Nieuwe Dames ski

Ha mede-wintersportliefhebbers.

Na 4 jaar geleden mijn eerste skies te hebben gekocht, denk ik dat het tijd is voor wat anders. Toen der tijd had ik nog weinig ervaring, maar kon ik aan deze set komen, waarbij het goedkoper was dan huren. Nu heb ik mijn techniek verbeterd, en is het denk ik tijd voor een wat serieuzere ski. Nu jullie mijn man (daar is deze account ook van) al eens geholpen hebben, leek het mij ook wel handig om hier eens hulp te vragen bij het uitzoeken van een goede ski.
Wat over mij: 22 jaar oud, sportief, 65 kg, 169 cm hoog. Qua niveau. Volgens het lijstje van @GiGi tussen 6 en 7. Mijn man zegt dat ik het verassend snel heb geleerd 😉

Ook heb ik het lijstje van @GiGi geprobeerd te beantwoorden:

  • Niveau van de skiër (beginner, licht gevorderd, vergevorderd, expert)? Zie hierboven.
  • Harde of zachte sneeuw? Liefst zachte sneeuw. IJs vind ik vervelend. Met veel verse sneeuw weet ik ook nog niet zo goed raad…
  • Lange of korte bochten? Lange bochten. Maar nog niet gesneden/gecarved. Hier ga ik komende wintersport een paar dagen privé les voor nemen.
  • Snel of langzaam? Relatief snel. Ik haal vaker mensen in dan dat ik zelf ingehaald wordt. Wel verschilt dit nog aan de piste kwaliteit.
  • Krachtige/agressieve of soepele/speelse stijl? Soepel en speels.

Momenteel heb ik Fischer Koa 75 ski’s, in de lengte: 150 cm. Van welk jaar weet ik niet precies…Hier ben ik qua niveau een beetje uitgegroeid. Ze zijn erg soepel en ik kan hier niet veel meer op leren denk ik. Ik ben op zoek naar een ski die ik de komende jaren op piste kan gaan gebruiken en waar ik mijn techniek nog verder op kan verbeteren. Nu zijn we nog mooi in de uitverkoop, dus ben ik op zoek naar een leuk overjarig model. Hebben jullie nog goede aanraders voor mij? Qua budget heb ik nog niet echt een idee. Ik hoef niet de duurste en meest professionele ski’s, maar ik zie het wel als investering, dus gewoon iets goeds…

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties,

Groetjes: Julia Reitsema

null

Eerst een vraagje:
Waarop baseer je dat je uitgeleerd bent op deze ski’s?

Ik zou zeggen, als ik jouw profiel zo lees, deze ski’s houden (naar mijn weten prima all mountain ski, niet zelf geskied, overwogen om deze ski aan te schaffen voor skiles geven) en eerst gesneden bochten leren skien. Dat kan prima op deze ski en als je de bochten nu nog rutscht, is “uitgeleerd zijn op een ski” naar mijn mening nog niet aan de orde…

Op het moment dat je je techniek verbeterd is eventueel overstappen op een ander type ski (en langer). Hoe beter je leert skien, hoe beter je verschil voelt in ski’s en bij het maken van gesneden bochten gaat radius e.d. een rol spelen, is nu nog niet (echt) aan de orde.
Op dat moment kun je een bewustere keuze maken in aankoop van ski’s.

Geld nog even niet uitgeven aan nieuwe ski’s, maar aan lessen :). Succes!

Eens met @Irene als je je bochten niet snijdt dan ben je op deze ski niet uitgeleerd.
Een soepele ski hoeft niet aan leercurve in de weg te staan, pas als je volle bak gaat carven dan kan het zijn dat een ski te soepel is/te weinig rebound geeft. Tot die tijd voldoen ze prima (en in beginsel daarna ook nog, maar dan zijn er momenten dat je bijvoorbeeld fellere bochten wilt maken en dus meer rebound wil).
Wil je toch nu al iets anders dan is de Head Superjoy een fijne ski (volgens mijn vriendin) en ook de Salomon W max. De Head is overjarig wel tegen een leuke prijs te vinden denk ik, de Salomon weet ik niet maar google helpt daar vast wel.

Hoi,

Je zou inderdaad nog wel wat bij kunnen lerenop de Fischer ski’s. Aan de andere kant denk ik dat je ook prima zou kunnen skien op een sportiever model. Je zou wel profijt hebben van iets meer lengte en iets meer peper.

Zoals @Hessel al noemt zouden ze Salomon W-Max en Head Super joys een optie kunnen zijn. Dit zijn echter 2 totaal verschillende ski’s hoewel ze wel dezelfde doelgroep bedienen. De salomon is een heel traditionele ski qua bouw (zwaarder, metaal) en de Head is juist superprogressief (licht, carbon). Ze zijn beiden heel geschikt om een gemiddelde skier beter te maken, beide uitstekend te carven en beide goede kantengrip.
@luco mocht je geinteresseerd zijn in de Head Super joy, die van mij is te koop. Wellicht ideaal voor jou: model van 2017 (aankoopbon aanwezig), lengte 163 en slechts 5 dagen gebruikt, dus in nieuwstaat. Ik ga zelf een ski van weer een niveau’tje hoger aanschaffen, daarom is deze te koop. Mocht je deze ski willen testen, stuur gerust een berichtje, dan kunnen we een keer afspreken in bijvoorbeeld zoetermeer.

Tuurlijk kun je ook prima geslipte bochten skien op een sportievere ski, maar worden de eigenschappen (rebound, stijfheid ed) niet benut.

Starten met gesneden bochten, lekker skien op de ski die je nu hebt en dan echt een sportieve ski kopen, ipv een dames ski (vaak licht, slapper en ik zelf vind het vaak “net niets”), kun je langer op vooruit (en zoals je zelf aangeeft leer je snel, dus is dan een écht sportieve ski denk ik lekker).

Ook in ben pas drie jaar aan het skien en heb inmiddels al wat ski’s “versleten”, toch iets gekocht waarvan men zei dat het sportief was, maar toch net niet…
Van een Elan twintip (na snowboarden toch maar eens kijken of skien ook wat is), naar Fischer Progressor (te licht, te slap en te weinig kantengrip, terwijl daar ook van werd gezegd dat t toch écht een sportieve ski is) naar een Elan SLX en Head Ispeed pro. Wát een verademing, je voelt dat je ski’s onder je voeten hebt zitten en das écht sportief skien! 10x eerder moeten doen…!

Plaats een reactie