Ontwikkeling op snowboard gebied: Burton Step-on

Nee, klopt @Sneeuwbaard, het is louter ter mijn vermaak… maar ben toch echt wel benieuwd waarom de boarders hier zo onwelwillend zijn om nieuwe dingen te proberen 👍.

Zonder gekheid, ik ben hier beroepsmatig zijdelings mee in aanraking gekomen, vind het oprecht een hele interessante ontwikkeling en volg het dus een beetje. Als skier kijk ik altijd een beetje meewarig naar de ratelende boarders 😉 en denk dat dit over een paar jaar de norm is, net zoals ik een paar jaar geleden over rocker dacht.

*bericht bewerkt door Shane op 19 dec 2017 21:42

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het systeem is gewoon te duur om het niets eerst zorgvuldig op het internet uit te pluizen, en als je dan wat spookverhalen leest is het niet gek dat je wacht tot het systeem verder ontwikkeld is en de kinderziektes eruit zijn. Ik probeer graag nieuwe dingen, maar ik ga niet graag voor een dergelijk bedrag de boot in als het niks blijkt te zijn…

Rocker zijn ze ook weer deels van terug gekomen. Meeste vormen nu zijn nu toch hybride. Beetje camber hou ik toch wel van 👍

Al moet ik bekennen dat ik laatst een rocker heb geprobeerd die toch best prettig was. Dat was voor het eerst dat ik dat vond. Maar doe mij maar grotendeels camber (o wat ben ik een conservatieve trut eigenlijk 😉)

Rocker is sowieso hybride, anders noem je het reversed camber. Maar ik doel er meer op dat ik een paar jaar geleden nog stond te discussieren of er ooit rocker in gewone pisteski’s zou komen. Bijna iedereen dacht van niet, zou puur in de freeride lijnen blijven. Wat moest je daar nou mee op de piste? Daar moet je full camber hebben. En zie nu…

Ik ben geen boarder (kan het wel een klein beetje hoor 😉 en kijk er ook heel graag naar) en zie een supergave ontwikkeling, waar alle boarders hier dezelfde negatieve gedachten over hebben… terwijl materiaalfreaks als Terje Haakonson!!! en heel veel anderen enthousiast zijn… Ik snap het prijsgedeelte, maar dit lijkt mij vooral ook gewoon heel cool! 😀

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar Terje wordt dan weer betaald door Burton 😉

En rocker=reverse camber. Hybride boards maken gebruik van rocker icm met flat danwel camber op verschillende plekken op het board. Maar da’s weer andere discussie.

Ik leef in de prettige illusie dat Terje zich echt niets laat opdringen door een sponsorcontract… wie weet, het lijkt niet bij zijn karakter en materiaal freakiness te passen, maar dat zegt inderdaad niet veel.

En van rocker is niemand teruggekomen, integendeel. Over het door mij onjuiste volgen van de populaire benaming heb je dan wel weer gelijk😀.

*bericht bewerkt door Shane op 19 dec 2017 22:57

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee, klopt @Sneeuwbaard, het is louter ter mijn vermaak… maar ben toch echt wel benieuwd waarom de boarders hier zo onwelwillend zijn om nieuwe dingen te proberen 👍.

Shane op 19 dec 2017 21:32

Waren het niet juist de skiërs die de vernieuwende boarders nodig hadden voor een enorme opleving in hun tak van sport?! (wacht… dat was een ander topic🤣) Hebben ‘wij’ niet al de pinnetjes, beugeltjes, haakjes en klepjes al gehad?!

Kijk eens naar de snelbindingen (bijv. FLOW). Die zijn inmiddels zó doorontwikkeld dat de beste versies al weer lijken op de traditionele straps, waar ze nou juist hét alternatief voor moesten worden. Genoeg dagen ‘weggegooid’ op materiaal wat achteraf in de basis nooit goed kon werken. In ieder geval niet zo goed als de traditionele straps. De rest van de montagemogelijkheden zijn (zeker niet zonder onoverkoombare redenen) een stille dood gestorven.

Nu komt Burton met een ‘nieuw’ systeem, maar hebben de de grote bezwaren die bij dergelijke systemen komen niet opgelost en laten ze bovendien speling zien op plekken waar je het niet wilt hebben als je hecht aan goede controle op je board. Het zou i.m.o. zelfs véél beter moeten zijn dan straps om de grotere investering te legitimeren. Dat zal ook de reden zijn waarom ik in dit geval deze bindingen + schoencombinatie niet snel even zal gaan testen.

