Marker Squire 11 HD vs Griffon 13 ID

Heeft iemand ervaring met de Marker Squire 11 ID? Ik zie dat de Squire 11 maar liefst 500gr (per paar) lichter is dan de Griffon 13: 1530 vs 2032 gram. Dat vind ik een enorm verschil. Ik kan niet vinden wat nu precies het verschil is tussen beide bindingen, behalve dat de Griffon tot 13 DIN kan (Squire 11) en steviger is gebouwd. Waarom zou ik beter voor de Griffon kunnen kiezen? Alvast bedankt!
(In de kop staat per ongeluk HD, moet ID zijn)

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 okt 2017 18:28

Ik heb ervaring met allebei, maar geen idee waarom je wat zou moeten kiezen. Marker gaat echt geen slechte binding verkopen met de Squire. Als je wat googled, hoor je wel alleen maar negatieve geluiden over de Squire… En welke vakantie skiër skiet er met een DIN van 11+… Dan heb je best een hekel aan je knieën.
In de 2018 modellen kan jou trouwens met alpine én tour schoenen in.
Misschien dat @Rogier of @GiGi nog wat zinnigs hierover kan zeggen…

It's all about the turns duuuuuude!

@arjen5, ja, precies, veel negatieve geluiden over de Squire. En dat gewichtsverschil moet ergens vandaan komen. Heb jij goede ervaringen met de Squire? Ik las wel dat hij veel simpeler is gebouwd en dat hij veel minder “vering” intern heeft, waardoor hij makkelijker ongewenst open zou klappen.

Ik heb dusdanig ervaring met de Squire, dat ik hem ooit op een paar skies heb laten monteren die ik uiteindelijk nooit geskied heb, en afgelopen zomer verkocht… ;-) Nu heb ik nog een paar Armada JJ’s staan met Griffons. Die hadden erop gezeten, en ik heb ze zonder bindingen gekocht. Toen via wePowder een setje Griffons voor weinig gekocht. Maar ik denk dat een Squire beter van kwaliteit is dan menig rental binding. Misschien als je freestyle ambities hebt zou ik een Griffon nemen, anders lekker voor een Squire gaan.

It's all about the turns duuuuuude!

Haha! Thx in elk geval. Ik krijg inderdaad de indruk dat zijn zwakke kant vooral bij springen en zo zit. Een echte springer ben ik niet, ik vind een bultje van 50cm al hoog. Maar hij is zo licht, dat ik het toch niet zomaar aandurf. Andere ervaringen?

Verschil tussen de Griffon en Squire is volgens mij het gebruikte materiaal (veel meer metaal in de Griffon; in de Squire ook wel wat, maar meer plastic) dat voor het gewichtsverschil zorgt. Aan de Squire hebben de meeste skiërs ruimschoots genoeg, zeker als je niet heel zwaar bent, heel hard gaat of inderdaad veel springt e.d.

Als je een binding van het kaliber Griffon toch zou willen, maar een iets lichter model zoekt, dan is de Tyrolia AAAtack 13 een optie. Daar is ook nog een 12 en 11 versie van. Die zijn wat lichter dan de Markers, wat goedkoper ook dacht ik. En de ervaringen zijn zeer goed. Zelf heb ik een tijd de Griffon gehad en een tijd de Tyrolia’s: de Tyrolia voelt wat ‘snappier’ bij het inklikken, wat een wat zekerder gevoel geeft. Bij de Griffon vroeg ik me nog wel eens af: ‘Zit ik er nu wel goed in?’. Of dit feitelijk bij de Griffon ook zo was (er niet goed in zitten) geloof ik niet. Maar dat gevoel knaagt toch een beetje als je aan het skiën bent. Bij mij althans.

De ‘negatieve’ ervaringen van de Squire gaan ook over het onzekere gevoel van er niet goed in zitten of er überhaupt niet makkelijk in komen, toch? Vooral in diepe zachte sneeuw, dacht ik. Dat herken ik wel van mijn eigen ervaring van de Griffon.

*bericht bewerkt door GiGi op 17 okt 2017 10:50

Die binding klapt echt niet zomaar kapot bij een sprong.
Hoeveel weeg je en wat is je skistijl?

Ik heb nog nooit mezelf trouwens de vraag gesteld of ik wel goed in de binding zit. Is altijd vrij duidelijk (zeker als deze goed is afgesteld). En als het wel fout zit voel ik het binnen 10 cm glijden over het algemeen.

Click. Click. Peace

@rogier: 1m84, 80kg, level 7 (en geen behoefte meer om beter te worden), ik probeer vooral netjes en beheerst te skiën. Springen vind ik erg leuk maar ik ben geen held. Dat beperkt zich dus tot bultjes van 50cm en de blauwe buckelpiste aan het eind van de dag (erg leuk).
Ze moeten op een Head Kore 93. @gigi: de Kore wordt meestal verkocht met de Attack 13, maar de winkel die ik op het oog heb, heeft alleen Markers. De attack 13 is inderdaad wat lichter dan de Griffon en die zou wat mij betreft ook prima zijn. Meer algemeen: vrijwel alle bindingen lijken zo rond de 950-1000gr te zitten (en zwaarder), de Squire weegt maar 765gr. De klachten die ik heb gezien is dat hij snel kapot gaat en dat hij, zoals gezegd, weinig interne “vering” zou hebben (waardoor hij eerder open zou klappen). Over slecht inklikken heb ik niks gelezen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 okt 2017 12:31

Bindingfetish?

Bindingfetish?

Wunderkammer op 17 okt 2017 12:40

ik heb wat met gewichten 😁

Met tachtig kilo, een redelijk goede skiër en af en toe een sprongetje zou ik voor een iets zwaardere binding gaan.

Heb je trouwens ook een objectieve website gevonden qua gewichten. Want op een één of andere manier zijn niet alle merken even goed met een weegschaal in de outdoor/ski wereld ;-)

Click. Click. Peace

@rogier: Thx. Die neiging had ik ook. @gigi: erg handig!

Zelf een keer een slechte ervaring gehad met een eenvoudige Marker binding. Na 2x al schroef lam gedraaid. Binding bestond vooral uit plastic, het voelde allemaal wat papperig aan zeg maar. Ik zou ook voor iets stevigers gaan.

Plaats een reactie