Keuze nieuwe ski

Beste

Tot nu toe steeds geskiet met fisher rc4 superior 170…zalige ski maar aan vervanging toe.
Voor mijn volgende ski zoek ik iets gelijkaardig (zalig knallen op de piste, carving…) maar zou ietsje meer toegankelijk moeten zijn in verschillende sneeuw types ( slush/pap, verse sneeuw,…).

Momenteel denk ik aan head i magnum, de superfast in head i titan spreekt ma dan ook weer aan maar denk dat ik dan een beetje hetzelfde koop als mijn fisher.

Iemand getest? Ervaringen? Andere ski die ik eens moet testen? (vermoedelijk zal ik zeker al korter gaan😆)

man, 41,175,73, ski ondertussen jaar of 35…mijn kennissen zeggen (ver) gevorderde freak

Alvast bedankt voor jullie input

Go with the flow

Leuke ski’s maar ik zou zeker niet korter gaan. Tenzij je een slalomlat wilt.
@GiGi kan je de Atomic Redster van het juiste type adviseren (of weer een Fischer ;) )

Wat @Hessel zegt over de lengte. En verder…

Welke Fischer Superior was dat? Ik ken er drie: Superior SC (korte radius), de RC (Lange radius) en de Pro (er tussenin qua radius). En snel en carven, dat is duidelijk. Maar hoe groot zijn die bochten? Lang? kort? alleen maar hakketak?

Sowieso kan ik alvast verklappen dat de Heads heel anders skiën dan de Fischers. Of ze beter passen bij wat je zoekt, zou ik met de extra informatie over je voorkeuren niet kunnen zeggen.

Is de rc serie,lange bochten gedaan tot nu toe mr wil meer kortere bochten doen.

Go with the flow

Voorkeuren van skiën.
× snelheid
x gesneden bochten
x wil middellange tot korte bochten nemen
x geschikt vr offpiste ook
Wat bedoel je met heel anders skiën dan de Fisher?

Go with the flow

^^hij bedoelt dat de Fischers en de Heads heel anders van karakter zijn om te skien.

volgens mij is de rc4 superior meer een piste ski. Snelheid/gesneden bochten/korte bochten gaan niet heel goed samen met een ski die het ook goed doet in het terrein of slush. Wellicht eerst een keuze maken wat je echt belangrijk vindt. Of gewoon 2 paar kopen :p

Dat vermoeden had ik al wel . Wil inboeten op snelheid ifv korte bochten.
Ja de rc 4superior is bijna zuivere piste Ski.
2 paar kopen,tja ook al gedacht …liever een keer meer gaan skiën dan…

Go with the flow

Wat @Elisabeth101 zegt: als je korte bochten wil carven gaat dat niet zo goed samen met meer off-piste. Dan wordt het of twee paar ski’s, of een compromis op zowel de korte bochten en grip op harde pistes als (maar in mindere mate) in zachte sneeuw.

Dus kies eerst maar of je echt gaat voor die gesneden korte en middellange bochten of dat je echt een ski zoekt die alles wel oké doet (maar nergens in uitblinkt, behalve in condities die overal tussenin zitten haha).

Kan je een voorbeeld geven van beide?
zowel de ski vr korte gesneden bocht en de “compromis” ski…

Go with the flow

Voor het korte werk zou ik kijken naar een consumenten slalomski zoals de Völkl Racetiger SL, Rossignol Hero Elite ST TI, Atomic Redster S9, Fischer RC4 Worldcup SC, Head Worldcup Rebels i.SL, etc. Deze neem je in principe in 165 of daaromtrent.
Wil je een iets langere radius, dan kom je bij de XT-modellen uit (“XT” staat voor ‘Cross Turn’, wat zo veel wil zeggen als tussen de korte radius van de slalomski’s en de langere radius van de reuzenslalomski’s in). Denk aan de Atomic Redster X9, Head Worldcup Rebels i.Race, Völkl Code S, etc. Deze neem je richting lichaamslengte.

Een allmountain die goed presteert op harde pistes en die in prutsneeuw en niet al te veel poeder ook nog wat kan is bijvoorbeeld de Salomon X-Drive 8.0 FS. In 175 zou ik hem dan nemen. Je kan ook breder gaan, maar dan wordt het vooral in je voorkeur voor korte bochten snel minder (de meeste lekkere allmountainski’s hebben een grote radius, wat in het carven van korte bochtjes echt wel flink harder werken is).

Sorry, ik breek 'm even in. @GiGi Volkl, Atomic of Fischer als slalomski voor een hele dag sportief recreeren, waarbij je soms natuurlijk ook wel eens een lange bocht wil maken of een pad tegenkomt?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja hoor. Ik zeg niet dat het mijn voorkeur zou zijn, maar op alle genoemde ski’s goed mogelijk zolang je de ski’s maar minimaal een klein beetje op de kant houdt.
Op andere ski’s kort carven (er vanuit gaande dat hier echt serieus volledig carven wordt bedoeld) veel succes om dat de hele dag te doen.
Zoals ik al uitlegde: er is altijd iets dat minder goed gaat op welke ski je ook kiest.

Voorkeuren van skiën.
× snelheid
x gesneden bochten
x wil middellange tot korte bochten nemen
x geschikt vr offpiste ook
Wat bedoel je met heel anders skiën dan de Fisher?

bartje0707 op 30 sep 2017 10:42

De Head i.Supershape Titan past goed bij je wensen. Kan loeihard, gesneden bochten maken. Heeft een korte radius(redelijk uniek voor een 80mm ski). Door zijn breedte rag je hem zo door verspoorde pistes en slush, maar voor echt offpiste is 80mm te weinig. Tevens is het een heerlijk agressieve ski met veel rebound, toppertje.

De genoemde Fischers zijn veel neutraler, geven minder feedback en zijn wat saai om te skiën. Verder niks mee, maar totaal niet mijn ding.

@GiGi ha ik bedoelde eigenlijk welke van die drie zou jouw voorkeur zijn, maar teruglezend begrijp ik je interpretatie volkomen. Maar wat zou jouw keuze zijn?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha ok. Ik vind zelf de Völkl het makkelijkst relaxed te skiën en in grote geslipte bochten. Daarna de Atomic en de Fischer op de derde plaats.

Bedankt, maar stel nou @GiGi, je kan 25% goedkoper aan de Fischer komen. Is het verschil daar groot genoeg voor, of zijn het meer finessedetails?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Er zijn wel verschillen, zowel in de sterke en zwakke punten als in het karakter van de ski, de ‘feel’. Maar die zijn ook weer niet levensgroot. Zo heb ik zelf afgelopen zomer de Fischer RC4 Worldcup SC gekocht voor het technisch werk op de baan, waar ik liever de Völkl had gehad. Maar het verschil tussen € 550 (de laagste rijs die ik voor de Völkl kon vinden) en € 320 voor de Fischer (2018 model!) is dan wel erg groot. En voor alleen technisch werk op de baan…

Komende donderdag komt er een overzichtsartikel waarin ik - heel snel - een vergelijking maak van alle high performance ski’s die ik heb geskied (twee categorieën: slalom en reuzenslalomski’s). Dat artikel staat dan op mijn eigen site (zie mij profiel).

Leuk, ik hou het in de gaten!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Welke ski heeft jou voorkeur @Shane

@Hooykaas de Volkl. Niet omdat ik ooit 1 van de 3 onder de voet heb gehad, maar een beetje omdat GiGi het zegt en een beetje veel omdat Reilly Mcglashan het zegt 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Intressant 👍@Shane
To make curves Kim Kardeshian is jealous off.

@Hooykaas de Volkl. Niet omdat ik ooit 1 van de 3 onder de voet heb gehad, maar een beetje omdat GiGi het zegt en een beetje veel omdat Reilly Mcglashan het zegt 😉

Shane op 1 okt 2017 11:43

Reily McLashan wordt gesponsord door Völkl; mijn ‘oordeel’ is ook voor een groot gedeelte voorkeur / instant liking.

*bericht bewerkt door GiGi op 01 okt 2017 13:23

Haha, uiteraard maar iemand die zo goed is, die geloof je zelfs als hij voortaan bigfoots aanraadt. ;)

*bericht bewerkt door Shane op 01 okt 2017 14:07

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Hooykaas de kleine bochtjes zijn trouwens z’n specialiteit he, niet die grote Kardashian dingen…

*bericht bewerkt door Shane op 01 okt 2017 14:07

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie