Oostenrijk 21-28 april 2018: Waarheen?

Welke gebieden zijn nog open?
Reisgezelschap bestaat uit 11 personen ( 1 baby, 4 kleine kinderen - 4 ouders - 2 grootouders).
Kids op les, ouders skiën en opa en oma passen op de baby.
Samen lunchen is een pre. Gebied ook niet te klein.
Het hoeft geen feestdorp te zijn, maar er mag wel iets te beleven zijn.

Gezien het gezelschap willen we niet wachten op een last-minute.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Afgelopen jaar:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/355012/welke-skige…
Dan weet je alvast waar je moet zoeken.

Sölden is ideaal voor einde seizoen. Hoog genoeg. Accomodatie dicht bij de giggijoch gondel zoeken. Genoeg eetgelegenheden boven en beneden rond de gondel en deze gondel ligt aan de rand van het dorp dus alles op loopafstand

Topic helemaal vergeten @Dr philsmurf Kende het idd nog van vorig jaar.
Denk inderdaad dat ik mijn pijlen op Sölden ga richten, thanks

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Het zijn een beetje de usual suspects. Sölden, SFL, Ski Arlberg. Groot genoeg en genoeg piste boven de 2000m. Eventueel nog iets als Obertauern, die staan er wel bekend om dat ze tot laat in het seizoen genoeg sneeuw hebben. Kaprun is ook nog een optie, maar misschien iets te klein voor wat jij zoekt.

Obertauern had afgelopen jaar eind april nog maar 3 liften draaien. Dat publiceren ze verder nergens. Best misleidend…

Maar dan krijg je vast wel een nette korting op de prijs van de skipas. Ik gok op zomaar 10%.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 okt 2017 16:31

Zürs op 1700 meter is ideaal voor zo laat in het seizoen, vaak vind je in dit schneeloch dan rond deze tijd betere condities dan in pakweg januari

SFL of St. Anton gaat sowieso lastig worden…

Pasen valt in 2018 vroeg, dus er gaat een hoop eerder dicht.

Als je zekerheid wilt zo laat in het seizoen: de Gurgls, Zermatt of L3V. Of natuurlijk de bekende gletsjers.

*bericht bewerkt door 77steve op 12 okt 2017 17:08

Ischgl en de Turracher Höhe zijn de enigen die naast de verschillende gletschers meer dan een enkele lift open hebben. Sölden, Hochgürgl/Obergürgl en Arlberg hebben dan al hun sluiting gepland. Obertauern is een enorme letdown in het naseizoen met amper liftservice en nagenoeg geen pistenpreparatie in de laatste weken.
Nadeel van de gletschers is dat ze vaak ver weg van de dorpen liggen waar wat te beleven is voor de niet-skiërs.
In Frankrijk heb je wat meer kilometers met ValTho en Tignes/Val d’Isère, maar dat is dan ook alle keus.

*bericht bewerkt door Bennie op 12 okt 2017 17:37

Ischgl en de Turracher Höhe zijn de enigen die naast de verschillende gletschers meer dan een enkele lift open hebben. Sölden, Hochgürgl/Obergürgl en Arlberg hebben dan al hun sluiting gepland. Obertauern is een enorme letdown in het naseizoen met amper liftservice en nagenoeg geen pistenpreparatie in de laatste weken.
Nadeel van de gletschers is dat ze vaak ver weg van de dorpen liggen waar wat te beleven is voor de niet-skiërs.
In Frankrijk heb je wat meer kilometers met ValTho en Tignes/Val d’Isère, maar dat is dan ook alle keus.

Bennie op 12 okt 2017 17:30

Ischgl en de Turracher Höhe zijn de enigen die naast de verschillende gletschers meer dan een enkele lift open hebben. Sölden, Hochgürgl/Obergürgl en Arlberg hebben dan al hun sluiting gepland. Obertauern is een enorme letdown in het naseizoen met amper liftservice en nagenoeg geen pistenpreparatie in de laatste weken.
Nadeel van de gletschers is dat ze vaak ver weg van de dorpen liggen waar wat te beleven is voor de niet-skiërs.
In Frankrijk heb je wat meer kilometers met ValTho en Tignes/Val d’Isère, maar dat is dan ook alle keus.

Bennie op 12 okt 2017 17:30

je hebt gelijk, de Gurgls gaan inderdaad al de 22e dicht. Dat had ik niet verwacht. Nog minder keuze dus…

Ischgl is altijd goed toch? Tenminste ook een gezellig dorp voor opa en oma!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ischgl is prima die (laatste) week. Ga zelf ook weer. Alleen hebben ze volgens mij die week geen echte klasjes meer voor kinderen. Kinderland was de laatste keren dat ik die week was ook al weg.

Vreemde keuze voor bestemming of periode.

Eind april, wintersport en Oostenrijk gaan gewoon niet goed samen.

@rrski: heb jij er last van, dat ze dan willen gaan? Lig je er wakker van? Om ze te behoeden voor deze enorme misstap? Dat vind ik heel nobel van je. Te prijzen. Maar no worries. Op 23 april 2017 is er een meter sneeuw gevallen in Oostenrijk.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 okt 2017 19:32

Tsja, een meter sneeuw in een gesloten skigebied helpt je niets…

Ischgl de meest aardige keuze in Oostenrijk, de Family-Jam in Tignes the way to go in Frankrijk.

@bennie, Ischgl is dan nog gewoon open. En vorig jaar nog wel meer gebieden. Het ging om de sneeuwzekerheid eind april. Ik kan je cynisme dus niet plaatsen. Vertel?

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 okt 2017 22:44

Ja, de Pitztaler, Stubaier, Kaunertaler, Mölltaler, Dachsteiner, Hintertuxer gletschers, de Kitzsteinhorn, Turracher Höhe en 1 lift in Obertauern ;)

En het was niet cynisch bedoeld, alleen maar de constatering dat als je nog een beetje wil skiën in Oostenrijk de laatste week april, je voornamelijk aangewezen bent op Ischgl. Zeker als je een totaalplaatje zoekt.

*bericht bewerkt door Bennie op 12 okt 2017 22:48

Afgelopen seizoen waren Sölden, Hochgurgl en Kitzbuhel ook nog open. Enig idee waarom ze dit jaar een week eerder dichtgaan?

Afgelopen seizoen waren Sölden, Hochgurgl en Kitzbuhel ook nog open. Enig idee waarom ze dit jaar een week eerder dichtgaan?

Dr philsmurf op 12 okt 2017 23:00

Pasen valt eerder dit jaar.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zelfs twee weken eerder: 1 april 2018 vs 16 april 2017. Maar Ischl blijft gewoon tot 1 mei 2018 open. In 2016 viel Pasen zelfs op 27 maart. Dus ik snap de link met Pasen niet zo goed?

Maar dan krijg je vast wel een nette korting op de prijs van de skipas. Ik gok op zomaar 10%.

Dr philsmurf op 12 okt 2017 16:29

Nee hoor, geen cent. Ik moest het bovendien horen van het geboekte hotel. Die waren gelukkig zo coulant om ons kosteloos te laten annuleren.

Haha, en mijn post was al cynisch bedoeld 😁. In SH vorige week was er maar één van de vier bike-liften open. Toen gaven ze maar liefst 15% (!) korting. Ik viel zowat van mijn stoel van zoveel generositeit. Dat is dus wel iets om op te letten.
Blijven in Ischgl alle liften open?

Afgelopen jaar wel. Maar het was ook een uitzonderlijk sneeuwrijke periode eind april. Op 27 en 28 april nog uitgebreid poeder geskied daar, op 29 en 30 april heerlijk op verse pistes in de zon. Praktisch het hele gebied was open, op twee van de vier dalafdalingen na, geloof ik…

Maar dat zal van de condities afhangen neem ik aan.

In Ischgl is vrijwel elk seizoen nagenoeg alles open tot de slotdag en ze doen hun uiterste best om minimaal 1 dalafdaling open te houden. De afgelopen 3/4 jaar zijn de condities in het slotweekend zelfs bizar goed geweest, met verse sneeuw de week ervoor en koude temperaturen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bedankt voor de vele reacties! Nog even een paar dingen verduidelijken.
Normaliter gaan we in de voorjaarsvakantie, maar dat kan dit jaar niet. En aangezien we met de kinderen toch afhankelijk zijn van de schoolvakanties, was de enige andere keuze de meivakantie. Ik weet dat (voldoende) sneeuw(kwaliteit) dan echt wel een issue zal zijn. Opa en oma hebben een sterke voorkeur voor Oostenrijk, ivm de gezelligheid/ mogelijkheden in het dorp. Frankrijk is hen onbekend en dat maak het ook wat onbemind, denk ik. In een “betonnen dorp” gaan ze het niet leuk hebben. Nu zijn daarin natuurlijk ook wel uitzonderingen.

Zoals ik het nu begrijp is Ischgl dus eigenlijk de enige keus in Oostenrijk. Enkele skigebieden zijn nog wel open (solden, arlberg), maar hebben nog maar een paar liften operationeel en Ischgl heeft dan nog het grootste percentage van die gebieden open???

Wat zijn goede alternatieven in Frankrijk, waarmee ik opa en oma kan overtuigen? Het is alweer enkele jaren geleden dat ik in Val Thorens ben geweest, maar dat leek me nu toch ook geen geweldig familiedorp (al keek ik toen nog met andere ogen naar een skigebied.)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn Frankrijk heeft in die periode meestal nog 3 grote gebieden open: L3V, Tignes en Le 2 Alpes. Van die drie zou ik zeker de family jam aanraden in Tignes. Heel veel activiteiten voor kinderen en families en daarnaast hebben ze gewoon nog erg veel pistes open. Andere grote gebieden die nog veel open hebben in de alpen zijn Zermatt/cervina maar dat is minder geschikt voor kinderen (wel een fantastische omgeving trouwens en skiën tot op 3800m hoogte… De andere optie is Saas Fee, maar dat is schreeuwend duur en veel liften zijn behoorlijk oud.

Born to Ride

Zermatt gaat al dicht 22 april, op een enkele piste na.

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 okt 2017 11:12

Family jam Tignes ziet er inderdaad goed uit. Wel een week later dan dat nu de planning is en de website meldt dat alles “zeker tot dinsdag 1 mei open blijft, daarna zal het gebied deels sluiten”. Maar zeker wel een optie!!

Door het invullen van wat zoekargumenten hier op de site, (Frankrijk, sneeuwzeker, sfeervol en kindvriendelijk) kwam ik onder andere uit in La Clusaz. Iemand daarmee nog ervaring zo eind april? Clusaz zou open zijn tot 28-04. De vraag natuurlijk hoeveel er tot die datum nog open is…

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 13 okt 2017 11:20

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Plaats een reactie