Deze gebieden willen heel snel open...

Montgenevre gaat (wil) 4 november open meldde ze net. Het ziet er nu zo uit:

null

En Sulden wil 28-10 open. Daar zijn de condities ‘veel beter’ dan in Montgenevre (maar wat zegt dat ;-) )

null

Zitten wij, als wintersporters, hier echt wel op te wachten op dit soort vroege openingen?

*bericht bewerkt door Rogier op 20 okt 2017 13:47

Click. Click. Peace

Nee.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ja.

Misschien.

Bondige antwoorden ;-)

Click. Click. Peace

Ja,

Door werkomstandigheden heb ik nu eenmaal veel meer kans om erg vroeg op het seizoen en erg laat veel dagen mee te pikken.

Van 1 tem. 5 November richting Sölden. Tot nu toe ziet het er naar uit dat het elke dag een andere Gletscher zal worden, maar ik hoop toch steeds op een dump zodat er al ergens iets leukers open gaat.

Beste dagen voor mij vorig seizoen (Kerst was rampzalig qua sneeuw in Skiwelt, Krokus en Pasen niet veel beter in Val Di Sole, en het weekje in Januari naar La Rosiere kwam net goed qua sneeuw, maar wind viel tegen ;) waren 12 en 13 November in Sölden en Kaunertal, waar er door de dump veel van het wintergebied open kon:

null
null

En dat samen met de voor mij laatste dagen In Obergurgl en Sölden rond 1 mei:

null
null

Topcondities, en nooit druk, wat wil je nog meer?

Ik zit er wel op te wachten, maar alleen als het ook écht kan n.a.v. de sneeuwcondities. Op tien kilometer witte banen door een groen landschap zit ik niet te wachten.

Anders kun je altijd nog uitwijken naar een gletsjer skigebied.

Mr. Slow

Waar kan ik boeken voor Montgenevre? Gaat vast helemaal goed komen :)

Hier een foto uit mijn archief:

Sulden Am Ortler, 24 oktober 2015, openingsweekend.

null

Natuurlijk, ik denk dat we het allemaal eens zijn, als de condities daar zijn, zoals in de foto van @RRski dan is het geweldig als gebieden openen. Maar openen zoals Sulden, of zoals Montegenvre nu roept dat ze over twee weken op willen. Dat slaat toch helemaal nergens op?

Click. Click. Peace

Natuurlijk, ik denk dat we het allemaal eens zijn, als de condities daar zijn, zoals in de foto van @RRski dan is het geweldig als gebieden openen. Maar openen zoals Sulden, of zoals Montegenvre nu roept dat ze over twee weken op willen. Dat slaat toch helemaal nergens op?

Rogier op 20 okt 2017 17:43

Nee, maar er kan natuurlijk een hoop veranderen in 2 weken, denk dat die gebieden daar ook op hopen…
Als het zo blijft mogen ze inderdaad dicht blijven

Gang is alles

*bericht bewerkt door Jesper op 20 okt 2017 18:01

Gang is alles

Sulden heeft toch een gletsjer?

Sulden zou oorspronkelijk morgen al open gaan. Maar door de hoge temperaturen is dat al een week uitgesteld.

*bericht bewerkt door franksplinter op 20 okt 2017 19:35

Sulden heeft toch een gletsjer?

DrPhil op 20 okt 2017 18:09

Sölden wel ja.

Sulden heeft toch een gletsjer?

DrPhil op 20 okt 2017 18:09

Sölden wel ja.

SkiBeppie op 21 okt 2017 14:07

Sulden ook. Wat goed dat je het verschil weet. @skibeppie

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2017 14:36

@DrPhil Sulden een gletscher? Misschien een paar eisplaten van de besneeuwing maar een gletscher ligt daar al even niet meer… Ondanks de hoogte draaien die alleen maar zo vroeg door de besneeuwing…
Sölden daarentegen wel ja, ondanks dat dat ook niet meer eeuwig duurt.

#proudtobepartofleswintersporters

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2017 19:54

Er is inderdaad geen skibare gletsjer in Sulden zoals @vic2000 al zegt. Dus wat er in het filmpje gezegd wordt klopt niet. Alleen in het naastgelegen Stelvio/Stilfserjoch heb je een gletsjerskigebied.

