Dilemma waarheen

Hallo,

Ik heb een dilemma. Ik ben al flink wezen zoeken naar een skigebied en hotel wat voldoet aan mijn wensen.
Mijn wensen zijn, redelijk groot gebied. Maar iets kleiner maar fijner mag ook. En niet te duur.

Hotel aan de piste, want hondje gaat mee en zo kan hij in de middag makkelijk uitgelaten worden en mee eten.
Ik wil in de 1e, 2e of 3e week van maart gaan.

Ik heb 3 opties gevonden maar ik kan er moeilijk uit kiezen.

Optie 1: hotel aan de piste in Hinterglemm €200,- duurder dan de andere 2 opties. 1e of 2e week van maart

Optie 2: leuk b&b vlak onder Pila, IT. 50m van de gondel. Nadeel is je skiet er niet zo naar toe en moet toch wel tussen de middag weer de gondel in en klein stukje lopen. Ander nadeel, volgens mij ligt het B&B niet echt in een dorp, meer soort wijk. Voordeel het is een appartement. Groot voordeel: Het Italiaanse eten. Beschikbaar in week 2 van maart

Optie 3: Appartement net buiten Alpbach maar naast de lift. 3e week van maart. Nadeel, laat in het seizoen en niet zo hoog gelegen.

Iemand al in deze gebieden geweest, wat raden jullie mij aan?

*bericht bewerkt door Skiertje op 06 okt 2017 15:06

Bekend met Hinterglemm en Alpbach. Beiden gebieden zijn prima begin maart, vaak uitstekende omstandigheden. Dalfafdalingen kunnen wat papperig zijn door de krachtigere zon.

Ik vind de gebieden niet te vergelijken. Alpbach is wat authentieker, rustiger en vriendelijker. Prachtige pistes, echter ik was niet te spreken over de preparatie aldaar.
Hinterglemm is groot, uitgestrekt en heeeel erg druk en erg bekend onder de Nederlanders. Ik hou er niet van… overigens het gebied is ontzettend leuk met veel variatie in pistes

Waarom moet je tussen de middag in Pila de gondel in? Je hoeft toch niet per se thuis te eten? Gezien het Italiaanse eten wat je zo fijn vindt zou ik juist NIET thuis gaan eten…

De Gondel naar Pila vertrekt vrijwel in het centrum van Aosta.

Waarom moet je tussen de middag in Pila de gondel in? Je hoeft toch niet per se thuis te eten? Gezien het Italiaanse eten wat je zo fijn vindt zou ik juist NIET thuis gaan eten…

De Gondel naar Pila vertrekt vrijwel in het centrum van Aosta.

GiGi op 6 okt 2017 15:59

Om het hondje even op te halen, zodat die uitgelaten kan worden en ook tussen de middag even kan spelen in de sneeuw,dan neem ik die ook mee met het eten. Daarna gaat het hondje weer even tukken en ik skien, de B&B is in Gerdaz, vlakbij het tussenstation.

Dan zou ik Italië bewaren voor als de hond niet mee is.
Waarom ben je eigenlijk bij deze gebieden uitgekomen? In Frankrijk zijn bijv. erg veel ski-in ski out opties, zodat je niet met de gondel naar beneden hoeft tussen de middag. Maar weet niet wat je verdere overwegingen zijn.

Ik weet niet waar in Gerdaz de B&B precies ligt, maar tot aan dorpsdeel Cerise bij het tweede tussenstation (dat op maps maar een klein stukje boven Gerdaz is) ligt een rode piste naar beneden. Dan zou het sowieso nog maar een klein stukje lopen zijn, of nog een 400 meter in de gondel naar beneden. Dat lijkt me op zich nog wel te doen?

*bericht bewerkt door Nuet op 06 okt 2017 16:43

Optie 4: Hondje in een kennel, lekker veel keuze qua gebieden en hotels e.d.?

Ik weet niet waar in Gerdaz de B&B precies ligt, maar tot aan dorpsdeel Cerise bij het tweede tussenstation (op maps tweehonderd meter boven Gerdaz) ligt een rode piste naar beneden. Dan zou het sowieso nog maar een klein stukje lopen zijn, of nog een 400 meter in de gondel naar beneden. Dat lijkt me op zich nog wel te doen?

Nuet op 6 okt 2017 16:36

B&B zit meer een stukje naar beneden, in de straat Frazione Les Fleurs bij het tussen station. Iemand enig idee hoelang dat stukje is in de gondel van Pila naar het tussen station.

En weet iemand of in Gerdaz zelf ook nog iets te doen is?

Het tussenstuk is 545 meter (http://www.skiresort.de/skigebiet/pila/liftebahnen/…), dat lijkt me te doen, maar niet ideaal natuurlijk. Iets anders wat misschien een dingetjes is: Ik ken een hoop tussenstations waar je alleen maar ‘omhoog’ kan instappen, maar ik kon zo niet vinden of dat hier het geval is. Ik ben er nog nooit geweest, maar het lijkt me wel een gemoedelijk gebiedje!

Pila met hond lijkt me een beetje onhandig i.v.m. die gondel. Het skigebied is wel echt heerlijk. @Roel is volgens mij groot fan van Alpbach. Hinterglemm is een uitgebreid skigebied, maar als je elke dag je hond moet uitlaten etc tussen de middag dan heb je al die km piste niet nodig.

Misschien inderdaad iets zoeken in een wat kleinschaliger gebied dan Saalbach, in Italië maar ski-in ski-out of in elk geval handiger gelegen t.o.v. de piste (dalafdaling aanwezig).

Mr. Slow

Tsja, zelf zou ik Hinterglemm laten zitten. De tochten ga je door de hond toch niet echt maken en de drukte voorkomt een echt snelle transfer door het gebied. Daarnaast is de prijs dan ook een issue.

Een stukje lopen is dan ook nog wel te overzien. Gewone schoenen mee in de rugzak en snel wisselen. Pila is wel echt leuk.
Skijuwel ook, maar zal inderdaad veel te leiden krijgen onder slush. Door de overzichtelijke drukte kun je er echter best goed uit de voeten en blijven de pistes tot een uur of twee behoorlijk goed schat ik zo. Daarna zijn alle niet-noord gelegen afdalingen uitdagend te noemen.

Waarom niet naar Frankrijk?

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 okt 2017 21:11

@Skiertje Een appartement net buiten Alpbach maar naast de lift kan Inneralpbach zijn of bij Liftstüberl. Zit je op laatstgenoemde plek dan zijn de afstanden aardig groot, zowel naar het dorp als naar restaurants dus ik weet niet of je dat wil. Begin maart is het met de sneeuw nog goed te doen. Het zijn hier voornamelijk noordhellingen. Verder inderdaad een geliefd plekje @Quick :-)

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

In alpbach is het onderdaad de liftstuberl.
Is alpbach nog te doen 17-24 maart? Natuurlijk is het elk jaar anders. Dat het buiten het centrum is het niet. In de middag kan ik dan mooi een wandeling maken naar het dorp met de hond of ik neem de auto.
S Avonds kan er dan ook gewoon gegeten worden in het appartement.

Hinterglemm lijkt me dan minder, massaal Hollands gedoe trekt me niet zo.

Frankrijk trekt mij ook niet zo, heb er tot nu toe niet echt iets leuks kunnen vinden.

@Skiertje ik bedoel meer de weg er naartoe. Het is een behoorlijk hoogteverschil naar het dorp en volgens mij moet je langs de doorgaande weg.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Hoi @skiertje, snap heel goed dat je de hond meeneemt, 's morgens lekker tukken in de kamer en 3/4 X per dag lekker rondje mee in de sneeuw of op berg op terras. Ik doe 't al jaren en inmiddels ook ervaringen met hondvriendelijke hotels, waar sommige aparte eetzaal hebben voor mensen met honden en uitlaatservice. Indien interesse heb ik tips voor je in oa ellmau, solden, ischgl, ried. Zelf ga ik in maart een hondvriendelijke hotel in schladming uitproberen.

Zo zag het er afgelopen winter op 16 maart uit in de Skijuwel: https://www.wintersport.nl/forum/topic/355960
Kunstsneeuw is inmiddels op de meeste hellingen voorhanden waardoor eigenlijk alleen de pistes in Reith, de zwarte 41a en de skiroutes gesloten waren. De rest was in prima conditie.

Hoi @skiertje, snap heel goed dat je de hond meeneemt, 's morgens lekker tukken in de kamer en 3/4 X per dag lekker rondje mee in de sneeuw of op berg op terras. Ik doe 't al jaren en inmiddels ook ervaringen met hondvriendelijke hotels, waar sommige aparte eetzaal hebben voor mensen met honden en uitlaatservice. Indien interesse heb ik tips voor je in oa ellmau, solden, ischgl, ried. Zelf ga ik in maart een hondvriendelijke hotel in schladming uitproberen.

rmgb op 6 okt 2017 22:33

Oh leuk, die tips hoor ik graag!

