Waarom zijn grote gebieden populair?

Ik vind alle argumenten die genoemd worden vrij irrationeel.

Conclusie: ik snap het nog steeds niet. Waarom is een tocht maken op nieuwe pistes leuker dan op pistes die je al gedaan hebt?

IkBakErNiksVan op 25 sep 2017 22:58

‘Beleving’ is bij voorbaat subjectief. De argumenten die anderen aandragen zijn daarop gebaseerd. Kortom, echt feitelijk kun je het niet maken als je het mij vraagt. Volgens mij kun je je energie beter steken in je eigen beleving(en) dan in die van anderen :-)

When life gets too complicated.... SKI

Ik zie mensen juist vrij veel om zich heen kijken op de piste. En dat doe ik zelf ook, om te genieten van het moois om me heen.
Variatie is natuurlijk ook aantrekkelijk en niet alleen afhankelijk van het hellingspercentage. Dingen die meespelen zijn de verschillen in breedte, lengte, en steilheid. Ligging in het bos, tussen rotswanden of in open terrein. Is de afdaling in een kom, langs een beek of juist over een bergrug. Of het verschil in de hoogteligging met het bijbehorende klimaat. Alle vormen van afwisseling tussen de hiervoor genoemde omstandigheden zorgen weer voor een andere beleving. Met andere woorden: de ene piste is de andere niet, zelfs al zijn ze even steil.
Verder is het voor veel mensen leuk om een doel te hebben om heen te skiën, zoals een ander dorp, of bijvoorbeeld een ronde om een berg.

*bericht bewerkt door Arjen2 op 26 sep 2017 11:35

‘Beleving’ is bij voorbaat subjectief. De argumenten die anderen aandragen zijn daarop gebaseerd. Kortom, echt feitelijk kun je het niet maken als je het mij vraagt. Volgens mij kun je je energie beter steken in je eigen beleving(en) dan in die van anderen :-)

Alex op 26 sep 2017 11:15

Dat is zeker waar. Desalniettemin vind ik dat er best wat goede argumenten naar voren zijn gekomen.
Met de zon meeskien is bijvoorbeeld ook iets dat voornamelijk in grotere gebieden kan. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 26 sep 2017 16:04

‘Beleving’ is bij voorbaat subjectief. De argumenten die anderen aandragen zijn daarop gebaseerd. Kortom, echt feitelijk kun je het niet maken als je het mij vraagt. Volgens mij kun je je energie beter steken in je eigen beleving(en) dan in die van anderen :-)

Alex op 26 sep 2017 11:15

Dat is zeker waar. Desalniettemin vind ik dat er best wat goede argumenten naar voren zijn gekomen.
Met de zon meeskien is bijvoorbeeld ook iets dat enkel in grotere gebieden kan. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

IkBakErNiksVan op 26 sep 2017 16:04

Nee toch, grote van een gebied heeft daar niet zoveel mee te maken, meer de opbouw.

Click. Click. Peace

‘Beleving’ is bij voorbaat subjectief. De argumenten die anderen aandragen zijn daarop gebaseerd. Kortom, echt feitelijk kun je het niet maken als je het mij vraagt. Volgens mij kun je je energie beter steken in je eigen beleving(en) dan in die van anderen :-)

Alex op 26 sep 2017 11:15

Dat is zeker waar. Desalniettemin vind ik dat er best wat goede argumenten naar voren zijn gekomen.
Met de zon meeskien is bijvoorbeeld ook iets dat enkel in grotere gebieden kan. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

IkBakErNiksVan op 26 sep 2017 16:04

Nee toch, grote van een gebied heeft daar niet zoveel mee te maken, meer de opbouw.

Rogier op 26 sep 2017 16:05

Ik had mijn zin al verbeterd, het woord enkel moest voornamelijk zijn. ;)
Uiteraard komt het door de opbouw, maar vaak biedt een groter gebied sneller een infrastructuur waarbij dit mogelijk is dan een klein gebied. Zeker als het mogelijk is om in verschillende valleien te skieen maakt dit met de zon meeskien een stuk makkelijker. Correct me if I am wrong.

Laat iedereen maar lekker afwisselend en met de zon meeskien en van de ene snelle lift naar de andere supersonische lift skien om daarna in een overvolle bruisende apres ski te belanden.

Des te rustiger hebben wij het in een kleiner gebied met rustige en perfecte niet kapot geskiede pistes, zonder wachttijden bij de liften, veelal relaxte en vriendelijke mensen en smaakvol eten in pitoreske hutjes ;)

*bericht bewerkt door Jst81 op 26 sep 2017 17:00

Ik vind dit eigenlijk een beetje een vreemd topic, en al zeker de startpost.

Er wordt beweerd dat niemand van de uitzichten geniet, en de variatie in de grote gebieden nihil is, en dus wordt er niet begrepen waarom die grote gebieden zo in trek zijn? 2 beweringen die nergens op slaan imo, dus wat is het punt?

Iedereen wéét toch waarom de grote gebieden in trek zijn? En iedereen weet toch waarom iemand net niet naar een groot gebied gaat?

En dan wordt er geprobeerd ons ervan te overtuigen dat een piste 20 keer nemen even veel variatie biedt als een groot skigebied met +100 km’s aan pistes?

Zowel grote gebieden als kleine gebieden hebben hun plussen en minnen, denk dat dat toch echt wel bij de meeste gekend is? Dus waarom zo koortsachtig op zoek gaan naar redenen voor “de hype”?

Ik vind het ook een hele vreemde vraag. Mensen maken andere keuzes. Prima. Het waarom is voor mij niet belangrijk.

Het lijkt er een beetje op dat hier niet zo zeer een vraag achter zit, maar de boodschap dat de keuze voor een groot gebied onjuist is.

Zelfs al zou dat zo zijn: jouw geld, jouw keuze.

Persoonlijk kan ik van beiden wel genieten. Klein is veelal heerlijk rustig, sfeervol en in mijn persoonlijke ervaring vind je er juist de mooiste pistes, vooral wat betreft de omgeving en natuur. Ik skie elke afdaling om er het maximale uit te halen en vind het dus geen probleem om 20 keer dezelfde piste te pakken.

Maar er zijn veel meer mensen die het skien minder als sport benaderen en vooral heel relaxt door een gebied willen cruisen. Ik kan begrijpen dat zij voor een groter gebied kiezen, alhoewel er inderdaad ontstellend veel mensen zijn die het in een kleiner gebied waarschijnlijk beter naar hun zin zouden hebben, vanwege de sfeer en rust.

Het koffieautomaat argument is overigens zeker onder veel mannen 100% waar. Sterker nog velen koppelen het op een bepaalde manier aan een skiniveau. “Ik ga al 10 jaar naar Kitzbuhel, heerlijk die uitdaging” betekent eigenlijk “ik ben een heel goede skier”. Wanneer een collega vervolgens aangeeft al 6 jaar op rij naar Waidring te gaan (daarvoor alleen 1x in Serfaus geweest), lekker rustig en relaxt skien, reageert de Kitzbuhelganger: “Nee, dat begrijp ik, geeft ook niets. Iedereen moet het leren en sommigen hebben die drive gewoon niet.”

Ik moet zeggen dat het een erg leuk moment was toen de beide filmpjes vervolgens werden afgespeeld. :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Persoonlijk kan ik van beiden wel genieten. Klein is veelal heerlijk rustig, sfeervol en in mijn persoonlijke ervaring vind je er juist de mooiste pistes, vooral wat betreft de omgeving en natuur. Ik skie elke afdaling om er het maximale uit te halen en vind het dus geen probleem om 20 keer dezelfde piste te pakken.

Maar er zijn veel meer mensen die het skien minder als sport benaderen en vooral heel relaxt door een gebied willen cruisen. Ik kan begrijpen dat zij voor een groter gebied kiezen, alhoewel er inderdaad ontstellend veel mensen zijn die het in een kleiner gebied waarschijnlijk beter naar hun zin zouden hebben, vanwege de sfeer en rust.

Het koffieautomaat argument is overigens zeker onder veel mannen 100% waar. Sterker nog velen koppelen het op een bepaalde manier aan een skiniveau. “Ik ga al 10 jaar naar Kitzbuhel, heerlijk die uitdaging” betekent eigenlijk “ik ben een heel goede skier”. Wanneer een collega vervolgens aangeeft al 6 jaar op rij naar Waidring te gaan (daarvoor alleen 1x in Serfaus geweest), lekker rustig en relaxt skien, reageert de Kitzbuhelganger: “Nee, dat begrijp ik, geeft ook niets. Iedereen moet het leren en sommigen hebben die drive gewoon niet.”

Ik moet zeggen dat het een erg leuk moment was toen de beide filmpjes vervolgens werden afgespeeld. :)

Shane op 27 sep 2017 13:13

Nou mag ik geen koffie drinken, dus wellicht dat het daar aan ligt, maar toch, dit soort collega’s heb ik gelukkig altijd weten te mijden.

Ik zie zelf ook totaal niet het verband tussen gebied en niveau.

Nou ja, come to think about it, ik heb een paar jaar terug met iemand gesproken die zijn neus ophaalde voor Winterberg ‘want als je kan skiën, dan heb je daar niets te zoeken’. Na een eerste tegenwerping van mij gingen de hakken alleen maar verder in het zand en dan laat ik het ook graag daarbij. Immers, als je echt kan skiën, dan kun je ook in Winterberg prima een dagje vertoeven. Een liefhebber verkiest sneeuw gewoon boven geen sneeuw. ;)

(De drukke dagen daar zijn uiteraard wel minder, maar ja, waar niet?)

Geef mijn maar een klein gebiedje😀
Grote gebieden heb ik toch niks aan, daarvoor ben ik gewoon nog niet ver genoeg met het zitskiën

Geef mij maar een groot gebied. Lekker veel pistes om te kiezen. Een piste die er goed bij ligt ski ik ook graag tientallen keren. In een groot gebied zijn gewoon meer goede pistes te vinden. In een klein gebied “hang” je als de paar weinige pistes die er zijn, slecht zijn. Er is wel een grens qua grootte waarboven het niet meer uitmaakt; 600km aan pistes is zoveel dat je in een week niet overal geweest kan zijn. Uitgezonderd de fanaten die meer dan 100km per dag skiën :)

Een groot gebied is niet per se drukker dan een klein gebied. Een populair gebied wel, maar dat is iets anders (kan groot of klein zijn). Afgelopen paar jaar zat ik o.a. in Valloire (Galibier Thabor) en Les Sybelles; grote rustige gebieden onder de rook van het populaire L3V.

Ook de skipas prijzen hangen niet af van de grootte, maar meer van de populariteit van het gebied. Als je b.v. op wintersporters.nl de prijzen van het relevantste kleine gebied in Oostenrijk vergelijkt met het relevantste grote gebied dan krijg je dit:
klein: Kitzsteinhorn Kaprun: 50 euro per dag
groot: SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental: 47 euro per dag

Weinig verschil dus. Sowieso is de skipas maar een deel van je totale uitgaven. Ik zou voor een tientje minder per dag niet naar een ander gebied gaan.

Een weekje is ook vrij kort om te gaan overigens. ;)

Wat ik leuk vind aan kleine gebieden is dat het allemaal iets lokaler is (of lijkt). De schooljuf en talenten van de skiclub springen even bij als er veel skileraren nodig zijn. Vorig jaar in Maransen op zaterdagochtend ineens overal kleuterklasjes en bijkletsende ouders. Tuurlijk hier gaan ze niet op zwemles. Over de ‘hype’: voor de gemiddelde wintersporter is het in de eerste plaats vakantie en klinkt meer als beter. Waarom een mini als je voor hetzelfde geld een middenklasser kunt rijden?

Mooie opmerking inderdaad @Sndr. Van die plaatsen waar de mooiste skilerares (en dus mooiste vrouw van het dorp) de dochter van de eigenaar van de lokale skischool is, maar ze toch eens per week de mannen het hoofd op hol brengt.

Waar je de leukste apres skibar alleen vindt onder begeleiding van een leraar of andere local, ergens bij een vreemd bospaadje langs de dalafdaling. Die bar waar iedereen nog hallo zegt tegen iedereen die binnenkomt, waar je nooit een nederlandstalig nummer zult horen, het standaard 35 graden is, maar je alsnog een plekje tegen de kammine krijgt toebedeeld… een plaats waar je het gevoel krijgt dat authentieke wintersport nog leeft en dat het bijzonder is, dat jij daar onderdeel van mag uitmaken. Daar kan geen 1000 kilometer piste tegenop!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik vind het fijn in een groot gebied. 250km tot 600km. Is dat je meer mogelijkheden hebt om rekening te houden met het weer en de sneeuwcondities. Met mist en sneeuw tussen de bomen. Of de gletsjer op, als het in het dal papsneeuw ligt. En de meeste grote gebieden bestaat uit meerdere dorpen en kleinere gebieden. Zo kan je elke dag een ander dorp en gebied leren kennen.

Een weekje is ook vrij kort om te gaan overigens. ;)

DSvier op 30 sep 2017 13:49

Helemaal mee eens. Ik heb me vorig jaar prima twee weken vermaakt in een gebied van 150km waarvan “slechts” zo’n 100 tot 120km open was. 100km skibare pistes is voor mij groot zat, al ga ik een hele maand :)

Maar het moet gezegd worden, als het gebied mega is, dan wil ik graag alle uithoeken bezoeken. Gewoon omdat het kan. Elk subgebiedje heeft wel iets speciaals. Een snoepwinkel met 200 verschillende snoepjes is ook beter dan eentje met slechts 10. Ook al eet je niet meer dan 10 snoepjes :)

Ik sta wekelijks op de baan in Zoetermeer dus daarbij vergeleken is elk skigebied groot.
Zelf ga ik altijd met vrienden op vakantie en waar we dan heen gaan maakt me vrij weinig uit. Heb me prima vermaakt in kleine gebieden als Winterberg of iets groter in Kaltenbach tot aan Valtho.
En om Valtho als voorbeeld te nemen. Als je een beetje gas geeft en geen pistes meerdere keren doet (mits noodzakelijk) dan heb je het hele gebied ook wel gezien in 2-3 dagen.

Übung macht den meister!!!

Als je een beetje gas geeft en geen pistes meerdere keren doet (mits noodzakelijk) dan heb je het hele gebied ook wel gezien in 2-3 dagen.

RFKANGOO op 2 okt 2017 06:49

Dat haal ik echt niet hoor… 182 liften en dik 500 km pistes in 2 of 3 dagen.

Het hele gebied gezien betekent meer dat je in alle uithoeken bent geweest, dan elk liftje en elke piste hebt gepakt denk ik…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben het helemaal met IkbakerNietsvan eens. Al die variatie in grote gebieden is maar onzin.
Daarom heb ik besloten aankomende winter een week naar Snowworld in Zoetermeer te gaan. Voor mij geen Trois Vallees of Paradiski meer/

Gewoon lekker heel de dag de zelfde afdaling. :)

En om Valtho als voorbeeld te nemen. Als je een beetje gas geeft en geen pistes meerdere keren doet (mits noodzakelijk) dan heb je het hele gebied ook wel gezien in 2-3 dagen.

RFKANGOO op 2 okt 2017 06:49

Dat zegt toch helemaal niets? Je kunt in een halve dag ook heel Nederland “zien” met de auto. Maar of je dan echt veel gezien hebt blijft de vraag.

@zenith
Je zal er van schrikken hoeveel mensen hier een uurtje of 5/6 per week in Snowworld doorbrengen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie