Skibril

@Waah
Prima, agree to disagree. Er zijn genoeg mensen die het verschil niet merken tussen een kruidvat zonnebril of een gepolariseerde ray-ban. En ik vind het een wereld van verschil. Zelfde geldt voor goggles en heb ook het nodige geprobeerd…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Er zijn een paar dingen die in deze discussie door elkaar worden gehaald.

  • De prijs die je voor producten betaalt. High end is natuurlijk duurder en iedereen weet dat je voor een stapje kwaliteitswinst vaak duidelijk meer betaalt. Of het dat waard is moet ieder voor zich uitmaken. Hoeveel hiervan marketing is, dat is per product en merk anders.

  • De kwaliteit van Chinees spul. DIt kan van erg slecht tot heel erg goed zijn. Maar omdat één bepaald chinees product goed is, is het andere het niet en andersom. Zo kun je op Ali-express natuurlijk gewoon goede brillen vinden. Maar ook brillen die geen enkele keuring hebben doorlopen.

  • Kwaliteit en zicht van glas moet ook iedereen voor zichzelf uitmaken hoe belangrijk dit is. En hoeveel je hier aan hebt. Ik zie echt verschil in zicht en rust voor mijn ogen met de brillen van de betere brillen merken.

  • Maar waar het mij om gaat is de veiligheid van niet getest materiaal. Omdat het geen keurmerk heeft weet je het gewoon niet. Als je veel verstand hebt van zaken, UV lampen hebt met erg goede meet apparatuur etc dan kan je dat zelf uitzoeken. Heb je dat niet. Dan blijf ik iedereen aanraden om in Europa geteste brillen te kopen. Wil je niet veel uitgeven dan koop je een bril bij de supermarkt de grote sportwinkel met hiun eigen merk of je wacht koopjes af. Goedkoop kopen op Ali-express van brillen zou ik afraden als je niet zeker bent dat de bril die je daar koopt veilig genoeg is.

*bericht bewerkt door Rogier op 10 okt 2017 20:54

Click. Click. Peace

@rogier, de spijker op zijn kop. Precies. Je weet het gewoon niet. Je kent de samenstelling van de bril niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 okt 2017 20:55

[ Sterker, ik kreeg mijn IPhone rechtstreeks uit China, nadat ik m bij Apple had besteld (was toen net uit). Mijn (absurd dure) Arcteryx jas is ook made in China.
Dat Apple en Arcteryx absurd hoge winstmarges hebben, is ook duidelijk.

Tuurlijk hebben die flinke winstmarges maar de kwaliteitscontroles die dit soort kwaliteitsmerken inbouwen maken dat hun productielijn heel veel duurder is dan die van goedkope merken. Ook zullen er veel minder slechte uitschieters in hun aanbod zitten. Je bent zeker van wat je koopt, en ja, daar betaal je voor.

*bericht bewerkt door Rogier op 10 okt 2017 20:55

Click. Click. Peace

@rogier, dat ben ik dan niet je eens. Een Arcteryx Theta AR kost in NL € 650. Dat vind ik persoonlijk absurd. Apple heeft 250 miljard in kas. Miljard.
Maar we dwalen af 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 okt 2017 20:59

huh? Waar ben je het niet met me eens?
Het enige wat ik wil zeggen is dat een jas als die uit de fabriek komt rollen van Arcteryx het bedrijf meer heeft gekost, dan een goedkope namaak. Zelfs al zou die namaak in de zelfde fabriek zijn genaaid. Of het het prijsverschil waard is, dat moet iedereen voor zichzelf verantwoorden.

(Lastig voorbeeld want Gore Tex laat zijn stof niet gebruiken door goedkope merken)

Click. Click. Peace

Maar inderdaad, terug naar de brillen, want die discussie was al ingewikkeld genoeg ;-)

Click. Click. Peace

Er zijn een paar dingen die in deze discussie door elkaar worden gehaald.

  • De prijs die je voor producten betaalt. High end is natuurlijk duurder en iedereen weet dat je voor een stapje kwaliteitswinst vaak duidelijk meer betaalt. Of het dat waard is moet ieder voor zich uitmaken. Hoeveel hiervan marketing is, dat is per product en merk anders.