Hier is het ook goed te zien dat alle skipistes in het gebied ijsvrij zijn:

null

*bericht bewerkt door Henri op 21 okt 2017 19:51

<i>“Dazwischen liegt das Gletscher-Gebiet Stilfser Joch”</i>

<i>“Die reizarme und kristallklare Luft hat Sulden bekannt gemacht, aber natürlich auch das Gletscher-Skigebiet am Stilfser Joch und die umliegenden Skigebiete der Ortler-Skiarena.”</i>

Het staat er toch echt. Dus dat klopt niet? @henri

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2017 19:56

Ga maar eens kijken in de zomer haha

Gang is alles

Willkommen im Gletscherskigebiet Sulden am Ortler

Sulden am Ortler - Ein einzigartiges Gletscherskigebiet im Nationalpark Stilfser Joch

Inmitten der Ortlergruppe im Nationalpark Stilfser Joch liegt Sulden am Ortler. Das weitläufige Gletscherskigebiet unter dem Ortler wird von insgesamt 14 Dreitausendern umrahmt. Eingebettet in die Bergwelt der Ostalpen finden sich hier 40 Pistenkilometer mit modernster Infrastruktur bis auf über 3.000 m Seehöhe.

Das hochalpine, schneesichere Gletscherskigebiet Sulden am Ortler hat sechs Monate im Jahr geöffnet, es bietet neben zahlreichen Pisten für Skifahrer auch Tiefschneehänge für Extrem-Skifahrer, Freerider und Telemarker, einen Funpark mit Halfpipe und Boardercross für Snowboarder und Freestyler. Für Naturliebhaber bietet Sulden aber auch Skitouren in das Hochgebirge der Dreitausender, bis weit in den Frühling hinein.

http://www.ortlerskiarena.com/de/skigebiete/vinschgau/sulden…

Ik verzin het echt niet.

@DrPhil de Stelvio Pass of Stilfersjoch is iets anders dan heb gebied van Sulden zelf he. Sulden is omgringd door begletscherde bergen maar zoals je op de foto van @HenriS duidelijk kunt zien ligt er in het gebied van Sulden zelf geen gletscher meer. De Stelvio Pass valt wel binnen de regio maar hoort niet direct bij Sulden, net als bijvoorbeeld Trafoi.

#proudtobepartofleswintersporters

@vic2000, heb je mijn laatste citaat gelezen? En de bron gezien? Daar staat toch echt vier keer Gletscherskigebiet.
Ik herhaal het nog maar even:
<i>“Das hochalpine, schneesichere Gletscherskigebiet Sulden am Ortler hat sechs Monate im Jahr geöffnet, es bietet neben zahlreichen Pisten für Skifahrer auch Tiefschneehänge für Extrem-Skifahrer, Freerider und Telemarker, einen Funpark mit Halfpipe und Boardercross für Snowboarder und Freestyler.” </i>
Dat jokken ze dus, begrijp ik?

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2017 22:24

Blijkbaar. Er wordt wel meer gejokt op internet, overigens…

Hier een plaatje van de Stelvio (wel op de gletsjer) en het skigebied bij Sulden (rechts) in één oogopslag. Daar ergens tussenin ligt ook nog Trafoi (net buiten dit plaatje geloof ik). Ook zichtbaar: Er is wel een Sudenferner, maar daar ski je dus niet op.

null

*bericht bewerkt door GiGi op 21 okt 2017 22:31

Dan moeten we de Reclame Code Commissie maar eens inschakelen.

Ze hebben in elk geval dus wel een gletscher. Alleen kun je daar kennelijk niet (meer) op skiën.

Snowplaza denkt overigens nog van wel: <i>“Het skigebied van Sulden beschikt over meer dan 60 kilometer aan pistes en reikt tot een hoogte van 3400 meter. Tot dit skigebied behoort namelijk ook de gletsjer van de Stilfserjoch waar alleen in de zomer geskied kan worden.”</i> Dat klopt dus ook niet?

Ik vind het toch opmerkelijk dat de officiële site het gletschergebied benadrukt.
Sinds wanneer is dat zomerskien gestopt? Of is dat ook een verzinsel?

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2017 23:07

Ik vind het overigens echt kwalijk dat ze op hun site het gletsjerskigebied benadrukken. Begin december kun je daar ook ski’s testen. Ze hebben een hele week met allerlei activiteiten. Ik heb overwogen om daar heen te gaan, juist omdat het (deels) op een gletsjer zou liggen. Niet dus.
Wat een laaielichters.
Misschien ook maar eens het filmpje hier aanpassen dan. Door het filmpje werd ik op het verkeerde been gezet. @rogier

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2017 23:50

De stilfserjoch=passo dello stelvio. Dat is een (los) zomerski gebied dat in de winter onbereikbaar is.

Aha. Nu is het duidelijk. Thx.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 okt 2017 00:16

Meer mogelijkheden om te skiën. Hoe kan ik daar ooit tegen zijn?

Nog even over Sulden, volgens mij zijn er wel diverse Skitouren die wel via of over diverse delen van de Suldenferner gaan. Dus in dat opzicht kun je er nog wel op skiën.

Plaats een reactie