Welke ski's heb jij?

Ik heb de K2 Silencer Twintip (2011) 1m69 - ik ben 1m73.
Leuke, speelse en trouwe all-mountain ski’s.
Alleen hink ik op een gewone piste altijd achterop qua snelheid, ook mede omdat ik ook minder gewicht meesleur dan de rest. Ben er daarom stilaan wat uitgegroeid, maar geen idee welke ski dan bij me zou passen…

@aidapida: wil je een ski er naast of in plaats van?

Edwin van Riel

In de plaats van inderdaad…
Of zou je deze houden voor in het park tot ze uit elkaar vallen en dan gewoon iets helemaal anders voor snelheid… Maar zie me niet de hele tijd van ski’s wisselen in functie van :)

In de plaats van inderdaad…
Of zou je deze houden voor in het park tot ze uit elkaar vallen en dan gewoon iets helemaal anders voor snelheid… Maar zie me niet de hele tijd van ski’s wisselen in functie van :)

Dat wordt testen! Zo even wat gegadigden uit een ander draadje met dank asn GiGi :)

GiGi11 december 2017 · 18:01
Atomic Redster XTI
Dynastar Speedzone 10
Fischer Progressor F18 (W)
Elan Insomnia (geen eigen ervaring, maar ik hoor goede dingen)
Head Worldcup Rebels i.GSR
Blizzard RC TI
Dynastar intense 10 (hier thuis favoriet)

Edwin van Riel

Haha dankje!
Ik ben reviews aan het lezen :-)

Laat nog ff weten wat er uitgekomen is :)

Edwin van Riel

Er staan bij mij in Valloire 3 ski setjes!!

Faction CT3.0 186cm (108mm) met Diamir Vipec 12 bindingen voor de lange tour dagen

Revision Substraction 194cm (118mm) met Kingpin 13 bindingen voor de freeride dagen en korte hikes + dikke poeder

Atomic Trooper 170 cm (85mm) met Look px12 bindingen voor de dagen dat ik geen zin heb om te lopen en gewoon lol wil hebben…

Freeride = Life

Laat nog ff weten wat er uitgekomen is :)

evr66 op 13 dec 2017 18:11

De Elan Insomnia klinkt alsof het op mijn lijf geschreven is, de naam incluis… Maar mooie praatjes zeggen uiteraard niets. Dat moet ik toch eens gaan testen dan :-)

Ikzelf heb sinds kort de Elan Interra. Dat is bijna dezelfde als de insomnia enkel dat deze onder de voeten net wat breder is. De interra voelt daarom net dat stukje stabieler aan dan de interra. Daarbij komt inderdaad ook dat het een hele mooie ski is. Je kunt deze ook bij Duijvestein testen trouwens

Is het niet “hoe smaller, hoe sneller?”
Hoewel ik de trouwe stabiliteit van iets breder onder de voet best kan appreciëren.

Hoe smaller, hoe sneller de kantenwissel.

2016 blizzard brahma, mijn alledaagse ski
2018 black crows anima, voor dagen zoals vandaag :)

voor mijn gevoel is een bredere sku niet automatisch stabieler. gevoel van stabiliteir volgt nmm meer uit de opgebouwde snelheid.

Edwin van Riel

Als je ‘stabiliteit’ definieert als ‘lijnvast’, dan heeft dat niet per se met breedte te maken. Wel kan je mogelijk stellen dat een bredere ski waarin alle andere factoren hetzelfde blijven, meer grip etc. verliest (omdat het aangrijpingspunt verder van de centerlijn van de ski af ligt dan een smalle ski) en daarmee mogelijk minder lijnvast is. Dit is denk ik vooral een theoretische discussie, aangezien niet alle andere factoren hetzelfde blijven… Dat een bredere ski doorgaans meer drijfvermogen heeft dan een smalle ski en daardoor misschien een wat betere ‘wegligging’ heeft in diepe sneeuw en dat dat dus stabieler aanvoelt - daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

2014 fischer viron pulse
mijn ski’s voor alle dagen van de week

Eens met @gigi, ik was er wel even van uit gegaan, dat de discussie gaat over gebruik op geprepareerde pistes, maar misschien ten onrechte :)

Edwin van Riel

Stabieler kan ook betekenen vele malen makkelijker over of door oneffenheden en hopen skien. Dat zijn eigenschappen die je over het algemeen vindt in de allmountain categorie die dus wat breder zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een paar Salomon X-drive 8.0 Ti (2017) en een paar Fischer Progressor 900

Stabieler kan ook betekenen vele malen makkelijker over of door oneffenheden en hopen skien. Dat zijn eigenschappen die je over het algemeen vindt in de allmountain categorie die dus wat breder zijn.

