Aankoop ski

Hallo iedereen,

Ik weet dat er al heel veel over geschreven is op andere topics en heb door al een groot deel van de topics gesurft, maar ik stel mijn vraag toch graag specifiek voor mij persoonlijk aan de experts ter zake ;-)

Ik ben zelf 1,73m en 84kg. Ik ski nu opnieuw 2 jaar (3 X per jaar) en heb vroeger ook nog 2 jaartjes geskied. Ik noem mezelf een medium gevorderd skiër. Ik heb de vorige 2 jaren ook 2 X 1 week les gevolgd om mijn techniek te verbeteren.
Wat niveau betreft ski ik parallel van de rode en blauwe pisten en het carven lukt ook al tamelijk goed, alleen moet ik nog op mijn houding letten zei de leraar deze winter.
Ik ben ook niet op zoek naar een super snelle afdaling, al geniet ik wel eens van een beetje snelheid (om er een getal op te plakken : 50km/u vind ik al aardig snel ;-)
Mijn skiterrein is hoofdzakelijk piste (90%) en dat mag op alle “ondergronden” zijn (ijs, losse sneeuw, mooi geprepareerde piste,…)

De controle behoud ik wel tamelijk goed. In aantal valpartijen uitgedrukt : Maximaal 1 à 2 keer op een week (en meestal dan nog domme valpartijen door ff te veel rondom te kijken en niet naar de piste ;-) ).

Kort gezegd : ik hou van skiën en genieten is de boodschap

Aangezien ik het huren een beetje beu ben, en ik me dit skiseizoen alvast skibotten heb gekocht, vind ik het nu tijd om voor mezelf een deftige skilat aan te schaffen. Het mag iets kosten voor goede kwaliteit, maar het moeten zeker geen topmodellen zijn. (dat komt later eventueel nog wel)

Wat is jullie advies, welk type ski zouden jullie aanraden, welke lengte, en eventueel ook een voorstel van ski (merk + model)

Alvast bedankt voor jullie reacties en zoals velen alvast denken op dit forum… laat de winter maar intreden :-)

*bericht bewerkt door Nico-S op 18 okt 2017 13:30

Fisher progressor f18/f19 doe je nooit een verkeerde aankoop mee als piste ski

Fisher progressor f18/f19 doe je nooit een verkeerde aankoop mee als piste ski

Fox op 18 okt 2017 14:50

Waarom 18 of 19? Kijk eens naar de review van de 17 en bepaal dan of dit beter bij de topicstarter past. https://www.wintersport.nl/ski-reviews/fischer-progressor-f1…

Ik vond bij testen de F17 tegenvallen, vooral als je wat meer gewicht hebt. Met wat meer gewicht en kracht reageren de f18/f19 wat prettiger.

Ik denk dat bovenstaande reacties goed samenvatten wat je het beste kan doen: testen. Als je dit jaar gaat skiën, zeg dan bij het huren dat je ook geïnteresseerd bent in kopen en dat je graag verschillende modellen wilt proberen, dan zorgen zij voor geschikte ski’s en krijg je het huurbedrag terug bij aanschaf. Op die manier weet je zeker dat je een fijne ski hebt, want een ski-keuze is enorm persoonlijk.

Mocht je niet kunnen of willen wachten, dan kan je gewoon een willekeurige goed aangeschreven ski kopen maar aangezien je hier om advies vraagt ga ik er vanuit dat je het meeste uit je aanschaf probeert te halen ;)

Veel plezier en succes met je zoektocht!

of breng een bezoekje aan het testcenter bij Snowworld Zoetermeer. Kost je een middag baantoegang en een klein bedrag voor het testen maar dan mag je een aantal verschillende ski’s testen. Leuk om te doen en je doel is duidelijk; nieuwe ski’s kopen.
Voordeel is dan ook nog eens dat het je geen vakantieweek testen in de Alpen kost…
En als je op de baan gaat testen, volg dan per ski een bepaalde testvolgorde; bijv. 1e run gewoon naar beneden, dan 2 runs korte bochten, dan 2 runs middellange bochten, 2 runs lange bochten, carvend, slippend, etc. Zo kun je per ski aanvoelen hoe die reageert, noteer het desnoods ergens en na het testen van een aantal paar kun je de balans opmaken en weet je wat je wilt aanschaffen.

Ik ben het eens met het goede advies hierboven en dan nog met een aanvulling: bespreek met iemand die er verstand van heeft wat je voelt of merkt. Die kan dan wellicht nog wat modellen aanraden die Duijvesteijn niet heeft. En als je die dan niet direct wil kopen; als het gangbare skies zijn kan je wellicht met wat voor overleg ze wel huren in de Alpen (en dan kopen).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie