Het beste zicht bij slecht weer

Beste medewintersporters,

De vraag is: “Met wat voor lenzen heb je op de piste bij sneeuw en/of mist toch nog het best mogelijke zicht ?”
Ik en vele anderen hebben in die omstandigheden grote problemen om nog een beetje diepte te kunnen zien en dan gaat de lol er wel af als hobbels en kuilen er ineens zijn zonder dat je zag aankomen.

Uiteraard is het zicht bij slecht weer altijd veel minder dan bij zonnige omstandigheden, maar kunnen de mensen die zicht-materiaal gebruiken waarmee ze goede ervaringen hebben het hier vermelden dan kunnen de anderen van die kennis profiteren.

  • Dit slechte zicht lijkt een probleem voor zeer veel mensen te zijn.
  • Gele lenzen laten het meeste licht door en lijken daarom het beste bij slecht weer. Waarom zijn er dan toch nog andere lenzen (zoals oranje en zelfs roze) die worden aangeboden voor slecht weer terwijl die meer licht (en zicht) tegenhouden. Zou dit alleen maar marketing onzin zijn.
  • Zou de vorm van de lenzen (sferisch of cilindrisch) ook nog wat uitmaken of is dit alleen maar verkooppraat.

Ik ben best bereid om een hoop uit te geven, maar dan moet het zicht wel aanzienlijk verbeteren. Graag jullie reacties wat jullie ervaringen zijn.

@Eelrid Kleur zegt niet alles. Kwaliteit van de lenzen speelt ook heel erg mee. Een slechte gele lens zal je minder diepte en contrast geven dan een goede donkere lens.
Ook is er verschil tussen schaduw, mist of een witte dag met melkachtig licht.
Zelf vind ik gespiegelde oranje LST ACTIVE glazen het prettigst, omdat deze gespiegelde glazen goed werken bij zon, in schaduw en wisselvallig weer. Verder speelt er ook een persoonlijke voorkeur mee.

Click. Click. Peace

Het is inderdaad een samenspel van de verschillende filterende aspecten in die lenzen:

  • lichtintensiteit (categorie van de lens, lichtdoorlaatbaarheid)
  • kleur (werkt als een filter voor diametraal tegenovergestelde kleuren in een continu spectrum)
  • spiegelende lagen e.d, die ook voorkomen dat licht de ogen bereikt

Hier een stukje dat ik er ooit over heb geschreven: http://gigiski.com/welke-lens-in-je-goggle/

Zelf heb ik 3 lenzen,

Een doorzichtge (clear) ==> zeer mistig
Een gele ==> voor als het zwaar bewolkt is maar geen mist
En een donkere met een leuk wisselend kleurtje.( heb je geen zak aan, ziet gewoon leuk uit)==> Felle zon
Maar heb eigenlijk altijd de donkere lens er op, omdat ik lui ben om te wisselen en die lens weer schoon te maken van alle vingerafdrukken

ik denk niet dat de lens een zwaar bepalende factor is in de sneeuw. Het is denk ik meer prettig ‘‘gevoel’’
persoonlijk vind ik niet dat er nu mega veel verschil in zit.

Wat helpt is vrij simpel. Vertrouwen hebben in je ski’s en je skills. En gewoon doen Vaak zien mensen iets minder, krijgen wat minder vertrouwen en gaan verkrampen of moeilijk doen. Terwijl als je juist lekker relaxed en wat ‘‘losser’’ op de ski’s staat je juist alle hobbels en kuilen kunt opvangen.

Het zelfde zie je wel eens met minder ervaren auto bestuurders. Het is druk op de weg, of onbekende situatie e.d. Wat doen mensen soms. Juist, de auto radio zachter zetten om beter te zien ;) Of nog erger, stoppen met auto rijden, continu op de rem hangen etc.
Terwijl geen van bovenstaande bijdraagt.

In beide gevallen gaan mensen ‘‘overleven of survivelen van punt naar punt’’

Daarnaast een hoop uitgeven is nergens voor nodig. Lenzen zijn niet heel duur, belangrijk is dat je bril goed past en goed aansluit bij je helm en vertrouw op je skills

echte mannen lopen naar boven,

Ten opzichte van de standaard do-it-all oranje goggles, bieden de top segment goggles met verwisselbare lenzen een heel groot voordeel. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Salomon X-MAX met light blue of light red lens, of misschien nog beter naar ANON’s M1 met Blue lagoon of Red ice. Voor goed weer klik je er dan een andere lens in.

Net zoals Rogier al zegt wel altijd voor een spiegellens gaan, dat geeft een stuk meer contrast.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zelf vind ik gespiegelde oranje LST ACTIVE glazen het prettigst, omdat deze gespiegelde glazen goed werken bij zon, in schaduw en wisselvallig weer. Verder speelt er ook een persoonlijke voorkeur mee.

Rogier op 29 sep 2017 08:45

Je wordt toch niet gesponsord door Adidas hè @Rogier… haha LOL.
@Eelrid roze/ oranje lenzen kunnen juist soms meer contract geven dan gele lenzen, alles staat of valt met de kwaliteit van de glazen.
er zijn ook meekleurende lenzen die als het donker/mistig is of sneeuwt amper op kleuren, ze hebben dan een basiskleur bijvoorbeeld oranje of roze, bij goed, helder weer, in de zon worden ze donker(vaak bruin).
Ook is het belangrijk te weten wat je zelf prettig vind, kleuren zijn namelijk erg persoonlijk.

Kies wel een goede goggle uit, eventueel met contrast filter! Kom je er niet uit, laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft.

*bericht bewerkt door Joost7 op 29 sep 2017 14:16

De Adidas ID2 Pro is een superfijne goggle, maar ik vind persoonlijk de slecht weer lenzen van zowel Anon M-serie als Salomon X-max beter. En misschien ben ik een uitzondering, maar sinds ik voor het eerst een blauw getinte lens (voorheen ook altijd oranje) op heb gehad op sneeuwdagen wil ik niet anders meer.

Ik vind het de 100 euro meer die je betaald voor een dergelijke bril het meer dan waard, hoewel Martin ook wel een punt heeft waar het gaat om vertrouwen met slecht zicht. Het wordt nooit zo goed als met mooi weer.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Joost7 Ja maar die zijn niet de enige met dit soort type (misschien ander naampje) glazen. Onthou, ornaje en spiegelend van een goed merk.

Click. Click. Peace

Inderdaad de lichtere kleuren werken het beste bij slecht zicht. Waar je vooral op moet letten is dat de lenzen polariserend zijn. De duurdere goggles hebben allemaal polariserende lenzen, deze filteren spiegelingen weg waardoor je veel beter diepte zit. Voor je gevoel absorbeert de sneeuw dus het invallende licht ipv dat het weerkaatst wordt en het 1 grote lichte vlek lijkt. Wanneer het zonnig is komt het meeste licht namelijk uit 1 bepaalde hoek, de zon, hierdoor wordt zie je door schaduwval e.d. perfect de diepte. Bij mistig weer komt het licht van alle kanten en valt dat weg, het polariserende effect van de bril geeft dan nog het filter wat deels helpt. Een andere optie is om zoveel mogelijk tussen de bomen te skien, dit verkleint de invalshoeken van licht en geeft zodoende meer contrast.

Born to Ride

@Joost7 Ja maar die zijn niet de enige met dit soort type (misschien ander naampje) glazen. Onthou, ornaje en spiegelend van een goed merk.

Rogier op 29 sep 2017 14:56

Weet ik… zat je maar een beetje te plagen!

Beste mensen bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik heb de zaak voor iedere geïnteresseerde wat samengevat en kom voorlopig tot het onderstaande. Mochten jullie nog aanvullingen hebben laat dan weten dan voeg ik die nog toe, dan ontstaat er een mooi totaaloverzicht om bij slecht weer toch nog zo fijn mogelijk te kunnen skiën.

Er zijn 2 groepen van maatregelen/kenmerken om zo goed mogelijk te kunnen skiën bij zware bewolking.

GROEP 1 ***** LENZEN (om een zo goed mogelijk zicht te hebben bij zwaar bewolkt weer):

A. De kwaliteit van de lenzen is belangrijk. Dus gaan voor goedkope modellen is meestal geen goed idee.

B. Lichtere gekleurde lenzen zijn over het algemeen beter. Zoals een gele of licht oranje.

C. Een spiegellens zorgt voor meer contrast.

D. Polariserende lenzen zorgen voor meer contrast.
Deze filteren spiegelingen weg waardoor je veel beter diepte ziet. Voor je gevoel absorbeert de sneeuw dus het invallende licht i.p.v. dat het weerkaatst wordt en het één grote lichte vlek lijkt. Wanneer het zonnig is komt het meeste licht namelijk uit één bepaalde hoek (de zon), hierdoor zie je door schaduwval e.d. perfect de diepte. Bij mistig weer komt het licht van alle kanten en valt dat weg, het polariserende effect van de bril geeft dan nog het filter wat deels helpt.

GROEP 2 ***** OVERIGE - Overige factoren om een zo goed mogelijk zicht te hebben bij zwaar bewolkt weer:

  1. Zoveel mogelijk tussen de bomen skiën.
    Dit verkleint de invalshoeken van licht en geeft zodoende meer contrast.

  2. Vertrouwen hebben.
    Vertrouwen hebben in je vaardigheden en gewoon doen. Vaak zien mensen iets minder, krijgen wat minder vertrouwen en gaan verkrampen of moeilijk doen. Terwijl als je juist lekker relaxed en wat ‘‘losser’’ op de ski’s staat je veel gemakkelijker alle hobbels en kuilen kunt opvangen.

Inderdaad de lichtere kleuren werken het beste bij slecht zicht. Waar je vooral op moet letten is dat de lenzen polariserend zijn. De duurdere goggles hebben allemaal polariserende lenzen, deze filteren spiegelingen weg waardoor je veel beter diepte zit. Voor je gevoel absorbeert de sneeuw dus het invallende licht ipv dat het weerkaatst wordt en het 1 grote lichte vlek lijkt. Wanneer het zonnig is komt het meeste licht namelijk uit 1 bepaalde hoek, de zon, hierdoor wordt zie je door schaduwval e.d. perfect de diepte. Bij mistig weer komt het licht van alle kanten en valt dat weg, het polariserende effect van de bril geeft dan nog het filter wat deels helpt. Een andere optie is om zoveel mogelijk tussen de bomen te skien, dit verkleint de invalshoeken van licht en geeft zodoende meer contrast.

Matthias123 op 29 sep 2017 14:59

Wat je zegt klopt niet helemaal, lang niet alle duurdere goggles hebben polariserende lenzen. Indien de goggle gepolariseerd is staat dit duidelijk vermeld.
Ook het licht komt niet uit 1 richting, juist als het zonnig is heb je overal licht wat weerkaatst wordt op de sneeuw.
Polariserende lenzen filteren het licht dat via het sneeuwdek weerkaatst worden. je hebt dus minder last van schitteringen, en je ziet meer contrast. dit zorgt ervoor dat je meer hoogte verschil ziet(bulten/kuilen e.d.).
De polariserende lenzen zijn altijd wat donkerder, en niet in de lichte gele/oranje/roze kleuren.

Wil je een toplens kies dan voor een meekleurende/gepolariseerde lens, echter zie zijn er niet zo veel, helaas.

*bericht bewerkt door Joost7 op 29 sep 2017 16:28

Lijkt me een prima samenvatting. Ben alleen oprecht benieuwd of de mensen die het toch eigenlijk traditionele oranje/geel aanraden ervaring hebben met anderstintige lenzen?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb echt alles geprobeerd van peperduur met de mooiste verhalen tot spot goedkoop bij de drogist zonder mooie verhalen.
En nu heb ik een puur gele lens en die is fantastisch.
Mijn advies:
Bij zeer slecht zicht een gluhwein drinken en wachten tot het beter wordt.Doet de lokale bevolking immers ook.

@Hooykaas Die lokale bevolking skiet ook graag als het dumpt hoor in de poeder ;-)

Click. Click. Peace

Lijkt me een prima samenvatting. Ben alleen oprecht benieuwd of de mensen die het toch eigenlijk traditionele oranje/geel aanraden ervaring hebben met anderstintige lenzen?

Shane op 29 sep 2017 16:49

Mijn oranje lens vond ik altijd een beetje een middenmootje, met zon net niet ok en met slecht weer ook niet top. Uiteindelijk nu de wm1 van Anon met daarin silver solex (is grijs) voor mooie dagen en blue lagoon (gele lens) voor slecht weer. Vergeleken mijn standaard oranje Anon goggle echt veeeel meer zicht. Hij is niet polarizerend, maar geen last van schittering met dit ding en dankzij magneet heel snel wisslen (met kliksysteem van Adidas ook snel, maar hier zijn er al 2 afgebroken helaas). Maar mocht je de kans hebben, test ook eens een goggle van een ander.

Lijkt me een prima samenvatting. Ben alleen oprecht benieuwd of de mensen die het toch eigenlijk traditionele oranje/geel aanraden ervaring hebben met anderstintige lenzen?

Shane op 29 sep 2017 16:49

Ja ik. De rose Prizm lens van Oakley. Dit is dus een rose getinte lens. Traditioneel worden lenzen aangeraden met veel lichtdoorlaatbaardheid (gele of lichtoranje) bij slecht zicht. De benadering van Oakley is anders. Lichtdoorlaatbaarheid speelt veel minder een rol, zij filteren bepaalde tinten waardoor het contrast verhoogd. Staat wel op hun website hoe dit precies werkt.