  • De kwaliteit van Chinees spul. DIt kan van erg slecht tot heel erg goed zijn. Maar omdat één bepaald chinees product goed is, is het andere het niet en andersom. Zo kun je op Ali-express natuurlijk gewoon goede brillen vinden. Maar ook brillen die geen enkele keuring hebben doorlopen.

  • Kwaliteit en zicht van glas moet ook iedereen voor zichzelf uitmaken hoe belangrijk dit is. En hoeveel je hier aan hebt. Ik zie echt verschil in zicht en rust voor mijn ogen met de brillen van de betere brillen merken.

  • Maar waar het mij om gaat is de veiligheid van niet getest materiaal. Omdat het geen keurmerk heeft weet je het gewoon niet. Als je veel verstand hebt van zaken, UV lampen hebt met erg goede meet apparatuur etc dan kan je dat zelf uitzoeken. Heb je dat niet. Dan blijf ik iedereen aanraden om in Europa geteste brillen te kopen. Wil je niet veel uitgeven dan koop je een bril bij de supermarkt de grote sportwinkel met hiun eigen merk of je wacht koopjes af. Goedkoop kopen op Ali-express van brillen zou ik afraden als je niet zeker bent dat de bril die je daar koopt veilig genoeg is.

Rogier op 10 okt 2017 20:51

Mijn post was de laatste op de vorige pagina en daarmee misschien een beetje weggevallen maar die aangehaalde bril heeft iig nog een aantal stappen doorlopen kennelijk. Mij te vaag om tot koop over te gaan maar het is schijnbaar ook niet helemaal een prul.

De bril die ik via Aliexpress, vorig jaar heb gekocht is een Copozz, en inderdaad zoals al eerder genoemd UV400. Polycarbonaat en FDA en CE approved.
Geeft een goed beeld, sluit goed aan bij de helm en slaat niet aan.

Ze zien er in elk geval wel blits uit, en ze zijn errug goedkoop. Zou je zo’n bril ergens kunnen laten testen?
En kun je de FDA-approval ergens vinden online?
Lijkt me best een leuk artikel voor een journalist.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 okt 2017 23:57

@Dr Phil
Wat zeg je nou??? 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nou ja, Shane, ik wil er natuurlijk wel graag blits uitzien. Ik word ook een jaartje ouder he. Van mijn weelderige blonde haardos hoef ik het niet meer te hebben. (Sowieso lastig met bruin haar maar goed)
En als je hem zou kunt laten testen? Ik ben eigenlijk benieuwd naar de uitkomst van zo’n test.

Ik had zo’n knalgele fluoriserende bodywarmer uit de jaren 80. Nog steeds spijt van dat ik die heb weggegooid. Nu loopt een zwerver voor schut.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 okt 2017 00:37

null
null

Toch blits?

Hartstikke blits en voor 23 euro kun je het prima proberen toch?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Met zoveel geëtaleerde deskundigheid heb ik de volgende vraag.
Ik heb momenteel tot volle tevredenheid de beschikking over de Alpina Grap skihelm met de skibril van Atomic Redster Fis met 3 bijgevoegde losse lenzen, die ik overigens (lastige vervanging) nog niet heb gebruikt. De helm heb ik echter 6 jaar (telkens maar 1 week) gebruikt. Ik ben er nooit mee (op) gevallen. Kennelijk is een helm van die leeftijd aan vervanging toe, al ziet hij er nog steeds als nieuw uit. Vanwege mijn hoge mate van tevredenheid met Alpina heb ik gekeken wat zij te bieden hebben. De Alpina Grap is er in nieuwe uitvoering nog steeds ook met vizier. De Alpina Attelas met of zonder vizier lijkt een prachtige aanwinst te kunnen zijn. Niet goedkoop en in feite “bezopen” wanneer je beziet dat je er maar een week per jaar gebruik van maakt. In de hal ski is namelijk nog steeds zonder helm(foei). Mijn vraag is dus, wat is verstandig, met nadruk op het switchen naar een vizierhelm. De Attelas is nog te nieuw om reviews te vinden, al heb ik geen enkele twijfel over de helmen die Alpina levert. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Hen48

@Hulst Het beste kun je hier even een nieuw topic voor maken.

Click. Click. Peace

Of even zoeken. Er zijn al vele discussie gevoerd over vizier-helm versus helm + goggle/zonnebril.

@Rogier/GiGi. Heb 2 gedeelten over dit onderwerp teruggelezen. Nogal een kwestie van zoveel hoofden…Is natuurlijk nogal persoonlijk, zoals bij vrijwel alles wat met skien te maken heeft. Inmiddels wordt mijn i-pad doodgebombardeerd met aanbiedingen. Ik wil me nu dan maar even beperken tot antwoord op de vraag of een skihelm die ik in april 2010 hebt gekocht, puur op basis van leeftijd aan vervanging toe is. Voor bescherming van mijn hersens is het minder nodig, gezien mijn leeftijd.

Hen48

Hoe minder hersens, hoe meer ze door elkaar kunnen worden geschud 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 okt 2017 13:56

Volgens mij heb ik er genoeg maar ik heb ze op mijn leeftijd iets minder nodig. Mijn toevoeging geeft er al blijk van dat ik ze minder gebruik. Had ik bij dit serieuze onderwerp beter achterwege kunnen laten. Overigens gaat skien op bijna 70 jarige leeftijd nog perfect en om dat nog de nodige jaren te kunnen verlengen is een goede helm wellicht onontbeerlijk. Daarmee geef ik misschien wel zelf het antwoord op mijn vraag.

Hen48

@hulst: die discussie speelt bij motorhelmen en fietshelmen ook altijd. Even van internet geplukt (motorhelm):
<i>"De levensduur van een helm is onder meer afhankelijk van het materiaal en van het gebruik van de helm. De gebruiksduur wordt bijvoorbeeld beïnvloed door de UV-straling, maar ook door het klimaat, temperatuur en aantasting door chemicaliën.Bij een helm van polycarbonaat bestaat de buitenschaal uit zogenoemde thermoplastische stoffen. Zowel warmte als UV-straling kan de weekmaker die in het materiaal zit langzaam indammen. Dat heeft tot gevolg dat de buitenschaal als het ware broos kan worden. Indien er op een standaard manier gebruik wordt gemaakt van een polycarbonaat helm, dan kan deze tussen 3 en 5 jaar meegaan.Er wordt echter aangeraden om de helm drie jaar na de datum van fabricage al te vervangen en buitenschalen die van polyetheen of polyamide zijn gemaakt, kunnen vijf jaar na de productiedatum worden vervangen. </i>

Mijn motordealer zegt dat dat allemaal onzin is en dat (ook) een polycarbonaathelm veel langer goed blijft. Wie het weet mag het zeggen.

Er zijn overigens drie soorten skihelmen: De inmold skihelm, de hardshell skihelm en de hybride skihelm.
De normering van een skihelm is trouwens lager dan die van een fietshelm, maar dat ter zijde.
Op grond van het vorenstaande is je helm aan vervanging toe.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 okt 2017 13:45

Er zijn trouwens wel belangrijke ontwikkelingen in skihelmen: mips en SPIN (poc) zorgen ervoor dat de impact als het ware wordt weggedraaid. Zo bezien kan een andere helm sowieso nuttig zijn.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 okt 2017 13:51

@DrPhilsmurf. Dank voor de reactie. Zal nu toch maar mijn hersens gebruiken. Alleen blijft de keuze met of zonder vizier nog even een overweging.

Hen48

De helm heb ik echter 6 jaar (telkens maar 1 week) gebruikt. Ik ben er nooit mee (op) gevallen. Kennelijk is een helm van die leeftijd aan vervanging toe, al ziet hij er nog steeds als nieuw uit.

Hulst op 11 okt 2017 10:51

Als hij altijd donker en droog is opgeslagen dan zou ik me echt geen zorgen maken hierover.

Ligt inderdaad het hele jaar achter de schuifdeur op zolder in een goed geïsoleerde kamer met geen grote temperatuurschommelingen.

Hen48

Warmte is slecht voor een helm… de weekmakers lossen op. Ook in het donker. Helaas.
Je helm droogt als het ware uit, wordt hard en kan daardoor de klap niet meer opvangen/dempen.
Ik zou me ook geen zorgen maken, maar dat was de vraag niet. En een mooi moment om een mips helm te kopen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 okt 2017 18:10

Plaats een reactie