Volgens mij is er bij de tussenstations echt bijna niets te doen in Pila, maar wellicht kan je ook s avonds gewoon nog naar beneden, naar Aosta? Is vast op de site te vinden…

Wandelen in de sneeuw zou ik niet al te hard op rekenen, tenzij je helemaal naar boven gaat (hond in gondel). Het gebied is wel compact, dat is denk ik een groot voordeel. Misschien is er in
Pila zelf ook wel iets te vinden? Dan kan je wel wandelen in de sneeuw, hoef je niet met de gondel etcetera…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Lekker naar Sölden gaan op de Innerwald. Dan zit je op de piste, daarvandaan gaat er een soort van waggonetje 24/7 naar het dorp.

Sölden en Willingen fanboy

Mijn wensen zijn, redelijk groot gebied. Maar iets kleiner maar fijner mag ook. En niet te duur. Hotel aan de piste, want hondje gaat mee en zo kan hij in de middag makkelijk uitgelaten worden en mee eten.

Skiertje op 6 okt 2017 14:53

Heb je Frankrijk al eens overwogen? Groot, goedkoop, ski-in, ski-out. Ideaal voor hondje :)

Hoi @Skiertje, ik heb geen ervaring met honden mee op wintersport. In mijn zoektocht naar een geschikte accomodatie in de Dolomieten, kwam ik dit hotel tegen: http://www.hoteldiana.info/en/rooms-prices/dog-friendly.html…

Een hondvriendelijk hotel in La Villa / Alta Badia. Of het aan al je verwachtingen voldoet weet ik niet, maar je kunt er even naar kijken.

Voor ons viel dit hotel trouwens af, mijn vriendin is ontzettend allergisch voor honden! ;)

Bergen + Sneeuw = ❤

Hoi @Skiertje, ik heb geen ervaring met honden mee op wintersport. In mijn zoektocht naar een geschikte accomodatie in de Dolomieten, kwam ik dit hotel tegen: http://www.hoteldiana.info/en/rooms-prices/dog-friendly.html…

Een hondvriendelijk hotel in La Villa / Alta Badia. Of het aan al je verwachtingen voldoet weet ik niet, maar je kunt er even naar kijken.

Voor ons viel dit hotel trouwens af, mijn vriendin is ontzettend allergisch voor honden! ;)

Nelis op 12 okt 2017 08:42

Bedankt voor de tip, helaas ligt dat hotel niet vlakbij (loopafstand) de skipistes.

Ik heb nog een leuk en nog redelijk betaalbaar hotel in Fiss gevonden die ook op honden gericht is. 1 min puntje ze hebben pas vanaf maandag 19 maart plek.

Of anders wordt ik denk ik toch Pila, gewoon paar platte schoenen mee in de rugtas, of je nou een stukje naar het hotel skiet of effe een paar minuten in de gondel zit naar het hotel maakt ook niet zo heel veel uit. En de hond mag daar ook mee de gondel in. Ze hebben ook nog appartementjes in Pila zelf vlakbij de skiliften. Die zijn alleen 2x zo duur en echt zo niet gezellig! Beetje gezelligheid is ook belangrijk.

Bedankt voor de tip, helaas ligt dat hotel niet vlakbij (loopafstand) de skipistes…

Hotel ligt op een paar honderd meter van de Gardenaccia lift waarmee je heel Alta Badia ontsluit. En redelijk vlak te lopen.

Bedankt voor de tip, helaas ligt dat hotel niet vlakbij (loopafstand) de skipistes…

Hotel ligt op een paar honderd meter van de Gardenaccia lift waarmee je heel Alta Badia ontsluit. En redelijk vlak te lopen.

HN65 op 12 okt 2017 13:13

Ik zie het inderdaad, helaas is dit hotel a €1650,- net iets boven mijn budget

Bedankt voor de tip, helaas ligt dat hotel niet vlakbij (loopafstand) de skipistes…

Hotel ligt op een paar honderd meter van de Gardenaccia lift waarmee je heel Alta Badia ontsluit. En redelijk vlak te lopen.

HN65 op 12 okt 2017 13:13

Ik zie het inderdaad, helaas is dit hotel a €1650,- net iets boven mijn budget

Skiertje op 12 okt 2017 13:29

Oh…wow, dat is wel aan de prijs ja. Jammer, want wat een gebied is dat!

Hoi @Skiertje, ik heb geen ervaring met honden mee op wintersport. In mijn zoektocht naar een geschikte accomodatie in de Dolomieten, kwam ik dit hotel tegen: http://www.hoteldiana.info/en/rooms-prices/dog-friendly.html…

Een hondvriendelijk hotel in La Villa / Alta Badia. Of het aan al je verwachtingen voldoet weet ik niet, maar je kunt er even naar kijken.

Voor ons viel dit hotel trouwens af, mijn vriendin is ontzettend allergisch voor honden! ;)

Nelis op 12 okt 2017 08:42

Bedankt voor de tip, helaas ligt dat hotel niet vlakbij (loopafstand) de skipistes.

Ik heb nog een leuk en nog redelijk betaalbaar hotel in Fiss gevonden die ook op honden gericht is. 1 min puntje ze hebben pas vanaf maandag 19 maart plek.

Of anders wordt ik denk ik toch Pila, gewoon paar platte schoenen mee in de rugtas, of je nou een stukje naar het hotel skiet of effe een paar minuten in de gondel zit naar het hotel maakt ook niet zo heel veel uit. En de hond mag daar ook mee de gondel in. Ze hebben ook nog appartementjes in Pila zelf vlakbij de skiliften. Die zijn alleen 2x zo duur en echt zo niet gezellig! Beetje gezelligheid is ook belangrijk.

Skiertje op 12 okt 2017 12:44

Pila is echt heel leuk. En je zit iet im Aosta dan toch, maar juist bij een van de 2 tussenstations? Dan zit je ook niet zo heel lang in de gondel…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hoi @Skiertje, ik heb geen ervaring met honden mee op wintersport. In mijn zoektocht naar een geschikte accomodatie in de Dolomieten, kwam ik dit hotel tegen: http://www.hoteldiana.info/en/rooms-prices/dog-friendly.html…

Een hondvriendelijk hotel in La Villa / Alta Badia. Of het aan al je verwachtingen voldoet weet ik niet, maar je kunt er even naar kijken.

Voor ons viel dit hotel trouwens af, mijn vriendin is ontzettend allergisch voor honden! ;)

Nelis op 12 okt 2017 08:42

Bedankt voor de tip, helaas ligt dat hotel niet vlakbij (loopafstand) de skipistes.

Ik heb nog een leuk en nog redelijk betaalbaar hotel in Fiss gevonden die ook op honden gericht is. 1 min puntje ze hebben pas vanaf maandag 19 maart plek.

Of anders wordt ik denk ik toch Pila, gewoon paar platte schoenen mee in de rugtas, of je nou een stukje naar het hotel skiet of effe een paar minuten in de gondel zit naar het hotel maakt ook niet zo heel veel uit. En de hond mag daar ook mee de gondel in. Ze hebben ook nog appartementjes in Pila zelf vlakbij de skiliften. Die zijn alleen 2x zo duur en echt zo niet gezellig! Beetje gezelligheid is ook belangrijk.

Skiertje op 12 okt 2017 12:44

Pila is echt heel leuk. En je zit iet im Aosta dan toch, maar juist bij een van de 2 tussenstations? Dan zit je ook niet zo heel lang in de gondel…

Roy83 op 13 okt 2017 07:40

Klopt ik zit vlakbij het tussen station. En ik huur gewoon een locker boven, zodat ik niet met mn skischoenen en ski’s hoef te zeulen elke keer.

Zit je dan bij Plan Pratz of Les Fleurs? Het langste stuk is vanaf het dal naar het 1e tussenstation (Les Fleurs), Plan Pratz volgt heel snel en Pila ben je dan ook zo. Heel misschien (weet ik niet zeker) kan je ook wel vanaf Pila naar Pratz terug wandelen, dat is wellicht ook leuk (zeker met verse sneeuw).

Pila is lekker compact, je kunt makkelijk van de het begin naar een uiterste en weer terug in een dagdeel (zelfs als je rustig skiet). Ik vind het te klein voor een hele week, maar als ik ooit weer in de Valle d’Aosta ben ga ik er zeker nog een dag heen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zit je dan bij Plan Pratz of Les Fleurs? Het langste stuk is vanaf het dal naar het 1e tussenstation (Les Fleurs), Plan Pratz volgt heel snel en Pila ben je dan ook zo. Heel misschien (weet ik niet zeker) kan je ook wel vanaf Pila naar Pratz terug wandelen, dat is wellicht ook leuk (zeker met verse sneeuw).

Pila is lekker compact, je kunt makkelijk van de het begin naar een uiterste en weer terug in een dagdeel (zelfs als je rustig skiet). Ik vind het te klein voor een hele week, maar als ik ooit weer in de Valle d’Aosta ben ga ik er zeker nog een dag heen.

Roy83 op 13 okt 2017 09:45

Ik zit dan bij Les Fleurs, enig idee hoelang dat is met de gondel naar Pila?

Naar beneden wandelen van Pila naar Les Fleurs is nog wel een aardig stuk, 5km, iets meer dan een uur. Misschien wel een mooie wandeling voor met de hond.

Plaats een reactie