Verwacht geen wonderen, slecht zicht blijft slecht zicht, maar ik had de indruk dat ik net even meer kon zien dan mijn skigenoten. Zij klaagden allemaal dat ze geen hand voor ogen zagen en ik had dat dus niet.

Met polariserend zie je geen ijs. Beter niet doen dus.
Tip: koop de Julbo Zebra (yellow base).

Ik begrijp dat je een samenvatting had gemaakt. Een vol met techniek waarbij je volgens mij een belangrijk aspect hebt gemist:

Wat helpt is vrij simpel. Vertrouwen hebben in je ski’s en je skills. En gewoon doen Vaak zien mensen iets minder, krijgen wat minder vertrouwen en gaan verkrampen of moeilijk doen. Terwijl als je juist lekker relaxed en wat ‘‘losser’’ op de ski’s staat je juist alle hobbels en kuilen kunt opvangen.

MartijnUiterwijk op 29 sep 2017 08:55

Het klinkt zo simpel maar is zo waar, ski met meer gevoel, dat brengt je verder op ijs, met slecht zicht en in diepe sneeuw.

Tip idd Julbo Zebra light. Fijne bril en deze kleurt mee naar de weersomstandigheden.

@Rob64 dat stond wel degelijk in de samenvatting hoor :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat we onderhand de van belang zijnde factoren wel hebben, want er komt weinig nieuws meer binnen. Hieronder nogmaals de (bijgewerkte) samenvatting:

Er zijn 2 groepen van maatregelen/kenmerken om zo goed mogelijk te kunnen skiën bij zware bewolking.

GROEP 1 ***** LENZEN (om een zo goed mogelijk zicht te hebben bij zwaar bewolkt weer):

***A. De kwaliteit van de lenzen is belangrijk. Dus gaan voor goedkope modellen is meestal geen goed idee.

***B. Lichtere gekleurde lenzen zijn over het algemeen beter. Het beste lijkt om de specificaties bij de brillen te volgen en te kiezen voor een Cat 1 (zware bewolking) lens. De kleur van de lens lijkt minder van belang want je hebt ze o.a. in geel, oranje, blauw en rose (een persoonlijke keuze in welke kleur je de wereld wilt zien…).

***C. Een spiegellens zorgt voor meer contrast.

***D. Polariserende lenzen.
Hier is onduidelijkheid over en lijkt niet noodzakelijk. Deze optie is maar zeer beperkt beschikbaar op lenzen (en dan vaak vooral in combinatie met fotochromatische lenzen). Een nadeel lijkt ook dat je minder makkelijk ijs kunt onderscheiden van sneeuw.

GROEP 2 ***** OVERIGE (overige factoren om een zo goed mogelijk zicht te hebben bij zwaar bewolkt weer):

***1. Zoveel mogelijk tussen de bomen skiën. Dit verkleint de invalshoeken van licht en geeft zodoende meer contrast.

***2. Vertrouwen hebben in je vaardigheden en gewoon doen. Vaak zien mensen iets minder, krijgen wat minder vertrouwen en gaan verkrampen of moeilijk doen. Terwijl als je juist lekker relaxed en wat ‘‘losser’’ op de ski’s staat je veel gemakkelijker alle hobbels en kuilen kunt opvangen.

Al met al voor mijzelf hoe ik over een paar weken (als alle modellen weer zijn binnengekomen) een skibril ga uitzoeken:

*** Er van uit gaan dat kwaliteit samenhangt met prijs en dus een duur model kiezen van een bekend merk (tja, wintersport is duur).
*** Er op letten dat de bril een lens heeft voor Categorie 1 (zwaar bewolkt weer).
*** Er op letten dat de bril een spiegellens heeft.
*** Bij voorkeur een sferische lens (minder vertekening dan een cilindrische).

Ik denk dat ik er dan al het mogelijke aan heb gedaan om dit jaar een zo goed mogelijk zicht te hebben bij slecht ski weer.

*bericht bewerkt door moderator op 01 okt 2017 09:45

Bedankt voor alle hulpvolle informatie. Als over een paar weken weer alle modellen leverbaar zijn zal ik een keuze maken op basis van:

  1. Er van uit gaan dat kwaliteit samenhangt met prijs en dus maar een duur model kiezen van een bekend merk (tja, wintersport is duur).
  2. Er op letten dat de bril een lens heeft voor Categorie 1 (zwaar bewolkt weer).
  3. Er op letten dat de bril een spiegellens heeft.
  4. Bij voorkeur een sferische lens (minder vertekening dan een cilindrische).
  1. Met een gepolariseerde lens kun je prima ijs zien. Waar dat nou ineens vandaan komt??
  2. Veel shops hebben de modellen van vorig jaar flink in de aanbieding, ook de “grote” merken. Vaak voor meer dan 50 % korting.

Je kan het beste als het zover is op locatie bij mist/slecht weer boven op de berg waar een sportwinkel is naar buiten lopen en verschillende merken/modellen/lensen testen in de sneeuw.Het heeft weinig zin omdat te doen in Nederland zonder extreme omstandigheden.
En misschien heb je ze dit jaar helemaal niet nodig.
Het wordt namelijk een warme winter met veel mooi weer in 2017/2018.

@qmaartenq: ijs schittert en dat zie je niet/minder goed. Maar als jij het beter weet, hoor ik het graag.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 okt 2017 12:07

  1. Met een gepolariseerde lens kun je prima ijs zien. Waar dat nou ineens vandaan komt??
  2. Veel shops hebben de modellen van vorig jaar flink in de aanbieding, ook de “grote” merken. Vaak voor meer dan 50 % korting.
QmaartenQ op 1 okt 2017 11:06

Vorig seizoen een goggle (spy+ raider prismatic) gekocht, met de standaard red-bronze lens zie ik prima in vrijwel alle omstandigheden, ook ijs, en er zit een roze lens voor de echt slechte momenten bij, laatste nog niet nodig gehad. Was nog een erg fijne aanbieding ook.

Inderdaad de lichtere kleuren werken het beste bij slecht zicht. Waar je vooral op moet letten is dat de lenzen polariserend zijn. De duurdere goggles hebben allemaal polariserende lenzen, deze filteren spiegelingen weg waardoor je veel beter diepte zit. Voor je gevoel absorbeert de sneeuw dus het invallende licht ipv dat het weerkaatst wordt en het 1 grote lichte vlek lijkt. Wanneer het zonnig is komt het meeste licht namelijk uit 1 bepaalde hoek, de zon, hierdoor wordt zie je door schaduwval e.d. perfect de diepte. Bij mistig weer komt het licht van alle kanten en valt dat weg, het polariserende effect van de bril geeft dan nog het filter wat deels helpt. Een andere optie is om zoveel mogelijk tussen de bomen te skien, dit verkleint de invalshoeken van licht en geeft zodoende meer contrast.

Matthias123 op 29 sep 2017 14:59

Wat je zegt klopt niet helemaal, lang niet alle duurdere goggles hebben polariserende lenzen. Indien de goggle gepolariseerd is staat dit duidelijk vermeld.
Ook het licht komt niet uit 1 richting, juist als het zonnig is heb je overal licht wat weerkaatst wordt op de sneeuw.
Polariserende lenzen filteren het licht dat via het sneeuwdek weerkaatst worden. je hebt dus minder last van schitteringen, en je ziet meer contrast. dit zorgt ervoor dat je meer hoogte verschil ziet(bulten/kuilen e.d.).
De polariserende lenzen zijn altijd wat donkerder, en niet in de lichte gele/oranje/roze kleuren.

Wil je een toplens kies dan voor een meekleurende/gepolariseerde lens, echter zie zijn er niet zo veel, helaas.

Joost7 op 29 sep 2017 16:27

@Joost7 Bij bewolking komt het licht juist van alle kanten omdat de zon op de wolken schijnt en het daardoor 1 licht vlak is overal om je heen. Daarnaast zijn er wel degelijk lichtgekleurde polariserende brillen. Zelf heb ik een polariserende bril met lichte gele glazen voor het vissen op zeebaars in de diepe schemer. Met die bril zie ik zelfs tot wanneer het bijna donker is de vis onder het wateroppervlak jagen terwijl dat met het blote oog al lang niet meer te zien is omdat het te donker is. Een vriend van mij heeft zo’n bril op als hij snachts moet autorijden omdat hij nachtblind is en met zo’n bril juist meer ziet.

Born to Ride

Ongeacht of je nou wel of geen ijs ziet, zo’n Julbo Zebra is natuurlijk geen optie als je er ook nog een beetje oke uit wil zien. Zeker onder een helm op een sneeuwdag zou het verboden moeten worden 😜

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane: sorry? Met licht is hij spiegelend (Fire) en met sneeuw is hij lichtgeel. Net zoals een willekeurige gele lens voor slecht weer. Wil je die ook verbieden? En roze ook maar gelijk? Een wereldwijde ban op Oakley Fire Iridium?

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 okt 2017 15:13

Plaats een reactie