Nou had ik in een ander topic al bijna een testfles spraywax geregeld, maar nu is Rogier daar al mee aan de haal gegaan voor een blog.😑 Als je beroepsmatig zijdelings eens iemand spreekt die zo’n setje voor een uitgebreide test ter beschikking wilt stellen, dan wil ik erna best een uitgebreide objectieve review over schrijven in een topic, waar jij dan weer op iedereen kan reageren zodat we die review minimaal een maand bovenaan het forumoverzicht houden. 👍

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Prima, ik verwijder mezelf wel uit jullie snowboard hoekje, kan iedereen het weer fijn met elkaar eens zijn, dat het allemaal toch niks is.

Je eerste zinnen had ik overigens al eens aangehaald: De progressieve snowboarders spirit is in dit topic in elk geval ver te zoeken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik leef in de prettige illusie dat Terje zich echt niets laat opdringen door een sponsorcontract… wie weet, het lijkt niet bij zijn karakter en materiaal freakiness te passen, maar dat zegt inderdaad niet veel.

En van rocker is niemand teruggekomen, integendeel. Over het door mij onjuiste volgen van de populaire benaming heb je dan wel weer gelijk😀.

Shane op 19 dec 2017 22:49
  1. Voor geld is iedereen te koop.
  2. Worden er in het worldcup circuit rocker ski’s gebruikt op de slalom t&m afdaling?? (geen idee eerlijk gezegd,ben wel benieuwd)

Wat mij opvalt is dat bij zowel snowboards als ski’s de producten worden aangepast aan de techniek van de gebruiker. En wat ik er van in de alpen zie is dat de techniek van de gemiddelde wintersporter om te janken is. Dus moeten de fabrikanten er voor zorgen dat je met een dramatische techniek toch een leuke week wintersport kan hebben.

Übung macht den meister!!!

Wat mij opvalt is dat bij zowel snowboards als ski’s de producten worden aangepast aan de techniek van de gebruiker. En wat ik er van in de alpen zie is dat de techniek van de gemiddelde wintersporter om te janken is. Dus moeten de fabrikanten er voor zorgen dat je met een dramatische techniek toch een leuke week wintersport kan hebben.

RFKANGOO op 19 dec 2017 23:24

Nou ben ik natuurlijk enorm blij (en positief!) dat sommige ontwikkelingen ervoor gezorgd hebben dat zelfs ik redelijk knap een berg af kan komen :P Ik denk echter wel dat bijvoorbeeld deze bindingen de wintersporter met een slechte techniek nadrukkelijk juist niet helpen. (mochten wij boarders tegen alle logica in dan gelijk hebben/krijgen dat dit het tocht nét niet is. :) )

Welke beginnende boarder maakt zich nou geen zorgen dat de bindingen niet snel genoeg vast gaan? Gelukkig hebben we daar de bindingen van Flow voor. Helaas dat deze in de handen van een beginner erg lastig af te stellen zijn om ze (bijna) gelijk te laten presteren als conventionele straps.

Ook voor het enorme probleem van uitglijden op ijsplaten (lees: iets vaste sneeuw) is opgelost door de fabrikanten. Welke beginnende boarder wil er nou geen magnetraction op zijn slappe rocker om die ijsplaten aan te vallen?! Een camber en techniek aanleren is véél minder effectief dan de (meestal bijna onzichtbare) ‘kartelrand’ die jouw plank als een mes door de boter laat snijden. 🤣

Nou zijn er best goede, romantische boeken geschreven en films gemaakt over uitvindingen die in eerste instantie belachelijk gemaakt werden en vervolgens toch tot de standaard behoren, maar er zijn natuurlijk veel meer voorbeelden te noemen van uitvindingen die totaal zijn geflopt. Ik ben oprecht erg benieuwd of we in de toekomst iemand ergens op een podium zien staan met een dergelijke binding. :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wat mij opvalt is dat bij zowel snowboards als ski’s de producten worden aangepast aan de techniek van de gebruiker. En wat ik er van in de alpen zie is dat de techniek van de gemiddelde wintersporter om te janken is. Dus moeten de fabrikanten er voor zorgen dat je met een dramatische techniek toch een leuke week wintersport kan hebben.

