgelopen weken. Nou was het ook wel wat drukker, maar het was echt na een half uur al behoorlijk slecht vond ik.

Dan moet je je toch maar vermaken met andere wintersport gerelateerde zaken. Wij zijn niet veel langer gebleven hoor.

https://www.snowinn.com/ski-winkel/scott-symbol-2-plus-d/136…

Is een site met winkels in Spanje maar ze hebben maat M.

https://www.snowleader.de/de/symbol-2-plus-d-black-SCOT00622…

Is een Duitse site met een winkel in annecy in Frankrijk.

https://snow-how.de/ski-zubehoer/skihelme/5169/scott-symbol-…

Duitse site met winkel in lingen/ems in Duitsland

https://www.blue-tomato.com/nl-NL/product/Scott-Symbol+2+Plu…

Met een aantal winkels in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, ik weet niet waar je woont maar bij de grens met NL zijn er ook……

Ski you later!

Dat verbaast me echt, dat je hoofd zo ovaal is, en dat Giro dan niet past en POC wel, Bij mij is Giro de enige die past, POC echt niet (not even close). Zie ook de link. Succes.

DrPhil op 22 okt 2017 12:09

Hier ook een ovaal hoofdje😉
Maar zowel giro als poc niet te doen en bij salomon m’n liefde gevonden😃
Kwa motorhelm was het idd ook een arai.

LA NORMA😍☃️

Het ene ovale hoofd is het andere niet. Bij mij passen Smith en Salomon niet. Alpina Grap zit bij mij al jaren perfect. Heb nu de nieuwste Uvex 400 Visor besteld bij 3s-ski is Duitsland. Scheelt een berg en zou zonder meer moeten passen. Met € 12,-- aan verzendkosten scheelt het nog € 40,-- met Nederlandse webshop.
Overigens heb ik bij die aanbieder ook Scott niet aangetroffen.

Hen48

Het ene ovale hoofd is het andere niet. Bij mij passen Smith en Salomon niet. Alpina Grap zit bij mij al jaren perfect. Heb nu de nieuwste Uvex 400 Visor besteld bij 3s-ski is Duitsland. Scheelt een berg en zou zonder meer moeten passen. Met € 12,-- aan verzendkosten scheelt het nog € 40,-- met Nederlandse webshop.
Overigens heb ik bij die aanbieder ook Scott niet aangetroffen.

Hulst op 23 okt 2017 13:26

Had je die al gepast? Ik vraag dat omdat uvex volgens mij een ronde pasvorm heeft. Uvex was een van de eerste merken die ik heb geprobeerd. Ik heb jaren een Uvex motorhelm gehad, die paste perfect (samen met Arai). Maar de skihelmen van Uvex bleken me in het geheel niet te passen. Dat vond ik nog zo gek.

Heb hem niet gepast omdat die pas verkrijgbaar is. Zijn verstelmogelijkheden zijn echter van dien aard dat ik er alle vertrouwen in heb. Uvex komt wel iit dezelfde fabriek als Alpina en die helmen passen me allemaal perfect. Vindt het ook vreemd dat de Alpina helmen bij GiGi niet zouden passen. Ik heb overigens een klein ovaal hoofd. Wist zelf niet dat dit bestaat. Bij Smith en Salomon heb ik bij het passen gemerkt wat “niet prettig zitten” betekent. Ze stonden ook veel te hoog. Echt geen smoel. bij Sinner is dat, bij mij althans, ook het geval.

Hen48

Nou weet ik ook niet of je de pasvorm van het één of twee modellen van een merk mag extrapoleren naar dat hele merk. En de laatste keer dat ik de helmen van die merken paste (en constateerde dat die niet lekker zaten) is ook al weer 2 jaar geleden, misschien zijn inmiddels andere mallen gebruikt, modellen aangepast, etc.

Het is dat ik verliefd ben geworden op die Scott dat ik me er weer in verdiep. Mijn huidige helm is nog maar 2 jaar oud en heeft nooit een val meegemaakt. Nou maar hopen dat ik geen hoofdpijn krijg omdat die Scott-helm een bitch blijkt die me wil veranderen, of toch in ieder geval de vorm van mijn hoofd…

Blue Tomato heeft Scott. Alle winkels die het dichtbij zitten zijn in Duitsland gevestigd. Maar waarschijnlijk vertel ik je geen nieuws.

Hen48

Blue Tomato heeft Scott. Alle winkels die het dichtbij zitten zijn in Duitsland gevestigd. Maar waarschijnlijk vertel ik je geen nieuws.

Hulst op 23 okt 2017 13:49

Nee had ik ook al gezien. Ik wacht eerst even af of ik begin november in de winkels daar of bij één van de test-events de bewuste helm kan passen.

Nou weet ik ook niet of je de pasvorm van het één of twee modellen van een merk mag extrapoleren naar dat hele merk.

GiGi op 23 okt 2017 13:44

Bij motorhelmen is het onderscheid inderdaad intussen achterhaald. Maar bij skihelmen lijkt het nog wel te gelden dat bepaalde merken een bepaalde pasvorm hebben. Al zal daar natuurlijk ook wel enig verschil in zitten per helm.
Alpina heb ik nooit geprobeerd.
Ben wel benieuwd naar die Uvex.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 okt 2017 13:54

Het ene ovale hoofd is het andere niet. Bij mij passen Smith en Salomon niet. Alpina Grap zit bij mij al jaren perfect. Heb nu de nieuwste Uvex 400 Visor besteld bij 3s-ski is Duitsland. Scheelt een berg en zou zonder meer moeten passen. Met € 12,-- aan verzendkosten scheelt het nog € 40,-- met Nederlandse webshop.
Overigens heb ik bij die aanbieder ook Scott niet aangetroffen.

Hen48

Uvex zou binnen 3 dagen bezorgd worden. Zal het terugkoppelen en melden of die misschien tegelijk te koop is. Ik had overigens kunnen passen in Vught als kortste afstand. Maar die hadden sowieso mijn kleur niet meer. Ik heb echt eerst de directe omgeving en vervolgens de Nederlandse webshops afgestruind en ben pas dan in Diitsland beland. Heb eerder al diverse artikelen bij de skiwebshop in Breda gekocht tot volle tevredenheid. Ik vind de Uvex helmen met vizier de mooiste en je kunt er altijd de skibril nog bij gebruiken.

Hen48

Vergeet nog te vermelden dat deze vizier helm uiterst geschikt “schijnt” te zijn voor brildragers.

Hen48

@gigi, snowcountry heeft hem op de site als op voorraad staan: https://www.snowcountry.nl/scott-symbol-2-plus-d.html… Hun showroom zit op fietsafstand van je af 😜.
@drphil, de pasvorm van een Arai helm varieert binnen het modellen range (bv:

null
). Je kan dus niet zeggen dat iedere Arai helm je goed zit. Tegenwoordig is met een custom interieur veel mogelijk maar dat geldt voor skihelmen niet en is eigenlijk ook compleet irrelevant voor dit topic.

@btbt: dat klopt. Zoals ik al schreef is het onderscheid bij motorhelmen in de afgelopen jaren vervaagd. Ik kan tegenwoordig zelfs sommige Shoeis op. Vroeger was het veel zwart-witter. Er werd toen gesproken van Arai- en Shoei-hoofden. Schubert heeft bv ook zijn pasvorm in sommige modellen aangepast.
Wel een handig staatje.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 okt 2017 16:29

Heb heel erg gemerkt dat een de een ovale helm niet per definitie fijn zit op een ovaal hoofd. Passen is dus de enige manier om het zeker te weten :). Heb zelf toch wel in een long oval categorie hoofd :). Heb zelf toen Atomics en Salomons en Smith geprobeerd. Ben uiteindelijk terecht gekomen bij de Smith Maze.

Maar back op topic: Succes met de zoektocht!

Plaats een reactie