Shane op 15 dec 2017 08:11

Eens. Het maakt dus behoorlijk wat uit wat je onder ‘stabiliteit’ verstaat.

Een zekere breedte geeft meer stabiliteit in mijn ogen, in samenhang met een grotere radius.
Speedski’s zijn ontzettend breed voor stabiliteit rechtdoor. Langlauflatten zijn voor hard rechtdoor veel te smal.
Als het aankomt op stabiliteit in bochten en in verspoorde sneeuw komen er andere factoren bij kijken.

Nou, het is denk ik inderdaad een combinatie van zaken die maakt op een ski wel of niet stabiel is. En dus niet maar één aspect (zoals breedte). Ik kan goede voorbeelden verzinnen van bredere ski’s die absoluut niet stabiel zijn in hopen losse sneeuw bijvoorbeeld (die continu deflecteren op alles en ongecontroleerd rondspringen in het terrein), maar ik ken ook bredere latten die stabiel zijn als een huis. Maar behalve de breedte zijn die in de verdere constructie volledig anders.
Ik denk dus dat breedte - daar ging het in eerste instantie over - per se zorgt voor een stabielere of minder stabiele ski. In stabiliteit van een ski spelen veel meer factoren een rol.

Denk dat je in de een na laatste zin het (essentiële) woordje “niet” vergeten bent? :) :)

Edwin van Riel

Denk dat je in de een na laatste zin het (essentiële) woordje “niet” vergeten bent? :) :)

evr66 op 15 dec 2017 10:32

Inderdaad.

Ik heb deze:

Heb ik ook weleens een paar rondjes op gedaan, inderdaad heerlijk stabiel.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Stabieler kan ook betekenen vele malen makkelijker over of door oneffenheden en hopen skien. Dat zijn eigenschappen die je over het algemeen vindt in de allmountain categorie die dus wat breder zijn.

Shane op 15 dec 2017 08:11

Eens. Het maakt dus behoorlijk wat uit wat je onder ‘stabiliteit’ verstaat.

GiGi op 15 dec 2017 08:53

Dit is idd wat ik versta onder stabiel: makkelijk over bultjes skien :-)

Ik dacht dat het simpele wetenschap was, maar dat blijkt duidelijk niet te zijn :D
Bedankt voor jullie verduidelijking!

Eigenlijk ben je er dan nog niet, je kunt namelijk makkelijk <strong>over</strong> bultjes skiën, of makkelijk <strong>door</strong> bultjes skiën… :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eigenlijk ben je er dan nog niet, je kunt namelijk makkelijk <strong>over</strong> bultjes skiën, of makkelijk <strong>door</strong> bultjes skiën… :)

Shane op 15 dec 2017 11:21

Dat is inderdaad een wereld van verschil. En bijvoorbeeld dat gevoel dat je oneffenheden helemaal niet merkt en je ski daar dus moeiteloos mee om lijk te gaan, kan ook weer twee dingen betekenen. Het kan zijn at je een ski hebt die inderdaad dwars door (zachte) bulten heen skiet of die gewoon integraal verplaatst. Denk aan een ski als de Blizzard Brahma (88 mm onder de voet) die dat doet. Maar als dat hoopje dan toch wat harder blijkt te zijn, wordt je door die stevige ski flink gelanceerd en kost het weer veel energie om de ski onder controle te houden.
Als je dan weer kijkt naar de K2 Pinnacle 88 (even breed dus), die is zo ‘flappy’ dat ie gewoon om en over bulten heen buigt. Die deflecteert dus alle kanten op, waardoor je nooit precies weet wat ie gaat doen. Deze twee voorbeelden zijn wel ski’s aan de uitersten van het spectrum, maar dat maakt het wel het meest duidelijk: als je weet wat voor soort omgang met harde buckels, zachte hopen, natte slush, verse poeder, curduroy, betonharde pistes je wil, kan kunnen we je wel verder helpen met wat suggesties.

onder het motto, de oude zijn verkocht, en nu? setje armada arv jj 116 besteld.

null

Edwin van Riel

Plaats een reactie