RFKANGOO op 19 dec 2017 23:24

Ook voor het enorme probleem van uitglijden op ijsplaten (lees: iets vaste sneeuw) is opgelost door de fabrikanten. Welke beginnende boarder wil er nou geen magnetraction op zijn slappe rocker om die ijsplaten aan te vallen?! Een camber en techniek aanleren is véél minder effectief dan de (meestal bijna onzichtbare) ‘kartelrand’ die jouw plank als een mes door de boter laat snijden.

Sneeuwbaard op 20 dec 2017 01:09

Geef mij maar een goed geslepen camber board hoor. Meer grip dan een board met (verwaarloosde???) magnetraction.

Übung macht den meister!!!

Ja, als je investeert in lessen en je techniek is er voor de merken natuurlijk geen droog brood meer aan je te verdienen met hun nieuwe hulpmiddelen met futuristische onbegrijpelijke benamingen. 😁😜

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ben benieuwd, @RFKANGOO of je bijvoorbeeld de liberale tech t.rice pro ook gereden hebt ;)

Ben benieuwd, @RFKANGOO of je bijvoorbeeld de liberale tech t.rice pro ook gereden hebt ;)

sneeuwkabouter op 20 dec 2017 21:00

Heb tijdens de testavond in Zoetermeer enkele Lib-Tech boards getest en weet niet meer precies welke maar sowieso wel de Travis Rice Climax.
Was het duurste wat ze te bieden hadden maar mij kan het niet bekoren. Heb met die gasten op de testavond gesproken en we zijn tot de conclusie gekomen dat Lib-Tech niet echt boards maakt voor mij.

Übung macht den meister!!!

Ben benieuwd, @RFKANGOO of je bijvoorbeeld de liberale tech t.rice pro ook gereden hebt ;)

sneeuwkabouter op 20 dec 2017 21:00

Ik ben best fan van het merk, maar deze plank is nou juist een plank die ook in mijn ogen wat scherpte en stabiliteit op snelheid mist. Ik ben absoluut geen fan van al die boardjes met zo veel rocker tussen de voeten. De Jamie Lynn Phoenix zou al beter passen omdat deze iets meer het gevoel geeft van een traditionele camber

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ah oké. Als je dit gereden hebt en je het niks vindt, ga je niet echt andere of betere ‘gekke shape’ boards vinden, ja. ;)

Ik heb ze in een winkel in ischgl even vastgehad uit nieuwsgierigheid, en toen kreeg ik van een langslopende winkelmedewerker naar mijn hoofd geslingerd dat ik te jong ben voor dit systeem xD

Heeft iemand zo iets gebruikt? Ik hoor alleen maar een goede verhalen erover.

Ik zou graag ergens een “step on” set bemachtigen, mocht je een set hebben die je kwijt wil wil hem graag overnemen.
Boots maat 45/46 kleur/model maakt niet uit.

Schoenen maat 46 heb ik eventueel op ebay gevonden nu alleen nog de bindingen in maat L
Als je weet of ze nog ergens liggen hoor ik het ook graag.

mvg

Heb een set via ebay gekocht, hopen dat het gaat bevallen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Dank voor je opmerking.

Heb ik gezien en het onderdeel heb ik al binnen, Burton is echt top met dit soort service.

null

null

null

Tukker(ik)

Oh god, die komt ook weer terug?

Ja en vreemd dat er geen BOA op de boot zit …

Tukker(ik)

K2 heeft deze clickerbinding al een tijdje. Geen idee waarom Nitro hier nu ook mee aan de gang gaat. Zal het zijn dat ze hopen dat er nu een hele nieuwe generatie boarders niet meer weet dat het %&&@ systemen zijn?!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

K2 heeft deze clickerbinding al een tijdje. Geen idee waarom Nitro hier nu ook mee aan de gang gaat. Zal het zijn dat ze hopen dat er nu een hele nieuwe generatie boarders niet meer weet dat het %&&@ systemen zijn?!

Sneeuwbaard op 8 feb 2018 18:20
 %&&@ systemen, dan druk je het nog netjes uit ;-)
Tukker(ik)

Gebruik sinds kort ook weer step-in bindingen. :D

null

Übung macht den meister!!!

Gebruik sinds kort ook weer step-in bindingen. :D

null

RFKANGOO op 9 feb 2018 08:31

Op een F2 Silberpfeil?

Tukker(ik)

Gebruik sinds kort ook weer step-in bindingen. :D

null

RFKANGOO op 9 feb 2018 08:31

Op een F2 Silberpfeil?

Tukker op 9 feb 2018 08:36

Ga je mond spoelen.

null

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 09 feb 2018 08:47

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie